Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 14 září 2024
Celkem je zde 312 lidí (5 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Ivanhoe06
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 692
Online návštěvníků
Návštěvníků: 307
Uživatelů: 5
Celkem: 312

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71737 | Témat: 8169

29.12 2023 9:00


Nejšílenější formule 1 v historii měla šest kol. Bizarní nápad se ukázal jako neefektivní, přesto Tyrrell P34 dokázal vyhrát.
Risk je zisk. Závodní tým Tyrrell se v 70. letech pustil do projektu, který v historii motorsportu neměl obdoby. Poznejte příběh nejzvláštnějšího monopostu formule 1 se šesti koly.

Autor: Robin Běhal
Kategorie: formule 1 motorsport Zajímavosti o autech auta Ferrari Ford formule kola pohon
Datum zveřejnění: Fri, 29 Dec 2023 06:06:31 +0000

Píše se rok 1976 a svět formule 1 zažívá jeden z nejepičtějších soubojů všech dob. James Hunt v McLarenu a Niki Lauda ve Ferrari mezi sebou válčí o titul mistra světa. Jak tato sezóna dopadla ví snad každý motoristický fanoušek. Ve stejném roce se ale stala i další nezapomenutelná událost, na kterou legendární válka mezi Huntem a Laudou vrhá stín.

Ve stejném období byl součástí startovního roštu britský tým Tyrrell, který se rozhodl učinit revoluci v konstrukci formule 1. Výsledkem byl Tyrrell P34 - zřejmě nejzvláštnější monopost v historii. Jeho šest kol a netradiční koncepce dodnes zajímá fanoušky a inženýry po celém světě. Jaký je jeho příběh?

Reportáž o historické formuli 1

Revoluční zázrak světa formule 1

Nápad vytvořit šestikolový vůz se zrodil v hlavě návrháře Dereka Gardnera. Hlavní snahou netradičního projektu bylo zlepšit přilnavost a ovladatelnost tehdejších formulí, k čemuž měla pomoc zcela unikátní konstrukce. Jedním z klíčových prvků, který činil Tyrrell P34 jedinečným, byla jeho konfigurace čtyř předních kol. Ta měla průměr pouhých 10 palců (zhruba 25 cm) a poskytovala větší kontaktní plochu s vozovkou, čímž zlepšovala přilnavost a ovladatelnost. Díky tomu byl monopost rychlejší v zatáčkách.

Tyrrell také díky své koncepci lépe pracoval s aerodynamikou. Malá přední kola byla umístěna v jakési skříni, což zlepšovalo proudění vzduchu kolem přední části monopostu. To přinášelo benefit v podobě nízkého aerodynamického odporu na rovinkách.

O pohon monopostu se pak staral třílitrový osmiválcový motor Ford Cosworth DFV s maximálním výkonem přes 470 koní, který dokázal točit až 10 tisíc otáček za minutu. Veškerá síla se pak na zadní kola (s tradičními rozměry) přenášela za pomocí 5stupňové a následně 6stupňové manuální převodovky.

Zdroj: CC BY-SA 3.0 - Wikimedia Commons, Gillfoto
Slibný začátek, ale rychlý pád

Debut modelu P34 se uskutečnil na Grand Prix Španělska v již zmiňované legendární sezóně 1976. Ačkoli tým čelil počátečním technickým potížím, v průběhu roku se P34 ukázal jako  konkurenceschopný vůz. Největším úspěchem šestikolky bylo vítězství na Velké ceně Švédska, které pro Tyrrell vybojoval Jody Scheckter. Monopost se následně ještě několikrát objevil na stupni vítězů a v celkovém pořadí poháru konstruktérů skončil Tyrrell na krásném třetím místě. Pak ale světlé období šestikolky skončilo. Nastala sezóna 1977 a unikátní formule se dostala do problémů.

Přes zimní přestávku tým usilovně pracoval na tom, aby vůz ještě vylepšil. Britští inženýři vyvinuli nové lehčí šasi ze skleněných vláken a kevlaru a do auta nainstalovali vylepšenou elektroniku. Od upraveného monopostu se hodně očekávalo, ale v podstatě v každém závodě se vyskytla nějaká technická závada.

Komplikace se projevovaly i v oblasti stability vozu. Některé závodní okruhy a zatáčky Tyrrellu seděly, avšak byly úseky, kde se šestikolová formule chovala kvůli své konstrukci a nestandardnímu rozložení váhy nervózně a pilotům se špatně ovládala.

Problémem bylo černé zlato

Kromě toho jediný tehdejší dodavatel pneumatik pro formuli 1 Goodyear neměl kapacitu malé závodní obutí pro Tyrrell vyvíjet. Desetipalcové gumy tak oproti běžným pneumatikám rychleji degradovaly a neměly tak dobrý grip. Na konci roku se pak americká společnost rozhodla výrobu specifických předních sad gum zcela ukončit.

To byla pro Tyrrell P34 poslední rána a znamenalo to definitivní konec krátké ale zato neopakovatelné éry. Následující rok (1978) už stáj postavila na startovní rošt zcela běžný monopost.

Z historie motorsportuMostecký okruh se ohlíží do historie, špičkový motorsport hostil už za socialismu

Autodrom Most čeká o víkendu 6. - 8. srpna premiérový závod prestižního seriálu MOTUL FIM Superbike World Championship. Mistrovství světa superbiků se stane symbolickým vyvrcholením dosavadní, téměř čtyřicetileté, tradice závodění na mosteckém okruhu.
Svézt se na okruhu v Mostě, nebo jen sledovat závody ikonických vozů 60. až 80. let? Takový bude automobilový festival „The Most Classic"

Oslava krásy klasických automobilů se bude konat 6. a 7. října na notoricky známém autodromu v Mostě. A jelikož letošní ročník nese podtitul „Motorsport, design & umění", bude se opravdu na co dívat.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





29.12 2023 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email