Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 21 prosince 2024
Celkem je zde 784 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: JustMonroe
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 888
Online návštěvníků
Návštěvníků: 782
Uživatelů: 2
Celkem: 784

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72242 | Témat: 8169

30.11 2024 9:01


Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici - část 2.
Dnes se podíváme na vyblikávání, vybrzďování, podjíždění a další kousky.

Autor: autoweb
Kategorie: poradna rady brzdy dálnice mýtus právo předjíždění
Datum zveřejnění: Sat, 30 Nov 2024 06:00:00 +0000

O předjíždění a přejíždění bylo řečeno dost posledně, dnes to bude o některých „doplňkových metodách".

1) Vyblikávání a troubení na dálnici při předjíždění

Odhlédněme na chvíli od toho, kdo se na koho „lepí", a podívejme se na to, zda je řidič oprávněn použít dálková světla, tj. probliknout anebo dokonce na řidiče při předjíždění troubit. Odpověď nám dá ust. §31 odst. 1 a 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (kde jsou dále v textu citovaná ustanovení, tak vždy z tohoto zákona):

„(1) Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.

(2) Místo zvukového výstražného znamení smí řidič dávat světelné výstražné znamení krátkým přerušovaným rozsvícením dálkového světla nebo přepínáním potkávacích a dálkových světel; k upozornění řidiče předjížděného vozidla je smí dávat i v obci."

Jak je patrno, dočítáme se, že když řidič předjíždí vozidlo nebo se k tomu chystá, tak je oprávněn MIMO OBEC na předjížděného řidiče troubit anebo jej „vyblikávat" (to druhé může i v obci), aby jej na danou skutečnost upozornil. Komické, že?  No, provoz na dálnicích má svá specifika a z levého pruhu už nikoho dalšího nepředjedete, nicméně v situaci, kdy za někým „přilétnete" na dálnici v levém a chystáte se toho v levém „předjíždět", tak jste oprávněni podle shora uvedeného ustanovení jej na tuto skutečnost upozornit nejen troubením, ale i vyblikáváním.

Jakkoli se tedy taková praktika jeví jako „drzá", zákon s ní počítá a takový postup řidiče je tedy v souladu se shora uvedeným ustanovením. Až vás tedy příště bude nějaký „letec" vyblikávat anebo troubit, myslete na to, že je to sice možná někdy poněkud drzé, ale že asi jen někdo dobře poslouchal v autoškole.

2) Vybrzďování, „lepení se" na kufr



Pod vybrzďováním rozumím postup, kdy se řidič záměrně rychle blíží k autu, které má v levém pruhu před sebou a brzdí velmi těsně na poslední chvíli, lidově řečeno „až na kufr" za účelem „přesvědčení" takového řidiče, aby v co nejkratší dokončil svůj předjížděcí manévr.

Asi nepřekvapí, že takový postup není v souladu s pravidly silničního provozu (§19 odst. 1), protože při něm dochází k takovému zkrácení vzdálenosti mezi vozidly, které může znemožňovat bezpečné zastavení. Jistě lze namítnout, že vozidlo s nadprůměrně dimenzovanými brzdami současně brzdící (vybrzďující) za „vytlačovaným" vozidlem bude vždy brzdit lépe než vozidlo, které dojíždí (protože už stojí na brzdách a reakce bude pravděpodobná i v případě zabrzdění vytlačovaným dostatečně rychlá), nicméně i tak se jedná o velmi asertivní řidičskou techniku, která v sobě může skrývat nebezpečí a její použití je vždy na vlastní riziko.

Totéž platí i v případě „pouhého" lepení se na kufr bez vybrzďování.

Jen krátce k případné vině na nehodě. Minule jsme si řekli, že řidič nesmí náhle snížit rychlost vozidla, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu (§18, odst. 2, písm. a). Postavit se proto „výchovně" na brzdy takovému „vybrzďovači" proto nemusí být vždy až tak dobrý nápad. Policie sice má tendenci vyhodnocovat vinu na nehodě na straně „toho vzadu", ale nedoporučuji to, protože si myslím, že s dobrým advokátem se to proti vám může otočit, o nebezpečnosti takového manévru (navíc zbytečné) ani nemluvě. I letmý dotek brdového pedálu za účelem rozsvícení brzdových světel může vést k neadekvátní reakci vozidla za vámi a může tím vzniknout (zbytečně) nebezpečná situace pro ostatní účastníky silničního provozu.

Jak bylo řečeno v prvním díle a v diskusi k němu, raději nevychovávat, ale zkrátit dobu interakce na co nejkratší dobu. Je to nejbezpečnější.

MitsubishiMitsubishi ASX oblékli ve francouzském butiku. A hodně prokouklo

Nejnovější generace japonského crossoveru přijíždí ve zcela novém, ačkoliv velmi známém obleku.
Mitsubishi zahájilo prodej modernizovaného Eclipse Cross s plug-in hybridní technikou

České zastoupení Mitsubishi zahajuje prodej modernizovaného Eclipse Cross, které je nyní dostupné s plug-in hybridní technikou.

3) Podjíždění na dálnici

Už tady byl v diskusi zmíněn scénář, kdy vláček řidičů jede v levém 120, protože o 200 metrů dál je kamión a „přeci se nebudou stahovat". Někdy je situace dokonce taková, že mezi vozidlem jedoucím v levém a vozidlem, které se chystá takové v levém pruhu jedoucí vozidlo výhledově předjíždět, je dostatečná mezera na to, aby se dal takový řidič podjet a pak zařadit před něj.

Nutno dodat, že na rozdíl od provozu v obci (k tomu se dostaneme zase někdy příště), není takový postup, tedy podjíždění, na dálnici dovolené. Jedinou výjimkou je tzv. souběžná jízda (souvislá kolona vozidel ve všech pruzích), ale pokud narazíte na řidiče, který se „veze" v levém pruhu 120, tak byste správně podle pravidel měli přejet do levého, tj. za něj a počkat, až se stáhne. Pokud jej podjedete, může to být sice rychlejší, ale v souladu s pravidly silničního provozu to není (§17 odst. 1).

4) Zrychlování při předjíždění



Poslední situací, na kterou se podíváme, je zrychlování při předjíždění.

§17 odst. 4:

Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.

Vcelku jasné pravidlo a platí samozřejmě i na dálnici. Jakmile se řidič stáhne zpět do pravého, tak by neměl zvyšovat rychlost, dokud je předjížděn. Doslova to na dálnici asi brát nelze, protože i ten předjížděný zpravidla i jen mírně zvyšovat rychlost bude, neměl by tím ale bránit předjíždění. Hraniční případy jsou pak ty, kdy někdo někoho tlačí, ten uhne, ale má silnější auto, tak znovu výrazně zrychlí a z pravého se dostane do levého dostatečně rychle na to, aby nepřekážel.

K tomu se dá říct, že pokud se nestahujete zpět do levého na poslední chvíli (jak je možno často vidět), porušením shora uvedeného pravidla by to být nemuselo. Obecně ale platí, že předjížděný / vytlačovaný by buď měl dostatečně zrychlovat tak, aby se nemusel stahovat, samozřejmě pouze za podmínky, že se stáhnout může (viz diskuse minule) anebo když už se tedy musí stáhnout nebo stáhne, měl by se nechat předjet a pokud chce předjíždět znovu, tak až po předjetí.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





30.11 2024 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email