Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 14 kvě 2024
Celkem je zde 565 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Zigmund
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 446
Online návštěvníků
Návštěvníků: 565
Uživatelů: 0
Celkem: 565

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71109 | Témat: 8169

31.08 2023 9:00


Dacia Duster Extreme je drahá verze levného SUV, která si poradí s městem i terénem
Dacia prošla změnou identity, co to ale znamená pro populární Duster?

Autor: Hugo
Kategorie: Dacia Duster Velký test 1.3 TCe 150 4x4 autotest benzin crossover čtyřkolka Dacia Dacia Duster Extreme levné nejlevnější offroad redakční test rodinné auto suv terénní automobily
Datum zveřejnění: Thu, 31 Aug 2023 05:45:21 +0000

Existuje na světě někdo, kdo nemá rád Dacii Duster? Tohle auto je prostě miláčkem davů. Rumunské automobilce se s ním podařilo trefit jackpot a přinést prostému lidu přesně to, po čem touží: dostupný crossover se slušnými schopnostmi v terénu.

Ať už chcete jenom městské SUV, menší rodinné auto nebo pracanta na pole či do lesa, tohle auto se zalekne máločeho. Duster si navíc postupem času utvořil svůj vlastní styl. Baví mě, že si na nic nehraje. I když teď tak trochu ano. Na drahou fajnovku.

Změna identity

Duster jednak prošel obměnou identity. Nebojte, pořád je to Duster, jak jsme ho znali doposud, jenom je zase o něco hezčí. Hezčí? Jo, mně se vždycky líbil. Má takový ten jednoduchý drsňácký styl. Baví mě jeho vyboulené blatníky s „jakože" výdechy, které mu přidávají na svalnatosti.

    - Zdroj: Hugo Kottás
    -
    -
    -
Celá galerie 43

Facelift zadruhé přinesl ještě ostřejší grafiku světel, včetně zajímavých bílých linek uvnitř, které se opakují i na masce chladiče. Nové logo DC mi zase pokaždé připomene můj nejoblíbenější film Návrat do budoucnosti. Také v něm vidíte logo DeLoreanu?

Vrcholný výbavový stupeň Extreme se ještě pyšní černými koly, bronzovými zrcátky a drobnými outdoorovými detaily ve stylu Jeepu, jako je třeba grafika vrstevnic na B sloupcích. Stejný motiv potom najdete i na gumových kobercích uvnitř. Parádní je i zelená metalíza s názvem Dusty.

Vevnitř se toho moc neudálo, volant je stejný, jen logo nové, stejně tak výdechy klimatizace. Vůči nim mám výtku, v poloze zavřeno se zasekávají a vyžadují velkou sílu, abyste je otevřeli. Původní otočné výdechy byly lepší. Nízké náklady se někde prostě projevit musely.

Jak jezdí Dacia Duster na LPG?

Viditelně levné plasty jsou v celé kabině, ale Dusteru poněkud utilitární ráz prostě odpustíte. Zalíbí se totiž jednoduchým a poměrně moderním designem. Hezká je prostá grafika infotainmentu, který umí zobrazit třeba i offroadové ukazatele, nebo ovládání klimatizace. To je zase jasná kopírka Audi.

Jako otec oceňuji i skvěle přístupné kotevní body isofixu nebo super praktickou vychytávku v podobě bezklíčového přístupu, kdy stačí k autu jenom přijít/odejít, aniž byste se museli dotknout kliky. To oceníte, když nesete prcka a k tomu fůru tašek.

A naprosto boží je funkce, kdy stisknete na volantu tlačítko hlasového ovládání a hned vám naskočí nabídka k připojení telefonu, pokud není žádný spárovaný. Nemusíte to zdlouhavě hledat v menu, i když uznávám, že to ocení zejména motorističtí novináři, kteří střídají auta co týden.

Zdroj: Hugo Kottás

Co ovšem Dusteru příliš odpustit nemohu, jsou nepohodlná přední sedadla. Pořád mě tlačila do zad, přitom jsem měl bederní opěrku nastavenou zcela dovnitř. Sedáky jsou také příliš měkké a na dlouhé cesty méně vhodné. Nepotěší ani poměrně mělký zavazadlový prostor s vysokou podlahou. Pod ní ale najdete plnohodnotnou rezervu, které se můžete v případě potřeby zbavit výměnou za lepicí sadu.

Rychle a uskákaně

Vrcholnou motorizaci představuje benzinový čtyřválec 1.3 TCe přeplňovaný turbodmychadlem, který nabízí 150 koní a 250 Nm. V kombinaci s krátce poskládanou převodovkou poskytuje příjemně svižnou dynamiku, nicméně neobejde se to bez určitého kompromisu.

Ultrakrátká jednička nahrazující redukci v terénu činí z jízdy městem poněkud uskákaný tyjátr, dvojka je ovšem na rozjezdy už trochu delší, takže budete zbytečně píglovat spojku. V tomto ohledu doporučuji si dobře rozmyslet potřebu čtyřkolky. Jestli hledáte spíš pracanta do lesa, s krátkou jedničkou se naučíte žít. Pokud však SUV do města, zvolte raději předokolku se standardní jedničkou, případně s dvouspojkou EDC.

Z historie značky DaciaRumun zrenovoval starou Dacii 1300, jako nová byla modernější a levnější než tehdejší Škodovky

Kvíz: Její první auto řídil diktátor, dnes vyrábí i elektromobil. Otestujte si své zanlosti o Dacii

Za dob socialismu firma vyrobila miliony vozů. Slavná Dacia 1300 vydržela i přelom tisíciletí.

Podvozek Dusteru si poradí s obojím. Překážkou pro něj nejsou jak nástrahy velkoměsta, které umí slušně žehlit, tak ani těžší terén. Poměrné nízká hmotnost, vysoká světlá výška a slušná čtyřkolka (navzdory jednoduššímu systému typu Haldex) dokážou autu udělit šplhací schopnosti stepní kozy. Na expedici kolem světa bych se stejně raději spolehnul na pravověrný offroad nebo pickup, nicméně jako dostupný a jednoduchý teréňák se Duster za svoji kariéru již osvědčil.

S touhle našňořenou verzí by to byla ovšem velká škoda jezdit v bahně a rýpat ten pěkný lak větvemi, takže skončí spíš jako ta stylovka do města či jako služebák pro menší rodinu. Na práci bych volil nižší verzi v šedé pastelce a na černých plecháčích. S chlupatými gumami, šnorchlem a navijákem, pochopitelně. Tak bych si ostatně představoval verzi, která nese jméno Extreme. Tak třeba příště.

Máte ho chtít?

Dacia Duster je stálice, na kterou je spolehnutí. S novou identitou vypadá zase o něco atraktivněji a ve výbavě Extreme potom dělá skutečnou parádu. Největším nedostatkem Dusteru je tak skutečnost, že už zdaleka není tak levný, jak jsme byli zvyklí.

Základ stojí lehce přes 400 tisíc, nejlevnější čtyřkolku seženete s motorem Blue dCi 115 za 566 tisíc, tahle našňořená verze 150 TCe 4
nahoru

sponzor





31.08 2023 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email