Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 28 dubna 2024
Celkem je zde 255 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: audiniakk
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 423
Online návštěvníků
Návštěvníků: 253
Uživatelů: 2
Celkem: 255

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71024 | Témat: 8169

25.02 2024 9:00


Jak se rodí historie: Renault Clio Williams (1993) vynikal svou nadčasovou bláznivostí
Nebylo první ani poslední, ale zůstává nejlepší. Modré Clio z roku 1993 namíchalo jednoduchý koktejl tak, že jej dodnes nepřekonali ani vlastní příbuzní.

Autor: autoweb
Kategorie: Renault Clio auta auto automobil formule 1 Francie historie koktejl kola Peugeot Peugeot 205 podvozek Renault
Datum zveřejnění: Sun, 25 Feb 2024 06:00:00 +0000

Některá auta mají na svědomí lidé, do nichž byste to ani náhodou neřekli. A některá, třeba Renault Clio Williams, jsou na tom přesně opačně. Kouzelné slovo se za jménem francouzského hatchbacku neobjevilo proto, že by měl Williams s autem cokoli společného. To jen lidé od stejné značky na jiném konci Francie postavili Williamsu motor, s nímž vyhrál titul mistrů světa ve formuli 1.

Udělat ho hezčí, byl základ

Svým jménem bylo nejrychlejší Clio úlisně marketingovým počinem a barevné provedení se svezlo na stejné vlně. Ve Francii nezapomněli ani na další vizuální kvality, přifoukli blatníky, nasadili hezčí kola a ozvláštnili kabinu. Tah fungoval, auto se dobře prodávalo a dokonale nápadné zůstává dodnes. Jenže čtyři lesklé disky a trocha modré by samy o sobě na kultovní status nestačily.

Zdroj: Renault

Stejně jako dnes, i v devadesátých letech musela automobilka něco předvést, aby si získala náklonnost znalců. A francouzská automobilka věděla jak na to. Už Renault 5 Turbo byl šílený víc než jen trochu a samotné Clio mělo ve vlastní stáji potentní verzi 16V s osmnáctistovkou a téměř 140 koni. Při hmotnosti pod tunu to vůbec nebylo pomalé auto a jeho závodní verze s Jeanem Ragnottim za volantem pevně vězela v obecném povědomí. Právě soutěžním ambicím vděčí Williams za existenci, navzdory svému jménu. Vedení Renaultu totiž tušilo úspěch ve skupině A, který však byl nedosažitelný bez plného využití prostoru daného pravidly. To znamenalo homologovat dvoulitrový vůz.

Motor F7P pod kapotou Clia 16V byl jistě dobrým výchozím bodem. U RenaultSportu se nespokojili s prostým převrtáním a vyměnili celou řadu dílů včetně ventilů nebo klikové hřídele, byť výsledných 150 koní na žádné velké změny neukazuje. Ani 175 newtonmetrů nevypadá rekordně, ale nezapomeňte, že táhnou jen 980 kilogramů. Clio Williams vyjelo z továrny se 150 koni na tunu a při sprintu na stovku dokáže bez problémů zlikvidovat svého úhlavního rivala, Peugeot 205 GTI.

Speciální podvozek byl zábavný

Clio nejelo optimistických 215 km/h, jak sliboval Renault, ale dokázalo akcelerovat dost rychle, aby roztáhlo úsměv i největšímu skeptikovi. Podobně prosté byly také další ingredience receptu na zábavu. Speciálně vyvinutý podvozek si nehrál na žádnou formuli a povolil kolům překvapivě mnoho ústupnosti, když došlo na nerovný povrch. Devadesátá léta byla pověstná svou povýšeností nad nedotáčivost, tvůrci Clia se nebáli trochy hravosti.

Zdroj: Renault

Největší službu ale autu udělal jeho nízký moment setrvačnosti. Silný motor dovolil řidiči vystřelit rychle ze zatáčky, ale výhodné rozložení hmotnosti mu umožnilo jet rychle také do ní. Lehoučké Clio sebou nechalo bezstarostně pohazovat ze strany na stranu. Právě to udělalo z Clia Williams trhák. O nějakou exkluzivitu zcela jistě nešlo, Williams se prodával jako housky a Renault neváhal uvést na trh další dvě série auta. Ty byly lépe vybavené, bezpečnější a těžší, ale mechanicky se změnily jen málo a neztratily také nic z kouzla prvních aut.

Svět RenaultuTest Clia předchozí generace

Jak se vám líbí oranžová?
Hybridní Renault Austral má české ceny. Sebevědomí mu rozhodně nechybí

Motor se v ceníku objevil už začátkem léta, prozrazoval o sobě ale jen technická data

Renault Clio Williams byl tak obyčejný, jak jen skvělé auto může být. Vynikal snad jedině svou nadčasovou bláznivostí, kterou však nevymyslel. Stejně jako dnes, i před lety byl nápad strčit do nevinného hatchbacku velký naštvaný motor dokonale uhozený, a proto zcela moderní. Náklony v zatáčkách, ani mírou přilnavosti si dnes Clio Williams respekt nezjedná, jenže jeho vyvážení zůstává přinejmenším stejně zajímavé jako kdysi. A možná ještě zajímavější - jednoduchost je totiž nyní zapomenutou ctností.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





25.02 2024 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email