Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je čtvrtek, 9 kvě 2024
Celkem je zde 464 lidí (8 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Ludwyg
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 48 438
Online návštěvníků
Návštěvníků: 456
Uživatelů: 8
Celkem: 464

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
téma: Oleje
tagy:
Anonymní





01.03 2008 22:46


V Evropě se dnes používají současně zejména tyto klasifikační systémy:

A) Viskozní klasifikace SAE*,podle Society of Automotive Engineers(Společnost automobilních inženýrů)
B) Výkonnostní klasifikace API,podle americké organizace American Petroleum Institute (Americký petrolejářský institut)
C) Výkonnostní klasifikace ACEA(dříve CCMC),podle Association des Constructeurs Europeans d'Automobiles (Asociace evropských výrobců automobilů).

Mimo těchto klasifikací zpracovali někteří významní výrobci motorů své vlastní požadavky na motorové oleje,vyžadující splnění konkrétních podnikových norem.

Jedná se například o specifikace:
Koncern Volkswagen-normyVW 500.00,VW 501.01,VW 505.00
Koncern Mercedes Benz-normy MB Blatt226.x,MB Blatt 227.x,MB Blatt 228.x
Dále bývají ještě uvedeny specifikace americké armády MIL-L-......

VISKOZITNÍ KLASIFIKACE SAE*.
Dělí oleje do dvou základních skupin:letní - zimní.

LETNÍ oleje-určené pro provoz v letním období.
Dělí se do šesti klasifikačních tříd,tyto třídy se označují číslicí,a to 20,30,40,50,60.U nás se používá pouze 20,30,40,50.Tyto číslice označují mezní hodnoty (tepelné,ale neoznačují hodnotu°C),kdy má ten který olej plnou mazací schopnost.

20 znamená,když klimatické podmínky převážně nevystoupí nad 10°C
30 --------------------------------------------------------------------------------------- 20°C
40 --------------------------------------------------------------------------------------- 30°C
50 --------------------------------------------------------------------------------------- 40°C

ZIMNÍ oleje-určené pro provoz v zimním období,označují se přidáním písmene W(winter-zima).Dělí se také do šesti klasifikačních tříd-0W,5W,10W,15W,20W,25W.Číslice opět označují mezní hodnoty.

0W znamená,že motor lze ještě nastartovat při teplotě pod -30°C
5W ----------------------------------------------------------------------- -25 až-30°C
10W ----------------------------------------------------------------------- -20 až-25°C
15W ----------------------------------------------------------------------- -15 až-20°C
20W ----------------------------------------------------------------------- -10 až-15°C
25W ----------------------------------------------------------------------- -5 až-10°C

Současným trendem je používání celoročnich olejů,které v sobě spojují vhodné nízkoteplotní vlastnosti (dobrá startovatelnost v zimě) a zároveň dostatečnou mazací schopnost při vysokém namáhání motoru a vzsokých okolních teplotách v letním období.Tyto oleje se označují smíšeným číselným označením např.5W-40,kde 5W označuje viskozitu v nízkých teplotách a 40 označuje viskozní vlastnosti ve vysokých teplotách.Olej 5W-40 je tedy určen pro klimatické podmínky od -25až-30°C do +30°C.

KLASIFIKACE PODLE SAE* JE TEDY VISKOZITNÍ NIKOLI VÝKONNOSTNÍ.

VÝKONNOSTNÍ KLASIFIKACE API.

Klasifikační symbol této americké normy se skládá ze dvou písmen,a rozděluje oleje do dvou skupin.

První písmeno:
"S"(service) -oleje vhodné pro zážehové (benzinové) motory -"C"(comercial)-oleje vhodné pro vznětové(naftové)motory.

Druhé přídavné písmeno určuje výkonnostní úroveň daného oleje.Používají se písmena v abecedním pořadí a to v sestupném pořadí,čím je písmeno níže v abecedě tím je olej kvalitnější.

Klasifikace API pro zážehové motory-charakteristika.

SA -oleje pro málo zatěžované motory(rok výroby 1940-50)
SB -středně legované motorové oleje s přísadami proti stárnutí,korozi a opotřebení.Pro málo zatěžované motory(rok výroby 1956-60)
SC -oleje s přísadamí proti stárnutí,korozi,opotřebení a proti tvorbě vysokoteplotních úsad a proti nízkoteplotních kalů (rok výroby 1964-67)
SD -oleje pro zvýšené požadavky stanovené výrobci automobilů v letech 1968-71(od roku výroby 1968)
SE -oleje pro velmi vysoké namáhání(Stop and Go provoz).Splňují požadavky výrobců motorů od roku výroby 1971.
SF -oleje pro velmi vysoké zatížení (Stop and Go provoz).Splňují požadavky výrobců motorů od roku výroby 1980.Překračují úroveň skupiny "SE" pokud jde o oxidační stabilitu,protioděrové schopnosti a odolnost proti tvorbě kalů.
SG -oleje splňující nejtvrdší požadavky na sníženou tvorbu kalů,protioděrové schopnosti,opotřebení a také na schopnost rozpouštět již usazené kaly.Splňuje požadavky výrobců motorů od roku výroby 1988.
SH -oleje splňující nejtvrdší požadavky jako "SG" plus stálost výkonnových parametrů po celou dobu životnosti v motoru.Splňuje požadavky výrobců motorů od roku výroby 1994.

Klasifikace API pro vznětové motory-charakteristika.

CA -oleje pro málo zatěžované motory.(rok výroby 1940-60)
CB -oleje pro motory s nízkým až středním zatížením,jsou vhodné pro použití paliva s vyšším obsahem síry. (rok výroby 1949-64)
CC -oleje pro střední a těžké provozní podmínky,vhodné také pro přeplňované motory(rok výroby 1964-70)
CD -oleje pro vysoce zatěžované motory,zejména přeplňované(rok výroby 1970-79) CDll-oleje jako "CD" určené pro dvoudobé motory(test na motoru Detroit 6V-51T)
CE -oleje pro těžce namáhané a rychloběžné motory,zejména přeplňované(rok výroby od1983)
CF4-oleje pro moderní vysoce přeplňované,čtyřtaktní motory,určené zvláště pro těžké tahače v dálničním provozu(rok výroby od1990).

Z tohoto přehledu klasifikačních tříd je patrné,že nejlepší pro určení jaký olej použít pro ten který motor je kombinace viskozitní a výkonnové klasifikace.

VÝMĚNNÉ LHŮTY MOTOROVÝCH OLEJŮ

Výměnné lhůty motorových olejů se řídí zejména podla kvality filtrace oleje.Například u motorů automobilů Škoda,kde u starších modelů byl motor vybaven pouze obtokovou (paralelní)fitrací,je nutno dodržet výměnnou lhůtu 5 000 km.Naproti tomu u novějších modelů,kde byla zavedena plnoprůtoková filtrace,se interval výměny oleje prodloužil až na 15 000 km(za předpokladu použití kvalitního oleje např SAE* 15W-40,API SG-CF4).
Zde je nutno podotknout, že interval použití oleje v motoru lze prodloužit, každý dealer solidní olejářské firmy má možnost provést rozbor použitého oleje a určit zda je možné interval výměny prodloužit. Z rozboru je patrné v jakém stavu je motor,rozbor obsahuje zkoušku na nespálené uhlovodíky(tedy palivo),karbony,mechanické otěry.
Zkušený mechanik dokáže podle tohoto rozboru určit co se v motoru děje a včas odstranit závadu.
Zkušenost z praxe použití motorového oleje (AGIP 15W-40,SG-CF4) v provozu dálkové kamionové dopravy je taková ,že interval výměny se prodloužil až na 60 000 km(pochopitelně s doplňováním spotřebovaného oleje). Po ujetí 20 000 km následoval rozbor.
Rozbory jsou vhodné zejména pro vznětové motory,ale nejsou na škodu ani u zážehových,je to významný doplněk v péči o automobil.
Z praxe se ani nedoporučuje,pokud byl motor v provozu na méňe kvalitní olej,přechod na vysoce kvalitní oleje se schopnostmi rozpouštět usazené karbony. Toto je část týkající se minerálních motorových olejů, dalším vývojovým stupňem jsou polosyntetické a syntetické oleje určené pro nejvyšší tepelné a tlakové namáhání.

Autor článku: JC (Jiří Čipera
nahoru

sponzor





01.03 2008 22:46


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email