Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 27 dubna 2024
Celkem je zde 230 lidí (5 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: laus
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 422
Online návštěvníků
Návštěvníků: 225
Uživatelů: 5
Celkem: 230

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71020 | Témat: 8169

18.12 2023 9:01


Na tuzemský trh ve velkém míří benzin E10. Poradíme, zda to bude pro váš automobil problém a jak se většímu obsahu biosložky vyhnout
A poradíme vám hned na úvod. Pro většinu automobilů by neměl větší obsah biosložky představovat potíž, nicméně v kontextu stáří vozového parku na tuzemském trhu by to přece jen problém nakonec mohl být pro řadu lidí.

Autor: Lukáš Dittrich
Kategorie: čerpací stanice benzin Lada motory ojetiny palivo výkon
Datum zveřejnění: Mon, 18 Dec 2023 06:28:39 +0000

Benzin s označením E10 už dobře známe ze zahraničí, ale v českých končinách zatím moc k vidění nebyl. Začalo se o něm mluvit až v posledních týdnech poté, co společnost Orlen oznámila, že od prvního ledna 2024 nahradí tímto palivem stávající benzin E5. Stejnou věc oznámilo i Čepro a pravděpodobně se přidají i další včetně populárních stanic Tank ONO. Jinak řečeno, na českém trhu se začne benzin E10 od roku 2024 prodávat ve velkém.

O E10 se diskutuje dlouho

Palivo E10 jako takové není úplnou novinkou ani u nás. Už koncem roku 2020 se o E10 mocně diskutovalo. Evropské předpisy totiž ukládají povinnost snižovat emise nejen u automobilů, ale také u dodavatelů paliv a přesně předepisují procenta, o kolik se musí v různých intervalech produkce skleníkových plynů snížit. Jedním z těchto datumů byl právě konec roku 2020 a kvůli tomu se v českém éteru rozšířila obava, že E10 zaplaví tuzemský trh. Větší obsah biosložky totiž znamená nižší emise.

Další články na téma tankováníBenzina si připomíná půlkulatých 65 let, oslavy ale nečekejte. Letos se většina českých stanic přejmenuje a tradiční jméno definitivně zamíří do historie

Benzina oficiálně vznikla 1. dubna 1958, letos tak toto tradiční jméno slaví půlkulatých 65 let. Shodou okolností je to ale právě letošní rok, který se zapíše do bohaté historie této společnosti jako další milník.
Sníží emise, ale zvýší spotřebu. Do Česka míří nový benzin s větším podílem biosložky

Snaha o snižování emisí se promítá i do složení benzinu. Spolčenost Orlen Unipetrol kvůli tomu přechází na výrobu automobilového benzinu BA95 v kvalitě E10.

Nakonec se tato obava ukázala jako lichá, protože dodavatelé byli schopní plnit předpisy bez toho, aby okamžitě přešli na E10. Snížit emise je možné také prodejem alternativních paliv typu CNG, LPG, nebo rovněž elektřiny. Navíc větší obsah biosložky zároveň palivo prodražuje. I po té, co Orlen (dříve Benzina) a jiní prodejci ale přejdou kompletně na E10, nemusí majitelé automobilů tak úplně truchlit. Auta jsou na toto palivo připravena už řadu let a navíc existují cesty, jak se E10 vyhnout.

Bude E10 pro vaše auto problém?

Právě proto, že E10 není žádná novinka poslední doby, je celkem jednoduché dohledat přesný seznam automobilů, do kterých palivo E10 nepatří. Seznam zpracovala organizace ACEA a několikrát ho aktualizovala. Stáhnout si ho můžete na tomto odkazu.

Problém budou mít dnes už letité modely. Třeba Alfa Romeo uvádí, že nekompatibilní jsou modely do roku výroby 2011, u Fiatu to jsou vozy do roku 2000, Ford deklaruje kompatibilitu u automobilů od roku výroby 1992, ovšem s výjimkou populární a velmi laciné ojetiny v podobě Fordu Mondeo z let 2003 až 2007 s motorem 1.8 SCI, u bývalého koncernu PSA by neměl být problém od roku 2000, Škoda uvádí problematickou pouze Felicii 1.3 OHV z let 1994 až 2001 a poměrně hodně aktuálně oblíbených ojetin, které by mohly mít problém, najdeme u značky Volkswagen. Jde třeba o Golf V s motory 1.4 FSI, 1.6 FSI a 2.0 FSI, Touran se stejnými motory nebo Polo či Lupo.

Co s tím? 

V případě starých ojetin je řešení jednoduché - tankovat tam, kde se E10 neprodává. Uvidíme, jak rychle se E10 na tuzemském trhu rozšíří, ale minimálně nějakou dobu ještě bude k dostání také palivo E5. Dá se ale očekávat, že dříve či později E10 převládne, protože základní surovina pro benzin E5 a benzin E10 se liší a tuzemské rafinerie od nového roku přejdou právě na surovinu odpovídající benzinu E10. Tudíž všichni prodejci, kteří odebírají benzin od Čepra, začnou prodávat E10.

Spolehlivým řešením, jak se vyhnout problematické biosložce, je prémiový benzin. Mimochodem, Orlen nabízí coby prémiový benzin Vervu 100 s označením E10, jenže složení tohoto paliva se liší. „Verva 100 je prémiový 100oktanový benzín vyvinutý speciálně s cílem zvyšovat výkon motoru a snižovat spotřebu. Neobsahuje standardně přidávaný biolíh, ale je založen pouze na bázi ETBE (ethyl terc-butylether). ETBE na rozdíl od biolihu neváže vzdušnou vlhkost, čímž se prodlužuje doba skladovatelnosti paliva (ideální např. pro zazimování vozidla). Tento benzín obsahuje nadstandardní dávku stabilizátorů, což zvyšuje jeho skladovatelnost. Má také nízký obsah olefinů, což pomáhá zabránit tvorbě pryskyřičných usazenin," vysvětluje v odpovědi na náš dotaz tisková mluvčí sítě čerpacích stanic Orlen Benzina Lada Gadas.

V kontextu biosložky jsou často zmiňovány stanice EuroOil, přes které jsou prodávány zásoby ze státních hmotných rezerv. Zcela bez biosložky je na těchto stanicích prodávána ale nafta, u benzinu je to složitější. Benzin se totiž v rámci státních hmotných rezerv skladuje bez biosložky, ale při stáčení do cisteren je do paliva biosložka někdy přidávána. Nicméně EuroOil zároveň oznámil, že v kvalitě E5 bude nadále prodávat benzin BA 98 Super Plus. Určitým řešením může být pro motoristy také přidávání aditiv do paliva přímo během tankování automobilů.

Vyšší obsah biosložky může způsobovat různé problémy. Při delším stání benzin rychle degraduje, vznikají usazeniny a ty pak zanáší palivový systém. Palivo s větším obsahem ethanolu také může poškozovat různé gumové díly nebo těsnění, ventily vykazují větší opotřebení a u starých motorů mají problémy karburátory.

Pro úplnost, označení E5 nebo E10 neznamená, že podíl pět nebo deset procent připadá na biolíh. Oficiální definicí je „podíl až 5 %", respektive „podíl až 10 %", tedy v daném benzinu může být nula procent, čtyř procenta, osm nebo těch deset procent. V Německu mimochodem letos začali prodávat na prvních stanicích benzin E20.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





18.12 2023 9:01


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email