Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 17 kvě 2024
Celkem je zde 405 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: ChilldaPlaya
Uživatelů dnes: 4
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 48 452
Online návštěvníků
Návštěvníků: 402
Uživatelů: 3
Celkem: 405

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71134 | Témat: 8169

29.04 2024 9:01


Legendy minulosti: Dodge Charger oslnil vizuálem převrhlé lahve a sedmilitrovým motorem
Stačí málo k tomu, aby se auto stalo nezapomenutelným - objevit se na filmovém plátně. Slavná honička z filmu Bullitt zajistila tomuto vozu nesmrtelnost.

Autor: autoweb
Kategorie: Dodge Charger auto automobil automobilka ceny benzínu Chrysler Dodge Dodge Magnum Ford Ford Mustang Mustang NASCAR nový střechy výkon výkon motoru
Datum zveřejnění: Mon, 29 Apr 2024 05:00:00 +0000

Nebyl to ale jen Bullitt (v českém překladu Bullittův případ), elegantní kupé Dodge Charger se objevilo i v několika dalších filmech a zejména i dnes je populární u filmařů - vzpomeňte na snímky Rychle a zběsile nebo bláznivá předělávka The Dukes of Hazzard. Možná i tato filmová sláva patří k důvodům, proč je originální Charger jedním z nejdražších a nejžádanějších původních muscle carů, které si můžete koupit.

Myšlenka velkého kupé se zrodila už počátkem šedesátých let, kdy pověřil Chrysler divizi Dodge stavbou vozu, který by zapadl mezi konkurenční Ford Mustang a „luxusní" Ford Thunderbird. Dodge měl být výkonný a sportovní, ale také luxusní a prestižní. Použít měl platformu B, na které vyjížděly Chryslery od roku 1962 až do roku 1979.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com
Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com
Brutální motor jako základ úspěchu

Přesto nebyly počátky úplně snadné a Chrysler nevěděl, kam přesně auto zařadit. Mezi automobilkou a dealery se neustále vedly spory, jestli má auto být „více Mustang" nebo „více Barracuda". Chrysler (potažmo Dodge) ale měl v rukávu jedno eso, se kterým konkurence moc nepočítala - brutální motor. První Dodge Charger se ukázal už na začátku roku 1966, tedy v době, kdy byla ropná krize ještě v nedohlednu a spotřebu nikdo neřešil. Benzinu bylo dost a peněz na utrácení také. A tak dostal vedle dvou osmiválců 5,2 a 5,9 litru nový Dodge Charger novinku v podobě motoru 7,0 l V8 HEMI, který měl výkon hodně přes 400 koní. V první generaci jich ale bylo vyrobeno jen necelých 500.

Dodge Charger ale odhalil jeden problém - aerodynamiku. Na svou dobu to bylo jedno z nejrychlejších aut a s manuální čtyřstupňovou převodovkou umělo jezdit rychlostí přes 240 km/h. Řidiči si stěžovali, že auto neuvěřitelně plave a říkali, že je to jako jezdit na ledu. Zkoušky aerodynamiky pak odhalily, že vzduch proudí přes auto rychleji než pod ním, což způsobovalo vztlak - Chargerr tak dostal dodatečný spoiler.

Vizuál jako převrhlá láhev nejoblíbenějšího amerického nápoje?

Druhá generace Dodge Charger se prodávala od roku 1968 do roku 1970. Karoserii, při jejímž návrhu se prý designér Richard Sias inspiroval u převrhlé láhve"kokakoly", všichni znáte právě především díky televizi a právem je označována za jeden z nejelegantnějších tvarů na amerických autech své doby. I dnes působí dostatečně dynamicky a dravě. Pod kapotou se objevil základní řadový šestiválec 3,7 litru, ale asi správně předpokládáte, že teprve osmiválec je to, co takové auto potřebuje. Vrcholem pak byl motor o objemu 7,2 litru, který i po změnách v měření výkonu stále nabízel minimálně 375 koní (neoficální údaj hovoří o číslovce 430 - 450 koní, protože automobilky rády hodnoty podceňovaly).

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com
Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com

Vzniklo i plno speciálních verzí zejména s odkazem na závody NASCAR, kde mezi sebou americké automobilky soupeřily. Například Dodge Charger 500 byl představen v roce 1968 a dostal aerodynamicky vylepšenou karoserii s jiným sklonem zadního okna a střechy a jinou přední částí - díky tomu byl stabilnější. V dubnu 1969 se pak představil Dodge Charger Daytona, který vycházel z modelu Charger 500, ale dostal aerodynamičtější karoseii s protaženým předkem a především velmi charakteristickým obřím zadním křídlem. Při testech auto dosáhlo bezpečně rychlosti 330 km/h, ale pro sériovou výrobu bylo trochu upraveno. Dodge vyrobil jen 503 aut, z toho 433 vozů mělo motor 7,2 litru (375 koní) a 70 aut motor 7,0 l HEMI (425 koní). Třetí generace Chargeru, nabízená v letech 1971 až 1974, už ale doplatila na rostoucí ceny benzinu a pojištění, takže se přestaly prosazovat velké motory. Výkony silničních verzí se snížily a automobilky se začaly soustředit také na bezpečnost a efektivitu. I tak ale zůstala třetí generace Chargeru docela oblíbená a například v roce 1973 se ho prodalo přes 100 000 kusů. Prosadil se i v závodech NASCAR, když s ním mezi roky 1972 a 1977 nasbíral Richard Petty 25 vítězství.

AmerikyIkona překračující dekády: Nový Ford Mustang v sobě spojuje tradici a inovaci

Nový Mustang představuje reinkarnaci americké legendy, která spojuje moderní design s ikonickými prvky, jež již šest desetiletí oslovují řidiče po celém světě. Pro zákazníky z Čech bude k dispozici nejen jako model GT začínající na cenovce 1,5 milionu korun.
Legendy minulosti: Chevrolet Camaro - malé zvířátko, které požírá mustangy

Koncern General Motoros zareagoval na úspěch Mustangu naštěstí rychle a ještě před ropnou krizí přivedl na svět svůj vlastní muscle car.

Čtvrtá generace Dodge Charger na platformě B už byla od předešlých verzí dost odlišná a změna designu karoserie způsobila, že auto nemohlo závodit v NASCAR, takže týmy dostaly výjimku a mohly používat karoserie minulého Chargeru. Obliba modelu ale upadala a i když se ho v roce 1976 prodalo 65 000 kusů, bylo jasné, že auto pomalu končí. V roce 1977 opustilo brány závodů jen 36 000 aut a o rok později necelé tři tisícovky. Dodge Charger byl nahrazen modelem Dodge Magnum a jméno Charger bylo použito pro něco, co snad ani nestojí za řeč.

Zdroj: media.stellantisnorthamerica.com

Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





29.04 2024 9:01


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email