Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 26 dubna 2024
Celkem je zde 325 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Doom1n
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 48 421
Online návštěvníků
Návštěvníků: 321
Uživatelů: 4
Celkem: 325

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71014 | Témat: 8169

07.10 2022 9:00


Jak jezdit s dieselem: Předejděte chybám, kterými si zničíte motor
Lámete si hlavu nad tím, proč váš dieselový motor nevydržel a proč jste museli tak brzy absolvovat příliš složitý a drahý servis? Možná je to vaše chyba.

Autor: autoweb
Kategorie: Autoporadna Jak co funguje poradna rady rady k údržbě diesel jak jezdit s dieselem nafta naftový motor olej palivo rady a tipy servis škoda auto Škoda Octavia údržba naftového motoru vznětový motor
Datum zveřejnění: Thu, 06 Oct 2022 09:27:00 +0000

Neustále slýcháme o technických potížích majitelů aut s dieselovými motory, které potkala nečekaná závada po relativně malém kilometrovém nájezdu. Co ale tyto problémy způsobuje? Je to snad mizerná kvalita zpracování moderních aut? Obáváme se, že je chyba především v samotných uživatelích a jejich způsobu jízdy a používání vozidla. Podívejme se proto podrobněji na to, jak lidé s diesely jezdí a co jim nejvíce škodí.

Lidé totiž začali auta brát jako spotřební zboží a často k němu přistupují jako k teniskám - koupíte za pár kaček a pak je používáte, dokud se nerozpadnou. Jenže auto je poměrně složitý stroj, který vyžaduje i nějakou péči, i když to není veterán se sytičem a startováním klikou. A právě složitost moderního auta, od kterého chceme velké výkony a malou spotřebu, způsobuje neopatrným uživatelům problémy.

Ohřívání a chlazení motoru

Musíte si uvědomit, že moderní dieselový motor si složitostí nijak nezadá třeba s motorem v závodním autě. Zákazníci chtějí malý objem a nízkou spotřebu, ale také velký výkon a hlavně točivý moment. S tím je ale spojeno obrovské namáhání pohyblivých (i nepohyblivých) součástí motoru, takže udržovat vznětový agregát ve správné provozní teplotě je nutnost (samozřejmě tohle platí o všech typech motorů, ale u dieselů zvláště).

Výrobci ale věci moc nepomáhají tím, že do aut přestali montovat teploměry - jak chladící kapaliny, tak hlavně oleje. A právě teplota oleje je pro provoz motoru nejdůležitější. Například novější vozy s motory TDI z koncernu VW mají v palubním počítači i teploměr oleje a na něm můžete krásně vidět, jak se olej ohřívá mnohem pomaleji než voda. Při tom správně zahřátý olej má teplotu aspoň 70°C. Jenže takové teploty dosáhne až po asi 15 minutách jízdy, zatímco voda je „horká" po pár kilometrech.

Čtěte také:

    -
    Jak správně doplnit provozní kapaliny ve vašem autě?

    -
    Jak správně doplnit provozní kapaliny ve vašem autě?

    -
    Experti poradí, jak správně zacházet s přeplňovaným motorem a šetřit turbo



Pokud tedy dáváte za uši studenému motoru, nadměrně namáháte všechny jeho součásti v době, kdy se nedostatečně promazává. Tím zvyšujete opotřebení pohyblivých částí a nerovnoměrně ho zahříváte, takže vás může předčasně potkat prasknutí hlavy motoru a hlavně se vytvářejí větší provozní vůle.

Neopatrní řidiči dieselů také neumí motor správně „dochladit". Ne všechna auta mají turbodmychadla, které dnes najdete prakticky ve všech moderních dieselech, chlazena. Častou chybou je, že řidič letí dvě hodiny v kuse 150 km/h po dálnici a pak rychle odbočí k pumpě, kde dupne na brzdy a ihned vypne motor. Znovu tedy opakujeme: před zastávkou jeďte volněji, zpomalujte plynule a nechte motor po zastavení aspoň půl minuty běžet na volnoběh!

Servis a výměna oleje

Šetřiví Češi zapomínají, jak moc důležitý je pro auto olej. Kupují to nejlacinější, přetahují doporučené servisní intervaly ne o stovky, ale o tisíce kilometrů a vůbec na údržbě auta šetří, kde se dá - i na nesprávných místech, tedy na motoru. Ačkoli výrobci udávají, že pro vaše auto platí dvouleté servisní intervaly nebo třeba 30 000 km, zkušenost praví, že je to hodně i na auto, se kterým jezdí velmi opatrný majitel. A tím více, čím je auto starší a má na kvalitu (a specifikaci) oleje větší nároky.

I kvalitní oleje s prodlouženou životností toho mají po jednom roce nebo 20 000 km skutečně dost a nikdy včasnou výměnou nic nezkazíte. Také je nutné vzít v potaz způsob, jakým dieselové auto používáte. Pokud jezdíte krátké trasy, na kterých se motor ani pořádně neohřeje, často měníte zatížení anebo jezdíte stylem „dieselové sportovnosti" neustále s plynem na podlaze, vězte, že tak olej v autě nevydrží déle než 10 000 km. Pak začne jeho schopnost poskytovat kvalitní a spolehlivé mazání rychle klesat.

Chiptuning motoru škodí

Dnes vám program pro řídící jednotku vašeho tédéíčka napíše kdejaký Lojza z horní dolní (několik desítek koní za pár tisíc je lákavá nabídka, že?). Smysl zvyšování výkonu už tak dost vyšponovaného moderního agregátu je na samostatnou kapitolu. Vždyť dieselové třináctistovky už mají klidně i sto koní, za což by se nemusel stydět ani slušný dvoulitr. Ale vy si hlavně uvědomte, že váš motor má například 130 koní a 300 Nm proto, že na to byl postaven.

O třeba třicet koní a hlavně 150 Nm víc je pro něj doslova šok. Bez další úpravy vnitřností, jako jsou písty, ojnice, kliková hřídel a ventily, se takový tuning neobejde. A samozřejmě je potřeba upravit i spojku, setrvačník, převodovku, diferenciál... Není lepší (a levnější) si rovnou koupit auto s větším a výkonnějším motorem? Chiptuning, zejména u malých a často namáhaných motorů, je zárukou rychlé cesty do pekel (do servisu).

Diesel nepatří do města

Hodně majitelů dieselů ale udělalo už tu zásadní chybu, že si prostě koupili diesel. Neuvědomili si, že pro jejich způsob používání se diesel vůbec nehodí a problémy si způsobují už jen stylem jízdy. Dieselový motor je konstruován jako pracovní - je pro něj ideální, aby běžel v určitém úzkém spektru otáček dlouhou dobu při konstantním částečném zatížení. Netahejte sem teď dieselový speciál pro Le Mans od Audi, ten nemá s motorem ve vaší Octavii TDI společného vůbec nic.

Diesely patří na dálnice a rovné silnice, do města si kupte atmosférický benzínový motor. Když už s dieselem jezdíte skoro pořád jen po městě, dopřejte mu časté výměny oleje (aspoň jednou za 10 000 km nebo za rok) a nestůjte mu na krku. Dieselový motor rozhodně není určený k „závodění". Jistě, občasnou rychlou jízdu vydrží, ale ne pořád. Pokud svůj dieselový motor zatěžujete častým využíváním výkonu a studenými starty, určitě se vám vyplatí koupit aditivum do oleje, které pomáhá snížit tření.

Tankujte kvalitní palivo

Plno lidí si škodí nejen používáním levného oleje špatné specifikace a zanedbáváním servisu, ale také tankováním „levného" nekvalitního paliva. To, že současná nafta s příměsí biosložky je zlo, je věc jiná a se stížnostmi se obracejte na svého poslance, kterého jste si zvolili. Vy můžete udělat jen to, že budete tankovat kvalitní naftu a najdete si na trhu aditiva, která pomohou udržet v dobré kondici palivový systém vašeho auta. A v době, kdy se do nafty přimíchává kdeco, to vážně pomůže - i třeba v mrazech.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





07.10 2022 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email