Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 12 prosince 2025
Celkem je zde 1554 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: M4rt1nkl
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 49 490
Online návštěvníků
Návštěvníků: 1552
Uživatelů: 2
Celkem: 1554

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 74040 | Témat: 8169

10.03 2024 9:00


Škoda Motorsport slaví 25 let od vstupu do WRC. Připomeňte si závodní speciály, které psaly historii
Když se řekne mistrovství světa v rallye, každý si hned vybaví závodní speciály, jejichž zvuk je slyšet ještě dlouho po tom, co projely zatáčku kolem vás. A není tedy divu, že v této soutěži má už čtvrt století zástupce také naše tuzemská automobilka. Dnes už se na startovní pozice staví moderní vozy jako Fabia RS Rally2, ale historie závodění se začala psát úplně s jiným modelem.

Autor:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Kategorie: Zajímavosti o autech auto automobil kola nový palivový systém převodovky Škoda Škoda Fabia točivý moment výkon
Datum zveřejnění: Sun, 10 Mar 2024 06:00:25 +0000

Octavii vystřídala legendární Fabia

Píše se rok 1999 a Škoda vyvíjí první vůz, který bude nasazen do WRC. Jedná se o model Octavia WRC. Tento stroj měl pod kapotou dvoulitrový motor s pětiventilovou technikou. Jeho výkon dosahoval v té době 300 koní, přičemž točivý moment byl 500 Nm. K tomu všemu vůz disponoval pohonem všech čtyř kol a stal se tak nejdynamičtějším závodním vozem v historii výrobce. V ostrém režimu závodění si vedl poměrně dobře. Na Safari Rally 2001 dokonce skončila na třetím místě. Velkou zásluhu na tom měl tehdejší pilot Armin Schwarz.

Zdroj: Škoda

Sezona 2003 znamenala průlom, protože Octavia šla do důchodu a místo ní nastoupila upravená Fabia. Premiéru si automobil odbyl na německé rallye. Rozdíl mezi závodní a sériovou Fabií byl značný. Pod kapotou vozu byl totiž přeplňovaný vodou chlazený zážehový čtyřválce s objemem dva litry. Výkon 300 koní byl přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky a tří aktivních diferenciálů. Fabie musela také narůst, aby se vešla do požadované čtyřmetrové délky, proto na ni Škodovka přidala nový homologovaný přední nárazník.

Nejvýraznějším úspěchem modelu byla soutěž v roce 2005. Colin McRae s Fabii WRC obsadil sedmé místo na Wales Rally a po celou soutěž se držel celkově na druhém místě. Problematická spojka však zapříčinila, že tým musel ze soutěže odstoupit. Později až do roku 2007 startovaly s tímto vozem dva soukromé týmy, leč s tovární podporou.

Počátky prodejů závodních speciálů

Přelomové události nastaly v roce 2008. Mladoboleslavský tým začal vyvíjet projekt Škoda Fabia S2000, která měla základy v druhé generaci modelu Fabia. Poprvé se výrobce s autem ukázal na Intercontinental Rally Challenge. V tomto roce navíc Škoda spustila zákaznický program, který slaví úspěch až do současnosti. K zákazníkům se tak poprvé dostalo 63 závodních speciálů. V tomto období už se začíná na výsluní probojovávat jméno Jan Kopecký, který společně s jezdci Juho Hänninen a Esappekki Lappi získal několik národních a mezinárodních titulů.

Zdroj: Škoda

Nejúspěšnějším vozem továrního týmu byla ovšem Škoda Fabia R5, která se zapsala do historie automobilky jako nejúspěšnější projekt. Poprvé se automobil ukázal v roce 2015, protože se změnily předpisy a šampionát WRC2 nahradil SWRC, aby automobilka mohla ve své soutěžní kariéře pokračovat, potřebovala nový závoďák. Fabia R5 měla 1,6litrový přeplňovaný motor s výkonem 282 koní a točivým momentem 420 Nm. Nechybělo odpružení McPherson a pětistupňová sekvenční převodovka.

Další články o rallye„České WRC bylo extrémně náročné", stěžovali si závodníci. Pro rodáka Erika Caise to byl denní chleba

V servisním depu Středoevropské rallye jsme vyzpovídali českého talentovaného jezdce Erika Caise. Složité šumavské etapy pro něho nebyly tak složité, jako pro ostatní závodníky. Zjistili jsme proč.

České závodnice se chystají na Dakar. Chtějí ho pokořit 40 let starou Kachnou

Barbora Holická a Lucie Engová míří na Dakar Classic s legendárním Citroënem 2CV

O jak skvělé auto šlo, se tým přesvědčil na rallye v Portugalsku, kde získal druhé místo v celkovém pořadí. Další tituly na sebe nenechaly dlouho čekat, a tak je tým Škoda Motorsport sbíral od roku 2015 až 2018. V roce 2019 a 2021 to byly také tituly pro samotné jezdce. Roky plynuly, a tak se z původní Fabie R5 stala R5 Evo (Rally2 Evo).

Dnes už v duchu bezpečnosti a udržitelnosti

Pomalu se dostáváme do zatím poslední závodní etapy. Nejnovějším modelem, se kterými jezdci vyhrávají tituly, je Fabia RS Rally2, která se poprvé představila v červnu 2022. Výkonově si automobil trochu polepšil na 289 koní, 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec však pod kapotou zůstal, jen se vylepšily jeho vlastnosti. Stejně tak se zapracovalo na vyšší bezpečnosti a odolnosti. Vůz těží z šesti vrstev uhlíkových vláken a kevlaru, které chrání řidiče a spolujezdce před bočními nárazy, a další ochranu poskytuje vrstva pěny pohlcující nárazy.

Zdroj: Škoda

Motorsport však není už jen o rychlosti, zábavě a divácké podívané. V současné době se také dbá více na udržitelnost. To znamená, že aktuální palivový systém vozu RS Rally2 je navržený tak, aby fungoval na bezfosilní, uhlíkově neutrální palivo. Jestli vše bude fungovat ideálně se ukáže v budoucnu.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





10.03 2024 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email