Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 8 prosince 2024
Celkem je zde 542 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Xroman1
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 860
Online návštěvníků
Návštěvníků: 541
Uživatelů: 1
Celkem: 542

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72194 | Témat: 8169

20.10 2024 9:00


Jak vybrat nejlepší motorový olej pro váš vůz? Praktické tipy pro řidiče
Výběr motorového oleje je zásadní pro životnost a spolehlivost motoru. Jeho správná volba podporuje funkci motoru, snižuje tření mezi jeho pohyblivými částmi, a tím pomáhá udržet motor v dobrém stavu po dlouhou dobu. Pojďme se podívat, jak vybrat ten správný a jak postupovat při jeho výměně, aby se váš vůz vždy pohyboval bez problémů.

Autor:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Kategorie: Autoporadna auto dieselové motory motorový olej motory nejlevnější nový olejové vany Volkswagen výkon
Datum zveřejnění: Sun, 20 Oct 2024 05:00:09 +0000

Co je důležité při výběru motorového oleje?

Motorové oleje se vybírají podle několika kritérií, z nichž nejdůležitější jsou viskozita, výkonnostní norma a specifikace od výrobce auta. Všechny tyto parametry ovlivňují, jak dobře olej bude pracovat v motoru vašeho vozidla. Podívejme se na tyto parametry podrobněji.

Viskozita oleje

Viskozita udává, jak dobře olej proudí při různých teplotách, a je označena pomocí normy SAE, která obsahuje dvě čísla, například 5W-30. První číslo (5W) se týká zimní viskozity a druhé číslo (30) letní viskozity. Čím nižší je první číslo, tím lepší je tok oleje při nízkých teplotách, což usnadňuje startování motoru v zimě. Druhé číslo značí viskozitu oleje při vysokých teplotách, kdy je důležité, aby olej udržoval ochranný film na pohyblivých částech motoru i při vyšším zahřátí​. Například olej 5W-30 je běžně používaný pro široké spektrum motorů, zatímco oleje s vyšší letní viskozitou, jako 10W-60, jsou vhodné pro sportovní vozy, kde motor často pracuje při vysokých teplotách​.

Výkonnostní normy a specifikace

Výběr motorového oleje se také řídí výkonnostními normami, které stanovují kvalitu a odolnost oleje vůči opotřebení. Dvě nejběžnější normy jsou API (American Petroleum Institute) a ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).

Normy ACEA jsou například C3, což označuje oleje s nízkým obsahem sulfátového popela, vhodné pro moderní dieselové motory s filtrem pevných částic. U starších vozidel bez tohoto filtru může být postačující i norma A3/B4. Výběr podle výkonnostní normy zajistí, že olej bude schopný správně mazat motor, aniž by došlo k poškození komponentů​

Testy obytných autTest Adria Supersonic 890 LL: Luxusní apartmá, které si z Pařížské odvezete kamkoliv (první jízdní dojmy)

Vyrazili jsme do slovinského přístavního městečka Portorož objevit, co nového se událo u domácího výrobce obytných vozů Adria.
Test Fordu Nugget, pojízdného paneláčku, kterému nechybí ani toaleta

Obytná auta se těší stále větší popularitě. Svojí trochou do mlýna přispívá i Ford, který nabízí obytnou verzi Transitu Custom od věhlasné společnosti Westfalia. Jmenuje se Nugget a v prodloužené verzi Plus nabízí i toaletu či sprchu. Jak se v něm bydlí?

Specifikace výrobce

Každý výrobce automobilů může doporučit vlastní specifikaci motorového oleje, která je určena konkrétním konstrukčním požadavkům. Tyto specifikace jsou uvedeny v manuálu vozidla a například pro vozy Volkswagen je to specifikace VW 505.01. Při nákupu oleje je důležité ověřit, zda tento olej odpovídá specifikaci požadované výrobcem. Dodržení doporučené specifikace je zásadní, protože zaručuje, že olej je navržen pro správnou ochranu motoru daného typu​.

Jaké druhy motorových olejů existují?

Motorové oleje se liší podle toho, zda jsou syntetické, polosyntetické nebo minerální. Každý typ má své výhody a nevýhody:


    -Minerální oleje: Tyto oleje jsou nejlevnější a vhodné pro starší vozy s nižšími požadavky na výkon. Mají kratší životnost a nejsou odolné vůči vysokým teplotám, proto se pro moderní vozidla nedoporučují.

    -Polosyntetické oleje: Kombinují vlastnosti minerálních a syntetických olejů a nabízejí vyšší odolnost a delší životnost než minerální oleje. Jsou vhodné pro širokou škálu motorů.

    -Syntetické oleje: Mají nejvyšší kvalitu a odolnost vůči teplotám. Jsou navrženy pro moderní motory, které vyžadují vyšší výkon a ochranu. Tyto oleje jsou dražší, ale prodlužují intervaly mezi výměnami​(


Jak správně vyměnit motorový olej?

Výměna motorového oleje je činnost, kterou zvládnete i sami, pokud dodržíte několik základních kroků:


    -Příprava: Před začátkem výměny motor na několik minut zahřejte, aby se starý olej lépe vypouštěl. Ujistěte se, že auto stojí na rovném povrchu a je zajištěno proti pohybu.

    -Vypuštění starého oleje: Otevřete vypouštěcí šroub olejové vany a nechte starý olej úplně vytéct. Tento proces může trvat několik minut. Starý olej je nutné ekologicky zlikvidovat na sběrném místě.

    -Výměna olejového filtru: Odšroubujte starý filtr a namontujte nový. Předtím ho potřete trochou nového oleje, aby lépe těsnil a usnadnil montáž.

    -Doplnění nového oleje: Nalijte nový olej do motoru a průběžně kontrolujte hladinu oleje pomocí měrky, dokud nedosáhnete optimální hladiny. Po dokončení nechte motor krátce běžet a znovu zkontrolujte hladinu oleje, případně ji upravte​


Jak často měnit motorový olej?

Interval výměny motorového oleje závisí na typu oleje a doporučení výrobce. Pro většinu aut platí, že by měl být olej měněn po 10 000 až 15 000 kilometrech nebo jednou ročně. Moderní syntetické oleje umožňují delší intervaly, avšak pravidelná výměna je zásadní pro dlouhodobou spolehlivost a životnost motoru​

Správná péče o motorový olej je nezbytnou součástí údržby vozidla. Dodržováním doporučení výrobce a pravidelnou výměnou oleje zajistíte, že motor vašeho vozu bude vždy v optimální kondici a spolehlivý na každé cestě.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





20.10 2024 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email