Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 10 března 2025
Celkem je zde 1354 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Einkul
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 49 074
Online návštěvníků
Návštěvníků: 1350
Uživatelů: 4
Celkem: 1354

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72620 | Témat: 8169

před 2 dny (9:00)


Legendy minulosti: Jeep (1940)
Neříkal si Jeep a nikdo neví, kde se označení vzalo. Nepostavil ho Willys-Overland. Ale za války odvedl spoustu práce a po ní nastartoval zájem o jízdu v terénu.

Autor: autoweb
Kategorie: Jeep armáda auta auto automobil Ford Francie nákladní osobní pohon prototyp První světová válka Spyker válka
Datum zveřejnění: Sat, 08 Mar 2025 06:00:00 +0000

První pokusy o terénní vozy

Člověk nemusí být militarista, aby dokázal najít hned několik vynálezů, které válka přinejmenším výrazně popohnala na svět. Auto s pohonem všech kol, jak ho známe dnes, se objevilo už na počátku dvacátého století - první byl v roce 1903 závodní Spyker 60 HP. Jízda v terénu však stála dlouho na okraji zájmu dokonce i ve vojenských kruzích. Rané pokusy o mechanizaci boje proběhly za první světové války a k jejímu konci už byly poměrně úspěšné, ale armády zajímaly bez výjimky těžké stroje pro nasazení v první linii. Pěchota se dál přepravovala pěšky, pokud už někdo myslel na rychlý průzkum, realizovaly ho motocykly, a zásoby nosila na zádech zvířata. Civilní trh s terénními vozy existoval, ale byl malý a plný podivných strojů.

Blitzkrieg a potřeba pohonu všech kol

Západní svět začal pohon všech kol zajímat přesně 10. května 1940, když se tanky s hákovými kříži vrhly neprostupnými Ardenami do Francie. Slovo Blitzkrieg v té době neexistovalo ani v Německu, zato doktrína rychlých výpadů proti nepříteli byla stará víc než sto let. Za první světové války narážela znovu a znovu na dva problémy: nebylo možné zajistit dostatečně rychlou distribuci informací a plašící se zvířata nedokázala v bojových podmínkách zásobovat postupující jednotky. První problém vyřešily spolehlivé mobilní radiostanice ve všech německých tancích, druhý pomohla překonat nákladní auta, která se mezi válkami konečně vyvinula v dostatečně schopné stroje.

Zásobovací jednotky musely následovat tanky na hrotu útoku, schopné pokročit o desítky kilometrů denně. To občas znamenalo překonat nějakou tu terénní překážku. Efektivní komunikace navíc otevřela netušené možnosti mobilnímu průzkumu, a ten se musel odehrávat i mimo zpevněné cesty už z principu. Terénní auta potřebovaly armády od nepaměti, ale až s nástupem bleskové války se bez nich nemohly déle obejít.Němci nové potřeby pochopili rychle. Symbolem tohoto pochopení se měl stát Typ 82 Ferdinanda Porscheho, slavný Kübelwagen. Přestože v květnu 1940 se už tři měsíce vyráběl, invaze do Francie výrazně rozšířila portfolio jeho povinností a zajistila mu nehynoucí slávu. Jenže jednoduchý vůz s technikou Brouku měl jen pohon zadních kol. V terénu byl díky motoru nad zadní nápravou skvělý, lepší než řada Německých stojů s pohonem všech kol, přesto se sami Němci celou válku pokoušeli zapojit do hry i přední kola.

Zdroj: Jeep/Stellantis
Americká reakce: hledání ideálního armádního vozu

Když američtí generálové viděli, kam se válečnictví za oceánem ubírá, měli také rychle jasno. A spěchali. 11. července 1940 odešlo 135 firmám zadání na lehké nákladní auto s pohonem všech kol. Víceúčelový stroj měl vozit osoby i náklad a být schpen plnit roli průzkumného nebo velitelského vozu. Potřeba byla tak urgentní, že výrobci dostali na podání nabídek 11 dnů. Dalších 49 dní jim armáda vymezila na stavbu prvního prototypu a počátkem prosince měl mít každý zájemce o velkou zakázku hotových sedmdesát aut k testování.

O nic mírnější nebyly ani další požadavky. Armáda žádala pohon všech kol, 115 newtonmetrů, prázdnou hmotnost do 590 kilogramů a nosnost tři sta kilo s místy pro tři vojáky. Ze 135 výrobců zareagovali včas jen dva: Willys-Overland a American Bantam. Přestože Willys nabídl nižší cenu, žádal prodloužení termínů a ze soutěže byl proto vyřazen.

American Bantam byla krachující společnost, která v polovině roku 1940 neměla už žádné vlastní inženýry. Najala proto nezávisle pracujícího Karla Probsta. Ten nejdřív odmítal, ale na přímluvu armády se 17. července pustil do práce. Základní koncepci stroje podle zadání prý měl hotovou za osmnáct hodin. Použil jen málo nových dílů, velká část auta byla postavená z dílů britského Austinu Seven, z jehož licenční výroby Bantam před válkou žil. První prototyp přezdívaný Blitz Buggy dostali vojáci 21. září.

Soutěž tří automobilek - Willys, Ford a Bantam

Protože bylo od počátku jasné, že American Bantam nedokáže vyrobit dostatečný počet aut, byli k testování přizváni i představitelé Willys-Overland a Fordu. Obě automobilky dostaly kompletní plány a do listopady postavily vlastní stroje, velmi podobné druhému prototypu Bantam BRC 60. Tlak na realizaci výroby byl tak velký, že armáda schválila všechny tři vozy a nařídila vyrobit od každého patnáct set kusů pro polní testování. Bantam dávno v tichosti překročil nařízených 590 kilogramů a armáda se projednou nebránila - prostě zvedla limit. Nový stroj bude vážit 980 kilogramů.

Zdroj: Jeep/Stellantis

Prototypy Ford Pygmy a Willys Quad se velmi podobaly stroji Bantamu - byly nakonec jeho kopiemi. Přispěly však několika novými nápady. Poznávací znamení auta a všech pozdějších jeepů, mřížka chladiče vyražená lisem z jediného kusu plechu, byla vynálezem Fordu. Byla lehčí, odolnější a levnější než svařenec na BRC 60. Willys Quad, později přeznačený na typ MA, měl zase nejlepší motor. Čtyřválec L134 „Go Devil" s výkonem 60 koní a točivým momentem 140 newtonmetrů dokonce překonal armádní zadání. Byl to právě on, kdo celou zakázku přihrál Willysu, pomohla však i nejnižší cena.Brzy následoval kontrakt na šestnáct tisíc aut a první produkční Willys MB sjel z linky v Toledu v Ohiu ještě před polovinou roku 1941. Už v říjnu téhož roku bylo jasné, že jedna továrna nestačí uspokojit všechny potřeby armády, a útok na Pearl Harbor hlad po nových terénních autech ještě umocnil. Na palubu tak naskočil i Ford, přestože jeho prototypy Pygmy a GP byly zapomenuty. V licenci vyráběný vůz o písmena GP nepřišel (G jako Government - vláda, P u Fordu značilo osobní auto s rozvorem do dvou metrů): jmenoval se Ford GPW (W jako Willys).

Původ jména Jeep - náhoda, nebo promyšlený tah?

Snad právě k označení GP lze vysledovat původ slova jeep - nebo džíp, pokud chcete - který nikdo přesně nezná. Testovací řidič Willysu Irving Hausmann jej použil, když vezl reportérku Washington Daily News, Katherine Hillyer, po schodech před kapitolem ve Washingtonu. Fotka auta, která se pak objevila v novinách, měla „jeep" v popisku (najdete v galerii). Bylo to počátkem roku 1941 a Hausmann tvrdí, že slovo slyšel od vojáků z testovacího týmu v Camp Holabird. Irving Hausmann jeep nevymyslel, ale zajistil mu místo v novinách, a tak i slávu.Willys postavil za války přes 360 tisíc svých jeepů, Ford k nim přidal dalších 280 tisíc. To je dohromady pětina vojenských kolových vozidel, které továrny ve Spojených státech mezi lety 1939 a 1945 vyrobily. Auta sloužila na všech bojištích včetně východní fronty, kam jich odešlo na padesát tisíc. Není proto divu, že s posledním výstřelem se stovky tisíc z nich staly nadbytečnými. Zaplavily trh s auty, kde se dostupný a skutečně schopný off-road objevil vůbec poprvé.

Zdroj: Jeep/Stellantis

Po roce 1945 tak hordy nadšenců poprvé vyrazily do lesů za nově objevenou zábavou - jízdou v terénu. Jeepy z armádních přebytků sloužily také zemědělcům, v Británii inspirovaly Rover k navržení vlastního terénního stroje, Land Roveru. Willys pokračoval ve výrobě svých aut, kterým nyní říkal CJ - Civilian Jeep. Automobilka neměla výhradní práva na užívání slova Jeep. Soud totiž správně rozhodl, že Willys-Overland je pouze licenčním výrobcem auta, které navrhl Karl Probst pro American Bantam. Jenže Bantam v roce 1950 definitivně zkrachoval. Ford měl na značku Jeep ještě menší morální nárok, a tak spadla ochranná známka přeci jen do klína Willysu.

Odkaz Blitz Buggy a zrod off-roadové kultury

Přestože tak vznikla značka, existující dodnes, jméno bylo jen malou částí odkazu Blitz Buggy. Její klony začaly po válce vyrábět evropské, americké i japonské automobilky. Vyznavači jízdy v terénu po celém světě by dnes nejspíš nejezdili na koni, ale kdo ví, kde by bez uspěchané vojenské zakázky byli? Před druhou světovou válkou trh s off-roady téměř neexistoval. Okamžitě po ní se nafoukl do enormních rozměrů a roste dodnes. A všichni fanoušci off-roadů po celém světě do jednoho vděčí za svá auta Karlu Probstovi a osmnácti hodinám, které strávil třetí týden v červenci 1940 nad plány nového vozu American Bantam.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 2 dny (9:00)


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email