Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 14 června 2025
Celkem je zde 426 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Michal2314
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 49 241
Online návštěvníků
Návštěvníků: 425
Uživatelů: 1
Celkem: 426

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 73128 | Témat: 8169

20.09 2023 9:00


Zajímá vás, proč vzniká dopravní zácpa bez zjevné příčiny? Mohou za to sami řidiči
Lámali jste si hlavu nad tím, proč v nějakém místě vznikla dopravní zácpa, i když se na silnici nic neděje a provoz může normálně plynout? Mohou za to sami řidiči a jejich neschopnost jet plynule.

Autor:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Kategorie: Škola jízdy auta auto brzdy kamiony nákladní nákladní auta Ostatní předjíždění v zimě
Datum zveřejnění: Tue, 19 Sep 2023 11:00:13 +0000

Někdy za dopravní zácpu může počasí, stačí, aby začalo sněžit a řidič v panice přestanou myslet, neúměrně zpomalí, bourají víc než obvykle.  A jindy naopak třeba víkendový či prázdninový přesun na dovolenou, v zimě na hory, v létě do populárního Chorvatska. Nicméně, co je to dopravní zácpa, pokud ji neovlivňuje počasí nebo sezónní výkovy?

Dopravní zácpu bychom mohli charakterizovat jako nedostatečnou propustnost komunikace, nebo lépe neschopnost komunikace pojmout narůstající počet vozidel. Dochází k ní vinou řidičů než konstruktérů silnic. Proto se pojďme podívat na nejčastější chyby řidičů, které způsobují váznutí dopravy nebo její úplné zastavení.

Neochota zvýšit rychlost jízdy a blokování ostatních

Každá komunikace má za určitých podmínek rychlost optimální k bezpečné a plynulé propustnosti. Na dálnicích je to pochopitelně rychlost vyšší a při slabším provozu umožňuje víceproudá silnice poměrně vysokou cestovní rychlost. Příklad můžete vidět v Německu, kde mimo aglomerace můžete jet místy i bez rychlostních omezení a tok provozu ovlivněn není. Problém ale nastane, pokud dojedete „brzdiče".

Blokováním silničních pruhů zbytečně nízkou rychlostí dochází k hromadění aut za vámi a pokud nevyklidíte pruh včas nebo nezrychlíte, může se doprava zpomalit na kritickou hodnotu, kdy se úplně zastaví. Příkladem budiž řidič, který předjíždí kamiony jedoucí 90 km/h stovkou. Předjíždění mu trvá dlouho a ucpe levý dálniční pruh. Brzy ho dojedou rychlejší auta - zpravidla všechna, protože nikdo normální po dálnici nejezdí za dobrých podmínek pomaleji než 110 km/h včetně autobusů a dodávek. I když první řidič pojede konstantně 100 km/h, druhý, který přijel rychlostí vyšší, musí zpomalit. Zpravidla ale nedokáže zpomalit přesně na 100 km/h, nýbrž na rychlost nižší a pak teprve dorovnává svou rychlost s vozidlem prvního řidiče. Tato vlna se pak šíří dál dozadu a každý další řidič zase brzdí na rychlost o něco nižší než řidič před ním. Tím se v dálničním pruhu vytvoří špunt a klidně se může stát, že pravý pruh je úplně volný a nákladní auta v něm plynule jedou svých 90 km/h, zatímco poslední auta ve špuntu se sunou sotva sedmdesátkou. Proto se zdá, že lidé v levém pruhu nepochopitelně jedou pomaleji. Může za to „šnek" daleko vpředu.

Vznik zácpy bez zjevných příčin je patrný i na japonském experimentu, kde auta měla jezdit v kruhu stejnou rychlostí. Nicméně není v lidských silách udržet stále stejnou rychlost, takže ve chvíli, kdy jeden řidič zpomalil, vytvořil tím problém - viz video:

Co tedy dělat?

Při předjíždění proto akcelerujte, abyste jízdní pruh neucpávali zbytečně dlouho. Pokud vidíte, že se za vámi hromadí auta, je to jasný signál, že jedete moc pomalu. Samozřejmě si nevšímejte jednoho vyblikávače, ale dejme tomu tři čtyři auta za vámi už znamenají, že jízdní pruh ucpáváte zbytečně dlouho. Proto zrychlete, nebo uhněte.

Nesledování situace daleko vpředu

Další problém je neschopnost lidí vidět dopředu. Na dálnicích nebo i ve městech civí na nárazník vpředu jedoucího auta a nemají představu o tom, co se děje daleko vpředu. Neumí tak včas reagovat upravením rychlosti jízdy či včasnou změnou jízdního pruhu. Dochází pak k prudkému brzdění, zmatečným manévrům a dalšímu zpomalování dopravy. Sledujte proto dění daleko na horizontu a snažte se odhadovat rychlost dopravy před vámi. Můžete tak včas plynule snížit rychlost a tím k místu, kde je doprava zpomalena, přijedete později, takže se tam nezačne tvořit „špunt". Musíte také myslet na to, že to, co uděláte vy, vyvolá nějakou reakci řidičů vzadu. Když budete plynule zpomalovat, oni budou plynule zpomalovat také a lze tak efektivně předejít prudkému brzdění a výraznému zpomalení nebo úplnému zastavení dopravy.

Neschopnost plynulé jízdy a zbytečné brzdění

Hlídejte si rychlost a snažte se jet co nejplynuleji. Neustálé zpomalování a zrychlování komplikuje život hlavně všem ostatním, kteří se nemohou přizpůsobit vaší jízdě. Když pomalu akcelerujete na 130 km/h, abyste pak ubrali plyn a zase zpomalili na 110 km/h a pak znovu přidali, vytváříte nepříjemné vlny, které narušují tempo a plynulost řidičů za vámi. Ti pak zpomalují a zrychlují s ještě větší razancí. Stejně tak se snažte v plynoucím provozu nepoužívat brzdy. Chovejte se, hlavně na dálnici, jako by vaše auto vůbec brzdy nemělo. Rozsvícená brzdová světla jsou vidět na kilometry daleko a jsou jasným signálem pro ostatní, že se něco děje. Jakmile začnete brzdit, brzdit bude i řidič za vámi a další a další... Až se proud vozidel zcela bezdůvodně zastaví.

Více článků o autoškoleNastávající řidiči budou lépe připraveni. Nově i díky videím v závěrečných testech

Již brzy se zájemci o získání řidičského oprávnění budou v testech i při přípravě na ně setkávat s dalšími novými otázkami.

Kvíz: Tohle je pravděpodobně nejtěžší test, který v autoškole můžete dostat. Troufnete si na něj?

Vybrali jsme 10 nejnáročnějších otázek, na které odpovědělo víc než 50 procent žáků autoškol špatně

Nedodržování pravidla zipu

I malá překážka na silnici o více jízdních pruzích nemusí znamenat zastavení dopravy, ale opak je bohužel smutná realita. Řidiči neumí správně používat pravidlo zipu, tedy střídavé řazení aut do jednoho pruhu, pokud je ten druhý neprůjezdný. Nejčastější chybou je včasné nezařazení do průjezdného pruhu, což souvisí zejména s neschopností sledovat situaci daleko vpředu. Druhým problémem je ale neochota řidičů v průjezdném pruhu udělat místo řidičům, kteří se chtějí zařadit. Takový řidič pak chtě něchtě dojede až k překážce, kde musí zastavit. A aby se mohl zařadit, musí zastavit i druhý pruh.Když se doprava zpomalí už do té míry, že auta popojíždějí, často se všichni nacpou do jednoho pruhu a druhý je úplně volný až k místu zúžení. V tom případě je doprava zbytečně roztáhlá, auta by mohla popojíždět i v druhém pruhu. Samozřejmě se najde někdo, kdo přejede ve volném pruhu dopředu, ale takového řidiče pak ostatní nechtějí pustit. Díky zipu se přitom dokáží auta ze zúžení dostat docela rychle a pokud je pravidlo důsledně dodržováno všemi zúčastněnými, nemusí se doprava vůbec zastavovat (vždycky je lepší, když plyne aspoň rychlostí chůze než aby stála).

Kličkování z pruhu do pruhu

V případě zpomalení kvůli zúžení nebo z jiného důvodu je zbytečné přejíždět z pruhu do pruhu v domnění, že tím něco řidič získá. Každý pruh ucpané silnice má nějaký rytmus a když jeden stojí a druhý pomalu popojíždí, neznamená to, že se za chvíli situace neobrátí. Časově tak nic nezískáte, maximálně tak dvě nebo tři místa v koloně aut.

Podobně zbytečné je i kličkování v hustém provozu zejména ve městě. Bohužel je to ale často vyvoláno řidičem, který jede v jednom pruhu moc pomalu a nepřizpůsobuje svou rychlost proudu vozidel. Řidiči obvykle ví, jak jsou nastaveny intervaly semaforů a snaží se další zelenou plynule dojet. Ale když je k tomu potřeba rychlost kolem 60 km/h a někdo jede v jednom pruhu vesele 40 km/h (na které akceleroval předešlou minutu), vytváří na ostatní tlak a nervozita mezi řidiči roste. Ostatní pak kolem pomalého řidiče kličkují.

Pojďme si to tedy shrnout. Zbytečnému zpomalování dopravy se dá předejít především plynulou a velmi předvídatelnou jízdou, sledováním situace na silnici daleko před vámi a především něčím, co bychom mohli nazvat jako „spolupráce" s ostatními řidiči a nikoli „soupeření" o první místo.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





20.09 2023 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email