Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 14 října 2024
Celkem je zde 203 lidí (5 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Ardilla
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 744
Online návštěvníků
Návštěvníků: 198
Uživatelů: 5
Celkem: 203

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71878 | Témat: 8169

před 2 dny (9:00)


Legendy minulosti: Lotus Elan (1962)
Kompaktní roadster pomohl nastartovat obchodní úspěch automobilky Lotus a povedl se natolik, že ho dokonce "okopírovala" jedna japonská značka.

Autor: autoweb
Kategorie: Lotus Elise auto automobil automobilka brzdy dopravní nehody Elán Ferrari Jaguar jaguar e-type Lotus Mazda pohon roadster spotřeba spotřeba paliva Tesla Roadster zavěšení
Datum zveřejnění: Sun, 13 Oct 2024 05:00:00 +0000

Lotus potřeboval náhradu za ne moc povedený model Elite, který byl drahý a nespolehlivý. Jak ale odpovědět na drahé a silné sporťáky typu Jaguar E-Type, Ferrari GTO či AC Cobra? Lotus tedy uplatnil základní pravidlo „chapmanizace" - postavil co nejlehčí auto. Výsledek byl vskutku famózní a zajistil automobilce úspěch, díky kterému se mohla rozletět.

Zdroj: Lotus press

Lotus Elan se představil v roce 1962, tedy v době, kdy se ještě neřešila spotřeba paliva a emise. Řešilo se především to, jak kdo pojede rychle. Jenže zatímco na evropské a americké dálnice se velké, těžké a silné osmiválcové sporťáky hodily, na zatočených silničkách na venkově se jim moc nelíbilo. Špatně se ovládaly, nebrzdily a majitelé z nich měli strach.Lotus se tedy rozhodl postavit auto podle hesla Colina Chapmana: „Se silným autem jsi rychlý na rovinkách, s lehkým autem všude." Model Elan totiž vážil jen směšných 670 kg, takže mu patnáctistovka od Fordu s dvojitou vačkou a hlavou Cosworth o výkonu 100 koní dovolovala na tehdejší dobu famózní výkony při relativně skromných nárocích na palivo. Auto ale především velmi dobře zatáčelo a brzdilo, za což nevděčilo jen nízké hmotnosti, ale modernímu nezávislému zavěšení všech kol a kotoučovým brzdám na všech kolech.

Skořepinová karoserie

Lotus také vůbec poprvé použil novinku - na rám z ocelových trubek nasadil skořepinovou karoserii, která byla nejen velmi pevná, ale především lehká a nekorodovala. Horší už to bylo s její opravou po nehodě, ale Lotus měl zásoby náhradních dílů, takže na více než 17 000 vyrobených Elanů dokázal najít potřebný materiál.

Zdroj: Lotus press

Dvoumístný roadster (od roku 1963 i Coupé) Lotus Elan nebyl jen rychlý, ale také slušně vybavený automobil, který toho za rozumné peníze nabízel opravdu hodně. Měl elektrická okénka, topení, již zmíněné kotoučové brzdy a Lotus si mohl dovolit i výstřelky v podobě dřevěné palubní desky či koberečků. Auto tedy působilo i docela luxusně, proto si ho oblíbili i nároční zákazníci z řad bohaté smetánky.Stejně ale bylo nejoblíbenější u amatérských (později i profesionálních) závodníků. Základní motor dovoloval zdolat stovku za asi 8 sekund a Elan dotlačil k rychlosti skoro 200 km/h. Nejsilnější verze z roku 1973, která měla asi 130 koní (tedy podobně, jako třikrát tak těžká americká osmiválcová monstra omezená emisními předpisy po ropné krizi), uměla stovku za 6,5 sekundy. To je hodně rychlé i na dnešní poměry.

Lotus od roku 1967 vyrobil také 5200 modelů Elan, které byly prodloužené a měly dodatečné dvě sedačky vzadu. Jmenovalo se to Elan +2 a podle automobilky jich dodnes jezdí asi 1200. Výroba modelu skončila v roce 1973, kupé Elan +2 pak přestalo sjíždět z linky v roce 1975. Je to škoda, protože auto bylo velmi nadčasové. Lotus se však už soustředil na něco jiného.

Zdroj: Lotus press
Zlatý návrat

Jméno Elan se vrátilo ještě v roce 1989, kdy Lotus začal stavět roadster s pohonem předních kol a motorem Isuzu. Práce na něm započaly v roce 1986 s investicí okolo 35 milionů liber. Je to vlastně první a zatím poslední auto od Lotusu, které mělo pohon předních kol. Roadster byl lehký a rovněž používal skořebinovou karoserii, ale trpěl na problémy se spolehlivostí. Nakonec se prodalo něco přes 4000 Lotusů Elan „druhé" generace, takže se automobilce investice svým způsobem vyplatily. Elan se prodával za 17 000 liber, Elan Turbo za skoro 20 000 liber. Ale reputaci moc nezlepšil. V té době už ale Lotus spolupracoval s Toyotou na stavbě jejího sporťáku MR2 a bylo jasné, kam se bude Lotus ubírat. Logickým vyústěním tak byl model Elise.

Zdroj: Lotus press

Je bez diskuse, že nejikoničtější postavení si vydobyl první Lotus Elan s motorem Ford-Cosworth vpředu a pohonem zadních kol. Jeho elegantní tvary, nízká hmotnost, perfektní ovaldatelnost a příznivé náklady byly „prototypem" klasického britského sporťáku, který má natolik významné zastoupení v autmobilovém průmyslu, že se k němu neustále ostatní vrací.

Chcete příklad? V roce 1989 Mazda představila roadster MX-5, který se v modelu Elan inspiroval. Mazda údajně sehnala dva staré Elany a rozebrala je do posledního šroubku. Z Mazdy MX-5 se stala rovněž legenda a je to vůbec nejprodávanější roadster všech dob. Proč? Protože je malý, lehký, rychlý, levný a spolehlivý. Jako původní Lotus Elan.

Zdroj: Lotus press


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 2 dny (9:00)


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email