Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 16 června 2025
Celkem je zde 520 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Bebe007
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 49 244
Online návštěvníků
Návštěvníků: 517
Uživatelů: 3
Celkem: 520

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
AK fanda
AK fanda


Registrace: 1.8. 2008
Příspěvků: 2723 | Témat: 54

05.04 2015 18:45


Jedná se o výtažek z článku Doc. PhDr. Franiška Stellnera Ph.D.

Historický rámec:
Již za Petra Velikého se říkalo, že se sice v Rusku otevřelo okno do Evropy, ale prošla jím jen hlava. Aneb Ruská šlechta sice přijala zvyky západních monarchií, ale v rámci rolnictva docházelo k nevolnictví srovnatelné pouze s otrokářstvím. Tento naprosto neutěšení stav pokračoval i za vlády slavné Kateřiny Veliké.
Byla to právě ona, které se rozhodla tento neutěšený stav změnit (mnozí historici to dodnes pokládají za reklamní kampaň), celkem nepřekvapivě, ovšem svým postupem situaci nevolníků ještě zhoršila. Ale právě díky její zdánlivé aktivitě v tomto směru, se nám zachovaly záznamy o tom, jak to tenkrát na venkově chodilo.
Ke zrušení nevolnictví došlo po Krymské válce, kdy drtivá prohra na vlastním území ukázala Ruské elitě, že bez reforem nelze ostatním zemím konkurovat.
Roku 1861 došlo na rozkaz Alexandra II k velmi obezřetné reformě, která v zásadě vyšla vstříc statkářům, kteří se za velkorysé vyrovnání smířili s tím, že dosavadní svět pánů a mužiků zanikne.
Rolníci si však svobody neužili, protože než stačili splatit dluhy a naučit se svobodně podnikat, přišli bolševici. Následná Stalinistická kolektivizace představovala pro jednotlivé rolníky apokalyptickou katastrofu.
.....

Největším problémem a obrovskou brzdou v Rusku zůstávalo až do konce 19. století nevolnictví. Většinu obyvatelstva tvořili takzvaní "mužici". Byli majetkem připoutáni k půdě a naprosto bezmocní, neboť si nesměli stěžovat, museli platit daně a konat vojenskou službu.

Tento stav zřetelně odlišoval Rusko od západní Evropy, kde se od 14. století nesvoboda postupně rušila, robota nahrazovala peněžní rentou a zemědělec nebyl fyzicky vázám k půdě. V carské říši se prosadil opačný postup a v 17. století bylo znevolnění završeno zákazem svobodného pohybu rolníků a jejich připoutání k půdě.
Krutá byla i příroda: "Půda držela rolníka ve svém sevření, občas ho obdarovávala, občas mu své dary upírala, nicméně vždy zůstávala záhadná a vrtošivá."
Zemědělci také lpěli na neracionálních metodách obdělávání. Přestože se snažili vyhnout dřině, používali zastaralé nástroje a ke všem novinkám se stavěli odmítavě. Nelze se proto divit, že většinou nedokázali vyprodukovat dostatek, natož pak nadbytek a museli se zadlužovat. Většina z nich živořila ve velké nouzi či dokonce hladověla. Jeden ze znalců ruských dějin trefně uvedl: "Neexistují důkazy o tom, že by ruský rolník miloval půdu; tento cit lze nelézt hlavně ve fantazií šlechtických romantiků, kteří své statky navštěvovali jen v létě."
Tvrdé životní podmínky se pak odráželi i v necitlivém přístupu vůči vlastní rodině. Mužici jednali podle přísloví: "Udeř svou ženu topůrkem od sekyry a podívej se jestli dýchá. Pokud ano, pak to jen hraje a potřebuje přidat."

"Smrad z nohou zahání mouchy"
Zatímco statkáři žili na zámcích či v městských palácích, poddaní se museli spokojit s nízkými dřevěnými domky. Přes zastřešenou verandu se vcházelo do jediné místnosti - velké sednice, kterou spisovatel a kritik samoděržaví A. N. Radiščev popsal ve svém díle Cesta z Petrohradu do Moskvy.:"Čtyři stěny, stejně jako celý strop do půl zakoptěné sazemi. Podlaha rozprýskaná nejméně na coul vysoko zanesená špínou; pec bez komína, ale nejlepší ochrana před mrazem, a kouř kterého je každé ráno v zimě v létě plná chýše. Okénka, a v ních napjatá měchuřina, která i v poledne propouští soumračné šero. Hrnce dva nebo tři (šťastná chýše, když v jednom z nich je každý den chudá zelná polévka!), dřevěná číška a místo talířů misky. Stůl přitesaný sekyrou, který se před svátky čistí škrabadlem. Koryto na krmení prasat nebo telat, neboť jedí i spí s nimi pohromadě a dýchají vzduch, ve kterém hořící louč vypadá jako v mlze nebo pod závojem. Naštěstí je tu kadečka s kvasem, chutnajícím jako ocet, a na dovře je lázeň, ve které - jestliže se zrovna domácí lidé nepaří - spává dobytek. Halena z hrubého plátna, obuv daná přírodou a onučky s láptějemi, když se jde ven. Hle, v jaké vážnosti je, po pravdě řečeno, zdroj všeho bohatství, síly a velikosti státu (...) pán domu (...) měl z titulu funkce nejlepší místo na spaní - což bylo nahoře na peci (...) ostatní členové rodiny spali na hliněné podlaze. Svléknout se by je ve snu nenapadlo, ale když v pokoji nebyla moc velká zima, muži si před ulehnutím sundali válenky. Měli pořekadlo: že smrad z nohou vyhání mouchy"
Hygienické podmínky, ve kterých rodiny žily, byly skutečně děsivé. Členové domácnosti jedli ze společné mísy, spali v jedné místnosti často dohromady s dobytkem a potřebu vykonávali pod širým nebem. Rolníci si také plivali do očí, aby se zbavili ječného zrna nebo krmili potomky z úst do úst. I z tohoto důvodu každé čtvrté vesnické dítě umíralo ještě před dovršením jednoho roku, a dospělí se dožívali v průměru pětatřiceti let.


Dvě Ruska
Petr Veliký vytvořil na počátku 18. století ze šlechty, cizinců i neurozených oblíbenců novou privilegovanou elitu, jíž vnutil kulturu kopírující evropské vzory. Prostý lid naopak vystavil nesmírnému zatížení. Nevolníci museli dovádět muže do války, platit stále více daní, dřít na stavbách nových měst a pevností nebo ve státních manufakturách. Jeden z historiků výstižně parafrázoval rčení, že car sice otevřel "okno" do Evropy, ale prošla pouze hlava zatímco tělo - miliony nesvobodných - zůstalo za branami.
Hlava i tělo se od sebe lišili již na první pohled. Car přikázal povinné holení, což se však netýkalo nevolníků a duchovenstva. Na vesnici stále převládal názor, že vouse je symbolem důstojnosti muže propůjčený mu samotným bohem, i přesvědčení, že hladce oholení se nedostanou do nebe. "Lid hledlj na pány jako na odpadlíky a Poloněmce... poevropštěná šlechta považovala lid za divochy."
Mnozí historici přirovnávali ruské nevolníky 18. století k otrokům na plantážích. Nutno uznat, že praktiky, jako jejich prodej na trzích či prostřednictvím inzerátů v novinách, možnost darovat je nebo prohrát v hazardu, takové srovnání zčásti ospravedlňují. Navíc si nesměli stěžovat, museli se ženit s tím, koho jim pán vybral, a nesměli skládat přísahu. Dále nemohli uzavírat smlouvy, vyplatit se, volně se pohybovat a na cestu delší než 30km potřebovali pas. Právně vzato patřil také veškerý jejich majetek pánům, takže pokud si nevolník chtěl nějaký nakoupit potřeboval k tomu svolení. Statkáři mohli mužiky taktéž poslat na celoživotní vojnu, do vyhnanství nebo na galeje. Před zvůlí vrchnosti je neochránila ani pravoslavná víra, neboť zůstávali "pokřtěným majetkem". Stále se jim však dařilo lépe než černošským otrokům.

Článek je zkrácen. Doufám, že vám přijde zajímavý, tohle asi na "googlu" a youtube nenajdete.
nahoru

sponzor





05.04 2015 18:45


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email