Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 30 prosince 2024
Celkem je zde 413 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: kuba193
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 5
Uživatelů celkem: 48 910
Online návštěvníků
Návštěvníků: 409
Uživatelů: 4
Celkem: 413

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72273 | Témat: 8169

30.08 2024 9:00


De Tomaso Pantera byl italský supersport s americkým srdcem. Proč (ne)mělo úspěch?
Věděli jste, že tenhle skoro už zapomenutý sporťák byl obchodně mnohem úspěšnější než konkurence od Ferrari, Maserati či Lamborghini?

Autor: autoweb
Kategorie: De Tomaso automobil De Tomaso Pantera dolar Ferrari Ford Lamborghini levná auta levné Maserati náhradní díly palivo podběhy převodovky samosvorný diferenciál supersport usa výkon výkon motoru zavěšení
Datum zveřejnění: Fri, 30 Aug 2024 05:00:00 +0000

Je zvláštní, že se na tento automobil skoro zapomnělo, přitom ve své době patřil k obchodně nejúspěšnějším supersportům a v prodejních číslech dokonce zastínil konkurenční vozy Ferrari, Lamborghini a Maserati. Ani po technické stránce za nimi nezaostával.

Co tedy bylo klíčem k úspěchu modelu De Tomaso Pantera?

Průmyslník Alejandro de Tomaso už v šedesátých letech úspěšně rozjel svůj byznys v italském městě Modena a spolupracoval s Fordem, který mu pomohl se prosadit na klíčovém americkém trhu.

Ten byl pro odbyt vozů značky De Tomaso nejdůležitější. Pomohly i dobré reference a schopnosti de Tomasa na poli konstrukce závodních aut. Jeho aktivity sahaly dokonce i do Formule 1.

Zdroj: De Tomaso
Panter přichází

Klíčovou součástí úspěchů nového supersportu De Tomaso Pantera, který se světu ukázal v roce 1970, byl osmiválec Ford. A to znamenalo jediné - spolehlivost, výkon a především levné náhradní díly a servis.

A také cenu - jen 10 000 dolarů, mnohem méně, než kolik chtěly za své skvosty značky jako Ferrari či Lamborghini. Možná díky tomu byla Pantera v USA tak oblíbená a jen za první tři roky produkce se tu prodalo skoro 6 000 aut. Pánové Ferrari a Lamborghini prodali v USA dohromady méně.

Vidlicový osmiválec Ford 351 Cleveland posílal na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku ZF (původem ve Fordu GT40, ale otočená hlavou dolů) a samosvorný diferenciál výkon 335 koní v evropské a 310 koní v americké verzi. Po ropné krizi a emisních předpisech klesl výkon amerického motoru až na 250 koní.

Sofistikovaný supersport

Pantera disponuje také poměrně propracovanou aerodynamikou, která umožňovala celkem spolehlivě překročit maximální rychlost 250 km/h. Stovku uměla za 5,5 sekundy a na svou dobu byla také dobře ovladatelná, i díky nezávislému zavěšení kol.

Zdroj: De Tomaso

Chlazené kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech měly posilovač a řízení mělo jen minimální vůle. Ve srovnání s konkurencí navíc nebylo ani moc těžkopádné, takže se Pantera řídila mnohem snáz, než typický italský supersport 70. let.

Ford ukončil prodej a zastupování značky De Tomaso v USA roku 1975, přesto se automobilka statečně držela dál, i když už nikdy neprodávala takové množství aut.

Postupně docházelo k modifikacím, ale nakonec se produkce zastavila bez nástupce v roce 1993 na hodnotě 7 290 kusů. To je relativně velký úspěch na sportovní vůz, který se musel prokousávat velmi těžkou dobou.

Další verze

Vedle základní Pantery se prodával od konce roku 1971 ještě model GTS s rozšířenými podběhy a lepší stabilitou i ovladatelností. Rok 1974 pak přinesl model GT4 s rozšířenou karoserií, který vypadá jako skutečný okruhový speciál.

Zdroj: De Tomaso

To ještě umocnilo obří zadní křídlo montované od roku 1981 na model GT5. Ten měl navíc posílený osmiválec o výkonu až 360 koní a přilnavé pneumatiky Pirelli P7, které byly skutečně potřeba. Mimochodem, byly to jedny z prvních sportovních pneumatik, které svým výkonem odpovídaly zhruba tomu, na co jsme zvyklí dnes.

V roce 1991 to ještě Alejandro de Tomaso zkusil s pětilitrovým osmiválcem Ford se vstřikováním a novým designem od Marcella Gandiniho, ale velký úspěch se už nedostavil, jelikož Pantera bylo už i na poměry sporťáků velmi staré auto.

Přesto se nedá říci, že by bylo zastaralé a i na dnešní zvyklosti má poměrně sofistikovanou konstrukci.

Na co si dát pozor?

Vozů bylo vyrobeno sice relativně dost, ale dnes už se neshání lehce, protože znalci v nich vidí potenciál a opečovávají je. Když už se Pantera objeví v inzerci, prodává se za velké peníze.

Výhodou je ovšem motor, na který dodnes seženete všechno a s trochou nadsázky za pár korun, minimálně ve srovnání s jinými italskými sporťáky té doby. Že je to americké železo ale neznamená, že můžete zanedbávat údržbu.

Horší je to s převodovkou, která je nejčastějším zdrojem problémů. Existují specialisté, ale většina jich sídlí v USA, na opravy se dlouho čeká a i běžný servis převodovky vyjde na pořádný balík.

Špatně se potom shánějí exotičtější náhradní díly nemechanického rázu, jako různá těsnění a především plechařina. Pořád je to klasický italský supersport. A to znamená jediné - koroze.

Zdroj: De Tomaso
Na kolik vyjde?

Kousky před nutnou renovací stojí kolem milionu, ale počítejte, že vás celková renovace bude stát násobně více. Na udržovaný kousek si potom připravte minimálně dva, spíš tři miliony. Specialitky jako GT4 a GT5 potom atakují částku, za kterou byste měli nový supersport.

Rozhodně se ale jedná o velmi dobrou investici, protože i přes skutečnost, že se díváte na italský supersport, patří De Tomaso Pantera mezi velmi spolehlivé vozy. Zatímco sousedův Countach nebude chtít každou druhou sobotu nastartovat, Pantera zaručuje celkem bezproblémový provoz.

Pokud tedy narazíte na zachovalé auto s jasnou historií a v dobrém stavu, neváhejte! Tohle je jedinečná příležitost mít funkční italský supersport ze sedmdesátek s neskutečným charakterem.

Testy sportovních vozůBMW Z4 sDrive20i jsme vyzkoušeli s manuálem. Dostojí slibům o řidičské nirváně?

Mnichovský roadster se základním čtyřválcem a manuální převodovkou slibuje řidičskou nirvánu. Dostojí svým slibům?
Jaguaru F-Type P450, elegán s duší raubíře

Jaguar F-Type ze středu nabídky prošel během faceliftu mírnou změnou osobnosti. Je to stále to úžasně charakterní auto, které prostě nemůžete nemilovat?


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





30.08 2024 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email