Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je čtvrtek, 23 kvě 2024
Celkem je zde 533 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: jenda136
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 456
Online návštěvníků
Návštěvníků: 532
Uživatelů: 1
Celkem: 533

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71171 | Témat: 8169

13.05 2024 9:00


Diesel z druhé ruky může být past. Poradíme, jak na něm neprodělat kalhoty
Koupě naftové ojetiny je lákavá z finančního hlediska, ale snadno se může obrátit v noční můru. Na co všechno si dát pozor?

Autor: autoweb
Kategorie: aditiva do nafty cena nafty čerpadlo na naftu levná nafta nafta nejlevnější navigace do auta poradna rady auto kelly náhradní díly automobil bazar aut čerpadlo Common rail diesel Embarcadero Delphi kontrolky v autě levná auta levné ložiska malé auto motorová nafta nejlevnější nový ojetiny Opel otomoto palivo poruchovost aut prodej aut reklamace opravy auta Renault Robert Bosch GmbH Siemens vyber mi auto
Datum zveřejnění: Mon, 13 May 2024 05:00:00 +0000

Diesel je úsporný, to je mantra všech prodejců, reklam a také mnoha novinových článků. Je ovšem třeba mít na paměti, komu je taková zpráva určena. Auta se dnes šijí na míru trhu, a ten je čím dál výrazněji vnímá jako spotřební zboží.

Jenže co si s ním pak počnout, když začne zlobit? Složitost a choulostivost dnešního dieselu zavdává k pochybnostem, zda se vyhlášená úspornost neobrátí na ruby. Stojí za to se tedy tomu podívat víc na zoubek. Hlavě proto, že není diesel jako diesel.

Vstřikovače a čerpadlo

Největším strašákem bylo odjakživa vstřikování. Výměna vysokotlakého čerpadla představovala finanční pohromu už u starých předcommonrailových strojoven, kde ovšem čerpadlo kromě stlačování paliva zajišťovalo i časování vstřiku.

V tom je funkce dnešních čerpadel jednodušší, zato pracovní tlaky dosahující 1 800 až 2 000 bar jsou úplně jinde. Tření a opotřebení pracovních povrchů stouplo a s ním i nároky na mazivost nafty.

Téma: Prodej ojetého vozu

Výrobci vstřikovacích systémů se už před lety snažili prosadit zpřísnění normy, což se bohužel nepodařilo; ropná lobby má svou sílu.

Některá čerpadla se kvalitě paliva tak vydala vyloženě všanc, například Delphi v prvním dvoulitrovém Mondeu TDCi (2002 - 2003), a je příznačné, že třeba ve Francii řada z nich dosud jezdí, zatímco u nás se stihla vyměnit i dvakrát během záruky. Nafta z Perského zálivu má už sama takovou mazivost, že normu citelně překračuje.

Přestože to z našeho východoevropského pohledu představovalo neomluvitelný faul, reakce výrobců byly poměrně váhavé, zkázonosná paliva totiž benevolentní normu splňovala. Čechům proto nezbylo, než se chopit nářadí, a tak u nás během pár let vznikla rekordně hustá síť servisů s profesionální diagnostikou a zkušebními stanicemi. A věci se začaly hýbat.

Důležité je vědět, že žádná automobilka si nevyrábí vstřikovací systémy sama. Všechny je kupují od čtyř firem - Bosch, Continental (dříve Siemens), Delphi a Denso. Použití systémů se liší i v rámci výrobního programu.

Nejlevnější auta na trhuNejlevnější nová auta na trhu: Stojí 300 tisíc a nemají ani klimatizaci! Našli jsme je pro vás všechna

Nejlevnější nové auto dnes stojí těsně pod 300 000 Kč a v základní výbavě nemá ani tak nutnou věc, jako klimatizaci. Co všechno si můžete na trhu vybrat?
Tohle je pět nejpomalejších automobilů na trhu. Zrychlit z 0 na 100 km/h jim trvá celou věčnost

Našli jsme auta s nejhorší akcelerací na českém trhu. Nejčastěji jde o malá auta či dodávky. Králem pomalosti je ale levný rumunský elektromobil.

Tyto rozdíly jsou důležité proto, že podstatné opravárenské technologie dodává jen Bosch a Delphi. U aut vybavených vstřikováním Continental a Denso bývá při větších závadách nutná výměna celku - vstřikovače kolem osmi tisíc za kus, čerpadla od padesáti výš.

Před koupí ojetiny je na místě se i o takové detaily zajímat a samozřejmě mít na paměti počet válců motoru. Na takový šestiválec byste si čerpadlo ze svého kupovat opravdu nechtěli.

Na druhou stranu už je s námi common-rail pár dekád a odolnost nejvíce namáhaných součástí se přeci jen zlepšila. Výrobci testují zařízení na palivech horší kvality, používají pokročilejší povrchové úpravy pracovních ploch, jinou roli než dřív také hrají počty reklamací z východní Evropy: diesely jsou dnes daleko rozšířenější a náklady na drahé záruční opravy by byly neúnosné.

Stejně tak se v posledních letech o něco zlepšila i kvalita českých paliv. Používáme-li ta kvalitnější z nich a k tomu mazivostní aditiva, nemáme důvod k obavám. Dlouhověkost dílů ale stále odráží i určení auta a jeho celkovou životnost.

Vstřikovače v malé naftovém hatchbacku málokdy přežijí 200 tisíc kilometrů, kdejaký sedan prémiové značky je ale ještě po čtvrt milionu v tolerancích pro nové díly.

Filtr pevných částic

Dalším obávaným potížistou u ojetého dieselu je filtr pevných částic. Některá auta jím byla vybavena, i když tehdejší emisní normu splňovala bez něj, hlavně v Německu a ve Francii.

Z takových vozů je zpravidla možné filtr demontovat a řídící jednotku vřazeným odporem u čidla tlaku oblafnout, od normy Euro 5 to však možné není a nezbývá, než s touto překážkou žít.

Někdy to obnáší pravidelné venčení auta na dálnici, někdy hned po koupi investici do nového či repasovaného filtru. Líbit se nám to nemusí, ale za úspornost dieselu je to jasně stanovená daň. Saze jsou karcinogenní a omezení jejich tvorby jednoznačně přínosné.

V Čechách se rozmohlo amatérské čištění filtrů wapkou s různými chemickými přípravky, které se pak jednoduše vylijí do kanálu. To je nutné odmítnout jako trestuhodnou bezohlednost.

S těžkými kovy a sulfidy, které se z filtru vyplaví, si běžná odpadní čistička nedokáže poradit a výsledkem je, že do našich řek vyteče právě to svinstvo, před kterým filtr chránil ovzduší.

Motorový olej

Turbodmychadlo je dnes už dobře popsaná součástka a většina řidičů ví, jak se k němu chovat. Stojí však za zmínku, že patří k místům, kudy může do motoru unikat olej. Přes netěsná ložiska proudí do sání, hromadí se v mezichladiči a jednoho dne po pořádném sešlápnutí plynu vyrazí ven.

Je-li ho dost, vydrží motor krmit až do úplného přetočení. Mezi motoristy i opraváři koluje pověra o naftě unikající z čerpadla a zvyšující hladinu oleje, což by vedlo k témuž výsledku (nasátí oleje odvětráním klikové skříně).

Až na specifické konstrukční výjimky však nafta z netěsného čerpadla teče ven a do motorového oleje se nemá jak dostat. Staromódní sledování olejové měrky se proto i u dnešních přeplňovaných motorů rozhodně vyplatí, u staršího vozu by mělo patřit k samozřejmostem preventivní vyčištění mezichladiče.

Ředění oleje naftou je ve skutečnosti obvyklé z jiného důvodu - při regeneraci filtru pevných částic se musí nespálená nafta dopravit do výfuku, jenže ona často raději zkondenzuje na stěnách válce.

Při častějších jízdách ve městě, kdy regenerace nemůže proběhnout a systém ji vyvolává stále znova, se množství proniklé nafty povážlivě zvyšuje a mazací schopnosti oleje klesají. I před tím může varovat olejová měrka - při pravidelném sledování ukáže stoupající hladinu.

I bez podobných alotrií toho olej musí stíhat poměrně dost a práce jej unavuje. Proto není dobře věřit nažehleným pánům z automobilek, že výměna stačí po 30 tisících kilometrů. Pánové po třech takových výměnách nafasují nové auto, my však ne.

Olej postupně ztrácí chemickou stálost a účinnost antioxidační aditivace, tvoří se v něm karbon, který brousí, nač přijde, a agresivní kyseliny, které rozleptávají těsnění a hadice kolem motoru.

Máte-li své auto rádi, dopřejte mu nový olej každých 15 tisících kilometrů, a nezapomeňte s ním vyměnit i filtr sání. Stojí pár korun a na našich nikdy neuklízených silnicích má těžký život.

Dvouhmotový setrvačník

Častou můrou je odpružený (dvouhmotový) setrvačník, jehož péra se vytahají a volně pohyblivé části disku začnou kovově bouchat.

Jde o přirozený a nutný proces, někomu však setrvačník vydrží 300 tisíc a někomu jen 30 tisíc kilometrů. Rozdíl může být v kvalitě výrobku, ale velkou roli hraje styl jízdy, především s manuální převodovkou.

Časté využívání plného plynu v nízkých otáčkách prodlužuje dobu, kdy jsou pružiny napnuté, podřazování bez meziplynu zvyšuje rozdíl otáček, které musí setrvačník i spojka vyrovnat, k úplnému zoufalství jej přivádějí prudké kopance při podtočení motoru pod volnoběh, např. zapomeneme-li před zastavením vyřadit.

S podřazováním se toho moc dělat nedá (některá novější auta si už ale otáčky rovnají sama), drtit motor v nízkých otáčkách ale určitě nikdo nemusí (pokud zrovna neměří spotřebu podle metodiky EU) a ke křižovatkám je nejjednodušší dojíždět na neutrál.

Brzdy dnešních aut to vydrží snáz než Spartak vašeho dědy, který vás naučil pokaždé podřazovat na dvojku. Trvale nízké otáčky navíc nesvědčí ani EGR ventilu (nízký průtok zrychluje tvorbu usazenin), ani pístním kroužkům (ojnice působí malou boční silou, kroužky nejsou nuceny pružit a zůstává za nimi karbon).

Aby se úspora vyplatila

Diesel u nás čelí současně špatné pověsti kvůli drahým závadám, současně nekritickému obdivu pro nízkou spotřebu. Prvnímu nahrávají stočené tachometry a naivita kupujících v nižších cenových relacích, druhému zjednodušená představa, že diesel je úsporný v jakémkoli stavu.

Poučka o tom, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci, zde platí trojnásob, a zabedněnost jedinců, kteří chtějí poradit s výběrem staršího auta, ale odmítají diskutovat o palivu, nás stále dovádí k nervozitě.

Na druhou stranu je v posledních letech vidět, že se hranice přijatelného proběhu naftové ojetiny mírně posouvá, stále dostupnější jsou i technologie oprav.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





13.05 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email