Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 1 listopadu 2024
Celkem je zde 322 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Chrpa
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 3
Uživatelů celkem: 48 786
Online návštěvníků
Návštěvníků: 319
Uživatelů: 3
Celkem: 322

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71998 | Témat: 8169

31.05 2024 9:01


Víte, jak správně držet volant?
Jedině úchop v poloze „tři čtvrtě na tři" zajistí nejlepší možnou kontrolu nad autem v běžném provozu i nenadálých situacích.

Autor: autoweb
Kategorie: poradna rady airbag auta auto automobil formule formule 1 jak být lepším řidičem kola křižovatky Kudlanky levná auta levné michael schumacher poloha řízení
Datum zveřejnění: Thu, 30 May 2024 13:26:00 +0000

Proč myslíte, že jsou volanty často tvarovány do „T" s ergonomickým vybráním pro vaše palce a dlaně? A proč jsou tyto ergonomické pomůcky zrovna náhodou v poloze tři čtvrtě na tři?

Tato poloha dlaní na volantu není dobrá jen pro závodníky formule 1. Je dobrá pro každého, od tunera přes řidiče hotelové taxislužby po začínajícího amatérského závodníka. V následujících bodech si tak vysvětlíme, proč je držení volantu v poloze tři čtvrtě na tři správné a užitečné.

Otočíte kola o největší možný úhel

Vyzkoušejte si to a zjistíte, že s rukama v poloze tři čtvrtě na tři otočíte kola do většího rejdu než v poloze za deset dvě nebo jiné. Pravděpodobně namítnete, že je to rozdíl malý, ale při vyhýbajícím manévru vás může těch pár stupňů dělit od vyhnutí se a čelní srážky. Také díky správné poloze rukou dokážete auto snáze vrátit do původního směru jízdy.​

Máte kontrolu nad vozem ve všech situacích

Poloha rukou „tři čtvrtě na tři" umožňuje naprosto bezproblémové ovládaní vozidla bez nutnosti přehmatávat prakticky ve všech jízdních situacích. Všechny dálniční sjezdy, velké křižovatky a běžné zatáčky jsou navrženy tak, abyste mohli nechat obě ruce ve správné poloze a stačilo vám pohodlné otočení volnatu na jejich vzládnutí. Výjimky jsou, zejména pak ve městech při manévrování v úzkých prostorách nebo v horských vracečkách. Tam je pak třeba „přehmátnout".

Jak správně přehmatávat?

Protože silniční auta nemají tak rychlý a ostrý převod jako auta závodní, občas je potřeba přehmátnout. Zapomeňte ale na přehmatávání, jako by byl volant žhnoucí kuté železo, které vám rozpustí ruce. Nebojte se ho a snažte se ho držet vždy s rukama „naproti" sobě. Když víte, že budete projíždět pravotočivou vracečku 180° a klasická poloha „tři čtvrtě na tři" by vám nestačila, přehmátněte si následujícím způsobem - ruce přesuňte o přibližně 90° proti směru hodinových ručiček tak, aby pravá ruka držela volant ve 12 hodin a levá v 6 hodin. Zahajte oblouk a jednoduše otočte rukama.

Vaše ruce tak neustále budou na volantu a mozek bude pořád vědět, kde jsou vaše přední kola a kam směřují. Ruce také zůstanou neustále proti sobě, takže jedna působí jako tlumič síly a celý manévr je mnohem plynulejší a přesnější než trhavé přehmatávání a cukání volantem. Také se vám pak ve výjezdu z takové zatáčky ruce nezamotají.

Lepší rozložení působení sil na volant

Vyvážení působení sil je u auta velmi důležité, ať už jde o rozložení hmotnosti, rozdělení brzdného účinku či právě působení síly na volant. A právě poloha dlaní v pozici „tři čtvrtě na tři" poskytuje nejlepší kontrolu nad silou působící na volant.

Pokaždé totiž působí síla rukou proti sobě - jednou rukou volant odtlačujete a druhou přitahujete. Díky tomu je otáčení volantem plynulejší a méně cukavé. Zároveň díky tomu dostáváte do dlaní více informací, pokud tedy vaše auto nějakou zpětnou vazbou ve volantu disponuje.

Bezpečnost

Když držíte volant správně s rukama na vnějších stranách věnce, při případném nárazu vám airbag nepřerazí ruce. Je konstruován tak, aby ruce na volantu při nárazu minul. S rukama křížem si proto koledujete o problém, takže je dobré vědět, že když už máte ruce ve správné poloze, ale řítíte se do „problému", před očekávaným a neodvratným nárazem se aspoň snažte řízení a ruce narovnat, ať o ně nepřijdete. K nárazům, při kterých airbag vystřelí, však dochází zpravidla při jízdě rovně (nedobrždění, čelní střet...), takže ruka v „tunerské" poloze nebo obě ruce v poloze „kudlanka" jsou snadným způsobem, jak o ně přijít.

Myslíte, že v krizové situaci stihnete dát ruce na volantu ze špatného uchycení do správné polohy? Ne, nestihnete. Jakmile nastane „problém", zpravidla se nepřipravený řidič lekne a křečovitě se „zamkne" a zablokuje. Pouze dokáže dupnout na brzdu a jeho ruce zůstanou na volantu tam, kde je nechal, dokud nedojde k nárazu.



Jak volant v žádném případě nedržet

A jak jsou na tom jiné „oblíbené" a špatné polohy rukou? S rukama v poloze „za deset dvě" začnete při větším natočení kol za volant tahat jedním směrem a druhá ruka přestane působit jako „tlumič" síly. Hůře se pak odhaduje limit přilnavosti předních kol (zejména na velmi kluzkém povrchu je to cítit) a rychlé otočení volantu do opačného směru, ať už jde o vyhýbající manévr nebo ne, je nepřesné a špatně kontrolovatelné.

Horší je to u polohy „Kudlanka" s oběma rukama nahoře na věnci volantu. Při zatočení řidič volant strhne na jednu stranu a vůbec nevnímá odpor řízení a informace od předních kol, protože jeho ruce křečovitě visí na volantu. Pokud ztratí na předních kolech trakci a auto uvede do nedotáčivého smyku (například příliš rychlým nájezdem do zatáčky), nedokáže správně a instinktivně zareagovat a ruce na volantu ještě více stáhne dolů, čímž celý problém ještě prohloubí. Ruce tak máte dole pod volantem a v křeči, takže s tím nic neuděláte a nepustíte se. O křečovitém držení ovládacích komponent v krizové situaci by vám mohli vyprávět piloti letadel a zejména jejich instruktoři...

Soustřeďte se na volný úchop volantu

Každý instruktor školy jízdy (nemyslíme levnou autoškolu, která chrlí „řidiče" jako čínská fabrika levné plastové hračky) a každý závodník vám řekne, že je velmi důležité myslet na uvolněné držení volantu, ať už jde o volně spuštěné lokty či samotné svírání volantu prsty. Zamezíte tak křeči a auto budete ovládat mnohem plynuleji. Lépe se vám bude dařit číst jeho informace, než kdybyste volant svírali příliš silně, a zejména každé otočení bude jen tak velké, jak je opravdu nutné. Příkladem může být Michael Schumacher, který je znám tím, že volant svých monopostů F1 držel pouhými konečky prstů. Měl tak jistotu, že jeho impulsy do řízení byly vždy co nejdelikátnější, což je to nejlepší pro plynulost, stabilitu a překvapivě také pro rychlost průjezdu zatáčkou. Čím rychleji či „sportovněji" jedete, tím důležitější je soustředit se na to, abyste volant nesvírali příliš křečovitě a neotáčeli s ním zbytečně horlivě. Podle zaťatých kloubů na rukou a trhavých pohybů volantem se nepozná závodník, ale špatný řidič.

​Ušetříte energii a jedete plynuleji

Tyto rady nejsou určeny jen závodníkům nebo rádobyzávodníkům. Jsou určeny pro všechny, kteří autem jezdí denně, ať už z vesnice do vesnice nebo jen po centrech velkých měst. Díky správné poloze rukou na volantu a uvolněné správné poloze těla za volantem získáte mnohem lepší kontrolu nad autem, neunavíte se, uspoříte vlastní energii a vaše jízda bude mnohem klidnější a plynulejší.






Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





31.05 2024 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email