Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 24 listopadu 2024
Celkem je zde 495 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Foglisss
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 3
Uživatelů celkem: 48 831
Online návštěvníků
Návštěvníků: 495
Uživatelů: 0
Celkem: 495

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72138 | Témat: 8169

11.03 2024 9:01


Máme rádi diesel aneb čtyři důvody, proč nafta nepatří do kamen a už vůbec ne do minulosti
Diesel se stal nenáviděným druhem spalovacího motoru. Elektrikáři mu říkají „rakovinomet", automobilky zuřivě škrtají v nabídkách a pak říkají „hleďte, lidi diesely přestali kupovat". Uvidíme, kam se celý vývoj posune, ale po dalším svezení v jednom z mnoha hybridů, který přišel jako náhrada za vznětový motor, potřebujeme říci, že nafťák má obrovské výhody a zatím to vypadá, že nám bude chybět.

Autor: Lukáš Dittrich
Kategorie: zábava auta Dacia Dacia Duster diesel Hyundai Hyundai Santa Fe motory nafta naftový motor nová auta palivo spotřeba zas
Datum zveřejnění: Mon, 11 Mar 2024 06:25:34 +0000

Podívejte se, pokud milujete elektromobily, nabíjení ze sluníčka a sosání u Lidlu, my vám to nebereme, určitě si elektrické auto kupte. Stejně tak si kupte benzinový nebo hybridní automobil, a pokud v tom vidíte smysl, kupte si třeba i vodíkovou Toyotu Mirai. Jak je ctěná libost. Málokdo si to uvědomuje, ale my teď a tady pořád žijeme ve zlatém věku motorismu. Na trhu figuruje tolik druhů pohonů, jako nikdy dříve. Takhle by to mělo zůstat. Každý ať si koupí, co uzná za vhodné. Jenže ono to takhle samozřejmě fungovat nebude věčně, šrouby se utahují. Aktuálně se to týká hlavně dieselových aut.

Vznětové motory postupně mizí. Příkladů najdeme spoustu. Třeba nový Hyundai Santa Fe si má vystačit jen s hybridem, koncern Stellantis škrtá vznětové motory ve velkém, takže už u spousty modelů najdete leda tak slaboučký 130koňový čtyřválec, pokud ho tam vůbec najdete. Chcete silnější motor? Kupte si plug-in hybrid. Na dvoulitry o výkonu kolem 200 koní se v nižší střední třídě zanevřelo. Chtěli byste naftovou Octavii RS? Po nedávné modernizaci máte smůlu. Takhle bychom mohli pokračovat pěkně dlouho. Samozřejmě čest výjimkám typu Mazdy, která relativně nedávno přidala do své nabídky pro CX-60 řadový vznětový šestiválec.

Další komentářeKomentář: „Wéercéčka" trýzní krajinu, obyvatele i silnice. A nebylo by lepší raději rovnou zakázat úplně všechno?

Motoristický svátek, historický moment, prestižní událost... Asi takto nějak by se daly charakterizovat závody seriálu WRC, které se v rámci Středoevropské rally poprvé částečně konaly také na území ČR. Fanoušek ještě nikdy neměl vrcholný motorsport blíž. Jenže hned se samozřejmě objevily názory o tom, jak jsou závody rally přežitek, jak škodí přírodě, místním obyvatelům, silnicím. Takové názory jsou hloupé, krátkozraké a tak trochu z nich vyplývá, že by se v ČR nemělo konat absolutně vůbec nic.
Komentář: Nejprve zúžili silnice, pak si začali stěžovat, že auta brzdí MHD. Zpoplatnění vjezdu do tří ulic na Praze 1 je zbytečný nesmysl

Od nového roku zřejmě dojde ke zpoplatnění průjezdu některých ulic na Praze 1. V centru pozornosti je Smetanovo nábřeží. Už zase, chtělo by se říci.

Některé automobilky vám pak jsou schopné na tiskové konferenci tvrdit, jak se pěkně ty hybridy prodávají a jak se prodávají lépe, než diesely. To ostatně vychází i z celoevropských statistik. Diesel vytrvale klesá. Klesá tedy zájem zákazníků? No to asi těžko můžeme s určitostí tvrdit, když jsme nastavili na trhu takové podmínky, že klesá nabídka takových aut a když někteří výrobci (např. Ford u Focusu) aplikují obchodní strategii dramatických slev, které se (ano, tušíte správně) naftového motoru netýkají.

Takže před tím, než tahle přeregulovanost trhu diesel definitivně zadusí, pojďme si ještě připomenout důvody, proč třeba tady nám v redakci bude občas poctivá naftička chybět. Ačkoliv samozřejmě má i řadu nevýhod a takové ty načipované vraky s vykuchaným filtrem pevných částic hulící jak studená kamna, do kterých tady naše jedna sousedka nahází vlhké uhlí a pak to vypadá, že jí chytla střecha, jsou skutečné zlo.

Nízká spotřeba jako hlavní výhoda

Nízká spotřeba je hlavní výhoda. Dieselové motory mají z podstaty svého fungování poměrně vysokou účinnost spalování a tudíž nízkou spotřebu kombinovanou s vysokým točivým momentem. Zvládají tak lépe větší zatížení a i při něm je jejich spotřeba velmi přijatelná. My tady v redakcích Autowebu i Autosalonu testujeme nová auta každý týden a trend je zcela jasný. Ano, hybridy umí být velmi úsporné při jízdě po městě, jenže jakmile dojde na delší dálniční jízdu, ještě navíc třeba s rakví na střeše, v rychlejším tempu nebo nedej bože s přívěsem, nic lepšího než dieselový motor dodnes neexistuje. U hybridů zpravidla na dálnicích elektromotor zas až tolik pomoci nedokáže a ejhle, najednou tam je desetilitrový průměr jak malovaný. Vznětové agregáty jsou prostě skvělé na dlouhé cesty. Své o tom jistě budou vědět manažeři, kteří byli donuceni přesednout z naftových firemních aut do plug-in hybridů.

Já osobně ještě spolupracuji s časopisem, kde už celá desetiletí praktikujeme s kolegy takové měřicí testy. Jezdí se od devadesátých let stejná 145 km dlouhá trasa a nedávno jsme dělali obří tabulku s výsledky. Historicky nejúspornější bylo plug-in hybridní BMW 3, které ale mělo na začátku testovací trasy plně nabité baterie. Další v pořadí už jsou diesely, konkrétně Mokka s motorem 1.5 CDTI, která vykázala průměr 4,5 l/100 km.

Dojezd dává svobodu

S nízkou spotřebou souvisí ještě jedna výhoda - velký dojezd. Když tohle řeknete fanouškům elektromobilů, svou závist budou maskovat posměšky, jak musíte jezdit do Chorvatska na jeden zátah a jak si za volantem čůráte na podlahu. Ale o to nejde. Ta svoboda spočívá v tom, že na startu nějaké delší trasy natankujete a pak už to nemusíte řešit. Máte daleko větší možnosti volby, kde palivo doplníte. Neřešíte, že se vám po dvou hodinách jízdy auto vybije a když jsou nabíječky obsazené, tak musíte čekat. S dieselem, když přijedete k benzince, kde je fronta, tak si prostě řeknete, že tu stát nebudete a jedete v klidu dalších 100 km jinam. Akční rádius je natolik velký, že o doplňování paliva téměř nemusíte přemýšlet. U hybridů tomu tak není, u plug-in hybridů to máte okořeněné dilematem, jestli teda někde dobíjet, když už si ty těžké baterky vozím s sebou. Pokud jde o dlouhé cesty, největší bezstarostnost vám dává diesel. Téhle cestovní svobodě se elektromobily ani zdaleka neblíží, hybridy ano, ale spíše u menších aut. Velkým SUV pořád více sluší nafta.

Táhne to vodspodu

Díky vysokému točivému momentu i poměrně slabá naftová auta umí dělat dojem, že jsou celkem svižná. Takový ten razantní kopanec a intenzivní zátah od nízkých otáček se postupně ztratil v dalších a dalších filtrech a v naladění automatických převodovek, ale to se nakonec týká i benzinových aut a elektromobilů. Svižná jízda dieselových vozů může být zábavná, protože dynamika je velmi solidní a jak jsme už zmínili, není vykoupena rychle rostoucí spotřebou. To jiný druh pohonu neumí. Šestiválcové motory k tomu přidají také pěkný zvuk a hezky zněly a jely také i takové naftové pětiválce Volvo. Budiž jim země lehká.

Nalož, co chceš

Už jsme to trochu nakousli. Jistě není náhoda, že u velkých automobilů a užitkáčů se prosadil právě diesel. Výborně zvládá vysoké zatížení. Ano, elektromotor by býval byl ještě lepší, ale nutnost dávat k velkým autům velké baterie ubírá na užitné hmotnosti a vůbec celou věc hodně komplikuje a především prodražuje. Táhnout obytný přívěs? S dieselem žádný problém. S elektromobilem nebo hybridem? Ano, to problém je. Jednak tahle auta odtáhnou mnohem méně co se hmotnosti týká a jednak v některých případech ani tažné vůbec mít nemohou. Tohle se mimochodem týká i hybridů. No a něco jako elektrické obytné auto je úplně sci-fi. Ono to sice teoreticky vypadá fajn, v podstatě by to byl obytňák s obří palubní baterií, jenže takové auto kromě obytné vestavby musí vozit právě ještě těžké baterie. A rázem zjistíte, že vám limit 3,5 tuny nestačí. Diesel si s tím poradí a ještě navíc nabídne i ve velkém autě krásný dojezd.

Diesel se postupně stává sprostým slovem, automobilky tlačí hybridy a elektromobily. Nové generace různých modelů už s dieselem na trh vůbec nepřichází. Dokonce i taková Dacia Duster v nové generaci nabídne místo dieselu hybrid. Cože, vy nemáte radost? Dnes se zdá, že naftový motor to má spočítané. U malých aut je minulostí už teď, jak jsme si řekli, začíná mizet i z nižší střední třídy a nakonec ani u aut typu nového BMW 5 to výrobci s nabídkou rozhodně nepřehání. Je to škoda, protože hlavně na dálkové cesty nic lepšího není. A zatím se na obzoru ani nic lepšího nerýsuje.

Holt tak budeme muset tankovat častěji do těch hybridů, nebo ještě častěji sosat energii z nabíječek, nebo si ty naše naftové paštiky budeme důkladněji opečovávat.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





11.03 2024 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email