Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 26 července 2024
Celkem je zde 330 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Milanko51
Uživatelů dnes: 3
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 602
Online návštěvníků
Návštěvníků: 326
Uživatelů: 4
Celkem: 330

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71476 | Témat: 8169

09.07 2024 9:01


Mazda MX-5 slaví 35. výročí. Podívejte se na její úspěšnou historii
Japonský sportovní vůz je nejprodávanějším dvoumístným roadsterem na světě. Vyrábí se už 35 let a vznikl ve čtyřech generacích. Jak vypadaly a co měly pod kapotou?

Autor: Robin Běhal
Kategorie: Mazda Mazda MX-5 Zajímavosti o autech auta auto Lotus nový roadster speciální výkon
Datum zveřejnění: Tue, 09 Jul 2024 05:08:27 +0000

Mazda MX-5, známá také jako Miata v Severní Americe a Eunos v Japonsku, je nejikoničtější a zároveň nejprodávanější dvoumístný roadster na planetě. Od roku 1989 si malý sporťák pořídilo přes milion automobilových nadšenců po celém světě a díky tomu se Mazda zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Historie kultovního vozu sahá až do konce 80. let a zahrnuje čtyři generace, z nichž každá je legendou. Tak se pojďme podívat zpátky do minulosti.

Recenze Mazdy MX-5 RF

První generace (NA) 1989-1997
Zdroj: Tiskový servis Mazda

Mazda MX-5 byla poprvé představena na Chicagském autosalonu v roce 1989. První generace, označovaná jako NA, měla výrazný retro design, který byl inspirován britskými roadstery 60. let, jako byly Lotus Elan a MG B. Typickým znakem „NAčka" byly oblé tvary a vyklápěcí světlomety. Z toho také vzniklo dnes často používané pojmenování „Mrkačka".

Pod kapotou se nacházel 1,6litrový čtyřválec s výkonem 115 koní, který později nahradil 1,8litrový motor s výkonem 128 koní. Váha vozu byla pouhých 950 kg, což japonskému roadsteru poskytovalo výjimečné jízdní vlastnosti. Interiér byl jednoduchý, ale funkční, a nabízel dostatek komfortu pro každodenní jízdu i sportovní zážitky.

Zajímavosti o NA:

    -Mazda MX-5 NA získala několik ocenění, včetně ceny Auto roku 1989 od časopisu „Automobile Magazine".

    -Na trh se dostaly i speciální edice, jako například Miata LE (Limited Edition) s pouze 4000 vyrobenými kusy.

    -MX-5 NA se stala velmi populární v motorsportu, zejména v amatérských závodech a autocrossu.


Druhá generace (NB) 1998-2005
Zdroj: Tiskový servis Mazda

Druhá generace MX-5, označovaná jako NB, byla uvedena v roce 1998. Po stránce designu prošlo auto výraznou proměnou, působilo výrazně větší díky opulentnější karosérii a přední světla byla pevně upevněná a měla zakulacený tvar. „NBčko" také dostalo zlepšenou aerodynamiku a pevnější tužší šasi.

Pod kapotou se opět nacházel 1,8litrový motor, tentokrát s výkonem zvýšeným na 140 koní. Výraznou novinkou bylo zavedení variabilního časování ventilů (VVT), které zlepšilo výkon a efektivitu motoru. Interiér dostal lepší materiály a modernější výbavu.

Zajímavosti o NB:

    -Mazda MX-5 NB byla první generací, která nabízela šestistupňovou manuální převodovku.

    -V roce 2004 byla představena speciální edice Mazdaspeed MX-5 s turbomotorem a výkonem 178 koní, což z ní udělalo nejsilnější Miatu do té doby.

    -NB byla populární mezi tuningovými nadšenci díky snadné modifikovatelnosti a dostupnosti aftermarket dílů.


Třetí generace (NC) 2006-2015
Zdroj: Tiskový servis Mazda

Třetí generace označovaná jako NC přinesla zatím nejradikálnější změny. Byla postavena na zcela nové platformě, kterou sdílela s většími modely Mazda. Japonský sporťák zároveň vyrostl, ztěžkl a oblékl robustní kabát. Novinkou byl také na svou dobu velmi moderní interiér.

„NCčko" se také vůbec poprvé vyrábělo s pevnou sklápěcí střechou, neboli s hardtopem. Což ji přidalo další kila navíc a projevilo se to i na samotných jízdních vlastnostech. Výbornou dynamiku si ale zachovala, a to díky silnějším motorům. Pod kapotou sice zůstal 2,0litrový čtyřválec, ale jeho výkon vzrostl na 167 koní.

Zajímavosti o NC:

    -NC byla první MX-5, která měla systém stability (DSC) a trakční kontrolu (TCS).



    -V roce 2009 Mazda oslavila výrobu miliontého kusu MX-5, čímž se stala nejprodávanějším dvoumístným sportovním vozem na světě.

    -NC se stala základem pro několik speciálních edicí, včetně 20th Anniversary Edition


Čtvrtá generace (ND) 2015 - současnost
Zdroj: Tiskový servis Mazda

Nejnovější, čtvrtá generace byla představena v roce 2014 v Japonsku a o rok později dorazila i na český trh. Filozofie „NDčka" se vrací ke kořenům a dbá na menší rozměry a nižší hmotnost. Doposud poslední model je charakteristický ostrými liniemi karosérie a minimalistickým vzhledem, který kombinuje klasické prvky s futuristickými detaily.

Pod kapotou čtvrté generace najdeme 1,5litrový a 2,0litrový motor, přičemž patnáctistovka generuje  výkon 132 koní, zatímco větší dvoulitr se po průběžném ladění vyšplhal na 184 koní. „NDčko je stále v prodeji a v roce 2024, tedy po 35 letech od uvedení první generace, prošlo decentní obměnou.

Co je nového

Modelový rok 2024 přinesl nový tvar předních i zadních světlometů, které roadsteru dodaly moderní šmrnc. Letošní modely je zároveň možné pořídit s novými 17palcovými koly značky BBS a červenými třmeny Brembo nebo si vzhled auta můžete ozvláštnit béžovou plátěnou střechou či novou šedou barvou karosérie Machine Gray.

Drobnou evolucí prošel také interiér. Tomu dominuje modernější displej infotainmentu, který podporuje bezdrátové připojení Android Auto a Apple CarPlay. Zároveň kabina dostala dvojici USB-C portů a řadu užitečných bezpečnostních a asistenčních systémů, včetně hlídání mrtvého úhlu, asistentu udržování jízdního pruhu a podobně.

Bohužel před nedávnou dobou automobilka ohlásila, že z důvodu emisních norem z evropského trhu zmizí dvoulitrový motor. Nadále se tak bude nabízet pouze základní jednapětka bez samosvorného diferenciálu.

Zdroj: Tiskový servis Mazda
Zajímavosti o ND:

    -Mazda ND získala mnoho ocenění, včetně World Car of the Year 2016 a World Car Design of the Year 2016.

    -Čtvrtá generace měla speciální edici 30th Anniversary Edition, která byla limitována na 3000 kusů a oblékala jedinečnou oranžovou barvu.

    -ND je první generací, která se prodává ve verzi RF (Retractable Fastback) s pevnou skládací střechou.



Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





09.07 2024 9:01


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email