Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 2 června 2024
Celkem je zde 101 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Sinky
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 472
Online návštěvníků
Návštěvníků: 98
Uživatelů: 3
Celkem: 101

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71233 | Témat: 8169

10.07 2023 9:00


Šest jednoduchých tipů, jak si užít sportovní jízdu po okreskách, zároveň nezahodit auto do prvního příkopu a hlavně neohrozit ostatní
Letní počasí vybízí k projížďkám po zakroucených okreskách. Co si budeme povídat, je to zábava. Veliká! Ale pořád jde o jízdu v běžném provozu, takže se hodí dodržovat některá základní pravidla, která pomohou předejít situacím, kdy se ona obrovská zábava ve vteřině změní v obrovský malér.

Autor: Lukáš Dittrich
Kategorie: rady sportovní vozy auta auto BMW policie předjíždění řízení
Datum zveřejnění: Mon, 10 Jul 2023 05:34:45 +0000

Letní počasí, sezona v plném proudu, nastal ten správný čas vytáhnout sportovní poklady i takzvané „paštiky" z garáže a vyrazit za zábavou na okresky. Je to činnost mimořádně zábavná, ale co si budeme povídat, tak úplně se neslučuje s představami organizací typu BESIP o správné jízdě. Jenže na druhou stranu je realitou, že i taková jízda může být možná rychlá, ale přesto pořád bezpečná. Na základě vlastních více než patnáctiletých zkušeností v branži motoristického novináře, během které jsme podnikli nepřeberně testovacích výletů všude možně tak, abychom aspoň trochu vyzkoušeli, co testovaná auta dovedou, jsem sepsal několik úplně jednoduchých pravidel, kterými jsem se vždy řídil. To abych si auta vyzkoušel třeba i blízko limitu, ale abych zároveň novinářské auto vždy bezpečně vrátil. Jestli něco fakt nechcete, tak je to řešit zahozený drahý hot-hatch někde v poli.

Mnozí tahle pravidla zcela určitě znají, ale nakonec i nějaké to malé opakování nemusí být úplně na škodu.

Nejste na okruhu, tak se podle toho chovejte

Na prvním místě je potřeba si uvědomit, že nejste na závodním okruhu a stát se může úplně cokoliv. Fakt, že někde za bukem bude číhat policie s radarem, je to úplně nejmenší. Silnice možná vypadá jako prázdná, ale může tam z nenadání odněkud vypadnout opilec pochodující z hospody, může být někde za zatáčkou odstavené auto, může z protisměru vyjet někdo jiný, kdo si zrovna bude užívat okresky stejně jako vy. I s tímto vědomím se dá létat po okreskách v rychlostech, jaké tu raději upřesňovat nebudeme, ale bude vás to alespoň trochu držet zpátky. A hlavně vás to bude nutit na jízdu se opravdu soustředit. Mnohokrát po podobných okreskových/testovacích výletech se mi stalo, že jsem se vrátil regulérně unavený a bylo to tím, že se člověk několik hodin v kuse snaží pořádně koncentrovat na jízdu a být připraven zareagovat na nečekanou situaci.

Jak tam nevidím, uberu

Další asi logický detail, ale za připomínku stojí. Zejména proto, že po nějaké to půlhodince se člověk dostane do příjemného tempa, naplno si osahá aktuální podmínky, nabere sebedůvěru a ve snaze vyždímat z toho, co to dá, najednou začne ztrácet zábrany a začne se pouštět do situací, kterých by se jinak vyvaroval. Typicky jde třeba o nepřehlednou zatáčku, do které není tak úplně vidět, ale třeba ze zkušeností víme, že její poloměr dovoluje průjezd pod plným plynem. Já osobně jsem si vždy v takových situacích říkal, že jedu pro zábavu a ne na čas a v nájezdu do podobných míst raději trochu zvolnil a připravil se na to, že budu muset okamžitě brzdit. Jakmile do zatáčky pořádně vidím, začnu zase topit pod kotlem. To stejné platí o nepřehledných horizontech a samozřejmě to násobně platí o předjíždění.

Nepředjíždím za každou cenu

Tohle je snad to nejhorší, co se nadšenému řidiči, který právě dorazil na oblíbený úsek své okresky a pořádně se do něj pustil, může stát. Projede dvě zatáčky, před sebou dalších pět zakroucených kilometrů a hle, náklaďák nebo ploužící se obytné auto. Adrenalin z dosavadní jízdy, motivace si to všechno pořádně užít, ale na druhou stranu vztek ze zkažené zábavy. Někdy se to všechno smíchá dohromady. Problém je, že okresky bývají úzké, zarostlé, rovinky nedostatečně dlouhé. Předjížděcí manévr pak bývá hodně na těsno. Tady je nutné zchladit hlavu a znovu si říci, že jedu pro zábavu, ne na co nejlepší čas. Předjíždění v podobných situacích je rizikové. Už jen proto, že máme sezonu a podobné okresky mají rádi i motorkáři, kteří také velmi často jezdí rychle. Jakmile se pustíte do předjíždění a z protější zatáčky někdo vyjede, pro tři auta není místo. Tím spíš, když jedete v nějaké aleji a náklaďák jede většinu času spíš uprostřed, protože jinak mu mlátí větve do střechy. Než se pouštět do podobných dobrodružství, je lepší otočit se, vrátit se na začátek daného úseku, počkat a pak začít znovu.

Zajímavosti z Autoweb.czDálniční známky 2024: Jak budou zdražovat a co udělat, abyste i v květnu 2024 měli známku za 1500 Kč

Ceny dálničních známek se od 1. března 2024 mění. Za některé zaplatíme více, za jiné zase méně. Platnost nových cen skončí 1. ledna 2025, protože MDČR zavedlo také mechanismus, díky kterému se nově budou ceny známek měnit každým rokem.
Jak být lepším řidičem: Ideální stopa a apex

Přestaňte chápat zatáčku jako překážku a nepříjemnost, začněte ji brát jako výzvu. Naučte se ji projíždět jako skutečný mistr volantu.

Beru ohled na ostatní 

Okresková zábava probíhá za běžného provozu a lidé jsou různí. Platí to i pro lidi, kteří sedí za volantem. Jsou tací, kteří nejsou schopní předjet na okresce jiné auto pohybující se rychlostí 30 km/h, nebo nedej bože dokonce traktor, protože se prostě bojí. Nebo dotyčný jede pomalu zkrátka proto, že se na víc necítí. Můžeme se bavit o tom, zda by takový řidič vůbec měl mít řidičák, ale i to je realita našeho provozu. Nějaké problikávání nebo troubení či najíždění ničemu nepomůže, protože dotyčný bude ještě více nervózní. Nezřídka jsem zažil i situaci, že onen řidič ve své plné koncentraci na svou nejistou jízdu vůbec nevěděl, že za sebou má jiné auto, protože se podíval do zpětného zrcátka naposledy před minutou. Když na něj zablíkáte nebo dokonce zatroubíte, lekne se a bude mít tendenci auto strhnout do příkopu.  Vůbec nejhorší je, když si vás všimne až ve chvíli, kdy ho začnete předjíždět v plné rychlosti. Takže hezky v klidu. Já si to užívám, jiní se jízdy bojí, pohybovat se můžeme po té stejné silnici všichni. Dojedu, počkám na vhodnou příležitost, s blinkrem předjedu a mizím v prachu.

Potkám vychovávače, otáčím se 

Za ta celá léta jsem se při okresních jízdách setkal i s tím snad vůbec nejstupidnějším chováním ostatních řidičů, jaké může existovat. Jsou to vychovávači. Jsou to lidé, kteří z nějakých pochybných důvodů mají potřeby vynucovat jízdu spadající do jejich představ o správném řízení také od ostatních. Jejich motivace vychovávat stoupá s tím, čím výraznější a dražší od pohledu vaše auto je. Tací řidiči příliš uhýbat nechtějí a najdou se i ti, kteří během předjíždění začnou zrychlovat, přestože se to ze zákona nesmí a přestože i z obyčejného selského rozumu je to naprosto idiotské počínání. Osobně jsem v takových situacích buď počkal na široký a přehledný úsek a dotyčného chudáka prostě předjel, protože když zrovna řídíte něco jako BMW M3, výkonu je na rozdávání a vychovávač může svou Octavii třeba utavit. Nebo jsem raději zastavil a otočil se jiným směrem. Vynucovat si předjíždění tím, že to pošlu vedle takového člověka s předpokladem, že mi to místo prostě udělá, když vedle sebe bude mít jiné auto, je akorát vytváření zbytečně nepříjemných situací. A pokud jedu pro zábavu, pak je nejlepší se takovým situacím vyhýbat.

Co dalšího je dobré znátJak být lepším řidičem: Správné sezení za volantem je základ

Prvním krokem ke zdokonalení svých řidičských schopností je naučit se v autě správně sedět.
Vědět, jak správně vytvořit záchranářskou uličku, není důležité jen pro bezpečnost

Postih za nevytvoření záchranářské uličky může být citelný. Například v Německu nerespektování této povinnosti přijde na minimálně 200 eur.

V obci zásadně potichu a pomalu 

Každý „spolek přátel okreskové sportovní jízdy" by si měl tohle pravidlo někam velmi důkladně poznamenat. Nadšenci mají okreskové dovádění rádi, ale je zcela logické, že spoustu lidí to naopak štve a z pochopitelných důvodů obtěžuje. Naprostým ideálem tedy je snažit se během podobných jízd štvát co nejméně lidí. No a protože lidé většinou pobývají ve vesnicích, je naprostým základem striktně dodržovat předpisy právě tehdy, kdy se pohybuji kolem nějakých domů nebo v obcích. Může do cesty vyběhnout dítě, může tam někdo nečekaně spadnout a ani rachot vytočených motorů s laděným výfukem asi lidé posedávající na zahradě u grilu tak úplně poslouchat nechtějí. Kromě případných pokut nebo dokonce nehod se tímto předchází jednoduchému pravidlu. Čím více naštvaných lidí, tím více radarů, omezení a všeobecné nevole vůči zapáleným řidičům (a motorkářům). Přes vesnice se zkrátka rychle nejezdí z mnoha důvodů.

Všechna tato pravidla se vlastně dají vztáhnout na jakoukoliv jízdu, protože jejich základem je obecná snaha vůbec se do krizových situací nedostávat, myslet za ostatní a předvídat, což není nic nového pod sluncem. Jenže občas to nejen na okreskách vypadá, že mnozí tyto základy vůbec neznají a nejen že nemyslí za ostatní, ale nemyslí tak nějak vůbec.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





10.07 2023 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email