Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je středa, 22 kvě 2024
Celkem je zde 198 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Jiria636
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 48 455
Online návštěvníků
Návštěvníků: 194
Uživatelů: 4
Celkem: 198

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71158 | Témat: 8169

07.08 2023 9:00


Tři pravidla, která musí řidiči znát, ale často je ignorují
Zipování, záchranářská ulička a pravidlo dvou sekund. To jsou tři zásadní věci, které by měl znát každý řidič. Jejich dodržováním se vyhne zbytečným nehodám a přispěje k plynulosti dopravy.

Autor: Robin Běhal
Kategorie: legislativa poradna Právní poradna silniční doprava auta pravidla pravidla silničního provozu právo řízení zákony
Datum zveřejnění: Mon, 07 Aug 2023 05:29:03 +0000

Prázdniny jsou v plném proudu a spousta lidí právě míří na své dovolené. Řidiči by tak měli být ve střehu, aby si cestu na letní radovánky nezkazili dopravním karambolem. Z tohoto důvodu si společně připomeneme tři zásadní pravidla, která by měl znát každý, co usedne za volant. Jejich nedodržováním si totiž koledujete o problém.

Reportáž o rozestupu od cyklistů

Pravidlo zipu

V letě se krom dovolenkářů pouští do akce i dělníci. Práce na silnici jsou tak v tomto období denním chlebem a řidiči se na dálnicích často setkávají se zúžením. V takovémto případě je důležité znát pravidlo zipování. I když mnozí tuší, o co se jedná, stejně se najdou tací, kteří se správně zařadit neumí. Z toho pak vznikají zbytečné dopravní komplikace a nehody. Jak tedy provádět takzvaný zip správně?

Stručně řečeno se jedná o pravidlo pro pouštění vozidel z pruhu, který skončil, do pruhu, který zůstává. Zipování je v zákoně popsáno dost složitě, proto se ho pokusíme definovat a vysvětlit trošku více laicky.

Vesměs jde o velmi jednoduchý manévr. Když auto dojede do místa, kde jeden z jízdních pruhů končí, tak právě v tomto místě má docházet ke střídavému zařazování (zipování). Nejprve dané místo projede vozidlo v pruhu, který pokračuje. Za ním se zařadí vůz jedoucí v končícím pruhu a poté opět projede auto jedoucí v průběžném (pokračujícím) pruhu. To samé se neustále opakuje. Důležité je, aby si řidiči dávali navzájem dostatek místa (nejméně dvě délky vozu). Pokud jen jedno auto prostor nenechá, celý systém zipu se náhle zasekne.

Zdroj: Sbírka zákonů

Mějte na mysli, že vozidla v pruhu, který končí, mají dle zákona právo se mezi první dvě auta zařadit. Pokud by se řidič jedoucí v pokračujícím pruhu rozhodl, že připojující se vůz nepustí, a došlo by k nehodě. Byla by to jeho vina.

Záchranářská ulička

Dodržováním zipu přispějete k plynulejšímu provozu, nicméně na dodržování druhého pravidlo doslova závisí lidské životy. Jde o takzvanou záchranářskou uličku, která se tvoří v případě jakékoliv dopravní kolony. Zjednodušeně jde o to, že vozidla musí mezi jízdními pruhy udělat volný prostor pro záchranné složky, aby jim umožnila co nejplynulejší průjezd zácpou.

Zákon přímo říká: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy." Z toho také vyplývá, že uličku mají řidiči začít tvořit hned, jak do kolony přijíždějí. Nikoliv až ve chvíli, kdy se objeví sanitka.

A jak uličku správně tvořit například na víceproudé dálnici? Výbornou pomůckou je vaše pravá ruka. Palec v tomto případě zobrazuje rychlý levý pruh. Mezera mezi ním a ukazováčkem znázorňuje záchranářskou uličku a každý další prst představuje jeden jízdní pruh. Pokud se v koloně nacházíte v levém pruhu, zkuste se natlačit co nejblíže k levé krajnici (v případě nouze můžete využít i zeleň podél silnice). Pokud jste zařazeni v pravých pruzích, směrujte své auto co nejvíce doprava.

Zdroj: Tiskový servis Besip
Pravidlo dvou sekund

Jedním z nejčastějších důvodů vzniku zbytečných dopravních nehod je nerespektování bezpečného rozestupu mezi auty. Přitom jde asi o nejprimitivnější pravidlo ze všech jmenovaných. Nespočet řidičů přesto přeceňuje svoje schopnosti a „lepí" se na vozidla před nimi.

Všichni účastníci provozu jsou povinni dodržovat takovou vzdálenost, na kterou jsou schopni v dané situaci včas a bezpečně zabrzdit. Říká se tomu pravidlo 2 sekund. Pokud před vámi někdo nečekaně brzdí, tak vy nezačnete zpomalovat ve stejný okamžik jako ten řidič před vámi, ale se zpožděním. Reakční doba, za kterou lidské tělo zpozoruje svítící brzdová světla a začne brzdit, je u průměrného člověka zhruba jedna sekunda. V případě nepozornosti se však jedná o mnohem delší dobu.

Z tohoto důvodu je stanoveno, že minimální vzdálenost mezi vozidly by měla být 2 sekundy. Pokud to převedeme na metry tak, to při rychlostech 50, 90 a 130 kilometrů za hodinu vychází následovně:

* 50 km/h - 28 m.

* 90 km/h - 50 m.

* 130 km/h - 72 m.

Další články o pravidlech silničního provozuDá se legálně couvat v jednosměrné ulici? Pokud má řidič relevantní důvod, tak ano

Dopravní značka „jednosměrný provoz" zakazuje řidičům projet danou silnici v protisměru. Existuje ale trik, díky kterému je možné jednosměrnou pozemní komunikaci beztrestně vycouvat.
Řidiči neumí používat speciální pomalý pruh na dálnici. Místo plynulejší dopravy přináší komplikace

Pruh neslouží jen pro kamiony, ale měla by ho využívat i pomalá osobní auta. Často jedou uprostřed


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





07.08 2023 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email