Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 14 června 2025
Celkem je zde 536 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Džejár
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 49 243
Online návštěvníků
Návštěvníků: 535
Uživatelů: 1
Celkem: 536

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 73133 | Témat: 8169

23.09 2023 9:00


Které auto mělo první dieselový motor? A které naopak klimatizaci? Všechno někde začalo
Dnes už bereme věci jako klimatizaci, airbagy či couvací kameru za naprostou samozřejmost. Ale některá auta s nimi prostě přišla jako první.

Autor: autoweb
Kategorie: Zajímavosti o autech airbag auto automobil bezpečnostní pás Cadillac Chrysler Chrysler Imperial diesel dopravní nehody Ford klimatizace osobní osobní automobil Plymouth Porsche první auto Thompson
Datum zveřejnění: Sat, 23 Sep 2023 05:30:00 +0000

Dnes považujeme prvky výbavy jako elektrická okna, klimatizaci či bezdrátové nabíjení za naprostou samozřejmost, ale ještě poměrně nedávno ani airbag nebo ABS nepatřily k běžným prvkům výbavy. Která auta byla průkopnická a přinesla některé systémy, nebo výbavu jako první?

První synchronizovaná převodovka

Ačkoli se obecně ví, že moderní mechanizmus synchronizace vynalezla automobilka Porsche a uvedla ho v roce 1952 v modelu Porsche 356, vůbec první synchronizace se objevila už v Cadillacu v roce 1928 a vynalezl ji inženýr Earl Thompson.

První automatická převodovka

Protože ale plno zákazníků nechtělo (nebo neumělo) řadit, automobilky dlouho hledaly cestu, jak se potřeby změny rychlostních stupňů zbavit úplně. Cesta k prvnímu automatu nebyla vůbec lehká a několik prototypů selhalo. Oddělení GM vedené Earlem Thompsonem ale dokázalo ještě v roce 1939 uvést první hydraulicky ovládanou převodovku (neměla dnes obvyklý měnič točivého momentu). GM ji pojmenovalo Hydra-Matic a první auto, které ji dostalo, byl Oldsmobile. GM se bálo jejímu uvedení v prestižním Cadillacu, aby případně nepošramotila jeho pověst. Byl to ale úspěch a největšího rozmachu zaznamenala hlavně po válce.

Zpátky do historie: Alfa Romeo

První diesel

Ačkoli nápad vznětového motoru pochází z roku 1892 (kdy si ho patentoval Rudolf Diesel), v osobních autech se objevil až za dlouho. Motor totiž sloužil spíše jako efektivnější náhrada parního pohonu, do aut byl příliš těžký a hlučný. První sériové osobní auto s dieselem byl Mercedes-Benz 260D z roku 1936. Zajímavé je, že ale už v roce 1933 představil dieselový osobní automobil Citroen, ale kvůli předpisům se nesměl vyrábět. Američané také experimentovali - v roce 1929 dostala limuzína Packard diesel Cummins, ale nebyl to sériový produkt.

Silentbloky

Zatímco dnes už o běžícím motoru skoro nevíte, dříve to celé autem poskakovalo a házelo... Korporace Chrysler se vývojem zabývala už od dvacátých let, ale teprve až v roce 1932 dostal šestiválec v automobilu Plymouth uložení v tlumičích, které pohlcovaly vibrace a nepřenášely se tak do karoserie. Postupně se nápad rozšířil a gumové tlumiče rázů se rozmístily do dveří a částí karoserie. Auta se tak přestala třást jako bedna s nářadím.

Klimatizace

Dneska si asi nikdo bez výrobny chladného vzduchu nedokáže auto představit. První auto s moderně pojatou kompaktní klimatizační jednotkou byl Chrysler Imperial modelového roku 1953. Už v roce 1933 ale jedna firma v New Yorku nabízela klimatizaci do aut jako dodatečný doplněk a Packard začal za příplatek dávat klimatizaci do aut v roce 1939. Tehdy ale klimatizace byla těžká, zabrala půl kufru a nebyla moc efektivní. Pro neúspěch z trhu zmizela už v roce 1941. Pro zajímavost, první automatickou klimatizaci měly vozy Cadillac modelového 1963 a stejná značka přišla i pro modelový rok 1965 s vyhřívanými sedadly.

Airbagy

Uvádí, že Mercedes-Benz třídy S dostal v roce 1981 jako první auto na světě airbag (za příplatek). Sluší se ale dodat, že to byl spíše první systém, který fungoval spolehlivě. V roce 1984 pak následovalo Porsche s modelem 944 Turbo, kde dodávalo dva čelní airbagy v základní výbavě (první auto na světě s dvojicí čelních airbagů). Airbagy se objevily už v roce 1951, kdy na nich pracovaly nezávisle týmy vědců, ale pořád nedokázaly dosáhnout cíleného efektu - rychlého nafouknutí. V roce 1963 představil japonský konstruktér Yasuzaburou Kobori systém, na kterém jsou založeny moderní airbagy - na chemické reakci, která rychle rozpíná plyny a ty nafukují záchranný vak. Americká auta měla airbagy už v 70. letech, ale kvůli odlišnému designu (nepoužívaly se pásy) nedokázaly spolehlivě fungovat. Později se ukázalo, že správnou funkci airbagu lze zajistit jen díky použití bezpečnostních pásů.

Bezpečnostní pásy

Potřeba připoutat k něčemu člověka přišla už dávno před vynálezem automobilu. Bezpečnostní pásy se samozřejmě rozšířily především v letectví (hlavně tedy pro posádku). První auto s jednoduchými pásy byl Tucker Sedan z roku 1947. V 50. letech americký neurolog doktor Hunter Shelden nadával, že je jeho ordinace plná lidí s poraněním hlavy po nehodách a začal sám pracovat na systému, který by je udržel v sedadle. Jenže než se bezpečnostní pásy americkým automobilkám zalíbily, v roce 1958 se na autosalonu v New Yorku představil Saab GT 750 - první auto se samonavíjecími bezpečnostními pásy na světě. Od té doby se systém rozšířil jako epidemie.

AutoveterániFiatem Panda z roku 1985 na setinové rallye South Bohemia Classic

Vyrazili jsme na 13. ročník tradiční veteránské rallye ve stařičkém Fiatu Panda.
Retro: Za volantem Škodovky, která v roce 1950 závodila v Le Mans, se řidič opravdu nenudí

Škoda Sport vycházela z obyčejného Tudoru, díky vhodným úpravám však dosáhla překvapivých úspěchů.

Elektrická okna

A teď od bezpečnosti k rozmazlování... Nebaví vás namáhat se se „švihadly"? Už v roce 1939 měly vozy Packard (spolu s příplatkovou klimatizací) první hydro-elektricky ovládaná okna. Následovaly značky Lincoln, Cadillac a Ford. Zajímavé je, že tehdy se prosadila myšlenka centrálního hydraulického okruhu, který krom oken poháněl i stahovací střechu a sedadla, takže byl k dispozici jen na kabrioletech. Teprve v roce 1951 představil Cadillac plně elekrtický systém a následoval GM a Ford v roce 1954.

Zpětné zrcátko a kamera

Když se měl jet v roce 1911 závod na 500 mil v Indianapolis, závodník Ray Harroun na svůj stroj Marmon namontoval malé zrcadlo, aby viděl útočící závodníky. Nápad to byl dobrý, ale sám závodník přiznal, že kvůli cihlovému povrchu oválu se auto otřásalo tolik, že v zrcátku stejně vůbec nic neviděl. Přibližně ve stejné době zrcátko pro použití v automobilu uzpůsobil vynálezce Elmer Berger. Je zvláštní, že se přesně neví, které auto mělo jako první couvací kameru, neboť koncem 80. let se rozšířila dodatečně montovaná zařízení především do nákladních aut, která si někteří dali i do aut osobních.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





23.09 2023 9:00


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs adaptér aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami android androidauto antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezdrátové bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus carplay cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ios ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojení spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon xuda zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email