Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 30 listopadu 2024
Celkem je zde 831 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: thommys01
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 846
Online návštěvníků
Návštěvníků: 830
Uživatelů: 1
Celkem: 831

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72160 | Témat: 8169

27.10 2024 9:01


Legendy minulosti: Dodge Viper se pyšnil i 600 koni
I když se říká, že prapůvodní Viper vznikal tajně ze zbytků v koutě garáže, ve skutečnosti to bylo vedení koncernu Chrysler, které takový stroj chtělo.

Autor: autoweb
Kategorie: Dodge Viper auto automobil brzdy Chrysler CoBrA Dodge Fiat Ford GT jízdní vlastnosti Lamborghini motorka motorky Tesla Roadster točivý moment
Datum zveřejnění: Sun, 27 Oct 2024 06:40:00 +0000

Na konci 80. let přišel koncern Chrysler s myšlenkou na oživení legendárního sporťáku AC Cobra a už v roce 1988 bylo jasné, jaké auto přibližně vznikne. Návrhem a konstrukcí byl pověřen tým 85 inženýrů a pomáhal jim i Carroll Shelby, který sestrojil původní Cobru. Koncept auta se představil v roce 1989 na autosalonu v Detroitu. V květnu 1990 auto oficiálně dostalo zelenou od automobilky, i když už se vědělo dávno, že bude scháleno. Produkční exemplář se pak představil v listopadu 1991 a začal se i prodávat.

Nástupce Cobry

S konstrukcí si Chrysler moc hlavu nelámal, takže vznikla poměrně primitivní platforma, na kterou se nasadila skořepinová karoserie. Otázkou bylo, co s motorem. Ačkoli první prototypy jezdily s osmiválcem, pro produkční auto měl vzniknout větší motor, aby Dodge Viper dostál svého jména a byl důstojným nástupcem Cobry.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com

Tehdy do koncernu Chrysler patřilo i Lamborghini, ale použití jejich dvanáctiválce z různých důvodů nepřipadalo v úvahu - hlavně tedy kvůli ceně a dostupnosti dílů. Zkrátka, Američané nevěřili spolehlivosti italských motorů. Bylo rozhodnuto, že se vezme blok desetiválce z náklaďáku. Chrysler ho poslal do Lamborghini a nechal podle něj odlít hliníkový kus.Výsledek byl uspokojivý. Desetiválec, který se snad vůbec poprvé objevil v produkčním sportovním silničním autě, měl objem osm litrů a výkon 405 koní a především točivý moment 610 Nm. Z dnešního pohledu je to málo, ale tehdy to bylo akorát. Podvozek totiž tak trochu nestíhal a první generace Dodge Viper, která se vyráběla od roku 1992 do roku 1995 si vysloužila přezdívku „největší a nejtěžší Harley Fat Boy". Pokud vám motorky něco říkají, asi víte, že Fat Boye řídil Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor II. A tahle motorka neměla zrovna ráda zatáčky a už vůbec ne, když se muselo zastavit.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com
Když můžete motor posunout do 500 koní

Nicméně i přes velmi průměrné jízdní vlastnosti se Dodge Viper velmi rychle stal ikonou. Částečně proto, že se jeho design skutečně povedl a dal se opravdu považovat za moderní reinkarnaci Cobry, ale také proto, že nabízel velmi mnoho výkonu za málo peněz. Na trhu se také brzy objevily kity, které zvedly výkon desetiválce hravě na 500 až 600 koní. S brzdami si úpravci hlavu moc nelámali, protože kdo brzdí, nevyhraje...

Druhá generace se vyráběla v letech 1996 až 2002. Desetiválec s rozvodem OHV zůstal, ale posílil nejprve na 421 koní a později na 456 koní. Trošku se zlepšil i průběh točivého momentu. Teprve v roce 1996 dostal Viper dva čelní airbagy, což byla jediná „luxusní" výbava. ABS stále chybělo, dokonce i kontrola trakce. Zákazníci brzdy auta velmi kritizovali, ale pozdější zavedení ABS brzdný účinek nijak nezlepšilo. Na auto, které dávalo stovku za 4 sekundy a rozjelo se na skoro 300 km/h, byly brzdy opravdu mizerné. Ale patřilo to k „smrtícímu" charakteru vozu a zkušení zákazníci se s tím naučili žít. Třetí generace Dodge Viper, kterou měla na startosti divize SRT (Street and Racing Technology), se přejnemovala na SRT-10. Desetiválec zvětšil objem na 8,3 litru, posílil na 500 koní a točivý moment dosahoval 712 Nm. To platilo pro Roadster, uzavřené kupé bylo ještě silnější (510 koní a 725 Nm). Stovka byla otázkou 3,8 sekundy a maximální rychlost vrcholila u 310 km/h. Roadster byl jen o trošku pomalejší.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com

U třetí generace se významně zlepšily jízdní vlastnosti především použitím tužšího rámu a karoserie. Účinnější byly i brzdy, i když pořád patřily spíše k průměru. Viper si také rád postavil hlavu a trápil se s přehříváním, ale za to mohlo spíše neopatrné zacházení majitelů, kteří mu dávali na okruhu za uši.

Čtrvtá generace vyráběná v letech 2008 až 2010 měla objem dále zvýšený na 8,4 litru a motor dával rovných 600 koní a 760 Nm. Na stovku se Dodge Viper SRT-10 dostal za 3,4 sekundy a rozjel se na 325 km/h. Vlastně to bylo nejrychlejší americké auto, které se vyrábělo sériově. Otázkou je, jestli se dá Ford GT považovat za opravdu sériové auto...Dodge Viper byl i docela úspěšný na závodních okruzích, i když dosáhl jen jednoho významného vítězství ve 24h v Daytoně v roce 2000. Bylo to vůbec poprvé, kdy americké auto založené na sériovém exempláři vyhrálo v celkovém pořadí.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com

Pak to ale s Viperem vypadalo zle. Nebyly peníze a Chrysler zbankrotoval. Do hry vstoupil Fiat a zpočátku to vypadalo, že se za podobné projekty utrácet nebude. Ale šéf Fiatu Sergio Marchionne řekl, že Viper bude a tak legenda žije dál.

Technická data: Dodge Viper (1989)


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





27.10 2024 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email