Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 15 prosince 2024
Celkem je zde 383 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: qwerty322
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 5
Uživatelů celkem: 48 876
Online návštěvníků
Návštěvníků: 383
Uživatelů: 0
Celkem: 383

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72224 | Témat: 8169

28.11 2024 9:02


Nejhorší mýty o pravidlech jízdy po dálnici - část 1.
Jak se na předjíždění, nezařazování se, problikávání, vybrzďování, vytlačování a podobné praktiky dívá zákon?

Autor: autoweb
Kategorie: poradna rady auta auto automobil bezpečí dálnice havárie kamion kamiony podmínky pravidla silničního provozu právo předjíždění Pruh silnice
Datum zveřejnění: Wed, 27 Nov 2024 11:00:00 +0000

Trocha právní osvěty neuškodí, podíváme se společně na skutečný právní stav pravidel silničního provozu ve vztahu k provozu na dálnicích, o kterém, jak se ukazuje, panuje hodně nejasností. Soustředím se zejména na pravidla týkající se předjíždění na dálnici, přejíždění z pruhu do pruhu a jízdu v jízdních pruzích.

1) Jízda v jízdních pruzích

Základní pravidlo ust. §12 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb. stanoví:" Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování."

Při jízdě na dálnici mimo obec je tedy možné používat levý nebo střední pruh pouze pro předjíždění nebo objíždění (otáčet se na dálnici nelze a odbočovat doleva asi nikde nejde). Neobstojí proto argumenty, že je pravý pruh zničený od kamionů, jakkoli to lze chápat, ani oblíbený sport řady řidičů, kteří předjíždějí auto v pravém nebo středním pruhu tak, že přejedou do toho pruhu už 200 metrů před předjížděným autem. Takový postup je v rozporu se shora uvedeným pravidlem. Předjíždět je sice na jedné straně nutné s dostatečnou rezervou a plynule, ale ne tak, že se na úroveň předjížděného auta dostane auto, které předjíždí, za 10 sekund nebo ještě později.

To, co lze na dálnicích často vidět, tedy zarputilou snahu „nestahovat" se do pravých pruhů na víceproudé dálnici jen proto, že je o dalších 200 metrů kamion, je proto v rozporu s pravidly silničního provozu a výrazně zhoršuje plynulost silničního provozu, kdy v pravém jedou kamiony 80, v prostředním 100 osobáky a v levém ti, co jedou tachometrových 120, takže se po dálnici rychleji jet prakticky nedá, i když má tři pruhy. Jen malou útěchou může být českým řidičům, že stejně neplynule a „sobecky" jezdí i řidiči na západ od českých hranic (idylicky a narůžovo-lakovaně dávané řadou lidí za vzor plynulého a bezpečného provozu, ačkoliv praxe ukazuje stejné nedostatky). Propracovanou metodu neochoty se stahovat do pravých pruhů lze pozorovat např. kolem Mnichova, kde jsou na dálnici pruhy dokonce čtyři, ale všichni jedou 140 v tom úplně levém.

Problém tedy není v počtu pruhů, ale v chování řidičů, kteří porušují pravidla silničního provozu tím, že odmítají používat „pomalejší" pruhy, protože by za chvíli museli opět předjet a zase se vrátit a zase předjet a zase se vrátit a tak dokola. Pohodlnost a lenost řidičů pak vede k menší plynulosti silničního provozu. V každém případě je takové jednání v rozporu s pravidly silničního provozu a řidiči, kteří se domnívají, že nikoliv, se mýlí.

Shora uvedené ohledně použití pruhů neplatí v obci, o tom ale jindy.

Stručně a krátce - na dálnici se jezdí pouze vpravo, vlevo se pouze předjíždí (výjimkou je tzv. souběžná jízda v koloně) a po předjetí je řidič povinen se stáhnout zpět do pravého (ano, i mezi kamiony, pokud je to bezpečné) a předjíždět znovu až v okamžiku, kdy splní podmínky pro neohrožení a neomezení ostatních řidičů v levém pruhu (o tom dále).

2) Předjíždění na dálnici + přejíždění z pruhu do pruhu + dávání blinkru

Tyto tři akce prakticky spadají do jednoho manévru, takže se na ně podíváme společně.

Základní pravidlo dle ust. §12 odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. stanoví:

Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

A ještě definice ohrožení a omezení:

...nesmět ohrozit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí...

...nesmět omezit znamená povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nijak nepřekážel...

A §17 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb.:"

Řidič, který při předjíždění vybočuje ze směru své jízdy, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním."

Jen na okraj podotknu, že za ohrožení při přejíždění z pruhu do pruhu jsou tři body.

A teď to podstatné. Pokud jede řidič na dálnici v pravém pruhu a chce předjíždět, nesmí při přejíždění z pruhu do pruhu a při samotném předjíždění omezit a ani ohrozit vozidlo jedoucí v levém pruhu a za ním. Omezit pak znamená, jak uvádí definice shora, „nijak nepřekážet".

Je pak jasné, že nejedno předjíždění na dálnici, díky kterému zbrzdíte auto za sebou v těsné souvislosti se svým předjížděcím manévrem, je porušením shora uvedené povinnosti. Podstatné samozřejmě je, aby to bylo v souvislosti s přejížděním z pruhu do pruhu a samotným předjížděcím manévrem. Za jak dlouho tam už musí být to rychleji jedoucí vozidlo (tj. jestli za 2s nebo za 5s), aby to bylo porušení této podmínky, zákon neřeší a je na posouzení každého případu. Každodenní „posílání" svého auta do levého pruhu na poslední chvíli, které je možno vidět často na dálnici, ačkoliv ve zpětném zrcátku vidím blízko předjíždějící vozidlo v levém pruhu, je porušením shora uvedené povinnosti bez ohledu na rychlost takového vozidla (o tom dále).

Na druhou stranu za porušení takové povinnosti nelze považovat situaci, kdy přejedete do druhého pruhu a za 10s tam přilítne rychlé auto. Pokud současně předjíždíte (a není to bezdůvodně pomalu - o tom též dále) a nemůžete se bezpečně po předjetí zařadit zpět do pravého, porušení pravidel to není. Rozhodujícím kritériem pro posouzení daných okolností a toho, jestli je to jen omezení (což se ale také nesmí) nebo už ohrožení (což je za 3 body), pak bude doba, za kterou (by) se auto v levém pruhu dostalo na vaši úroveň a tedy zejména intenzita brzdění nebo vyhýbání.

Kapitolou samo o sobě je pak nedávání blinkru. Za to je nicméně jen pokuta, ale body žádné, jakkoliv to zejména na dálnici může být velmi nebezpečné.

Závěrem lze uvést, že mylné domnění řady řidičů, že když vyhodí blinkr, že už mohou přejet z pruhu do pruhu, protože „upozornili" toho druhého, že hodlají přejet, nezbavuje nikoho povinnosti neohrozit a neomezit. Alibismus typu „blikám, tudíž jedu a nečekám, jestli můžu" je rovněž v rozporu se shora uvedenými pravidly při přejíždění z pruhu do pruhu

Další testy BMWBMW X2 M35i xDrive je hot-hatch na chůdách pro novou generaci řidičů

Tohle auto mi ukázalo, že už jsem asi starý. Být mi 18, hýkám blahem, s dvojnásobkem let, zkušeností a vzpomínek nad ním ale ohrnu nos.
BMW i7 je elektromobil, který konečně dává smysl. Zatímco vy žijete, váš řidič nabíjí

Otestovali jsme auto do zásuvky pro vyvolené, kteří se rozhodně s kabely špinit nebudou.

3) Pomalé předjíždění

Základní pravidlo dle ust. §18 odst. 2, písm. a) a b) zákona č. 361/2000 Sb. stanoví:"

Řidič nesmí

a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,

b) omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou jízdou a pomalým předjížděním."

Tudíž šlapání na brzdu ve snaze „vychovat" toho, kdo se mi lepí na kufr, ačkoliv to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu (např. auto před vámi), je porušením shora uvedené povinnosti.

Rovněž je porušením pravidel silničního provozu bezdůvodně pomalé předjíždění. To sice není nikde definováno, ale za bezdůvodně pomalé předjíždění lze s ohledem na charakter současného provozu a poddimenzování nejvyšší dovolené rychlosti a její nepřiměřenost moderním autům na dálnici považovat situaci, kdy se řidič pohybuje pod rychlostními limity, ačkoliv pro to není z hlediska bezpečnosti silničního provozu zjevný důvod.

Pokud tedy na dálnici předjíždíte auta rychlostí 130 km/h, sotva lze takové jednání považovat za rozpor s pravidly silničního provozu, což vás ale nezbavuje povinnosti se okamžitě stáhnout před nejbližší vozidlo (pokud to je možné z hlediska bezpečnosti), pokud vás někdo další „tlačí" a chce předjíždět rychleji. Základní povinnost stáhnout se do pravého pruhu proto není nijak dotčena tím, že řidič jede max. povolenou rychlostí, tj. 130 km/h.

Pokud je bezpečné se stáhnout a je na to prostor, řidič to musí udělat, i když to znamená v důsledku pro takového řidiče i případně nutnost a povinnost brzdit v pravém pruhu tak, aby mohl zůstat bezpečně mezi auty, mezi které se zařazoval a rychleji předjíždějící vozidla mohla dál pokračovat v předjíždění tohoto vozidla. Pravidla nedovolují zůstávat v levém pruhu jen proto, že by řidič musel zvolnit při stažení se do pravého pruhu, což se mu nechce, protože by musel brzdit a zase zrychlovat (podmínkou samozřejmě je, že při zařazování neohrozí nebo neomezí toho, koho předjížděl, takže to neznamená, že vás někdo může nutit do nebezpečného nacpání se mezi dva kamiony). Pokud ale je možné se stáhnout, je to povinnost bez ohledu na to, že budete muset za chvíli zase zrychlovat, abyste mohli v souladu s pravidly předjet. S tím souvisí zákaz vyjíždět (přejíždět) z pomalejšího pruhu, pokud by nebyly splněny podmínky pod bodem 2) shora.

Z toho podle pravidel plyne, že pokud je provoz takový, že řidič nemůže zpoza kamionů vyjet kvůli neustávajícími proudu rychle jedoucích vozidel v levém pruhu, musí čekat v pravém pruhu a třeba jet 80 km/h tak dlouho, než bude moct přejet z pruhu do pruhu dle podmínek pod bodem 2).

4) Brzdění rychlejšího

Nemálo řidičů žije v domnění, že když jedou v levém 130, tak je nemá co kdo předjíždět. Standardní argument zní „rychleji jet stejně nesmí, tak co bych uhýbal". Tento argument je z několika důvodů (a teď odhlížím od neprávních aspektů) právě s ohledem na pravidla silničního provozu nesprávný.

Tak za prvé řidič tu není od toho, aby řešil, kdo jak jede, od toho tu je policie. „Výchovné" brzdění je tedy v rozporu s povinností se po předjetí stáhnout do pravého pruhu.

Za druhé, nikdo nikdy neví, proč kdo kam spěchá nebo proč prostě jede rychleji. Může se jednat o případ krajní nouze apod. Řidiči by tedy měli hledět na to, aby sami dodržovali pravidla, která jim zákon ukládá a nesnažili se „vychovávat" ostatní, protože nikdy neví, proč ten druhý jede rychle a jestli nemá legitimní důvod. A právo takový legitimní důvod např. v podobě krajní nouze zákon zná. Není proto na řidiči, aby takové podmínky zkoumal. Pokud bude řidič rychlejšího auta chycen, bude na něm, aby obhájil své důvody pro rychlejší jízdu, ale rozhodně to není náplní práce nás ostatních řidičů, když je navíc takové jednání v rozporu s pravidly uvedenými shora.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





28.11 2024 9:02


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email