Každý kdo jezdí má svůj styl, každý se setkává dnes a denně s mnoha dalšími lidmi, kteří jezdí spolu s námi, vedle nás, kolem nás, proti nám ... anonymně, nezávisle ... bez zájmu, bez ohledu.
Je opravdu nutné jezdit po švejkovsku jako to vidíme v naší republice nebo je to jen nějaká mentální úchylka pár jedinců? Každý kdo má možnost srovnání a jezdí i mimo republiku ví, že největší pakárnu zažijete u nás. 1500km do Londýna vás nejvíce unaví těch usmolených 150km na našem území. Proč?
Následující úvaha je svým způsobem i výzva, výzva pro všechny, ale minimálně by si ji mohli vzít za svou lidé, kteří navštěvují tento web. Samozřejmě platí jako u každého z mých článků, že jej nemusíte číst :)
Setkává se s tím určitě skoro každý kdo jezdí autem, bezohlednost, urputnost ... hloupost, pro sebe jsem to nazval "Švejkovost", protože v takové míře jako u nás jsem se s tímto fenoménem nikde nesetkal. Jezdil jsem dlouhodobě v USA, UK v Německu nebo třeba v Dominikáně a dokonce i v té nejzastrčenější vesnici v karibiku pomalu bez silnice se jezdí mnohem pohodověji než u nás.
Budu srovnávat, subjektivně. Budu se ptát, subjektivně. Budu to vztahovat na svůj styl ježdění, subjektivně. Moralizovat nebudu, nabádat ano.
Srovnávám:
Velice subjektivně, a rozhodně nedeklaruji, že je to v daných zemích nějakým pravidlem - blbce najdu kdekoli. Ale jde mi o poměr. Poměr mezi švejkem a normálním řidičem s mozkem je v těchto lokalitách prostě úplně jinde (pozitivně) než u nás. Berte to jako formu anamnézy a neberte to klasicky po česku.
USA:
Florida je známá svým velmi klidným životem. To se samozřejmě promítá i do stylu řízení. Nemálokrát se dostanete do absurdní situace kdy na křižovatce nikdo nejede, protože se všichni pouští. Ano není to správně, ale tak nějak to odpovídá stylu života. Nikdo nikam moc nespěchá a jezdí se opravdu pomalu. Pro nás evropany je celkem opruz jet na 200mil dlouhé 4 proudé rovné dálnici maximálkou 85mil/h (cca našich 130) - na rovině to každý rád napálí, ale tam ne. Jednak policie je na každém kroku s radarem a má patřičný respekt, ale hlavně prostě "nepotřebují". Vyjímky neřeším.
Naprostým standardem je, že všichni jedou automaticky ve dvou pravých pruzích.
// USA: Pohoda
UK:
Anglie je velice specifická nejen tím že jste na jiné straně silnice, ale především chováním lidí. Byl jsem tam poměrně dlouho a najezdil jsem především po Londýně opravdu dost kilometrů. Provoz je enormní a proti naší zemi několikanásobně větší, ale nikdy se mi nestalo, že by na mě někdo zatroubil, příjde vám naprosto normální začít odbočovat přes 4 pruhy, protože jste se přehlédl a každý to tam chápe. Těžko se to popisuje, ale máte tam pocit takové určité sounáležitosti a pochopení. Prostě jsem se spletl a potřebuju odbočit, nikdo na vás nebude jako dement troubit ... chyby snad dělá každý ne? Mentální nastavení lidí je tam prostě na jiném levelu. Ego si prostě nedokazují netolerancí na silnici... když už tak v pátek večer vezmou svoje ferrari, lamba, jaguary a vyrazí korzovat do centra. Trošku dětinské, trošku egoistické, ale naprosto parádní - a především velmi pomalé.
// UK: Tolerance
Německo:
Víceméně pro mě tranzitní země. Co vás vždycky praští do očí je prázdná levá a střední část dálnice (většinou), prostě jsou naprosto automaticky zvyklí jezdit vpravo. Je prostě každému jasné, že pokud se na ně bude řítit Porsche 300km/h tak by v levém být neměli. Dají vám taky samozřejmě hned najevo když se zapomenete - v pořádku. Cesta po německu vždy tak nějak hezky ubíhá, lidi jsou nějak víc v pohodě prostě. Párkrát když jsem stál v koloně s něčím zajímavým (emkem) tak jsme se s nejedním němcem dali do hovoru o autě - německá hrdost na své výtvory se nezapře. Je to docela změna a takové zpestření.
Nicméně nutno podotknout, že němci mimo své hranice jezdí jako trotlové.
// DE: Strojová přesnost
Dominika:
Tohle je specialita a dávám ji sem především proto, že z našeho pohledu je to "třetí svět". Těžko tohle definovat. Manželka byla docela vyděšená jako spolujezdec, ale já jsem si to za volantem opravdu užil. Opět se to hodně těžko vysvětluje: Jako nezůčastněný evropan máte pocit, že silnicím vládne naprostý chaos. Ono to tak je, všude různé křápy bez světel, motorky, cesty necesty víceméně žádné značení čehokoli. Když jste v tom prvních pár minut jste neuvěřitelně ve střehu. Ale v dobrém, žádný velký stres - hodně se dívíte, ale pak to opravdu začne dávat smysl.
Řízení je tam jako organismus, po nějaké chvíli zjistíte že ten chaos se řídí sám - a všichni to tak akceptují a mají podobnou míru soustředění, ale neberou to jako stres. Motorky vás podjíždějí, křižují vám cestu... ve vašem směru je najednou proti vám auto, protože objíždí obrovskou díru. Uprostřed silnice stojí náklaďák s vysypaným dřevem....
Větší města jsou kapitola sama pro sebe, tam se jezdí prostě víceméně všude. Není ničím neobvyklým že proti vám ve vašem pruhu jedou auta :) Dvouproudá silnice a vedle sebe čtyři auta není nic neobvyklého, na semaforech žebráci - klidně vám vleze před auto i když je zelená. Klakson se používá hodně, ale jen na takové to půlvteřinové tůtnutí "bacha jsem tu taky a možná o mě nevíš" a ne jako u nás - na debila.
Noční ježdění vám všichni rozmluví, že to jako fakt na evropana není a jakože žádná legrace... no bohužel jsme do jedné destinace nestihli za světla dojet, takže nějakých 70km jsem si to zkusil. Nic podobného se nedá asi zažít. Všichni svítí dálkovýma, vy si chvíli říkáte budu slušnej a svítíte normálně.... ovšem do první motorky bez světel, která se vám mihne před čumákem terénního auta :) Takže dálky, je to prostě normální. Lidi u silnice, bez osvětlení, na židličkách debatují, míjíte je 10-20cm v rychlosti kolem 70km/h protože tam nikde není místo a je to víceméně "dálnice".
Opravdu zážitek na celý život, ale fakt to dává smysl, cítil jsem se za volantem mnohem více v pohodě než u nás (a to jsem i u nás opravdu flegmatik).
A víte co? najezdili jsme tam zatím kolem 4tis kilometrů a za celou dobu ani jedna nehoda. To bych považoval asi za zázrak :)
// Dominikána: organický samořídící se chaos
Ptám se:
Jak je možné, že v česku je taková míra tupých lidí bez elementárních návyků a ohledu k ostatním? Proč je pro někoho důležité v koloně nepustit nikoho před sebe? Je opravdu těch pár vteřin pro někoho tak důležitých? Proč tady prostě nefungují věci jako zip nebo pruhy na dálnicích?
Podle mě to má tyhle příčiny:
- Ego
Spousta lidí si musí neustále dokazovat, že jsou víc než ostatní. Ano jsou, jsou to mnohem větší blbci než ostatní :) Je to pavlačová mentalita, je to zakořeněné ve většině lidech. "Soused má novou televizi, my musíme taky" analogie k tomu co se děje na silnici je zcela přesná. Zcela anonymní osoby soutěží o "respekt" tím, že ukazují jací jsou idioti :) Málokdo si tu absurní situaci je schopen uvědomit.
- Radši mrtvý než druhý (ano ta stupidní nálepka vystihuje švejkárnu dokonale).
Tohle je těžko pochopitelná věc a ti kdo touhle nemocí trpí by měli projít nějakou formou psychotestů a podstoupit léčbu. Opravdu je důležité být o 30 vteřin rychlejší než ten druhý vedle mě? Opravdu je nutné dokazovat okolí, že jsem jakože fakt král když nepustím auto z vedlejší? Ne nejsem král, jsem debil - Švejk, Čech.
- Bubliny aneb jedu já a ostatní mě nezajímá
Mnoho lidí u nás má takový zvrácený pohled typu: Jedu 130 a to je maximum takže pojedu v levém pruhu protože víc stejně nikdo nemůže. Moralizace je velká nemoc na našich silnicích. Nejsou mi jasné pohnutky takových lidí, proč jim nestačí pravý pruh? Je snad nějak méněcenější než ten vlevo? Jezdí vlevo jako nějak lepší lidi nebo co?
Denně při cestě z/do Phy mám pocit, že jsem v Anglii, protože rychlý pruh je prostě vpravo.
- Nemyslím, nepředvídám, jedu
Patrno především ve větších aglomeracích. Lidi nemyslí a nepředvídají, konají jako roboti: mám zelenou? JEDU!! To nevadí, že tam není místo a že budu stát v křižovatce, čekat prostě nebudu. Stát přes přechod nebo ve výjezdu na odbočení je to samé. Neexistuje omluva, to je prostě jen a pouze čirý kreténismus.
- Nemyslím
Ne neopakuju se... tedy ano, ale teď mám na mysli zadní mlhovku. Zvláště ve městě je to regulérně na přesdržku. Sakra lidi, když vidíte auto před sebou a NEMÁ zapnutou mlhovku tak ji nepotřebujete ani vy, stojíme metr od sebe!!!
Nemoralizuju?...!
Už ne, u nás to nemá cenu. I když trotla v levém na prázdné dálnici dojedu ve většině případů neuhne, brzdit je absurní - vezmu ho zprava, ani ho nenapadne že by se měl zařadit, pohledem do zrcátka se jen přesvědčím, že je to trotl finální úrovně a tím končím.
Už ani příliš nepoužívám dálky když jedu rychleji, jen někdy pro jistotu, aby o mě věděli.
Z vedlejších pouštím, na kříženích nestojím, když nějaký machr předjíždí kolonu po kolejích a vmáčkne se do díry předemě ... netroubím, proč taky? Mě těch 5m nezabije a on bude mít lepší den jak to zase někomu nandal.
Nerozumím, ale proč to většina nemá stejně jako já? Příjde mi to tak nějak naprosto normální.
Co si z toho odnést?
Nic a všechno. Nejezdím jako Mirek Dušín a tudíž nemám co kázat, ale tyhle prasárny nedělám - nikdy. Myslím, že kdyby se odbouraly minimálně tyhle neduhy tak je u nás na silnicích o poznání lepší atmosféra.
Zamyslete se, komu co udělá být ohleduplnější? Ego si v autě nenahoníte, auto je anonymní. Máme kolem sebe úplně cizí lidi, které nezajímame. Někdo mohl mít špatný den, nezhoršujte mu ho. Někdo mohl mít skvělý den, udělejte mu ho ještě lepší.
Základy a prosba:
Předvídejte a myslete za ostatní. Nevjíždějte do křižovatky na zelenou když vidíte že se tam nevejdete. Pusťte lidi z vedlejší nebo v koloně. Nepoužívejte zadní mlhovku když to není potřeba. Jezděte vpravo, levý pruh nechte volný.
Věřím, že lidi na AUDIKLUBu toto všechno vědí a nic z toho nedělají, ale kdoví ... :)
Život je krátkej a moc cennej na to se stresovat s idioty. Změníme to?
Máme auta jedné z nejlepších značek co existuje. Pojďme se na silnici i nejlépe chovat, ne kvůli ostatním, ale kvůli sobě.
20.12.2012
Kriznik