Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 22 listopadu 2024
Celkem je zde 279 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: MartinVm
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 3
Uživatelů celkem: 48 828
Online návštěvníků
Návštěvníků: 275
Uživatelů: 4
Celkem: 279

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
Anonymní





22.01 2008 22:14


TRANS WORLD AIRLINES - LET 800 (1996)

Čtyři roky po tragédii společnosti Trans World Airlines vydal National Transportation Safety Board oficiální vyšetřovací zprávu. Po nejdelším a nejdražším vyšetřování v dějinách amerického letectví došli vyšetřovatelé k závěřu, že příčinou neštěstí bylo vznícení paliva v centrální nádrži vyvolané pravděpodobně selháním elektrického systému. Byla to však skutečná příčina?

17. července 1996, krátce po půl deváté večer, se zhruba osm mil od pobřeží USA zřítilo letadlo Boeing 747 do vln Atlantického oceánu. Na palubě letadla mířícího z New Yorku do Paříže bylo v tu chvíli 212 pasažerů a 18 členů posádky. Tragédii nepřežil nikdo z nich.

Výsledky oficiálního vyšetřování

Boeing 747-131 (N93119)
Letadlo bylo vyrobeno firmou Boeing v roce 1971. Bylo zakoupeno společností TWA, u níž nalétalo k datu nehody 93.303 letových hodin a absolvovalo 16.869 letů. Při nehodě bylo na palubě 29 pasažerů v první třídě, 183 pasažerů v ekonomicé třídě a 18 členů posádky.

Letadlo Boeing 747 společnosti Trans World Airlines opustilo runway newyorského letiště JFK zhruba v 20:19 hod. Ve 20:27 dosáhlo bez problémů nad Atlantickým oceánem určené letové hladiny 13.000 stop. Přesně ve 20:30:18 zvýšili piloti tah motorů, aby mohli vystoupat do nově určené letové hladiny 15.000 stop. Ve 20:31:12 bylo letadlo ve výšce 13.760 stop, když černé skříňky letadla (CVR - Cockpit Voice Recorder, FDR - Flight data recorder) přestaly zaznamenávat.

Mnoho svědků v oblasti potvrdilo, že v uvedeném čase slyšeli nebo viděli explozi, doprovázenou vznikem ohnivé koule na obloze, a viděli také padat úlomky letadla do oceánu. Tyto svědecké výpovědi a také ohledání zbytků letadla svědčily o tom, že letadlo společnosti TWA se během letu rozlomilo a jeho palivové nádrže explodovaly. Na základě těchto prvotních informací uvažovali vyšetřovatelé několik možných příčin rozlomení letadla: porušení konstrukce letadla a následná dekomprese, výbuch bomby uvnitř letadla či zásah řízenou střelou a exploze paliva v centrální palivové nádrži.

Při ohledání zbytků letadla bylo zjištěno, že stroj nesl na některých místech určité minimální známky koroze, které však v žádném případě nemohly vést k rozlomení letadla během letu. To mohlo být eventuálně způsobeno i vylomením předních nákladových dveří. Po jejich prozkoumání však vyšetřovatelé došli k názoru, že tyto dveře byly v době incidentu na svém místě a řádně zamčeny a nehodu tak nezpůsobili. Vyšetřovatelé tak první možnost - porušení konstrukce letadla a následnou dekompresi - vyloučili jako příčinu pádu letadla.

Stejně tak vyloučili vyšetřovatelé i verzi o bombovém atentátu a řízené střele. Testy sice prokázali na třech různých místech vraku letadla přítomnost stopového množství výbušnin, jejichž původ nebyl zcela jasně určen. Podle vyšetřovatelů se však do letadla dostali buď přenosem z vojenského personálu a vojenského zařízení z doby, kdy letadlo sloužilo k přepravě vojáků do Perského zálivu během války s Irákem v roce 1991, anebo při výcviku psů zaměřeném na vyhledávání výbušnin, jenž se v letadle odehrál jeden měsíc před nehodou, a při němž bylo na palubě rozmístěno malé množství výbušných látek. Nejpravděpodobnější je však prý přenos stopového množství výbušnin z vojenských zařízení a vojenského personálu během záchranných prací.

Jako pravděpodobná příčina havárie tak byla určena exploze paliva v centrální palivové nádrži. Z polohy jednotlivých částí vraku letadla se dalo usuzovat, že právě oblast centrální palivové nádrže byla první, jež opustila letadlo. Příčina rozlomení letadla se tedy musela nacházet právě v této oblasti. Testy, které simulovaly výbuch paliva v centrální palivové nádrži, dle vyšetřovatelů prokázaly, že tato exploze mohla být natolik silná, že vyvolala rozlomení letadla.

Vyšetřovatelé se dále pokoušeli určit příčinu exploze paliva. Zvažovali mnoho variant, od zásahu meteoritu, přes statickou elektřinu až po samovolné vznícení. Jako nejpravděpodobnější přičnu exploze pak určili elektřinu, která vstoupila do palivové nádrže prostřednictvím kabelů náležejících k systému určujícího množství paliva v nádrži. S jistotou však přesný zdroj výbuchu ani jeho lokaci z dostupné dokumentace dle vyšetřovatelů zjistit nelze.

Svědecké výpovědi

Vzhledem k počátečnímu pozdezření ze spáchání teroristického činu se vyšetřování ujala FBI. Svědecké výpovědi byly týmu vyšetřovatelů z NTSB (National Transportation Safety Board) zpřístupněny až v dubnu 1998. Vzhledem k uplynutí dlouhé doby od události se vyšetřovatelé rozhodli již znovu nevyslechnout svědky a spolehnout se na svědecké výpovědi zaznamenané FBI.

Celkem bylo zaznamenáno 736 svědeckých výpovědí. Velice zajímavými se ukázaly být výpovědi 258 svědků, kteří uvedli, že před explozí letadla viděli pohybující se záblesk světla. Padesát šest svědků pak uvedlo, že tento paprsek se pohyboval vertikálně směrem vzhůru. Vyšetřovatelé nakonec došli k názoru, že tento paprsek světla způsobilo hořící palivo unikající z palivových nádrží letadla. Toto vysvětlení však příliš nekoresponduje s výpovědmi těch svědků, kteří zaznamenali pohyb světla směrem vzhůru. Zejména na základě těchto výpovědí se začalo spekulovat o řízené střele jako možné příčině pádu letadla. Během několika prvních týdnů pak také tento názor u veřejnosti jednoznačně převažoval.

Alternativní teorie

Aleternativní teorie příčiny neštěstí se objevily hned v následujících dnech po události a tyto spekulace přetrvávají prakticky dodnes. Jako dvě nejzmiňovanější alternativy oficiální příčiny pádu letadla se uvádějí výbuch bomby umístěné na palubě letadla a sestřelení letadla řízenou střelou. Všechny alternativní teorie pak tvrdí, že stopy po skutečné příčině pádu letadla byly záměrně zahlazeny. Tyto teorie jsou založeny převážně jen na spekulacích a domněnkách, které jsou však částečně podporovány některými nejasnostmi v závěrečné vyšetřovací zprávě NTSB.

V dubnu 1999 založila skupina bývalých vyšetřovatelů, vědců a leteckých odborníků organizaci FIRO (Flight 800 Independent Researchers Organization) s cílem objasnit a publikovat fakta o nehodě letadla TWA. FIRO zkritizovala konečnou vyšetřovací zprávu NTSB a v červenci podala tomuto úřadu petici za obnovení vyšetřování, kterou zdůvodnila několika fakty, jež nekorespondují se závěry vyšetřovatelů.

Zřejmě nejzásadnějším z nich je nevysvětlení dopadu několika úlomků letadla TWA. Pár sekund po explozi na palubě letadla zaznamenaly radary několik objektů pohybujících se v porovnání s letadlem v téměř devadesátistupňovém úhlu směrem od něj. Jednalo se o části z pravé strany trupu letadla a centrální palivové nádrže. Dle údajů z radarů byla jejich průměrná rychlost zhruba 2 Mach (tedy dvojnásobná rychlosti zvuku) a vzhledem k odporu vzduchu byla jejich počáteční rychlost ještě mnohem vyšší. NTSB ve své závěrečné zprávě nevysvětluje jakým způsobem získaly tyto části tak vysokou rychlost ani jejich nezvyklou polohu v porovnání s ostatními troskami letadla.

Velice zajímavý je osud té části letadla, která ho opustila jako první v okamžiku exploze. Tato část letadla dopadla tak blízko pobřeží, že je to v rozporu s oficiálním scénářem uvedeným v konečné vyšetřovací zprávě. Podle údajů amerického námořnictva byla tato část letadla nalezena a vyzvednuta z oceánu. V oficiální mapě nalezených trosek letadla však tato část chybí a vyšetřovatelé z NTSB ji patrně nikdy neviděli. FBI prohledávala všechny nalezné trosky letadla dříve než NTSB a údajně je možné, že tato část letadla nebyla NTSB nikdy vydána.

FIRO dále kritizovala mimo jiné nedostatečné vysvětlení výpovědí těch svědků, kteří viděli paprsek světla směřující vertikálně směrem vzhůru. Stejně tak kritizovala i nedostatečné vysvětlení vyšetřovatelů NTSB k přítomnosti výbušnin na troskách letadla. Zajímavé také je, že FBI nebyla schopna určit identitu lodě, která byla v okamžiku exploze nejlbíže letadlu TWA, a to zhruba tři námořní míle. Tato loď plula poměrně vysokou rychlostí 30 uzlů a navíc mířila do volného moře ještě asi šestnáct minut po incidentu. Vzhledem k tomu, že bylo již po západu slunce, je toto chování poněkud nezvyklé.
Petice byla NTSB doručena v květnu 2002. V červnu 2003 pak byla v celém rozsahu zamítnuta. Oficiální příčinou pádu letadla tak zůstává exploze paliva v centrální palivové nádrži. Ovšem i po téměř deseti letech po události neustávájí spekulace o tom, zda se onoho letního večera vše odehrálo skutečně tak, jak popisují vyšetřovatelé...

...
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému
nahoru

sponzor





22.01 2008 22:14


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

AK senior
AK senior


Registrace: 5.10. 2006
Příspěvků: 1428 | Témat: 29

22.01 2008 22:55


O tomhle letu byl natočenej docela slušnej dokument. V něm doložili teorii o výbuchu VÝPARŮ PALIVA v prázdné nádrži v centroplánu. Příčinou mohl být opravdu zkrat v el. vodičích. Spollupůsobící příčinou mělo být dlouhé čekání na odlet, v průběhu kterého letoun chladila klimatizace. Ta má tepelné výměníky umístěné v centroplánových nádržích, kde teplo má odebírat palivo. Ty byly jaksi prázdné. Výsledek byl takový, že v okamžiku, když přeskočila jiskra, měla být nádrž plná přehřátých výparů.
Potíže firmy Boeing s elektrickými svazky jsou doloženy už z více nehod, takže teorie o zkratu se jeví celkem hodnověrná.
Další vtip je v tom, že při výbuchu došlo k odlomení přední čássti trupu a zbytek letadla začal nejdřívv na plný plyn prudce stoupat a pak po ztrátě rychlosti se tepre sklonil dolů a zřítil do moře. Jakej z toho měli zážitek diváci sedící v "prvních řadách" radši nechci ani domýšlet, ale dost lidí zemřelo až po nárazu do vody...
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email