Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 17 června 2024
Celkem je zde 699 lidí (9 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Montenegro74
Uživatelů dnes: 3
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 506
Online návštěvníků
Návštěvníků: 690
Uživatelů: 9
Celkem: 699

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71291 | Témat: 8169

25.05 2024 9:00


Legendy minulosti: Honda Civic se stala honosným lidovým vozem
Lidová auta nesmíme zatracovat, protože japonský Civic se stal prakticky stejně ikonickým modelem jako třeba Golf nebo Beetle.

Autor: autoweb
Kategorie: Honda Civic automobil banán downsizing Evropa Honda Japonsko malá auta motory nový reklamace Rover usa v zimě Volkswagen Golf výkon výkon motoru zavěšení
Datum zveřejnění: Sat, 25 May 2024 05:00:00 +0000

Koncem šedesátých let se začínala japonská ekonomika roztáčet a lidé už nebyli spokojeni jen s malými, levnými a pomalými vozy. Chtěli také něco honosnějšího. Stejně tak ale rostla poptávka po rodinných autech po celém světě a když přišla počátkem 70. let první velká ropná krize, ukázalo se, že malá auta s malými, avšak výkonnými motory, jsou budoucností masové dopravy - a to nejen v Japonsku a Evropě, ale i v USA.

Honda se tak s novým modelem trefila naprosto přesně. V roce 1972 představila nový model Civic, který sice vycházel z miniauta Honda N600, ale byl větší a konstrukčně se inspiroval u Issigonisova Mini. První Civic tak měl motor uložený vpředu napříč a na malém půdorysu nabízel nebývale velkorysý prostor.

Padesát koní jako když najdeš

Na svou dobu byl Civic poměrně dobře vybaven a bylo to moderní auto. Dvanáctistovka se čtyřmi válci dávala solidních 50 koní, čtyřstupňová převodovka byla tehdy běžná, ale ne úplně klasické byly přední kotoučové brzdy s posilovačem, sklopná zadní sedadla a dvourychlostní stěrače. V příplatkových položkách toho moc nebylo, ale našli jste tu třeba klimatizaci, zadní stěrač nebo radiální pneumatiky. Tohle „autíčko" zažilo boom právě díky ropné krizi, zejména v USA. Zákazníci se tu po autě mohli doslova utlouct, protože bylo levné, spolehlivé, ale také prostorné a dobře se ovládalo. Měřilo necelé čtyři metry a vážilo pouhých 680 kg. V provozu rozhodně nebylo pro ostudu  a když v roce 1975 dostala Honda nový motor CVCC s přepracovanou hlavou pro efektivnější spalování, auto ani nemuselo mít katalyzátor, aby splnilo americké emisní normy. Jedinou změnou pro americký trh byly nevzhledné masivní nárazníky, které měly pohltit energii nárazu v rychlosti do 8 km/h.

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému


V roce 1974 se Civiců prodalo přes 100 000 kusů, začala se nabízet i verze kombi a standardem byla pětistupňová převodovka, která lépe využila potenciál motoru (některé verze ale měly pořád jen čtyři rychlosti). Automat zůstal jen dvourychlostní. Další zlepšení přinesl rok 1978, kdy motor CVCC posílil na 60 koní.

Trochu „to" rezlo

První generaci ale postihl problém s korozí. Američané totiž silnice solili a Honda Civic v zimě hnila jako banán na sluníčku. Za tři roky provozu se auto proměnilo v prach, takže Honda řešila reklamace a svolávací akce. Problémy se týkaly i uchycení tlumičů, podvozku, brzd... Celkem musela automobilka opravit skoro milion aut (vyrobených od roku 1972 do roku 1979). Přesto všechno byl Civic velmi oblíbeným, protože byl laciný na provoz - jezdil za nějakých šest až sedm litrů, tedy za asi třetinu toho, na co byli Američané zvyklí.

Výchozí Honda CivicHonda Civic Type R přijíždí na český trh. Víme, kolik bude stát

Honda představuje detailní ceny s napětím očekávaného zcela nového modelu Civic Type R.
Test Honda Civic Type R: Tovární bosozoku

Bláznivý bodykit, hodně koní pod kapotou a solidní jízdní vlastnosti. Honda Civic Type-R dokazuje, že japonské sportovní hatchbacky mají co nabídnout.

Druhá generace Hondy Civic se prodávala v letech 1980 až 1983. Standardem byl motor generace CVCC, třinástistovka měla výkon 56 koní, patnáctistovka pak 68 koní. Honda se zaměřila především na zlepšení kvality a zatraktivnění výbavy. Objevil se třeba bohatě vybavený model 1500 GL. Nadšence ale zajímala verze Civic S z roku 1983, která měla nový motor 1,3 l EN4 o výkonu 72 koní, pevnější podvozek se stabilizátorem vzadu a nové pneumatiky Michelin 165/70 R13. Motor byl nejen poměrně silný, ale také spolehlivý a poskytoval prostor pro další úpravy. Třetí generace Hondy Civic byla vyráběna v letech 1983 až 1987. Samozřejmě procházela neustálým vývojem a zlepšováním, ale nás asi nejvíc zajímají dva modely - verze s označením Si a především novinka v podobě modelu CRX, který byl na Civicu založen, ale šel tak trochu vlastní cestou a klidně bychom se mu mohli někdy věnovat v samostatném článku. V Evropě se pak prodával i sedan pod označením Rover 213 nebo 216.

Honda s třetí generací Civicu začala experimentovat i s tím, jak by se prosadil sportovnější model. Tehdy se totiž začaly objevovat ostré hatchbacky, když i mladí lidé se skromným finančním obnosem chtěli rychlé auto, ale také spolehlivé a především použitelné každý den - to znamenalo i rozumné provozní náklady.

Předchůdce Type-R

Model Civic Si se ukázal na japonském trhu v roce 1984 a poznali jste ho podle boule na kapotě, aby se pod ní vešel motor s rozvodem DOHC. Civic Si dostal nový motor D16A1, který měl výkon přes 120 koní, malý hatchback dotlačil na stovku za 8,9 sekundy a upaloval skoro dvoustovkou. To byly velmi konkurenceschopné parametry a vlastně se to dá považovat za zrod modelu Civic Type-R, který přišel později.

Čtvrtá generace vyráběná v letech 1987 až 1991 přinesla několik podstatných změn. Především auto dostalo nezávislé zavěšení na všech kolech, což ještě zlepšilo ovladatelnost a už se začalo mocně prosazovat vstřikování paliva kvůli přísnějším emisím a také požadavkům na vyšší výkon. Ten poskytovaly nové motory se systémem VTEC, který (zjednodušeně řečeno) ve vyšších otáčkách „zapínal" další ventily. Motory s tímto systémem měly na svou dobu neuvěřitelné výkony a dosahovaly závratných otáček.

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému


Například motor B16A1 v evropské verzi 16i-VT točil 8200 otáček a měl 150 koní. Japonský model SiR měl dokonce 160 koní v 7600 ot./min. Přesto se prosazovaly spíše civilní modely se základními motory, tyto rychlé verze nenašly především mezi evropskými zákazníky takovou oblibu, takže se dnes špatně shání. Plno z nich také trpělo na závodní dráze a v rally.Pátá generace modelu Honda Civic (1992 - 1995) opustila kritizované tuhé nastavení podvozku a soustředila se spíše na praktickou a ekonomickou stránku věci. Oblíbilo si ji tak širší spektrum zákazníků, i když rychlé modely v nabídce zůstaly. Oblíbená šestnáctistovka dávala hezkých 125 koní a Civic Si dostala na stovku za osm sekund.

Další generace se vyráběla od roku 1996 do roku 2000 a prvně se v nabídce objevuje model Type-R, který byl ale nejprve vyhrazen pro domácí japonský trh. Šestnáctistovka měla výkon 185 koní a technicky vycházela ze silnější osmnáctistovky z modelu Integra. Šestá generace Hondy Civic bylo skutečně takové všelidové auto, což vlastně platí i o dalších generacích. Přesto se na zajímavé modely nezapomínalo, například v Anglii se prodala limitovaná edice pěti stovek aut, která upravil Mugen a která nesla plaketu se jménem Jordan. Eddie Jordan totiž používal ve svých formulích motory Honda.

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Zdroj:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému


Sedmá generace Hondy Civic z let 2000 až 2005 nám utkvěla v paměti především jako model Type-R s dvoulitrem K20A o výkonu 200 koní. Podle mnohých je tohle nejlepší ostrý Civic, neboť měl stále ještě zadní nezávislé zavěšení a i přes svůj trošku krabicoidní vzhled se skutečně dobře řídil.

Další generace modelu Civic už udělaly trochu krok zpátky, především kvůli výrobním nákladům. Dozadu se dostala jednodušší a levnější náprava se zkrutnou tyčí a i přes poměrně kosmický a futuristický vzhled jen těžko Civic schoval, že cílí spíše na šetřivou klientelu.

Hondy Civic se od roku 1972 prodalo přes 19 milionů kusů a nevypadá to, že by měla její odysea skončit. Je to prostě takový japonský Volkswagen Golf, který dobře zareagoval na světové dění a uměl využít skulinky na trhu v nejhlubší ropné krizi. A pak že prý downsizing nemůže fungovat, když se použije správně...


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





25.05 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email