Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 13 června 2025
Celkem je zde 309 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Dezerter33
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 49 240
Online návštěvníků
Návštěvníků: 309
Uživatelů: 0
Celkem: 309

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 73121 | Témat: 8169

29.09 2023 9:00


Legendy minulosti: Volkswagen Brouk, pravým názvem Type 1, se vyráběl až do roku 2003
Když konstruktér Ferdinand Porsche ve třicátých letech postavil na objednávku Adolfa Hitlera první prototyp "lidového vozu", těžko mohl někdo předvídat, že jeho návrh vydrží ve výrobě až do roku 2003 - tedy po dlouhých 65 let

Autor: autoweb
Kategorie: Volkswagen auto automobil design Ferdinand Porsche jízdní vlastnosti kabriolet malá auta objem motoru Porsche prototyp Tatra válka Volkswagen Brouk výkon výkon motoru zas
Datum zveřejnění: Fri, 29 Sep 2023 05:00:00 +0000

Volkswagen Type 1, jak se tento vůz jmenuje správně (populární označení Beetle se objevilo později), se ale začal sériově vyrábět až před válkou v roce 1938.

Pokud ale chceme jít dále do historie, zastavíme se dokonce v kopřivnické Tatře a u stolu konstruktéra Hanse Ledwinky. Ten totiž již v roce 1923 zkonstruoval model Tatra 11 s plochým motorem vpředu, čímž ušetřil mnoho místa a zlepšil ovladatelnost. V roce 1931 pak Hans Ledwinka sestrojil prototyp Tatra V570, který byl o dva roky později následován prototypem V570 s proudnicovým designem. Ten se podobal prototypu Porsche Type 12, který v roce 1931 sestrojil Ferdinand Porsche spolu s továrnou Zündapp. Ledwinka jako první použil plochý vzduchem chlazený čtyřválec, stejnou koncepci pak v roce 1933 okopíroval Ferdinand Porsche v prototypu Porsche Type 32 sestrojeném spolu s automobilkou NSU. Prototypy NSU a Zündapp ale nikdy nepokročily dále než ze stádia vývoje a navíc byly v průběhu války zničeny.

Zdroj: Pixabay
Myšlenka lidového vozu

Hans Ledwinka už v roce 1933 testoval automobil Tatra 77, který používal k pohonu vzduchem chlazený osmiválec vzadu a díky aerodynamickému proudnicovému designu dosahoval slušných rychlostí. Největším problémem ale bylo uchladit výkonný motor, s čímž si právě Hans Ledwinka poradil a což si nechal patentovat. Hitlera automobil Tatra 77 uchvátil a přikázal Porschemu podobný automobil v menším měřítku sestavit. A tak se zrodila myšlenka „lidového vozu". A vlastně tím vznikla i automobilka Volkswagen, protože legendární „brouk" byl vůbec první sériový automobil, který její brány opustil. Stalo se tak v roce 1938, ještě před vypuknutím války. Tatra ihned odhalila více než nápadnou podobnost s vlastní konstrukcí a podala na Volkswagen žalobu. Spor se podařilo dořešit až po válce v roce 1961, kdy Volkswagen v mimosoudním narovnání vyplatit Tatře tři miliony německých marek.

Těžko lze ale označit Ferdinanda Porsche za „sprostého plagiátora". Byl svazován omezenými prostředky a vlastně jen použil nápad, který se sám snažil zdokonalit. Vzduchem chlazený motor vzadu prosazoval Porsche od počátku 30. let už do prvního prototypu Porsche Type 12, ale nakonec Zündapp rozhodl o montáži vodou chlazeného pětiválce. Tehdy se totiž jednalo o příliš revoluční design, kterého se konstruktéři báli. Podobně novátorský pak byl Alec Issigonis s vozem Austin-Mini, jehož koncepce s motorem a převodovkou vpředu v jednom kompaktním bloku se okamžitě rozšířila.

Zdroj: Pixabay
Testovalo se miliony kilometrů

Před zahájením výroby urazily zkušební prototypy 2 900 000 km během testování, takže je vidět, jaký byl už tehdy kladen důraz na spolehlivost, odolnost a výkony. Ačkoli se z dnešního pohledu mohou zdát jízdní výkony Volkswagenu Beetle spíše úsměvné, tehdy se jednalo o velmi svižné a prakticky bezkonkurenční auto. Plochý vzduchem chlazený čtyřválec 1,1 litru měl slušný výkon 34 koní, na stovku dotlačil brouka za 27,5 sekundy a maximální rychlost byla 115 km/h. Spotřeba paliva se přesto udržela na 6,7 l/100 km.

Kvůli válečnému konfliktu se ale brouk mezi prosté obyvatelstvo příliš nerozšířil. Během války však továrna Kdf vyráběla na podvozku brouka vojenské vozy Type 82 tzv. Kübelwagen. Říká se, že výrobu brouků pak po válce zachránil důstojník bristké armády major Ivan Hirst, který se zasadil o znovupostavení zničené továrny a rozběhnutí výroby, když o zabavená výrobní zařízení žádná britská automobilka nejevila zájem. Největší boom zažil Volkswagen Beetle v šedesátých letech. Volkswagen zvolil jasnou marketingovou kampaň, která brouka prezentovala jako levný, spolehlivý a nenáročný automobil. Nejvíce mu ale pomohla pověst skutečně spolehlivého a nerozbitného vozu mezi zákazníky a široká síť servisů. Ve Spojených státech si zas brouka oblíbili spořiví zákazníci. Volkswagenu pomohlo i plno kladných filmových rolí a brzy se stal celosvětovým miláčkem.

Zdroj: Pixabay

Ačkoli Volkswagen Beetle vypadal po celou dobu prakticky stejně, prodělal přibližně 78 000 konstrukčních změn. V padesátých letech zmizela dělící příčka okna a postupně se zvětšoval objem motoru a rostl kompresní poměr, což umožňoval dostupnější kvalitní benzín. Rostl tak i výkon Brouka. Velké změny přišly v roce 1967, kdy VW Beetle dostal silnější motor 1,5 l, nejprve o výkonu 50 a o nedlouho později ještě 54 koní v 4200 ot./min. a točivém momentu 106 Nm v 2600 ot./min. Dosahoval tak rychlosti 126 km/h.

V roce 1971 se představila upravená verze Volkswagenu Type 1, která se vyráběla souběžně s původním modelem. Dostala prodlouženou přední část, ve které se usadily vzpěry MacPherson, což vozu zaručilo lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Volkswagen Brouk se v Německu vyráběl až do roku 1978, kdy už z montážních linek sjížděl moderní nástupce Volkswagen Golf. Právě Golf přinesl moderní design a koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol, čemuž dávali zákazníci kvůli bezpečnosti přednost. Ačkoli byl Volkswagen Beetle poměrně bezpečným autem, vrozená charakteristika s motorem vzadu vyžadovala zkušenějšího řidiče.

GTI v testuTEST Volkswagen Golf GTI: Pořád stejný. A tak je to dobře

Osmá generace gétéíčka je pořád stejná. A tak je to naprosto v pořádku.
Test Volkswagenu Polo GTI: K dokonalosti mu chybí jen málo. Třeba manuál nebo příznivější cena

Vyzkoušeli jsem nejzábavnější vůz s označením GTI na kapotě. Muší váha mu sluší

Brouk umřel s poptávkou po modernosti

Poptávka v Evropě ale prudce klesla, zákazníci začali chtít modernější vozy. Výroba brouka byla přesunuta do Brazílie a Mexika (auto se ale vyrábělo ještě na jiných místech), kde se auto prodávalo stále velmi dobře. Ve výrobě Volkswagen Type 1 (Beetle) vydržel až do roku 2003, kdy po poklesu poptávky i na ostatních trzích Volkswagen rozhodl o zastavení výroby. Poslední auto s pořadovým číslem 21 529 464 sjelo z výrobní linky v mexické Pueble 30. července 2003. Poslední Beetle byl později převezen do muzea automobilky ve Wolfsburgu. Brouk se dostal i do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle vyráběné auto světa a také jako auto, kterého se vyrobilo nejvíce.Volkswagen Beetle se vyráběl i v karoserii kabriolet a testoval se i dieselový motor. Ten ale auto rozhýbal na stovku za šedesát sekund a nakonec se do brouka nedostal. Vzniklo i plno bláznivých úprav.

Technické údaje: Volkswagen Beetle 1500 (1970)


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





29.09 2023 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email