Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je neděle, 15 června 2025
Celkem je zde 508 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Džejár
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 49 243
Online návštěvníků
Návštěvníků: 508
Uživatelů: 0
Celkem: 508

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 73133 | Témat: 8169

31.10 2023 9:01


Legendy minulosti: Peugeot 205 poslal francouzskou automobilku mezi elitu
Obyčejný model 205 naprosto změnil pohled na francouzskou automobilku. Vrcholná sportovní verze byla jen logickým krokem zvyšujícím prestiž celé značky. "Dvěstěpětka" letos oslavila své čtyřicátiny.

Autor: autoweb
Kategorie: Peugeot 205 Austin auto automobil automobilka brzdy Evropská unie jízdní vlastnosti malé auto Mini motory Peugeot Peugeot RCZ rally Simca výkon výkon motoru
Datum zveřejnění: Tue, 31 Oct 2023 06:00:00 +0000

Když se v roce 1983 objevil nový Peugeot 205, byla to pro automobilku spása. Doba pokročila a zastarávající modelová řada nestačila na požadavky doby. Peugeot byl totiž v té době považován spíše za konzervativní značku a prestižní byly především sedany 504. Automobilka ale potřebovala něco pořádného a dosluhující model 104 nedokázal uspokojit potřeby „mladé dravé generace".

Peugeot začal zvažovat radikální malé auto v roce 1978, kdy automobilka koupila skomírající značku Simca. Ta měla s malými vozy praxi a vlastně ihned se začalo s vývojem nového modelu. Šéf designu značky Peugeot Gerard Welter sice tvrdí, že Peugeot 205 vznikl uvnitř automobilky, ale šušká se, že si ho nechal neoficiálně nakreslit ve studiu Pininfarina. To je dnes už jedno, každopádně je Peugeot 205 pořád zajímavé auto, to se musí nechat.

Zdroj: Peugeot

Peugeot 205 byl postaven na tehdy poměrně novém podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a jednoduchými vlečenými rameny a zkrutnou tyčí vzadu. To ale propůjčilo autu výborné jízdní vlastnosti (na svou dobu opravdu vynikající) a především praktičnost - v kufru bylo hodně místa. Zajímavosti se děly i pod kapotou. Malý Peugeot zpočátku dostal tzv. „kufříkový" motor PSA X z předchůdce Peugeot 104, který měl převodovku v jednom celku s motorem. Podobné řešení měl třeba Austin Mini. Peugeot díky tomu ušetřil spoustu místa, ale objevily se problémy se spolehlivostí s koncem 80. let pak automobilka raději přešla na modernější motory XU a TU s oddělenou převodovkou.

Zdroj: Peugeot
Kult kolem GTI

Pro Peugeot 205 byly typické i dieselové motory, které se setkaly se značnou oblibou, i když neposkytovaly tak atraktivní jízdní vlastnosti jako dravější a lehčí benzínové verze. A tím se dostáváme k modelu Peugeot 205 GTI, který se prvně objevil v roce 1984. Tehdy měl motor 1,6 litru a výkon 105 koní a o dva roky později dorazil druhá verze GTI s motorem 1,9 litru o výkonu 130 koní. Peugeot 205 GTI naprosto změnil pohled na auta s pohonem předních kol. Jeho vrozená tendence k přetáčivosti po ubrání plynu v zatáčce mu vynesla pověst nebezpečného zabijáka nepozorných řidičů, ale zatímco dnes by EU takové auto nepustila na silnice, kolem 205 GTI se koncem 80. let vytvořil kult. Získal si totiž oblibu i u zákazníků kupujících hlavně zadokolky a stal se velmi dostupným sportovním autem. Byl levný na provoz, spolehlivý a hlavně velmi zábavný.

Dvě verze 205 GTI měly za úkol přiblížit vlastnosti sportovního auta širšímu spektru zákazníků - zatímco silnější verze měla lepší výbavu (a také třeba kotoučové brzdy na všech kolech), levnější 1.6 GTI měla hlavně přitáhnout lidi s omezeným rozpočtem. Výkon slabší verze byl později zvýšen použitím hlavy z většího motoru na 115 koní a zároveň silnější 1.9 GTI oslabila ze 130 na 122 koní kvůli montáži katalyzátoru. Zůstal ale rozdíl ve výbavě a cenách.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Poslat stádo 200 koní na všechny kola? Není problém!

Výkony se nezdají jako moc vysoké, ale když vezmete v úvahu, že auto vážilo pod 900 kg i s plnou nádrží, dokázalo zle zatopit i prestižnějším značkám. Poměrem výkonu ku hmotnosti 144 koní na tunu dokázalo zastínit i mnoho novodobých aut. Peugeot 205 vznikl i v několika netradičních verzích, z nichž asi nejšílenější je model 205 T16. Jednalo se o limitovanou sérii 200 kusů, která měla pomoci homologovat závodní speciál rally „Skupiny B". Jak asi tušíte, auto mělo přeplňovaný motor uložený uprostřed, který svůj výkon kolem 200 koní posílal na všechna kola. Dovedete si představit, že by automobilka něco tak brutálního a nekorektního postavila třeba dnes?

Zdroj: Peugeot
Zajímavosti o PeugeotuPeugeot zkoumá možnosti, jak udělat ekologické motory i z více než desetiletých dieselů. Ušetřilo by to 400 milionů tun CO2

Syntetická paliva jsou známá zejména v kontextu automobilky Porsche, nicméně jejich možnosti zkoumá také Peugeot.
Nejprodávanější Peugeot v Česku prošel faceliftem. Získal na dravosti a atraktivitě

Peugeot 2008 příchází s faceliftem, který se velmi vyvedl a pro značku to znamená jediné. Král z trůnu určitě sesazen nebude.

Peugeot 205 se v různých drobných úpravách a verzích o výkonech od 45 do 130 koní vyráběl až do roku 1998. Za celých 15 let se ho prodalo 5,3 milionu kusů a design se prakticky nezměnil, protože to podle automobilky „nebylo potřeba". S tím se nedá než souhlasit, protože tak vznikla skutečná ikona a legenda minulosti. Je škoda, že plno aut už shnilo nebo skončilo v rukou nezodpovědných majitelů. Ikonické modely 205 GTI tak dnes v původním stavu skoro neseženete a když už, tak velmi draho. Je to ale příslib dobré investice do budoucna. Ostatně, jak už napsal kolega Lukáš Dittrich, homologační speciál 205 se letos prodával za neuvěřitelných 9 milionů korun českých! Uf!


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





31.10 2023 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email