Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 1 července 2024
Celkem je zde 513 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: landin
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 547
Online návštěvníků
Návštěvníků: 511
Uživatelů: 2
Celkem: 513

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71341 | Témat: 8169

před 3 dny (9:01)


Legendy minulosti: Renault 4 byl úprvně prvním hatchbackem
Odpovědět na 2CV trvalo Renaultu léta, ale výsledek stál za to. Čtyřka musela být dobrá, vždyť se jí prodalo osm milionů kusů a vývoj nástupce zabral třicet let.

Autor: autoweb
Kategorie: Renault Aston Martin auta auto automobil Citroën Druhá světová válka hatchback nové auto nový Paříž podvozek pohon premiéra renault 4
Datum zveřejnění: Sat, 29 Jun 2024 05:00:00 +0000

Francouzi mají času dost. Dvouhodinový oběd je ničím proti třinácti letům, které Renaultu zabrala reakce na úspěch Citroënu 2CV. Možná si vzpomínáte, že výroba plechové kachny měla původně začít před druhou světovou válkou. V roce 1948, kdy vyjela do světa, tedy nebyla žhavou ideovou novinkou. Renault tehdy řešil vlastní problémy, které úspěšně překonal modelem 4CV (podobné jméno ve skutečnosti naznačuje odlišné cílové skupiny). Auto z roku 1947 bylo rodinným kompaktem se samonosnou karoserií a sedmnáctikoňovým čtyřválcem umístěným vzadu. Renault se víc než málo inspiroval Volkswagenem Ferdinanda Porscheho (dobře to skrýval) a stejně jako německý stroj obětoval něco praktičnosti dobrému vychování a komfortu.

Jak šly roky, bylo třeba 4CV nahradit. A tak přišel Dauphine, úspěšný sedan opět s motorem vzadu. To už se 2CV prodávalo osm let. Snad právě v pauze po premiéře Dauphinu někdo od létajících kosočtverců zpozoroval, že navzdory příznivým prodejním výsledkům rodinných vozů Renault jsou ulice plné ošklivých citroënů. 4CV se zpočátku prodávalo lépe než 2CV, ale ve druhé polovině padesátých let, kdy jej blížící se desáté narozeniny a nový Dauphine degradovaly do pozice kočáru pro chudé, už mezi šampiony nepatřil. Byl dražší a méně praktický než malý Citroën a komfort navíc zjevně nikoho nezajímal.

Projekt Marie-Chantal

Tak se dala kolečka do pohybu. Projekt 350, inženýry nazývaný Marie-Chantal, začal v roce 1956. Měl mít dvouválcový motor o objemu 450 krychlových centimetrů, ale brzy o něj přišel. Renault už léta úspěšně vyráběl čtyřválce o objemu kolem 750 krychlových centimetrů s výkonem na hranici dvaceti koní. Taková jednotka byla rozhodně dostat slabá pro sebelevnější auto a finančně dávala daleko větší smysl než dvouválec, který by bylo třeba teprve vyvinout. Jak postuloval už Henry Ford při vývoji Modelu T, prvního moderního auta, laciný stroj vyráběný ve velkých sériích může a musí být technicky pokročilý, přestože to na něm nebude vidět. Snad mají stroje jako Model T, Brouk, nebo 2CV k převratnosti dokonce přirozený sklon. Inženýři Renaultu nejspíš neměli nic takového v plánu, ale dopustili se při stavbě čtyřky několika technických prvenství.

Zdroj: Renault Group

Jedno z nich připadlo na prověřený motor pod kapotou. Ve snaze zjednodušit údržbu ho vývojáři Marie-Chantal hermeticky uzavřeli a zapečetili. Motor neměl své řidiče obtěžovat žádnými nároky na každodenní servis, nepotřeboval průběžně domazávat vazelínou a uzavřený oběh chladicí vody spojoval přirozené výhody vzduchem i kapalinou chlazených motorů. Svou bezúdržbovou povahou se anemická jednotka zapsala do historie.

Žádný starší Renault neměl pohon předních kol, a tak byl vývoj ústrojí s motorem za přední nápravou a převodovkou s diferenciálem vpředu drahý. Přestože se měl v dalších letech mnohokrát zaplatit, napoprvé ho Renault musel něčím kompenzovat. Nové auto proto dostalo místo samonosné karoserie hybridní konstrukci. Karoserie dokázala přenést část zatížení, ale byla přišroubovaná k tuhému rámu. Nešlo jen o náklady, před příchodem počítačových simulací byl rám nejlepší pojistkou proti trvalým deformacím při jízdě v terénu. Velké podélné nosníky se v extrémních podmínkách chovají daleko předvídatelněji než plechový monokok.

Zdroj: Renault Group
Farmářské cesty na trhy

Do terénu laciný Renault neomylně mířil. V jeho rodném listu se nemluví o rozbitých vejcích, která kladl Pierre-Jules Boulanger na srdce tvůrcům 2CV, ale nové auto mělo vozit farmáře na trh po stejných cestách jako Citroën, jehož lepší a modernější interpretací technicky vzalo bylo. Snad absentující vejce způsobila, že inženýři Renaultu bez ostychu navrhli podvozek ještě jednodušší, než jejich kolegové o desetiletí dřív. Přední nezávislé závěsy držely dvě podélné torzní tyče, zadní vlečená ramena měla své zkrutné tyče napříč. Aby se obě torzní pružiny pod auto vešly, jsou umístěny jedna za druhou. Primitivní auto kvůli tomu nemá zadní kola proti sobě a rozvor se liší na pravé a levé straně. Velmi jednoduchá koncepce podvozku a nákladný pohon předních kol se pozitivně projevily v interiéru. Zcela plochou podlahu vylepšili Francouzi použitím tehdy neokoukané pětidveřové karoserie. V šedesátých letech se měl jejich vůz kvalifikovat jako kombi, ale dnes bychom ho nazvali hatchbackem. Prvním hatchbackem. To není úplně přesné, nahoře zavěšené liché dveře vzadu měla jedna z variant Citroënu Traction Avant (prodávala se jako užitková), Aston Martin DB2/4 a řada zakázkových shooting braků, ale Marie-Chantal je jako první nabídla v lidovém balení.

Zdroj: Renault Group

Renault postavil celkem čtrnáct prototypů, s nimiž najezdil na dva miliony kilometrů ve všech možných podmínkách. Design se v této fázi stále vyvíjel, definitivní podobu na sebe vzal až roku 1961. Produkční auto se nepodobá žádnému z prototypů. Vývojový tým nepřipisoval tvaru karoserie velký význam, na seznamu priorit nic jako přitažlivý styling nebylo. Vedení automobilky ho v této kategorii nepovažovalo za důležitý - podobně jako desetiletí předtím šéfové Citroënu. Jediným cílem designérů bylo navrhnout jednoduchý tvar, který pokud možno vůbec nezastará. Pokud má auto cokoli společného s některým z Renaultů, je to právě soudobý Dauphine, první z prototypů totiž oblékaly panely z jeho přídě.

Změny na poslední chvíli

Přestože dlouhých pět let vývoje nikdo design neřešil, těsně před premiérou se o něj strhly divoké hádky - přesně po francouzsku. Změny na poslední chvíli však dokázaly zahýbat jen tvary kolem předních světel. Současně s tím vybojovali prodejci a vedení automobilky několik přetahovaných o jméno nového auta. Nakonec zůstaly ve hře dvě možnosti: Domino a Renault 4 (R4). Vedení s nimi předstoupilo před dělníky a jejich volbu asi tušíte.Renault 4 se světu představil nečekaně v září 1961 na autosalonu ve Frankfurtu. Francouzi tu zkoušeli odezvu před skutečnou zkouškou: Výstavou v Paříži, která toho roku začínala 6. září. Továrna na ostrově Seguin zastavila výrobu 4CV už v dubnu a po rychlém přestrojení stihla mezi 3. srpnem a premiérou postavit patnáct tisíc vozů. Když se nový zázrak lidového strojírenství předváděl po autosalonech, mnoho novinářů mělo za sebou první testovací jízdy. Také Paříž si premiéru odbyla předčasně - Renault zaplnil svými hatchbacky ulice už 4. října.

Svět RenaultuTest Clia předchozí generace

Jak se vám líbí oranžová?
Hybridní Renault Austral má české ceny. Sebevědomí mu rozhodně nechybí

Motor se v ceníku objevil už začátkem léta, prozrazoval o sobě ale jen technická data

Až na pár přecitlivělých kritiků zažilo auto vřelé přijetí. Nekupovali ho jen farmáři, ale také mládež a většina z těch, kteří potřebovali něco úsporného do druhé garáže. V roce 1962 se s nemenším úspěchem představila užitková verze Fourgonette a Renault 4 poprvé vyrazil na Rally Monte Carlo. Dojel poslední, což jeho image nejspíš jen pomohlo. O rok později, když se auto umístilo 68. v tréninku, ho Renault ze slavné soutěže stáhl.

Zdroj: Renault Group

Následovalo třiatřicet let výroby. Auta stavěly linky v mnoha zemích včetně tak nepravděpodobných míst, jako je Austrálie, nebo závod Alfy Romeo v Miláně. Za tu dobu se Renault 4 změnil jen málo. Na podvozku nebylo mnoho k improvizování, takže se inženýři bavili jen občasnými výměnami motoru. Designéři tu a tam nasadili nějaký ten nový nárazník a přidali, nebo ubrali chrom, ale jinak se omezovali na vymýšlení bláznivých barevných provedení. Navzdory, nebo snad díky své neměnnosti Renault 4 přežil a překonal všechny příbuzné a následníky. Relativně úspěšný Renault 5 s pohonným ústrojím čtyřky a samonosnou karoserií dostal v roce 1985 kompletně novou druhou generaci, Renault 6 vydržel jen do roku 1980. Zkrachovala také dlouhá řada projektů, které měly Renault 4 nahradit v sedmdesátých i osmdesátých letech. Až roku 1992 se na Pařížském autosalonu představilo Twingo, plnohodnotný nástupce prvního z velkých malých hatchbacků.

Renault 4 získal i tituly

Renault 4 se nakonec dočkal i nějakých těch slavných triumfů. Verze Simpar s pohonem všech kol dojela pátá na Rally Paříž-Dakar v roce 1979 a třetí o rok později a Renault sklízel úspěch také se značkovým pohárem, konaným na nezpevněných tratích. Roku 1965 dojela čtveřice žen ve dvou Renaultech 4 z jižního cípu Argentiny na Aljašku - za čtyři a půl měsíce.

Výroba auta neskončila v roce 1992, jak se můžete dočíst. Slovinský závod (Renault ho koupil v roce 1989), který čtyřky licenčně stavěl už od roku 1973, vydržel montovat auta z náhradních dílů až do 21. prosince 1994. Celkový počet vyrobených Renaultů 4 nikdo nezná, různé zdroje si odporují, ale všechna čísla se pohybují mezi osmi a 8,5 miliony. S reakcí na úspěch 2CV si dal Renault na čas, ale podobně jako správně utahaný oběd, i první velkosériový hatchback za tu trochu čekání stál.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 3 dny (9:01)


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa artdeshine asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coating coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keramika keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email