Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 1 října 2024
Celkem je zde 582 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Son1988
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 3
Uživatelů celkem: 48 720
Online návštěvníků
Návštěvníků: 580
Uživatelů: 2
Celkem: 582

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71832 | Témat: 8169

před 4 dny (9:01)


Jak se rodí historie: Porsche 914 (1969)
Malý roadster se měl stát novým Porsche 356. Byl dobře zkonstruovaný a skvěle nastavený, jenže neshody s Volkswagenem jej neúnosně prodražily.

Autor: autoweb
Kategorie: Porsche auta auto automobil Ferdinand Porsche historie Lotus motory nejlevnější nový Porsche 911 porsche 914 roadster Tesla Roadster Volkswagen
Datum zveřejnění: Fri, 27 Sep 2024 09:00:00 +0000

Uprostřed dohadů a spekulací o novém roadsteru Porsche-Volkswagen-Audi je ten správný čas na malé ohlédnutí. Všechny ty řeči o čtyřválcových nedochůdčatech a nedůstojem sebeponižování Porsche tu už byly - před x desítkami let. Zuffenhausen si je v roce 1969 vysloužil svým prvním silničním autem s motorem uprostřed, tak zvaným Volks-Porsche, modelem 914. Není důvod nad malým autem plakat, zákazníci s ním byli svého času spokojení, koupili celkem 118 tisíc kusů a dnes se 914 těší přinejmenším stejně dobré pověsti jako kterékoli Porsche v historii.

Když však v roce 1975 končila výroba, málokdo autu prorokoval uznání, nebo nedej bože obdiv, kterému se těší dnes. Výsměch veřejnosti zněl vedení Porsche v uších ještě léta. Celý příběh směřoval k nešťastnému vyvrcholení od začátku, 914 nebyla šitá podle vkusu tvrdého jádra fanoušků značky. Na marketingových řečech o návratu ke kořenům snad bylo něco pravdy, především ale měly odvést pozornost od důležité skutečnosti: roadster 914 stavělo Porsche sice z vlastní iniciativy, ale pro Volkswagen.

912 nebyla ta pravá volba

Nejprve k té iniciativě - Ferry Porsche v polovině šedesátých let zjistil, že s novým nejlevnějším modelem 912 má zaděláno na problémy. Stroj, který nebyl ničím jiným než 911 se čtyřválcovým motorem, nestál zrovna málo a zákazníci od něj očekávali adekvátní rychlost. Té se autu dostávalo méně než silným příbuzným, takže řidiči dávali svým 912 zabrat. Motory trpěly a spolehlivost byla nízká. Image Porsche 911 ohrožoval model 912 i jinak - vypadal stejně jako drahé kupé, jenže jej poháněl čtyřválec, který byl pro zákazníky o málo víc než obyčejným motorem od Volkswagenu. Porsche potřebovalo nový nejlevnější model, postavený dostatečně daleko od drahé a stále populárnější 911. Nešlo o to zbavit se pouta s Volkswagenem, jen bylo třeba tuto nálepku sejmout z dražších modelů. Strategie „návratu ke kořenům" proto dávala smysl. Lehké auto se dvěma sedadly mělo zákazníkům připomenout 356 Speedster, stroj který Porsche pomáhal proslavit v padesátých letech. Hitem šedesátých let byly motory uprostřed, které vládly závodním tratím, a když Lotus v roce 1966 představil Europu, bylo jasno: 914 dostane motor před zadní nápravu. Pro Porsche mělo uspořádání velký marketingový potenciál, automobilka totiž sklízela první světové úspěchy s vozy 906 a 910.

Zdroj: press.porsche.com

Zbývalo najít silného partnera. Porsche pro auto nemělo vhodný slabší motor ani výrobní kapacity, které plně zaměstnávala úspěšná 911. Nejen že se Volkswagen přímo nabízel, její šéf Heinz Nordhoff vůz jako 914 právě sháněl. Wolfsburg potřeboval sportovní model, schopný nahradit Karmann Ghia druhé generace. Ten se vyráběl už od roku 1961 a jeho potenciál přitáhnout do showroomů zákazníky byl v roce 1966 značně povadlý. Volkswagen mohl s 914 zabít dvě mouchy jedním plácnutím: zlikvidovat model Ghia a dát novou práci zaměstnancům Wilhelma Karmanna.

914 nebyla úplně lehká

Pro projekt měl být klíčový design. Porsche chtělo něco výrazně jiného než 911, Volkswagen zase potřeboval zaujmout. Také s tímto problémem pomohla náhoda. Vybrala si společnost Gugelot Design GmbH, která chystala protoyp auta s karoserií z nového sendvičového kompozitu. Auto si pány Nordhoffa a Porscheho okamžitě získalo, byť materiál samotný byl pro sériovou produkci nevhodný. Prototyp měl motor vpředu, ale tým pod vedením Ferryho syna Butziho (Ferdinand Porsche III.) rychle zjednal nápravu. 914 byla na světě.

Zdroj: press.porsche.com

Technickou stránku věci dostal na starost šéf vývojového oddělení Porsche Ferdinand Piëch. Svého úkolu se zhostil poctivě, vytvořil extrémně schopné a kompaktní auto, které nabídlo posádce nečekaně velkorysý vnitřní prostor. Nejen že se v kabině pohodlně usadili pasažéři s metrem osmdesát výšky, 914 dostala navíc hned dva zavazadlové prostory. Piëchovi sotva můžeme vyčítat horší výkony auta, případně celou řadu úsporných opatření. Přesto tak mnozí činili, vadila jim prostá kabina, sedadlo spolujezdce bez podélného posuvu, stejně jako slabý motor a fakt, že auto prostě nebylo „pravé Porsche".

Jenže proč by mělo být? Prodávalo se jako Volkswagen-Porsche s anemickým čtyřválcem o výkonu osmdesát koní. V kontextu šedesátých let to nezní tak zle, 914 bohužel nepatřila k lehkým. Byla sešroubovaná ze součástek 911 a sedanu Volkswagen 411, vážila 950 kilogramů. Na druhou stranu měla nezávislé závěsy ve všech rozích, pětistupňovou převodovku a vstřikování benzínu, to vše ani ne za polovinu ceny dobře vybaveného Porsche 912. Média byla rozpačitá, auto stálo stejně jako znatelně silnější Triumph TR6, byť v zatáčkách dokázalo s britským šestiválcem držet krok. Zvlášť naštvaně reagovali Američané, ti však 914 dostávali se značkou Porsche, nikoli Volkswagen.

Zdroj: press.porsche.com

Řízením osudu neměl být problém s image nikdy skutečně napraven, byť plán Porsche počítal od počátku s něčím jiným. Heinz Nordhoff totiž zemřel v roce 1968, rok před premiérou auta, a spolu s ním zmizela ze světa i ústní dohoda mezi automobilkami. Porsche nemělo v ruce žádnou podepsanou smlouvu a nový ředitel VW Kurt Lotz smetl její nároky ze stolu. Ředitelé se nakonec dohodli, jenže Ferry Porsche neodešel od jednacího stolu nadšený. Jeho společnost měla od Karmannu kupovat hotová šasi k zástavbě vlastního motoru za částky, které

Nakonec ho nikdo nechtěl

Tak se stalo, že 914/6, auto s úžasným dvoulitrovým šestiválcem z 911, nikdo nechtěl. Model měl totiž nejen motor 911, ale také její cenu, když nebyl ani o deset procent levnější. Vyrobilo se jen 3351 šestiválcových vozů, než automobilka v roce 1972 model vyřadila z nabídky. Jako náhradu za něj nabídlo Porsche zákazníkům dvoulitrový čtyřválec s výkonem sto koní. Ten se nakonec ukázal být velmi populární, ale škody nešlo napravit. Porsche 914 nebylo souzeno přesvědčit zákazníky o svém duchovním poutu s modely 356 Speedster.

Když roku 1975 končila výroba, 914 byla zdaleka nejúspěšnějším Porsche v historii. Počty prodaných aut jen těsně nedosáhly na 119 000. Dokonce i skalní fandové nakonec uznali, že 914 měla něco do sebe. O auta je zájem, byť ceny nejsou nízké. Po světě by stále mělo jezdit něco kolem čtyřiceti tisíc vozů Porsche 914, ty nejlevnější vám budou říkat Pane za několik set tisíc. Na dvoulitrový čtyřválec si připravte alespoň dvakrát tolik a o šestiválci raději ani nepřemýšlejte, stál by vás nejspíš několik milionů. Z případu 914 každopádně vyplývá jedno důležité poučení: když Porsche mluví o novém nejmenším modelu a čtyřválcích, nemějte strach. Možná se nám nebude líbit, ale bude stát za to.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 4 dny (9:01)


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email