Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 12 ledna 2025
Celkem je zde 1184 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: eggo05
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 949
Online návštěvníků
Návštěvníků: 1181
Uživatelů: 3
Celkem: 1184

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72337 | Témat: 8169

před 2 dny (9:01)


Legendy minulosti: Land Rover
Vyráběl se z armádních přebytků a asi těžko někdo mohl předpokládat, že technicky vzato vydrží ve výrobě dodnes a že po něm stále bude poptávka.

Autor: autoweb
Kategorie: Land Rover Afrika auta auto automobil diesel Jeep Land Rover Defender pohon převodovky Rover střechy traktor užitkové Velká Británie výkon výkon motoru
Datum zveřejnění: Sat, 11 Jan 2025 06:00:00 +0000

Když se podíváte na dnešní Land Rover Defender, musíte se smát, jak je hranatý, drsný a neotesaný. Jenže když ho postavíte vedle prapůvodního Land Roveru z poválečného období, musí vám připadat jako luxusní SUV upravené od nějaké firmy vyrábějící ty nejkvalitnější pohovky. Jenže Land Rover nikdy neměl být stylovka - mělo to být utilitární auto, které zkusí postavit poválečný britský průmysl na nohy.

Když se po válce v Británii rozmýšleli, co vlastně budou dělat, zjistili, že nebude úplně jednoduché naběhnout na předválečnou výrobu. Poptávka prostě nebyla taková, hlavně ne po osobních a luxusních autech, která společnost Rover vyráběla. Šéfdesignér Roveru Maurice Wilks přišel s nápadem postavit užitkové terénní auto, které se inspirovalo v americkém Jeepu Willys (Wilks ho používal na své farmě). A hlavně se mělo vyvážet z Británie, takže by měla společnost přístup k nedostatkovým materiálům - zejména k potřebné oceli.

Náklaďák s duší traktoru

Nové auto, jehož první návrh nakreslil Wilks během dovolené na pláži do písku, mělo být na půl cesty mezi traktorem a malým náklaďáčkem, který trh potřeboval. Prostě něco, co se dostane na pole, projede po zničených silnicích a podobně. Zrodil se tak první Land Rover a sériově se začal vyrábět v roce 1948. Původně se počítalo s tím, že ve výrobě vydrží asi tři roky, přinese peníze a Rover se pak vrátí k výrobě osobních aut. Ehm, píše se rok 2012 a kromě přelomu v roce 1985, kdy se Land Rover Série III změnil na modernější Defender, jak mu říkáme dnes, se nic zásadního nestalo. I přes všelijaké snahy o modernizaci trh stále primitivní hranatý off-road vyžaduje.

Zdroj: media.landrover.com

První série Land Roverů měly i výstupy z motoru a převodovky k pohonu dotatečných zařízení, jako je třeba čerpadlo, mlátička, obracečka sena a podobně. Prostě to byl takový traktor a proto se velmi osvědčil hlavně na venkově, ale brzy si ho oblíbila i armáda. Land Rovery se prodávaly jako na běžícím pásu a nikoho nezajímalo, že byly hranaté a primitivní. Důležité bylo, že fungovaly. A hlavně nerezly.

Land Rover totiž auta stavěl z armádních přebytků hliníkových plechů. Stíhačky totiž už nebyly potřeba a hliníku se všude válely mraky. Stejně tak byla všechna auta zpočátku buď zelená, šedivá nebo béžová, což byly nejpoužívanější armádní barvy, kterých byl také přebytek. Hliníková karoserie pak byla postavena na ocelový rám, což byla jediná věc, která rezla. Ale podle zkušeností majitelů mohla klidně ureznout půlka a auto pořád drželo pohromadě...

Prostě moderní diesel

První série Land Roverů se vyráběla v letech 1948 až 1958. Pod kapotou byla nejprve šestnáctistovka, kterou už v roce 1950 nahradil dvoulitr. V roce 1957 pak přišel dieselový dvoulitr, který se dá považovat za jeden z vůbec prvních moderních rychloběžných dieselů vyvinutých pro použití v silničním osobním autě. Měl výkon 52 koní a točil se do 4000 ot./min.

Diesel si ale vyžádal úpravu podvozku, protože byl náročný na prostor. Land Rover se musel trošku prodloužit a vlastně tak vznikly dvě verze o dvou rozvorech, což se nese i dnes u Defenderu. Kratší měl rozvor 2235 mm, delší pak 2769 mm.V roce 1958 se představila druhá série Land Roverů, na které se už trošku zapracovalo po stránce designu. Dostaly třeba zakulacený profil střechy a oken, což vlastně vydrželo dodnes a auto vypadalo víc jako jednotný stroj a ne něco, co vzniklo z kusů plechu nalezených někde ve stodole (první Land Rovery tak vlastně ve skutečnosti vznikly). Standardem už byly dvě délky rozvorů - 2235 mm a 2769 mm. Pod kapotou pak byl benzínový dvoulitr, větší agregát o objemu 2,25 litru a diesel 2,0 litru. Benzínový dvoulitr se pak postupně přestal nabízet.

Zdroj: media.landrover.com

V roce 1961 přišla série IIA, která se od série II moc nelišila. Dostala ale třeba nový řadový šestiválec 2,6 litru, který měl standardně posilovač brzd (ó, jak luxusní prvek!). Vznikly i série FC (Forward Control), které měly kabinu umístěnou nad motorem, aby se zvětšil úložný prostor.

Když v roce 1968 Land Rover „slavil" dvacet let existence, už bylo vyrobeno přes 600 000 aut, u nichž asi tři čtvrtiny šly na export - především do Asie, Afriky a Austrálie, kde ještě zpevněné silnice nebyly tak obvyklé.V roce 1971 se představila třetí série Land Roverů, které se vyrobylo nejvíce - asi 440 000 kusů. Pod kapotou byla pořád čtyřstupňová převodovka, redukce a přiřaditelný pohon všech kol. Dopředný pohyb obstarávaly čtyřválce 2,25 litru na benzín (73 koní) nebo naftu (62 koní), šestiválec 2,6 litru (86 koní) nebo osmiválec 3,5 litru (91 koní). Samozřejmostí byly stále dva rozvory - 2235 mm a 2769 mm.

V roce 1985 byl Land Rover série III nahrazen modelem Land Rover 90 a Land Rover 110, což označovalo délku rozvoru v palcích a vlastně už se jednalo o první generaci „modernějšího" Defenderu, který známe dodnes. Princip ale zůstal pořád stejný.

Další SUVMINI Countryman s paketem JCW je hračka pro velké kluky

Mini už dávno nejsou jen kompaktní autíčka, která dělají ozdobu ženským kabelkám. A Countryman je toho důkazem. Se sportovním paketem John Cooper Works se z něj stalo turbožihadlo.
Hybridní Duster je parťákem normálního člověka. Se spací vestavbou je ideálem pro digitálního nomáda

Hybrid 140 nahrazuje úspěšný diesel, s automatem a skládací postelí je společníkem do nepohody.

O neuvěřitelné odolnosti prvních Land Roverů svědčí i průzkum, který provedla automobilka v roce 1992, tedy 44 let od zahájení výroby a sedm let po ukončení produkce třetí série. Po světě údajně stále jezdilo více než 70 % všech vyrobených Land Roverů série I, II a III.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 2 dny (9:01)


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email