Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 14 kvě 2024
Celkem je zde 558 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Zigmund
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 446
Online návštěvníků
Návštěvníků: 558
Uživatelů: 0
Celkem: 558

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71109 | Témat: 8169

27.12 2023 9:00


Složitá legislativa i spory s aktivisty. Postavit v Česku dálnici není jen tak a často to trvá několik let
V rámci zimního období přichází konec stavebních prací na českých dálnicích a silnicích. Aktuálně je v realizaci zhruba 200 kilometrů dálnic, v příštím roce se zprovozní dalších 118 kilometrů a u dalších 93 km bude zahájena stavba. Jak je ale složité vůbec s takovou stavbou začít?

Autor:
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému

Kategorie: Zajímavosti o autech křižovatky legislativa řízení
Datum zveřejnění: Wed, 27 Dec 2023 06:04:32 +0000

Hotovo bude za deset let

„Dle současných plánů bude česká dálniční síť hotova do roku 2033, kdy dosáhne délky cca 2 000 km (nyní měří 1 375 km)," řekl Jan Studecký ze ŘSD. Deset let je dlouhá doba a leckdo by si mohl myslet, že výstavbu stát schválně zdržuje, aby nakrkl řidiče. Jenže ono to tak lehké není. Všechny dálnice a silnice musí vždy podléhat přesnému legislativnímu procesu, což samo o sobě znamená tisíce hodin práce a stovky předložených dokumentů k jednání. Česká legislativa je v tomto ohledu hodně komplikovaná, a proto všechno trvá.

Stavba také spolkne astronomické částky, které se na ni musí z rozpočtu vyčlenit. Určit však na kolik vyjde jeden kilometr dálnice, není tak jednoduchá matematika. „Kilometr dálnice, která veda rovinatým územím bude samozřejmě podstatně levnější, než dálnice vedoucí kopcovitým nebo horským terénem," řekl Studecký a pokračoval: „Dalším určujícím faktorem je počet a náročnost jednotlivých stavebních objektů. Cenu podstatně navyšují velké mosty, mimoúrovňové křižovatky nebo tunely. V neposlední řadě pak záleží na aktuální situaci na stavebním trhu. Například v současné době je většina velkých staveb vysoutěžena za podstatně nižší ceny, než jsou ty předpokládané."

Předrealizační proces spolkne několik let

Vše podléhá komplikované legislativě, a tak ještě před zahájením stavby se musí splnit klíčové cíle. Ty se rozdělují na čtyři fáze a každá z nich hraje důležitou roli a zároveň nemůže být vynechána. První fází je koncepce, její trvání může být až čtyři roky. Prakticky jde o výběr vhodné lokality a zpracování několika verzí stavby. Musí se přitom vyhodnotit vlivy na udržitelný rozvoj území, který nakonec schválí zastupitelstvo kraje. Současně probíhá studie proveditelnosti. Poté jde návrh na schválení Centrální komisí Ministerstva dopravy.

Pokud to klapne přichází na řadu územní přípravy, zpravidla se jedná o časový úsek tří let. V té je důležité posuzování vlivů na životní prostředí, což se provádí pomocí dokumentace EIA. Důležitou roli hraje tak vliv na zdraví obyvatel, ekosystému, či půdy. Poté na řadu přichází geotechnický a biologický průzkum a zpracovávají se projektové dokumentace pro územní rozhodnutí. Cílem této části je, aby se dokázalo, že se dá stavba skutečně realizovat a zároveň je v souladu se všemi platnými normami.

Zapomenout se nesmí ani na projednání s orgány státní správy jako je hygiena, policie, krajský úřad a odbor životního prostředí. Během územního řízení mohou všichni účastníci nahlížet do spisů a vyjadřovat svá stanoviska. „Mezi nejčastější komplikace patří odvolání a žaloby proti územnímu rozhodnutí či stavebnímu povolení a dále složitá majetkoprávní vypořádání, výjimkou nejsou ani spory s aktivisty," uvedl Studecký.

Další články o emisíchEuro 7 zdraží nová auta o 50 tisíc korun, spočítali výrobci. Lidé budou platit víc i za palivo

Katalyzátory nově upravených aut spotřebují víc paliva na zahřátí. Paradoxně zdraží i elektromobily

Tyhle auta dokážou jezdit pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Všechna stojí méně než 400 tisíc korun.

Mezi nejhospodárnější automobily patří malé japonské hatchbacky. Mezi pětici nejlepších se vešla i Škodovka nebo Hyundai.

Třetí fází jsou stavební přípravy. Ty mohou trvat až čtyři roky. Musí se provést podrobný geotechnický a hydrologický průzkum, ve kterém se zjistí například stabilita území. Dochází k projednání s orgány státní správy. Probíhá vypořádání se s vlastníky pozemků, realizuje se výkup pro účely stavby, zajišťují se věcná břemena nebo dočasné nájemní smlouvy. Na konci této fáze by mělo dojít k získání stavebního povolení. Poslední fáze se nazývá předrealizační. Trvat by měla nejdéle 8 měsíců. Spočívá v tom prakticky najít vhodného zhotovitele stavby, a proto se vypisuje tendr. Pak už jen vítězná firma vybere datum zahájení stavby dálnice nebo silnice.

Po dlouhém vyjednávání se konečně může stavět

Jakmile je schváleno a nic nebrání, aby se poprvé stavba dálnice rozjela naplno, následuje další zdlouhavý proces výstavby, který obvykle trvá až 36 měsíců. Zde se jedná o tu nejméně populární fázi mezi občany - kácí se dřeviny, demolují se stavby v okolí nebo se přesouvají ornice. Řadí se sem i archeologický výzkum - případný nález by opět stavební práce mohl zpozdit.

Poté už následují klasické zemní práce v podobě sanace podloží a pokládka vrstev. Nesmí se zapomenout na pilíře a opěry mostů, kanalizace či drenáže. Pak už dochází k samotné konstrukci stavby, když je vše hotovo, osadí se prvky jako jsou protihlukové stěn nebo svodidla.

Následně už přichází na řadu úplně poslední fáze, ve které se silnice osazuje dopravním značením, upravuje se terén kolem stavby a zprovozňuje se telematika. Do té patří například SOS sloupky a kamery. Silnice se před otevření musí také ještě řádně otestovat. A teprve pak po slavnostním otevření, se po ní projedou první řidiči.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





27.12 2023 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email