Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 11 kvě 2024
Celkem je zde 521 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: rantamplan
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 439
Online návštěvníků
Návštěvníků: 518
Uživatelů: 3
Celkem: 521

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71099 | Témat: 8169

13.04 2024 9:00


Komentář: Hyundai Ioniq 5 N mi změnil vnímání na sportovní elektromobily. Ukázal mi, že budoucnost není beznadějná
První elektrický model s písmenem „N" na kapotě má 650 koní a ve zrychlení se vyrovná Porsche 911 GT3. Dokáže simulovat řazení automatické převodovky a imitovat zvuk benzinového motoru.

Autor: Robin Běhal
Kategorie: elektromobil Hyundai Hyundai Ioniq 5 Žhavé novinky o autech hatchback Hyundai i30 Hyundai Ioniq Kia Porsche Porsche 911 převodovky řízení
Datum zveřejnění: Sat, 13 Apr 2024 05:00:22 +0000

Zcela upřímně jsem si myslel, že nikdy nenastane doba, abych o elektrickém sportovním autě napsal výbornou recenzi. Přeci jen to není dávno, kdy elektromobily byly dobré leda tak do města nebo na cesty kolem komína. Nicméně technologie se neuvěřitelně rychle posouvají a díky obrovským investicím automobilek do elektrifikace začíná být realitou, že nejnovější EV vozy se začínají dotahovat na své spalovací protějšky. A přesto že jsem plnotučný petrolhead a vyrůstal jsem ve vůni spáleného benzinu, musím uznat, že za volantem Hyundai Ioniq 5 N jsem měl široký úsměv na tváři.

Lidé oplakávají konec modelu i30 N a na první elektrické „eNko" se koukají přes prsty. Má to ale smysl? Popravdě nemá. Buďte si jisti, že kdyby Hyundai neměl svázané ruce Evropskou unií, tak už tu dávno máme nové generace všech sportovně laděných korejských modelů se spalovacím motorem. Bohužel skutečnost je taková, že za pár let všechny naše milované hot hatche z nabídky automobilek zmizí a na trh se povalí jeden nadupaný elektromobil za druhým.

Je to smutné, ale musíme tento kalich hořkosti vypít až do dna a podívat se na tuto situaci i z druhé strany. Hyundai do nového vozu s N na kapotě investoval obrovské množství času i peněz a na vývoj prvního elektrického sportovního hatchbacku nasadil ty nejšikovnější lidi. Včetně legendárního německého konstruktéra Alberta Biermanna, který dříve pracoval pro divizi BMW M.

Recenze sportovního elektromobilu Kia EV6 GT

Hyundai je rychlý jako Porsche 911 GT3

Ještě před samotnou premiérou Hyundai Ioniq 5 N jsem si mohl okusit bratrský model Kia EV6 GT, který využívá v podstatě totožné vnitřnosti. Ovšem po odhalení vrcholného Ioniqu 5 bylo jasné, že Hyundai svůj sportovní elektromobil posunul ještě o level výše. Svědčí o tom už samotné papírové hodnoty, které stávajícím majitelům modelů „N" vyrazí dech. Zatímco stávající „třicítka" má výkon 280 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy (s automatem), elektrický Ioniq 5 N je ve všech parametrech dvojnásobně lepší. Jeho dva elektromotory generují 650 koní (vpředu 238 k a vzadu 412 k) a na stovku vystřelí během 3,4 sekundy. Zabrzdí ho až limit jednostupňového převodu v rychlosti 260 kilometrů za hodinu. Takhle už se ta elektřina nezdá tak nudná, viďte?!

Nicméně je potřeba zmínit, že v udávaných hodnotách je malý háček. Hyundai Ioniq 5 těchto výkonů dokáže dosahovat pouze v režimu N Grin Boost, který je aktivní po dobu 10 vteřin a dovolí motorům vytočit otáčky až na 21 tisíc. V běžném režimu je pak hatchback odkázán „jenom" na 609 koní.

    - Zdroj: Tiskový servis Hyundai
    -
    -
    -
Celá galerie 21
Je to stále parťák na každý den

Jelikož je náš web určený hlavně pro petrolheady, vynechám zdlouhavé popisování problematiky nabíjení a dojezdu. Myslím si, že úplně bohatě stačí, když zmíním maximální dojezd 448 kilometrů a fakt, že Ioniq 5 N se díky 800V architektuře nabije z 10 na 80 procent za 18 minut při výkonu 350 kW. To v praxi znamená, že během pauzy na toaletu a kafe máte skoro dobito. Jo a abych nezapomněl, novinka má i lehce přepracovaný infotainment, ve kterém si můžete po čas čekání u nabíjecí stanice krátit čas brouzdáním a nastavováním všemožných parametrů.

Informace pro elektrotáty mám odbité a konečně se můžu věnovat tomu zábavnému, a to dojmům ze samotné jízdy. Hyundai Ioniq 5 N jsem si poprvé vyzkoušel ve Španělsku na technicky náročném okruhu Castellolí a na klikatých okreskách poblíž Barcelony. Ovšem abych se na krásnou závodní trať dostal, musel jsem se prokousat přes rušné město a dálnici. Otrava? Pro někoho možná, ale já jsem aspoň měl čas zjistit, jak se první elektrický sporťák od Hyundai chová v běžném provozu. A překvapivě to nebylo nic hrozného. Karoserie hot hatche je sice extrémně tuhá a sportovně naladěné tlumiče mají pouze malé zdvihy, ale přesto se nedá říci, že by byl Ioniq 5 N nepohodlný. Samozřejmě, výmoly jsem cítil více než v běžném modelu, nicméně si každodenní život s „eNkem" dokážu představit.

Zdroj: Tiskový servis Hyundai
Zdroj: Tiskový servis Hyundai
Simuluje řazení a zvuk benzinového čtyřválce

Tohle je ale čistokrevný sporťák, takže honem na trať! A konečně je to tady. Instruktoři si nás navedli na startovní rošt a začali nám popisovat klíčové vlastnosti Ioniqu 5 N. Když jsem to slyšel, málem mi vypadly oči z důlků. Elektromobil, co řadí a řve jako nadupaný sporťák se spalovacím motorem a 8stupňovou automatickou převodovkou DCT. To jako vážně? A ono opravdu. Stačilo na volantu zmáčknout pravé tlačítko „N" a na digitálním přístrojovém štítu se mi zobrazil otáčkoměr. Pak už jen stačilo aktivovat N Active Sound+ a z vnitřních i vnějších repráků se začal ozývat zvuk přeplňovaného benzinového čtyřválce z Hyundai i30 N. Bylo to zvláštní, ale na druhou stranu fascinující. Jen jsem vlastně nechápal, k čemu taková věc vlastně slouží. No ale hned při prvním ostrém kole na závodním okruhu Castellolí jsem to pochopil.

Díky virtuálním převodovým stupňům se mi lépe odhadovala nájezdová rychlost do zatáčky. Abych to lépe vysvětlil - pokud bych například seděl v modelu i30 N, tak vím, že první ostrou pravotočivou zatáčku budu projíždět na druhý kvalt. Bez koukání na tachometr si tak „nacvakám" dvojku a vím, že do zatáčky najíždím ideální rychlostí. No a úplně stejně to funguje i u Ioniqu 5 N. Díky řazení jsem lépe vnímal rychlost a nemusel jsem spoléhat pouze na pocit či na ručičku rychloměru.

Zdroj: Tiskový servis Hyundai
Zdroj: Tiskový servis Hyundai

A jak imitace převodovky vlastně funguje? Vůz změnu kvaltů imituje regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického „trhnutí" v průběhu řazení. Změna převodových stupňů pak probíhá stejně jako u modelu i30 N s automatem, tedy pomocí pádel pod volantem.

To vše pak podtrhuje již zmíněný falešný zvuk motoru. Od starších kolegů, co uctívají techniku z „dob krále Kladska", jsem samozřejmě slyšel, že je to bizarní, ale mně to vykouzlilo úsměv na tváři. Hlavně mi přijde sympatické, že Hyundai se snaží najít možnosti, jak elektromobil co nejvíce přiblížit k benzinovým sportovním autům. A dobrou zprávou je, že to funguje.

Chvílemi jsem doopravdy zapomínal, že mi pod přední kapotou nevrčí čtyřválec ale elektromotor. Simulace 8stupňové převodovky DCT a hutného zvuku byla opravdu důvěryhodná. Třeba když jsem jel na šestý rychlostní stupeň a šlápl jsem na plynový pedál, auto se pomalu sbíralo z nízkých otáček a chtělo, abych podřadil. Když jsem to udělal, tak Hyundai vystřelil a pokračoval až do virtuálního omezovače, ve kterém zůstal do té doby, než jsem znovu „zmáčkl" pádlo. No prostě něco, co jsem v jiném elektromobilu ještě nezažil.

Zdroj: Tiskový servis Hyundai
Zdroj: Tiskový servis Hyundai
Drží jako přibytý k asfaltu, ale má nadváhu

Jenže k čemu jsou řidiči podobné vymoženosti, když auto neumí jezdit? No naštěstí inženýři z Hyundai odvedli naprosto skvělou práci a z velmi nesportovního balíčku, kterým běžný model Ioniq 5 je, dokázali postavit plnohodnotné sportovní náčiní s brutální dynamikou a ohromujícím mechanickým gripem. Díky skvěle naladěnému podvozku, speciálním závodním módům (Spring nebo Endurance) či chytrému vektorování točivého momentu byl elektrický hot hatch dokonale ovladatelný, zábavný a nezákeřný. Krom toho měl báječné řízení a výkonné, dobře odladěné brzdy. Ioniqu 5 N bych tak vytkl jen jednu věc, a to je vyšší hmotnost, kterou Hyundai sice dokáže maskovat v zatáčkách, ale ne při prudkém brždění. Elektromobil je zkrátka kvůli velkému akumulátoru těžký a na brzdách se to projevuje lehce rozevlátým „zadkem".

Musím se ale vrátit k tomu mému tvrzení, že nové elektrické „eNko" je ve všem dvakrát lepší, než odcházející model i30 N. Připomínám to kvůli tomu, že to bohužel neplatí o pořizovací ceně. U ní je to totiž úplně naopak - Ioniq 5 N v základu stojí 1,8 milionu korun. Nejde tedy o lidové sportovní auto, nýbrž o hračku, kterou si budou pořizovat jen opravdoví nadšenci. Pokud to ale shrnu, tak Hyundai odvedl naprosto skvělou práci a dal mi naději, že i za pár let se budu moct pořádně svést na okruhu, a to s širokým úsměvem na tváři.

Sportovní elektromobilyPadl nový rekord ve zrychlení. Žena za volantem formule zvládla z 0 na 100 km/h zrychlit za méně než 1 sekundu

Studenti z Curychu postavili elektrickou formuli, která překonala dosavadní světový rekord. Stovku pokořila za 0.956 sekundy, a to na vzdálenosti pouhých 12,3 metru. Řidičkou byla Kate Maggetti.
Test Audi RS e-tron GT: Veganský supersport pro čtyři na elektřinu

Audi RS e-tron GT možná jezdí na elektřinu a dokonce může být plně veganské, nenechte se ale zmýlit. Tohle je totální masakr!


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





13.04 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email