Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 5 kvě 2024
Celkem je zde 265 lidí (7 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: havrilko
Uživatelů dnes: 3
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 434
Online návštěvníků
Návštěvníků: 258
Uživatelů: 7
Celkem: 265

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71065 | Témat: 8169

09.02 2024 9:00


Ford Focus ST se závodním podvozkem jsme prověřili na jediném správném místě: Nordschleife!
Ostrý hatchback od Fordu dostal poctivou okruhovou výbavu v podobě lepšího podvozku, lehčích kol a lepivějších pneumatik. Jak funguje na tom nejnáročnějším místě na světě?

Autor: Hugo
Kategorie: Ford Focus reportáž sportovní vozy Velký test autotest bočnice bonus brzdy Ford Ford Fiesta Ford Focus ST Ford Focus ST Track Pack goodyear Goodyear Eagle F1 Supersport hatchback nordschleife nurburgring okruhové pneumatiky pneumatiky podvozek Porsche 911 redakční test Track Pack závodní okruh zvedák
Datum zveřejnění: Fri, 09 Feb 2024 06:08:24 +0000

Jak dnes uděláte rychlé sportovní auto ještě rychlejší? V éře přeplňovaných motorů stačí jen otočit pověstným kohoutkem. Přestože technicky to není žádný problém, legislativně už je to mnohem víc práce a peněz v dodatečné homologaci. To víte, taková ostřejší verze ostré verze musí také dostat náležitý štempl. A to není jen tak. Musíte na to tedy jít trochu chytře a hezky postaru.

Třeba takový Ford Focus ST, který platí za jeden z nejlepších ostrých hatchbacků současnosti. Chcete ho ještě lepší? Není problém. Zapomeňte ovšem na vyšší výkon. Toho má ostatně dost a víc jak 280 koní vážně nepotřebuje.

Dostanete však něco lepšího. Stačí zaškrtnout v příplatkové výbavě sadu pro závodní okruhy a můžete se těšit na vylepšení mnohem důležitějších komponetů. Lepší podvozek, lehčí kola, lepivější pneumatiky a jako bonus nějaké ty drobné kosmetické změny. Kdo vám dneska něco jako výbavu čistě na závodní okruhy dá? Už jen za to má Ford palec nahoru!

Osobně mi to je podle gusta, jelikož mám raději rychlejší podvozek než motor. Mnohem víc ocením, když auto funguje precizně a umí využít všechen svůj dostupný výkon efektivně, než jen bohapusté zvedání výkonu do nebes a rychlejší auto v přímce. Jak se říká, rovinky jsou pro kluky, ale zatáčky jsou pro chlapy. No, to jsem si teď vymyslel, ale chápete, kam tím mířím.

    - Zdroj: Hugo Kottás
    -
    -
    -
Celá galerie 65

Ne že by Focus ST potřeboval lepší podvozek, ostatně je to velmi schopný hot-hatch. A jestli někde vždycky pracovali podvozkoví mágové, potom ve Fordu. Jenže když dobré může být ještě lepší, tak proč ne. A plně nastavitelný podvozek je přesně to, čím auto posunete dál.

Že něco takového Ford nabízí, je malý zázrak. Adaptivní podvozek s předvolenými jízdními profily má kdejaké obyčejné auto, ale poctivý závodní podvozek s manuálním nastavováním? To vám dnes nabídne jen málokdo.

Pokud mě paměť nešálí, tak jen Audi u RS 4 Avant a RS 5 Sportback s paketem competiton plus a ještě Porsche 911 GT3 RS, v němž si můžete podvozek nastavovat dokonce na dálku otočnými ovladači na volantu. Ale z přímých konkurentů Focusu ST nikdo, jen Renault Megane RS Trophy-R, který byl ovšem hardcore okruhovka, stál dvojnásobek a už se neprodává.

Co je Track Pack?

Track Pack neboli Sada pro závodní okruhy, jak se balíček v ceníku nazývá, je příplatkový paket, který přináší pro Focus ST samé technické lahůdky, jež vůz ještě lépe připraví na sportovní jízdu po závodním okruhu. Základem je výškově a tuhostně nastavitelný podvozek značky KW s pružinami lakovanými v modrém odstínu Ford Performance.

Zdroj: Hugo Kottás

Podvozek doplňují větší a silnější brzdy od vyhlášené značky Brembo s kotouči o průměru 363 mm (místo původních 330milimetrových) a červeně lakovanými třmeny, přes ně potom pasují lehčí kované 19" disky v černé barvě, které obouvají lepivé semislicky Pirelli P Zero Corsa.

A aby byla tahle verze rozpoznatelná na první pohled, je tu i pár drobných designových změn. Černý optický paket zahrnuje mřížku chladiče, vnější zrcátka, střešní panel, zadní spojler a rámování znáčků ST. Za to všechno zaplatíte dodatečných 86 000 korun.

S aftermarket díly byste v tom nebyli levněji, tenhle celek je navíc odladěný profíky od Fordu, a ti, jak víme, to s podvozky umí. Takže to ve výsledku není moc peněz, jelikož dostanete hodně muziky za rozumné peníze.

S paketem se pojí drobná nevýhoda, a to skutečnost, že nemůžete objednat panoramatickou střechu, ale tu vem čert. Až nedej bože hodíte boudu na okruhu, budete rádi za to, že ji nemáte.

Vyzkoušejte také Ford Fiesta ST

Jdeme to vyzkoušet (auto, ne hození na boudu). Kam ale? Do Sosnové? Do Mostu? Do Brna? Ale kdepak, hezky na to jediné místo, kde to má opravdu cenu - na Nordschleife! Než ale vyrazíme, nejprve je potřeba podvozek správně nastavit.

Nejprve na zvedák

K balíčku Track Pack navíc dostanete klíč na nastavování světlé výšky vozidla, malý klobouček s imbusovým klíčem na nastavování tuhosti na tlumičích a brožuru s několika užitečnými radami. Samozřejmě se v ní píše to nejdůležitější, tedy doporučené nastavení podvozku pro různé situace.

Zdroj: Hugo Kottás

Je tu běžná jízda, rozbitá okreska, závodní okruh a dokonce specificky Severní smyčka Nürburgringu. To jo to, co přesně potřebujeme.

Věc se má ale tak, že si podvozek jen tak snadno nenastavíte, pokud nemáte místo v garáži. A tak nejprve vyrážíme do Fordu AMB, kde se nás moc mile ujali.

Nejprve se nastavuje světlá výška. Tu ovšem raději necháme na sériové hodnotě, jelikož povrch Nordschleife je dosti nerovný a vysoké obrubníky legendární, takže to poslední, co chcete, je drhnout břichem o asfalt, natož se někde nechat rozhodit zrádným obrubníkem.

Listujeme brožurou a jdeme nastavit tlumiče. Na nich si můžete pohrát jak s tuhostí stlačení (anglicky bump, damp nebo compression), tak roztažení (anglicky rebound), a to až v 16 krocích.

Zdroj: Hugo Kottás

Komprese se nastavuje na spodní straně tlumiče, takže je třeba auto zvednout. Zadní tlumiče nastavíte s trochou snahy i s autem na zemi, u předních je nastavovací kolečko schované za těhlicí, takže musíte na zvedák.

Roztažení je také mírně komplikované. Vzadu jej pro změnu nastavíte složitě, auto musí nahoru a musíte rozebrat podběhy. Bohužel Focus nemá uložení zadních tlumičů dovnitř do karoserie, že by k tomu byl přístup pod plasty v zavazadlovém prostoru.

Vepředu je pak nastavení na „domečku", tedy horním uložení, ale opět není ihned přístupné. Musíte odejmout pár cvočků a odchlípnout „torpédo", abyste mohli sáhnout ke šroubku.

Takže v reálném čase v boxech nastavíte pouze přední roztažení, jinak musíte na hever a sundat kola, případně do dílny. Což je trochu škoda, protože jsme chtěli vyzkoušet více setupů a tlumiče nastavovat přímo na Nordschleife. Uděláme tedy jen doporučené nastavení.

Zdroj: Hugo Kottás

Tabulka v brožuře říká, že čím nižší číslo, tím tužší nastavení (tedy opačně proti logice). Tlumiče zůstávájí podobně tuhé v kompresi ve všech jízdních situacích a rozdíl dotváří především tuhost v roztažení.

Pro velké závodní okruhy je doporučeno téměř nejtužší nastavení, pro Nordschleife o kapku poddajnější, to kvůli nerovnému povrchu. Brožura také doporučuje tužší zadek oproti předku, což všeobecně znamená vyšší přilnavost předku.

Dokonce tu najdete i doporučení na ideální tlaky pneumatik s ohledem na neutrální, přetáčivé nebo nedotáčivé chování. Pro klid na duši volíme neutrální nastavení, ale to upravíme až na místě. Kvůli spotřebě na dálnici pneumatiky teď mírně přefoukneme.

Naopak velmi chladná podzimní rána v pohoří Eifel mají za následek, že tlak v pneu klesne až na 1,7 baru, takže gumy tak trošku „dupají". Stačilo ale jen pár zatáček cestou na parkoviště Nordschleife a hned se zahřály na téměř ideální provozní teplotu.

Zdroj: Hugo Kottás

A když máme auto ještě na zvedáku, také obouváme sadu lepivých pneumatik Goodyear Eagle F1 Supersport k otestování. O tom ale až později.

Komfortní cestovatel

Ospalé páteční ráno začíná s mírnou nechutí, protože panuje počasí, do kterého by ani subaristu nevyhnal (kdysi jsem slyšel trefný termín „subaru počasí" a od té doby se mi moc líbí). První kilometry po rozbité okresce, než se napojím na dálnici, mi ale hned vykouzlí úsměv na tváři.

Na okruh tvrdě naladěný podvozek sice dost poskakuje, ale nikterak nervózně, cítíte z něho jistou bytelnost, auto nikde nevrže a se zrychlujícím tempem začíná ožívat a dostávát se do formy. S rychlostí kolem 120 km/h si na opravdu hnusném asfaltu s chutí smlsne a začne fungovat naprosto fenomenálně!

Vlastně by mi stačilo jezdit celý den jenom tady, ale mise je daná. A těch necelých 700 km po německé dálnici uplyne jako voda. Sportovní sedačky z dílny Ford Perfomance mají dokonce certifikaci AGR a jsou komfortní na dlouhých cestách, v zatáčkách zase dobře podrží. Jedeme takovým rozmným tempem, místy 160, jindy přes 200, prostě podle chuti a situace. A benzínu překvapivě neubývá tak rychle.

Zdroj: Hugo Kottás

Palubní počítač sice říká cosi o dvanácti litrech, ale nemáme dojem, že bychom museli pořád tankovat, což později platí i při jízdě po Nordschleife. Pět kol na nádrž dáte s přehledem, což je dobré.

Pamatuji i hot-hatche, jejichž nádrž vystačila bezpečně jen na tři kola a na čtvrtré s rizikem drahé odtahovky. Ford Focus ST Track Pack si ale patrně nepořídíte kvůli dobré spotřebě, nýbrž kvůli tomu, jak jezdí.

Jdeme na to

Jak tedy umí? Už při minulé návštěvě se standardním Focusem ST jsem se rozpýval nad jeho širokým talentem. Doveze vás v relativním komfortu na místo i s poměrně velkou náloží bagáže, nechá vás celé dny řádit jak malé děcko a odmění se vám naprostou jistotou a spolehlivostí.

Tím nemyslím, že se nerozbije, to ostatně od nového auta očekáváte, i když mu nakládáte. Spíš ve smyslu toho, že se brzdy nepřehřívají a nevadnou a teplota oleje se drží v rozumných mezích a olej samotný nemizí, takže můžete jezdit prakticky neustále, jen s krátkými odpočinky.

Další ostré Fordy na okruhuTEST Ford Focus ST 2.3 EcoBoost na závodním okruhu Spa-Francorchamps

Jeden z nejlepších současných hot-hatchů na jednom z nejlegendárnějších závodních okruhů na světě. Tohle bude hodně kvalitní výlet.
TEST Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost: Konec jedné pohádky

Ford Fiesta definitivně končí. S ní také extrémně populární ostrá verze ST. Rozloučili jsme se stylově na Masarykově okruhu v Brně.

Track Pack je na to ještě lépe připravený. Větší brzdy mají malinko lepší odezvu a teď už nezvadnou vůbec, zatímco standardní brzdy po třech kolech potřebovaly trochu vydechnout, jinak by skončily.

Podvozkově máte ještě větší jistotu. Větší stabilita a neutrálnější vyvážení vám dovolí nahazovat auto do zatáček víc bezmyšlenkovitě a o kapku větší grip zase podrží, když to přepísknete.

Samosvorný diferenciál zůstal beze změn a poskytuje skvělý záběr na výjezdech a možnost to prostě neřešit a přidávat plyn dřív, než byste čekali.

A nürburgringové nastavení podvozku je naprosto boží. Akorát tuhé, jisté bez jediné známky nervozity, ať už při tvrdém brzdění, dekompresi na skocích nebo náhlém zavření plynu. Prostě vás podvozek zrádně nekousne, když ho budete dráždit, jak to umí jiné ostré Fordy. A je překvapivě použitelné i na běžné silnici.

Zdroj: Hugo Kottás
Goodyear Eagle F1 Supersport

Samostanou kapitolou jsou pak gumy, které jsme současně vyzkoušeli. Goodyear Eagle F1 Supersport nejsou vyloženě semislicky a jsou spíš určené na silnici než závodní okruhy. Můžete zvolit ještě o třídu lepší Supersport R nebo úplně hardcore Supersport RS, které hraničí se závodními slicky.

Ale to, jak se i běžné sportovní pneumatiky popasovaly s Nordschleife, je až neuvěřitelné! Jednak měly fůru gripu, tolik, že jsem kolikrát nechápal, jakou rychlostí jsem si mohl dovolit auto poslat do zatáčky. Někdy jsem až ztrácel koule přidat ještě víc. Prostě lepily nesmyslně dobře!

Navíc fungovaly naprosto spolehlivě. Vůbec se nepřehřívaly, pořád držely, nebylo jak jim dát za uši, prostě celé dva dny jezdily a jezdily a mohli jste se na ně naprosto spolehnout.

Možná by si zasloužily trochu tužší bočnice i za cenu nižšího komfortu na silnici. Přece jenom levá přední guma se dost bortila, což je patrné na jejím opotřebení, ale na feelingu v řízení to poznat nebylo.

Zdroj: Hugo Kottás

A to nejlepší? Ubyly jenom nepatrně. Po 16 kolech a 333 kilometrech zmizel na předních gumách jenom milimetr. Jiné pneu za tu dobu umí ztratit klidně polovinu vzorku.

Neroztrhal je ani samosvor, který pneumatikám na životnosti zrovna nepřidává, ani občas hulvátské chování operátorů za volantem. Skoro by se chtělo říct zázrak!

Nejlepší příplatek? Rozhodně!

Ford Focus ST je v základu velmi schopný hot-hatch, který si klidně slupne i na Nordschleife. Track Pack potom přináší ještě větší jistotu v podobě malinko lepších brzd, jistějším podvozku, který navíc skýtá nevídané možnosti nastavení, pokud víte, jak na to, a lepivé okruhové pirellky.

Zdroj: Hugo Kottás

Ty jsme sice dobrovolně nevyzkoušeli (jedna guma vyjde asi na 7 000 korun), ale zase máme výbornou zkušenost, jak i relativně běžné goodyeary za polovinu fungují senzačně i v tom největším zápřahu, kterému je můžete vystavit.

Nějaké chybičky? Najdou se, ne že ne. Reprodukovaný zvuk motoru tradičně kazí zážitek, navíc úplně zbytečně, ale strýček Google říkal, že to jde vypnout pomocí diagnostiky. Největší nevýhodou Track Packu je potom nepříliš přívětivé nastavení podvozku, k němuž potřebujete ideálně dílnu.

Ale jinak? Jinak je tohle zdaleka ta nejlepší příplatková výbava, jakou kdy kdo vymyslel! Zapomeňte na chiptuning nebo snad na větší turbo nebo jakékoliv jiné zvyšování výkonu. Zaškrtněte si Track Pack a užívejte si, že váš Focus ST funguje ještě lépe!

Jak to bylo s těmi rovinkami a zatáčkami?

Zdroj: Hugo Kottás

Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





09.02 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email