Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 18 kvě 2024
Celkem je zde 390 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: ChilldaPlaya
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 4
Uživatelů celkem: 48 452
Online návštěvníků
Návštěvníků: 388
Uživatelů: 2
Celkem: 390

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71134 | Témat: 8169

30.04 2024 9:01


Wankel se vrátil na scénu v kombinaci s Mazdou MX-30 R-EV. Klasický čtyřválec by ale býval mnohem lepší
Motor s rotačním pístem je zpátky. Byla kolem toho velká očekávání a po realizaci celého tohoto projektu zavládlo docela velké nadšení. Teď se nám konečně tohle auto dostalo do ruky. A? Popravdě, i když se nám to neříká lehce, úplně odvaření z výsledku nejsme.

Autor: Lukáš Dittrich
Kategorie: Mazda akumulátor auto BMW i3 crossover elektromobil hybrid klimatizace spotřeba wankel wankelův motor
Datum zveřejnění: Tue, 30 Apr 2024 05:14:43 +0000

Možná je škoda, že Mazda slavný rotační píst na první pohled ještě trochu více neprodala. Pod kapotou se sice udála téměř revoluce, ale na pohled je verze R-EV úplně stejná jako klasická MX-30. Liší se jenom symboly rotačního pístu a jinak je vše stejné.

Pod povrchem se toho ale změnilo více. Z podstatných věcí, které stojí za zmínku, jsou důležité především dvě. Je tady spalovací motor s rotačním pístem, přičemž je to jednokomorový wankel. Takže tu máme jeden rotační píst. Druhá důležitá věc je výrazně menší akumulátor oproti elektrické verzi (17,5 kWh). Díky tomu hmotnost zůstala navzdory instalaci spalovacího motoru a další s tím související techniky v podstatě stejná jako u elektromobilu.

Stejná zvenku, stejná uvnitř

Také interiér zůstal stejný. To znamená klasické uspořádání od Mazdy, které je prostě výborné. Malinko diskutabilní je dotykový panel klimatizace umístěný hooodně nízko, ale na to se dá asi zvyknout. Co mne trochu překvapilo, když takhle mluvíme o klimatizaci, byla intenzita topení. Zcela běžně během zimního týdne jsem musel mít nastavených na panelu klimatizace osmnáct stupňů, protože jinak topení běželo až přehnaně moc. Trochu mrzutá je jednozonová klimatizace, když se tu bavíme o autě za milion.

Zdroj: Dittrich Lukáš

Specialitou, kterou najdete na středovém tunelu, je volič režimů fungování hybridního systému. K dispozici jsou režimy Charge, Normal a EV. U režimu dobíjení baterie přes rotační píst si můžete v infotainmentu nastavit, jak moc chcete baterku nabít během jízdy. Pamatujte ale, že tohle je vysoce neefektivní a dost drahý způsob dobíjení, který se vám ani náhodou nevyplatí. Tohle ovšem platí pro úplně všechny plug-in hybridy.

Jezdí moc hezky

Jízdně je MX-30 R-EV parádní. Je to pohodlný, díky výkonnějšímu elektromotoru (170 k) docela dynamický a příjemně tichý vůz. Výjimkou jsou pouze situace, kdyby náhodou uživatel chtěl s tímto „plug-in hybridem" jezdit jako s normálním autem a vůbec vůz nedobíjel. Pak se dostane do fáze studených startů, kdy systém musí přes wankel dobíjet akumulátor a zároveň topit. Generátor se tak podívá do dosti vysokých otáček a začíná být hlučný.

Ano, máte pravdu, ještě jsme to nezmínili. Wankel má parametry 75 koní/117 Nm a funguje zde pouze jako generátor. Nemá převodovku, není nijak napojený na hnanou nápravu. Je to výhradně integrovaná elektrárna. Mazda MX-30 R-EV vlastně navazuje třeba na BMW i3 REX, kde stejnou roli zastával motocyklový dvouválec. Roztočený wankel má netradiční zvuk, trochu to připomíná letadlo. Pokud vás aspoň trochu zajímá technika, bude se vám tohle hnací ústrojí líbit. Jenže jakmile do hry pustíte zdravý rozum, narazíte na zásadní problém.

Spotřeba šestiválce je ostudou

Přiznám se, že jsem si ani po sedmidenním testu nedokázal odpověď na otázku, k čemu vlastně takhle poměrně složitá technika je dobrá a pro jakého zákazníka je verze R-EV určená. Důvodem je neobvykle vysoká spotřeba generátoru. Jakmile vůz spadl do hybridního režimu (při nabití zhruba na 40 %) a začal více dobíjet, průměrná spotřeba rostla raketovou rychlostí. Při jízdě po dálnici se pak pod 10 l/100 km nedostala a občas překračovala i 11 l/100 km. Přičemž na dálnicích vás systém v určitých fázích dobíjení nepustí přes 130 km/h, ačkoliv oficiálně je omezovač nastaven na 140 km/h.

Při vší úctě, pro takhle malý crossover vybavený de facto plug-in hybridním ústrojím je to prostě ostuda. Nedávno jsem měl na test Audi A6 Allroad s naftovým šestiválcem, který měl stejnou spotřebu při tempu kolem 200 km/h. Když jsme se vraceli s Itálie s plug-in hybridním Peugeotem 308 SW s vybitou baterkou a přes Německo jsme jeli tempem chvílemi i kolem 220 km/h, skončili jsme na průměru 6,5 l/100 km. To jen pro kontext.

Něco z mého motoristického já mi říká, že mít v autě wankel je prostě cool, ale fakta hovoří jasně. Jakýkoliv jiný plug-in hybrid klasické konstrukce i ve větším autě bude úspornější. Bohužel to není překvapení. Jedním z důvodů, proč tento typ motorů zmizel ze scény, byla právě vysoká produkce emisí a vysoká spotřeba. Nakonec ono samo o sobě ledasco vypovídá, když plug-in hybrid s akumulátorem o kapacitě 17,5 kWh a s karoserií malého crossoveru má 50litrovou nádrž na benzin. Octavia iV si vystačila s nádrží menší o deset litrů. Tahle nádrž mimochodem pochází z benzinové verze prodávané v Japonsku. Jaká škoda, že právě benzinová MX-30 se do Evropy nepodívá.

Zdroj: Dittrich Lukáš
Zdroj: Dittrich Lukáš
V základu stále elektromobil

Nejlépe funguje Mazda MX-30 R-EV ve chvílích, kdy jede v čistě elektrickém režimu, nebo pokud jede v hybridním režimu v městském provozu. Tedy na kratších trasách. Možná je to jen můj dojem, ale přišlo mi, že fanoušci v příchodu wankelu viděli způsob, jak dostanou pěkný crossover pro univerzální použití, který nebudou nabíjet a budou s ním vesele jezdit jako s kterýmkoliv jiným benzinovým autem. Ano, jde to, ale bude to poměrně kompromisní špás.

Nemělo by zapadnout, že i MX-30 R-EV je pořád v základu elektromobil, takže akumulátor lze dobíjet přes DC nabíjení. Sice systém zvládne maximálně nějakých 36 kW a během testu jsme se nedostali přes 32 kW, celkem malý akumulátor se ovšem tímto způsobem dobije poměrně rychle. Z dvaceti na padesát procent jsme nepotřebovali ani deset minut. V zimě dokonce můžete využít také možnost předehřát baterii před příjezdem k dobíječce přesně tak, jak to mají velké elektromobily. V elektrickém režimu ujede Mazda MX-30 R-EV zhruba 80 km.

Kompaktní crossoveryTest Volkswagen Tiguan 2.0 TSI 4MOTION je SUV s chutí do života

Volkswagen Tiguan v aktuální generaci pomalu finišuje. Vyzkoušeli jsme parádní benzinovou variantu.
Test Kia Sportage 1.6 CRDi MHEV pohledem ženy: Inspirativní kosmonaut

V březnu jsme se s novou Sportage projeli v Krkonoších a byli jsme doslova unešení inovativními řešení i jejím novým vzezřením. Co přinesl klasický test?

Cenové dilema

K MX-30 osazené rotačním pístem je potřeba dodat ještě jeden detail, a sice cenu. Elektrická MX-30 startuje částkou 949 000 Kč a přesně tou stejnou částkou startuje také verze osazená motorem s rotačním pístem. Rozhodování to asi nebude jednoduché, ale já jsem během těch sedmi dnů nakonec dospěl k závěru, že bych u MX-30 raději sáhl po čistě elektrické verzi, i když je méně výkonná (145 k). Ve finále totiž bude japonský crossover většinou sloužit jako několikáté auto v rodině pro kratší cesty a když už jednou za čas vyrazí MX-30 někam na chatu, patrně to bude v dosahu i elektrické varianty.

Navíc R-EV obsahuje všechno, co má elektromobil a nad rámec toho přináší ještě spalovací motor netypické konstrukce, což může být potenciální problém pro další servis. Víte, co by ale nakonec bylo nejlepší? Když by Mazda v EU nabídla japonskou MX-30. Ta totiž může mít i klasický benzinový čtyřválec, může mít pohon všech kol, bude mít určitě také rozumnou spotřebu. Jenže emisní limity jsou proti, takže tu místo toho máme auto vybavené elektrickými EL-značkami, které občas konzumuje i 11 l/100 km. Vítejte v Evropě.

Zdroj: Dittrich Lukáš
Zdroj: Dittrich Lukáš
Slepá ulička, obávám se

Mazda mi je sympatická, protože si jde vlastní cestou. A to dlouhodobě. Pořád hledá řešení, která nezapadají do hlavního proudu dnešní doby. Příkladů můžeme jmenovat spoustu. Velké atmosféry místo downsizingu, řadový dieselový šestiválec pro CX-60 v době, kdy je pro evropské úředníky vznětový motor jedno velké FUJ, motor s kompresním spalování benzinu Skyactiv-X nebo teď wankel v roli generátoru. Ne vždy se ale vyplácí jít proti proudu, protože ony ostatní automobilky také nejsou úplně hloupé. Když tedy najdete s davem, dříve či později se vám stane, že narazíte na slepou uličku. A mám velké obavy, že koncepce sériového hybridu využívajícího wankelův motor s rotačním pístem je přesně tím případem.

    - Zdroj: Dittrich Lukáš
    -
    -
    -
Celá galerie 30

Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





30.04 2024 9:01


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email