Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 27 dubna 2024
Celkem je zde 241 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: laus
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 422
Online návštěvníků
Návštěvníků: 237
Uživatelů: 4
Celkem: 241

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71020 | Témat: 8169

22.03 2024 9:00


Legendy minulosti: Původní Renault 5 je mrtev, ať žije jeho elektrifikovaný nástupce
Na ženevském autosalonu se nedávno představila nová generace pětkového modelu s držákem na bagetu. Historie Renaultu 5 se však začala psát před vánočními svátky v roce 1971.

Autor: autoweb
Kategorie: Renault Renault 5 Alpine Audi auto automobil hatchback Honda Írán levná auta levné Mini motory osvětlení převodovky Renault Clio Volkswagen Golf výkon výkon motoru
Datum zveřejnění: Thu, 21 Mar 2024 11:30:00 +0000

O francouzských automobilkách se říkávalo, že jediné, co umí udělat pořádně, jsou malá jednoduchá městská auta. Renault se je naučil dělat počátkem sedmdesátých let, když na konci roku 1971 představil model Renault 5. Byl to malý hatchback s čtyřválcovými motory, který měl automobilku postavit na nohy. Povedlo se mu to? Jelikož se vyráběl od začátku roku 1972 až do roku 1996, tak asi ano. Dokonce v Íránu sjížděl z linek ještě v roce 2002...

První generaci Renaultu 5 (1972 - 1985) navrhl Michel Boué, ale bohužel se nedožil jeho uvedení na trh. Boué navrhl zadní koncová světla v celém C sloupku, ale do sériové výroby se nakonec včetně dalších detailů nedostala. Renault 5 ale bylo velmi moderní a pokrokové auto - jen o vlásek mu unikl titul Auto roku 1973, který uzmulo Audi 80. Renaultu 5 ale patří jedno prvenství - je to první sériové auto na světě, které mělo odolné a levné plastové nárazníky. To se líbilo Francouzům, kteří parkují stylem „ťuk - ťuk - a jsem tam".

Z „podvolantu" do středu

Ačkoli Renault 5 vstoupil do segmentu malých aut, neokopíroval koncepci Issigonisova Mini a motor byl uložený vpředu podélně. Vlastně tak adoptoval základní architekturu z Renaultu 4 včetně nápravy s vlečenými rameny vpředu a vzadu. Motory měly rozvod OHV, karburátory a byly to standardní jednotky, které jste našli pod kapotou Renaultů 8 a 16. Díky sdílení komponent se podařilo cenu Renaultu 5 udržet na nízké úrovni a auto se první roky prodávalo velmi dobře. Zákazníci ocenili i slušnou spotřebu, na které se podepsal nízký koeficient odporu vzduchu 0,37. Tehdy byla běžná hodnota třeba 0,45 a víc. První verze Renaultu 5 měly páku převodovky umístěnou v palubní desce, jak bylo tehdy ve Francii zvykem, ale už za rok se řadící páka přesunula na podlahu, což zlepšilo přesnost a rychlost řazení. A především to umožnilo, aby si auto oblíbili i v okolních zemích, kde řazení pod volantem tolik nefrčelo.

Zdroj: Renault

Převodovka byla uložená před motorem nad nápravou a motor za nápravou, což propůjčovalo vozu docela slušné rozložení hmotnosti a následkem toho dobrou ovladatelnost. Trochu to pak ale pokazilo umístění rezervy pod kapotu dopředu, kde bylo místo, a kam si lidé cpali i těžká zavazadla. Ale s Renaultem 5 se moc rychle nejezdilo, i když čtyřválce o objemu od 850 do 1400 kubíků nebyly slabé.

Rychlý pokrok ve vývoji

Renault 5 procházel kontinuálním zlepšováním. V roce 1974, kdy už měl řadicí páku na podlaze, dostal také účinnější světlomety, elektrické ostřikovače, dvourychlostní ventilátor, čalounění celého interiéru, elektronický otáčkoměr a třeba denní počítadlo kilometrů. Postupně pak do výbavy přibývaly věci jako zadní stěrač, osvětlení interiéru vzadu a v kufru, podsvícené ovladače na přístrojové desce... Prostě věci, které dnes bereme za samozřejmost.

Zdroj: Renault

Rok 1976 je pro Renault 5 důležitý z několika stránek. Nejen, že se představila sportovní verze R5 Alpine, ale také se auto začalo prodávat v USA, kde byla po ropné krizi poptávka po malých autech (viz Legendy minulosti: Honda Civic). Spolu s AMC (American Motors Corporation) vznikl Renault Le Car, který měl čtrnáctistovku o výkonu 55 koní, spotřebu kolem 8 litrů na 100 km (na americké poměry velmi slušnou) a úpravy, aby vyhovoval americkému trhu. Neprodával se zle, dokonce skončil i ve službách policie.

Model Renault 5 Alpine (na některých trzích se jmenoval Gordini) dostal vyladěnou čtrnáctistovku s větší kompresí, která i přes rozvod OHV zvládala slušné otáčky a uměla ze sebe dostat 93 koní. Byla to konkurence třeba pro později opěvovaný Volkswagen Golf GTI. R5 Alpine se dostal na stovku pod 10 sekund a maximální rychlost ležela na hranici 170 km/h.První generace ještě stihla několik důležitých věcí, z nichž je nejzajímavější představení modelu Renault 5 Turbo. V reakci na úspěchy Lancie Stratos a působení Renaultu v automobilových soutěžích představila továrna v roce 1980 šílenou verzi s uprostřed uloženým motorem 1,4 l s přeplňováním. Motor poháněl zadní kola silou 160 koní a 221 Nm. Na svou dobu (auto vážilo jen 970 kg) to byla naprostá šílenost.

V roce 1982 se ještě představila „civilnější" verze Renault 5 Alpine Turbo, která měla ale motor standardně uložený vpředu a poháněla přední kola. Turbodmychadlo Garrett dovolilo výkon 110 koní, stovku vůz zvládl za 9,1 sekundy a rozjel se na 185 km/h. R5 Alpine Turbo byl ale velmi drahý.

Auto jako spotřební zboží

V roce 1984 se už ukázala druhá generace, ale ta první po sobě zanechala významný otisk. Ukázala, že Renault umí udělat malé a schopné auto, takže vlastně byl založen veledůležitý rodokmen masových produktů za pár korun. Bohužel to mělo dopad i na životnost aut - lidé je brali jako spotřební zboží. V roce 2006 třeba magazín Auto Express provedl výzkum, který odhalil, že z asi 217 000 Renaultů 5 první generace dovezených do Velké Británie jich v provozu bylo už jen 317.

Zdroj: Renault

Druhá generace vyráběná v letech 1985 až 1996 prodělala velké změny. Adoptovala techniku Renaultů 9 a 11, takže se motory vpředu otočily napříč a vpředu jste našli vzpěry MacPherson. Úpravy na aerodynamice zlepšily koeficient odporu vzduchu na 0,35 a díky pětistupňovým převodovkám se podařilo dále snížit spotřebu. Například ekonomické verze uměly jezdit za 4,1 litru na 100 km při rychlosti 90 km/h, což byla jedna z nejnižších hodnot v Evropě vůbec.V roce 1985 se opět objevila modernizovaná verze Renault 5 GT Turbo. Vpředu uložená letitá čtrnáctistovka „Cléon" pocházela z konce 50. let a měla výkon 115 koní. Auto sice bylo rychlé, ale trpělo na obří turboefekt a především motor špatně startoval. Model nebyl moc úspěšný a zákazníci raději volili verzi R5 GTE, která měla sedmnáctistovku se vstřikováním a výkonem 95 koní.

Svět RenaultuTest Clia předchozí generace

Jak se vám líbí oranžová?
Hybridní Renault Austral má české ceny. Sebevědomí mu rozhodně nechybí

Motor se v ceníku objevil už začátkem léta, prozrazoval o sobě ale jen technická data

Nebyla tak rychlá, ale měla lepší průběh výkonu, lépe se ovládala a byla ekonomičtější a spolehlivější. Později motor v GT Turbo dostal nové zapalování, točil se víc a měl výkon až 120 koní. Nakonec ale byl R5 GT Turbo stažen z výroby a nahrazen modely Clio 16V a Clio Williams. Za zmínku stojí ještě unikátní verze R5 Cabriolet, která se vyráběla v Belgii u firmy EBS. Vzniklo jen 1400 aut na speciální objednávku.

R5 nepřežila Clio

V devadesátých letech už byl model Renault 5 poměrně zastaralý. Když se v roce 1990 ukázalo Clio, výroba „pětky" se přesunula na Slovinsko, kde vůz dostal jméno Campus a jen dva motory - čtrnáctistovku a diesel 1,5 litru. Protože se později představené Twingo (1992) prodávalo jen s volantem vlevo, v Anglii byl stále Campus populární jako levná a spolehlivá volba.

Renault 5 pak ještě vznikal například v Íránu až do roku 2002. Celkem bylo vyrobeno přes 5,5 milionu vozů R5 všech verzí. Dnes ho seženete jen velmi těžko v originálním a zachovalém stavu, takže pokud uvažujete nad tímhle malým ikonickým Francouzem, připravte si hodně peněz a především nervů. Ovšem verze Alpine a Turbo by mohly být zachovalé, i když drahé.

Zdroj: Renault Group

A nebo již brzy budete moci sáhnout po jeho elektrickém nástupci v podobě elektrifikované pětky, která se před nedávnem představila na ženevském autosalonu a strhla na sebe poměrně velkou pozornost. Bodejť by ne. Jedná se o podařeného, a velmi barevného nástupce.

Zdroj: Renault Group
Zdroj: Renault Group
Zdroj: Renault Group

Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





22.03 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email