Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 18 listopadu 2024
Celkem je zde 134 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: maca_tuhyk
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 817
Online návštěvníků
Návštěvníků: 130
Uživatelů: 4
Celkem: 134

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72099 | Témat: 8169

před 3 dny (9:00)


Citroën C2 VTS: Jak funguje kapesní raketa za jednu výplatu na Masarykově okruhu?
Vyrazil jsem s téměř dvacet let starou kapesní raketou za jednu průměrnou mzdu na závodní okruh do Brna, jestli je možné si něco takového užít.

Autor: Hugo
Kategorie: Citroën C2 Dlouhodobý test Automotodrom Brno brzdy Citroën Citroën C2 VTS hot-hatch Hyundai Hyundai i20 Masarykův okruh okruhové dny pneumatiky podvozek převodovka trackdays Tuning Show 2024 v zimě warm-hatch závodní okruh
Datum zveřejnění: Fri, 15 Nov 2024 06:00:38 +0000

Auta jsou rozhodně nejdražší koníček na světě. A pokud s nimi máte navíc ambici jezdit po závodním okruhu, natož třeba závodit, potom si musíte připravit hodně velkou kasičku.

Ne každý měl to štěstí se dobře narodit nebo má dobré podnikatelské vlohy, takže zůstat věrný tomu nejkrásnějšímu koníčku pod sluncem a přitom se finančně nezruinovat není vůbec snadné.

Existují ale cesty, jak si užít hromadu automobilové zábavy a udržet přitom finanční stránku věci na rozumné úrovni. Právě to jsem se vydal zkoumat na podzimní Tuning Show 2024, která se tradičně koná na Automotodromu Brno, troufám si tvrdit, že na nejkrásnějším (nejen) českém závodním okruhu.

Uprostřed festivalu tuningu, který byl zahalen oblakem kouře z pneumatik driftovacích speciálů, se vedle tradičních závodů do vrchu a sprintů na čtvrt míle po cílové rovince konaly i jízdy veřejnosti, neboli klasické trackdays.

Zdroj: Hugo Kottás

U té příležitosti jsem vyrazil na Masarykův okruh vyzkoušet, co zvládne téměř dvacet let starý, téměř sériový Citroën C2 VTS, který v současnosti pořídíte klidně za jednu průměrnou výplatu.

Jemný déšť, který padal celý den, natož mlha, která přes den zahalila značnou část okruhu, nebyl pro okruhové dny ideálním společníkem, na druhou stranu vytvořil zajímavé podmínky, které prověřily vlastnosti auta.

Trať byla hodně kluzká, což znamenalo především vyšší nároky na schopnost udržet trakci a přilnavost. Navzdory tomu jsem byl hodně zvědavý, jak se Citroën C2 VTS se svými standardními komponenty popere se závodním okruhem.

Naštvaná sekačka

Pod kapotou zůstal zcela sériový motor, tedy hezky nabroušená atmosférická jedna-šestka o výkonu 122 koní schopná točit krásných 7 250 otáček. Což je vtipné vzhledem ke skutečnosti, že otáčkoměr je cejchovaný pouze do sedmi tisíc, takže ho můžete přetáhnout!

Zdroj: Hugo Kottás

Stejně tak podvozek, brzdový systém i pneumatiky zůstaly v naprosto produkčním stavu. Žádné úpravy, žádná vylepšení, prostě tak, jak auto před téměř dvaceti lety sjelo z výrobní linky.

V interiéru nakonec pár úprav pro můj (dis)komfort proběhlo. Nainstaloval jsem závodní skořepinovou sedačku s FIA homologací, čtyřbodové bezpečnostní pásy a závodní volant. To všechno pro nižší pozici za volantem a lepší úchop volantu.

Tyhle úpravy také pochopitelně umožňují nejen celkově lepší řidičskou pozici, ale především tolik potřebnou oporu těla v zatáčkách. Sériové sedačky jsou na poměry malých hot-hatchů celkem nízko položené (v takové konkurenční Fiestě ST150 se sedí opravdu špatně), ale tohle je nebe a dudy.

Také jsem v boxech vyhodil zadní sedačky, které lze velmi snadno demontovat a odnést jako kufřík, podobně jako např. ve Volkswagenu Multivan. Jedna sedačka váží 15,6 kg, spolujezdcova je potom ještě těžší. Zatím jsem ji nevážil, ale vzhledem k tomu, že je její demontáž pomocí čtyř šroubů naprosto primitivní, šla také ven.

Podívejte se na videotest moderní kapesní rakety Hyundai i20 N

Pneumatiky zůstaly na sériových 16" kolech obyčejné silniční Bridgestone Turanza T005, které sice nejsou na okruh za ideálních suchých podmínek zrovna dvakrát vhodné, ale na mokru fungují velice dobře.

Na semi-slickách by to tady dnes bylo zoufalství, ale kvalitní silniční pneumatiky se blýskly dostatkem přilnavosti a jistotou ovládání v těchto náročných podmínkách. Když byly k autu a mají jenom dva roky, tak jsou ideálními kandidáty na „zhulení" na okruhu, než obuju něco lepivějšího.

Citroën C2 VTS má ale jako správný hot-hatch z přelomu milénia pěkně kousavé jízdní vlastnosti, které se na zmáčeném asfaltu Masarykova okruhu ještě více projevily.

Přední náprava s rychlým a přesným řízením a vrozenou mechanickou přilnavostí bojovala s kluzkým povrchem statečně, zato zadní kola putovala smykem okamžitě při drobném ubrání plynu v oblouku, ne-li ťuknutí do brzdového pedálu.

Zdroj: Hugo Kottás

Extrémně přetáčivý charakter zadní nápravy je fajn. Na suchu pomáhá autu se přirozeně stáčet, na mokru si zase užijete kopec srandy. Zajíždět ale stabilní čistá kola je nelehký úkol a s autem v těchto podmínkách dost zápasíte a musíte ho vést pevnou, rozhodnou rukou.

Stabilizaci je možné jednoduše vypnout jedním stiskem tlačítka (žádné držení tlačítka několik sekund ani zdlouhavé vyhledávání v nabídce infotainmentu), takže se můžete okamžitě pustit do driftování, pokud si na to troufne.

Chvilku jsem zkoušel jezdit se zapnutou stabilizací a v tomhle počasí prostě nestíhala. Než se probrala k nějaké akci, letěl jsem už dávno bokem, takže v dešti opravdu pozor. Nelze se na ni spolehnout. Na druhou stranu zabírá jemně a nenásilně, takže tolik nekazí zábavu.

Podvozek C2 VTS je tuhý akorát na závodní okruh a přitom komfortní na běžných silnicích. Tohle je primárně okreskové auto, ale s velkým závodním okruhem si také poradí s naprostým přehledem.

Zdroj: Hugo Kottás

V zatáčkách se příliš nenaklání, ačkoliv tužší stabilizátor by určitě přišel vhod. Odpružení je skvělé na běžných silnicích, ale ani tady vás nijak nelimituje. Už se připravuje plnohodnotný nastavitelný podvozek, ale vlastně to bez něj lze v pohodě přežít.

Sériové brzdy při delší jízdě na okruhu projevily své limity - brzdný účinek začal uvadat a brzdový pedál se lehce propadal. Obyčejné destičky mizely před očima a pěkně prášily, což se projevilo na předních kolech, která byla hezky grafitová. A to jsem je ráno umyl.

Do budoucna to určitě bude chtít lepší směs destiček a závodní brzdovou kapalinu, která lépe odolává vysokým teplotám. Také pancéřové brzdové hadičky pro lepší a tužší nástup účinku se hodí.

Překvapila mě také (na panující podmínky) dobrá trakce na výjezdech ze zatáček, kde se C2 VTS chovalo sebejistě. Instalace samosvorného diferenciálu rozhodně není zatím potřeba, a jelikož plánuji ponechat motor až na drobnosti ve zcela sériovém stavu, troufám si tvrdit, že nikdy potřeba nebude.

Zdroj: Hugo Kottás

Jestli mě na autě něco opravdu štve, potom je to řazení, které patří rozhodně k největší slabině. Samotná převodovka je skvělá a krátce poskládané převody parádně ladí s ostře točivým charakterem motoru. Jenže samotné řazení je otřesné.

Hlavice řadičky sice dobře padne do ruky, ale to je asi tak všechno. V zimě hodně studí, v horku zase pekelně pálí. Ale co je naprosto otřesné, to je lehký chod páky s dlouhatánskými drahami ve vykloktané kulise bez jakéhokoliv odporu či zpětné vazby. Něco jako vařečka v cibulačce.

Short-shift by za normálních okolností byl možným řešením, jenže zatímco na jiná auta stojí dobré řešení klidně pár stovek či nízkých tisícovek, tady prakticky jediné rozumné řešení vychází na velmi bolestivých 17 tisíc korun! A to za lepší řazení (zatím) nedám. Na tomto místě bych rád požádal Ježíška, pokud tohle čte.

Nemastný, neslaný je také zvukový projev motoru. Sériový výfuk je tichý a od sání se také nedočkáte nikterak charakterního zvuku. Proto jsem alespoň narychlo nainstaloval otevřené sání, které není zrovna ideální a bude ještě potřebovat odladit, alespoň však výrazněji pozvedlo projev jednotky.

Zdroj: Hugo Kottás

Velkou pochvalu si zaslouží i chladicí systém, který udržel teplotu vody na zcela standardní úrovni. Jistě, venku panovaly teploty kolem 9 °C, takže pro okruhové dny naprosto ideální, ale troufám si tvrdit, že i horké letní počasí zvládne C2 VTS v pohodě.

Teplota chladicí kapaliny nestoupla nad 89 stupňů Celsia po celou dobu jízdy. Teplotu oleje jsem bohužel zatím neměl šanci sledovat, jelikož mě teprve ještě čeká instalace teploměru oleje. Tento údaj je totiž na závodním okruhu klíčový, aby se předešlo přehřátí a snížení životnosti motoru.

Ze zkušenosti ostatních uživatelů motor s kódovým označením TU5JP4S docela dost hřeje olej, takže mě časem čeká zřejmě i olejový chladič a možná lepší olej odolný vysokým teplotám. Chce to ale zvolit správně, protože auto chci využívat i v zimě k běžnému provozu.

Zatím jsem ponechal předepsaný olej Total ve specifikaci 5W-40. Vzhledem k tomu, že má motor najeto pouhých 58 000 km a olej vůbec nežere ani při zátěži na okruhu, nechtěl jsem zatím jít do závodního oleje 10W-60.

    - Zdroj: Hugo Kottás
    -
    -
    -
Celá galerie 35

Spotřeba paliva je při radovánkách irelevantní, ale přece jsem ji schválně ze zvědavosti na palubním počítači vynuloval. Při plném zápřahu nepřesáhla dvacetilitrovou hodnotu, což je zase další příjemný střípek do skládačky dostupné okruhové hračky. Mimochodem, po dálnici si cé-dvojka řekla o osm litrů.

Právě cenová dostupnost je na Citroënu C2 VTS největším lákadlem. Jistě se najdou mnohem schopnější hot-hatche, ostatně tohle je svým výkonem spíš takový warm-hatch, ale celkově je vé-té-esko neskutečně komplexní a schopný balíček.

Ne nadarmo bylo ve své době vyhledávaným hobby a závodním náčiním. I dneska, po nějakých 20 letech, má pořád co nabídnout. Je to celkem svižná a neuvěřitelně zábavná kapesní raketka (teda spíš taková petarda), která v zatáčkách dokáže potrápit sporťáky za miliony.

A jako bonus stojí opravdu „kulové". Na trhu jsou auta už za jednu průměrnou českou výplatu, a vzhledem k tomu, že je to mechanicky velmi odolné auto, můžete ho klidně ihned vytáhnout na závodní okruh a dát mu pořádně za uši. A bude přitom skvěle fungovat.

Testy hot-hatchůTest Hyundai i20 N 1.6 T-GDI, neposedného raubíře

Jak jezdí tahle kapesní raketa od Hyundaie?
TEST Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost: Konec jedné pohádky

Ford Fiesta definitivně končí. S ní také extrémně populární ostrá verze ST. Rozloučili jsme se stylově na Masarykově okruhu v Brně.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 3 dny (9:00)


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email