Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 18 února 2025
Celkem je zde 766 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Hudyyy
Uživatelů dnes: 4
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 49 039
Online návštěvníků
Návštěvníků: 764
Uživatelů: 2
Celkem: 766

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72532 | Témat: 8169

před 3 dny (9:00)


Jak správně táhnout auto na laně? Poradíme, jakým chybám se vyvarovat
Při provozu automobilu občas nastane nepříjemná situace, kdy je nutné porouchané auto odtáhnout domů nebo do servisu. Jak správně na věc?

Autor:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Kategorie: legislativa poradna rady rady k údržbě autoporadna jak táhnout auto porucha auta v zahraničí rady a tipy tažné lano vyhláška
Datum zveřejnění: Sun, 16 Feb 2025 06:00:12 +0000

Komu se někdy stalo, že se auto postavilo na hlavu, určitě ví, jak nepříjemná tato situace může být. Pokud už vypovědělo službu z důvodu poruchy, zpravidla je nutné jej odvézt domů nebo do servisu, případně alespoň odstranit ze silnice.

Jelikož se tažné lano stalo dnes běžnou výbavou mnoha motoristů, neměl by to být až takový problém si s nastalou situací poradit. Vozidlo je možné ještě odtáhnout na tažné tyči, vzhledem k okolnostem, kdy většina motoristů tyč běžně s sebou nevozí, budeme se primárně zabývat právě tažením na laně.

1. Co říká vyhláška

Nejprve k problematice tažení vozidel pohledem zákona. Maximální rychlost tažení je stanovena na 60 km/h. Vlečení po dálnici je zakázané, s výjimkou nutného odstranění vozidla z dálnice po nejbližší výjezd. Vozidlo je možné táhnout na laně pouze za předpokladu, má-li bez závad řízení a účinnou brzdnou soustavu.

Také nelze táhnout vozidlo, které není způsobilé provozu na pozemních komunikacích. Nepřihlášené auto bez značek nebo s propadlou STK tedy není možné vléct po vlastní ose. V takovém případě je nutné odvézt auto na podvalníku. Pokud auto táhnete cíleně, nezapomeňte si i od něj vzít doklady nutné k řízení.

2. Zvolte vhodné tažné vozidlo

Základním předpokladem je vhodné vozidlo k tažení. Kritériem není pouze dostatečný výkon, ale také hmotnost. V případě tažení vozidla na tyči musí být okamžitá hmotnost tažného vozidla vyšší než okamžitá hmotnost vozidla taženého za předpokladu, že tažené vozidlo nemá účinnou brzdnou soustavu.

3. Našroubujte tažné oko

Každé auto by mělo mít běžně tažné oko vpředu i vzadu. Starší auta jej mají viditelné, u novějších je potřeba jej našroubovat - najdete jej mezi povinnou výbavou v kufru. Odstraňte záslepku v nárazníku a oko našroubujte. Pozor, zpravidla je na něm opačný závit! Po odvlečení auta jej nezapomeňte odšroubovat, aby zbytečně nelákalo zloděje.

4. Provlečte lano

Vezměte tažné lano, provlečte jej tažným okem a aretujte kolíkem, totéž proveďte u druhého auta. Některá lana bývají vybavena karabinou, není nic snazšího, než jej zaháknout za oko. Nastavte lano tak, aby rozestup mezi vozidly splňoval předepsaných 2,5 až 6,0 metrů.

Běžně dostupná lana by měla těmto rozměrům vyhovovat. Taktéž musí být lano označeno červeným praporkem o rozměrech minimálně 300 x 300 mm. Nikdy nepřipevňujte lano ani karabinu na místa, která tomu nejsou určená, především za části náprav a díly karoserie! Také tažné zařízení není uzpůsobenu k vlečení auta.

5. Označte vozidlo

Pro tažné vozidlo (v soupravě vpředu) platí standardní povinnost svítit. Tažené vozidlo (v soupravě vzadu) musí být viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, ideálně jej vložte za zadní okno nebo připevněte na zadní čelo korby. V žádném případě nezapínejte výstražné znamení, znemožníte tak signalizaci směrovkami! Ostatní účastníci provozu tak nebudou vědět, kterým směrem odbočujete.

Za snížené viditelnosti musí být také na vlečeném autě rozsvícena obrysová nebo potkávací světla, v případě jejich poruchy musí být vozidlo označeno vpředu bílým a vzadu červeným světlem, a to alespoň na straně bližší ke středu vozovky (tedy na levé straně vozidla), a to ne více jak 400 mm od bočního obrysu vozidla.

6. Odbrzděte vozidlo

Vlečené vozidlo odbrzděte, tedy uvolněte ruční brzdu a vyřaďte rychlost do neutrálu. U automatické převodovky zapněte zapalování, aby se uvolnila pojistka páky voliče, a zařaďte neutrál. Pokud to situace nedovoluje, každá převodovka by měla mít odjišťovací mechanizmus skrytý kolem středové konzoly, který je nutné odjistit prstem nebo šroubovákem.

Vozidlo s automatickou převodovkou (platí i pro dvouspojkové skříně) se ovšem doporučuje vléct jen na velmi krátkou vzdálenost v řádu desítek kilometrů, jelikož v případě nečinnosti motoru není poháněno ani olejové čerpadlo v převodovce. Hrozí tak její poškození.

Pokud to situace opět umožňuje, je lepší vléct auto s nastartovaným motorem. U automaticky přiřaditelných systémů pohonu 4
nahoru

sponzor





před 3 dny (9:00)


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email