Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 25 listopadu 2024
Celkem je zde 728 lidí (5 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: McDavid
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 3
Uživatelů celkem: 48 835
Online návštěvníků
Návštěvníků: 723
Uživatelů: 5
Celkem: 728

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72143 | Témat: 8169

30.06 2024 9:00


Pohled právníka: Řízení vozidla a definice pojmu „za jízdy"
Některé povinnosti v pravidlech silničního provozu jsou spojeny výslovně s "řízením" a situací "za jízdy", ale co přesně to je?

Autor: autoweb
Kategorie: poradna rady alkohol auta auto automobil drogy policie Policie České republiky řízení řízení auta v zimě
Datum zveřejnění: Sun, 30 Jun 2024 05:00:00 +0000

Jak praxe (možno se tu a tam dočíst v médiích), tak i dotazy čtenářů opakovaně naráží na případy definice toho, co je to vlastně řízení auta a kdy se vozidlo nachází „za jízdy", tzn. kdy se jedná o splnění nebo porušení některých povinností, které jsou s řízením a situací „za jízdy" spojeny.

Typickými příklady je zejména:

- povinnost neřídit pod vlivem alkoholu nebo návykových látek

- zákaz telefonovat za jízdy

- povinnost svítit za jízdy

1) Alkohol a jiné návykové látky

Co se alkoholu a jiných návykových látek za volantem týče, tak zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že řidič nesmí „řídit" vozidlo nebo jet na zvířeti bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky nebo v takové době po požití alkoholického nápoje nebo užití návykové látky, kdy by mohl být ještě pod jejich vlivem. Praxe pak přináší případy (jistě nezřídka nepravdivě obviněným podané, což ale není podstatné), kdy si osoba (záměrně neuvádím řidič) sedne do auta, nastartuje ho a pustí si topení nebo klimatizaci, ale nikam nejede, ani jet nehodlá (ani např. nemá řidičské oprávnění), případně čeká na řidiče. Následně dorazí hlídka Policie ČR, takovou osobu vyzve ke zjištění, zda není ovlivněna alkoholem nebo jinými návykovými látkami, případně ke kontrole dokladů apod. Otázka pak zní, jestli tento postup, tj. přijití k autu, zapnutí motoru a vyhřívání se (nebo naopak v létě ochlazování se) je „řízením" či nikoliv.

Řešení těchto případů nebude vždy jednoduché a bude záležet na řadě okolností, nicméně do auta si může sednout kdokoliv (i dítě) a je jedno, na které sedadlo, tedy i osoba, která se nechystá (neumí/nemůže) vozidlo řídit. Totéž platí i pro případy, kdy může být motor vozidla využíván např. jako zdroj elektrického proudu, případně tepelné nebo jiné energie obecně. V takovém případě jistě nelze konstatovat, že se jedná o řízení vozidla.

Právníkův názor je tedy ten, že pokud osoba sedí v nastartovaném vozidle a bez ohledu na to, na kterém sedadle sedí, pak neindikují-li jiné skutečnosti, že daná osoba vozidlo řídila, tj. jela s ním, nelze takovou činnost považovat bez dalšího za řízení vozidla a postihovat ji při nesplnění některých podmínek právě jako řízení vozidla. Někdo může v autě klidně bydlet nebo jen spát, a to i klidně v autě osobním, ale v zimě má zapnutý motor, aby nezmrznul, přitom takovou činnost za řízení vozidla určitě považovat nelze. Uzavřeme to tedy tím, že za řízení vozidla je nutné považovat pouze jeho pohyb.

​2) Telefonování, svícení

Obdobná pravidla je možné vztáhnout i na telefonování a svícení, kde už zákon výslovně vyžaduje „za jízdy". Prostým jazykovým výkladem docházíme k závěru, že jízdou se rozumí pohyb vozidla. Pokud tedy vozidlo stojí a nepohybuje se, není to „za jízdy".

Samotný nastartovaný motor pak není nijak relevantním měřítkem.

Na podporu tohoto argumentu lze uvést zejména to, že např. povinnost svítit za snížené viditelnosti nebo netelefonovat mají i řidiči nemotorových vozidel, u kterých za jízdy a pohybu žádný motor v chodu není a také pro ně daná povinnost platí (jako příklad lze uvést další povinnosti cyklistů, které se vztahují na dobu jízdy, např. povinnost se držet nebo povinnost mít nohy na šlapadlech a jistě nikdo neargumentuje tím, že tato povinnost platí, když cyklista stojí). Totéž by bylo možné říct i o autu, jehož řidič z kopce vypne motor a jistě by nikdo neargumentoval, že v tu chvíli už nemusí svítit, že smí telefonovat apod., protože neběží motor.

Více článků o autoškoleNastávající řidiči budou lépe připraveni. Nově i díky videím v závěrečných testech

Již brzy se zájemci o získání řidičského oprávnění budou v testech i při přípravě na ně setkávat s dalšími novými otázkami.

Kvíz: Tohle je pravděpodobně nejtěžší test, který v autoškole můžete dostat. Troufnete si na něj?

Vybrali jsme 10 nejnáročnějších otázek, na které odpovědělo víc než 50 procent žáků autoškol špatně

Jak proto patrno, mezi motorem v chodu a jízdou není žádná korelace a podstatný je toliko pohyb. Pokud je vozidlo v pohybu a je jedno, jestli proto, že jej pohání motor nebo lidská síla anebo (jako při jízdě z kopce) gravitace, pak lze hovořit o situaci „za jízdy" a vztáhnout pravidla týkající se řízení a „za jízdy" na takový případ. S ohledem na to nelze postihnout řidiče vozidla za to, že telefonuje bez hands-free , když vozidlo stojí (a má zapnutý motor), protože se nejedná o situaci „za jízdy". Je pak bez právní relevance, jestli auto stojí v koloně (a nehýbe se) nebo stojí na krajnici. Jistě by proto nikdo nechtěl argumentovat např. tím, že když na dálnici v zimě zůstanete v koloně pěkných pár hodin ve sněhové vánici a abyste neumrzli, tak si necháte zapnutý motor, že musíte svítit nebo nesmíte bez hands-free telefonovat.

Postihnout takové jednání je tedy možné pouze v případě, kdy se prokáže, že vozidlo bylo v rozhodné době v pohybu, jinak nikoli. Důkazně to sice může policii zatěžovat více, než je obvyklé, ale od toho přísná důkazní pravidla jsou, tj. aby nedocházelo k postihování jednání, které společensky nebezpečné není jen proto, že si někdo při projednávání chce usnadnit a zjednodušit práci ve stylu „nám je to jasné". Samozřejmě to nevylučuje (hlavně u alkoholu), že někteří řidiči mohou takových důkazních nouzí policie využít ve svůj prospěch, to je ale obecně problém dokazování, který ale nelze obcházet proti pravidlům dokazování.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





30.06 2024 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email