Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pondělí, 17 listopadu 2025
Celkem je zde 1723 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Stepan-tajci
Uživatelů dnes: 2
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 49 453
Online návštěvníků
Návštěvníků: 1720
Uživatelů: 3
Celkem: 1723

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde

Úvaha: je nutné být na silnici Švejkem?

Téma: Osobní blog Autor: Kriznik (Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15)

Každý kdo jezdí má svůj styl, každý se setkává dnes a denně s mnoha dalšími lidmi, kteří jezdí spolu s námi, vedle nás, kolem nás, proti nám ... anonymně, nezávisle ... bez zájmu, bez ohledu.

Je opravdu nutné jezdit po švejkovsku jako to vidíme v naší republice nebo je to jen nějaká mentální úchylka pár jedinců? Každý kdo má možnost srovnání a jezdí i mimo republiku ví, že největší pakárnu zažijete u nás. 1500km do Londýna vás nejvíce unaví těch usmolených 150km na našem území. Proč?

Následující úvaha je svým způsobem i výzva, výzva pro všechny, ale minimálně by si ji mohli vzít za svou lidé, kteří navštěvují tento web. Samozřejmě platí jako u každého z mých článků, že jej nemusíte číst :) 



Setkává se s tím určitě skoro každý kdo jezdí autem, bezohlednost, urputnost ... hloupost, pro sebe jsem to nazval "Švejkovost", protože v takové míře jako u nás jsem se s tímto fenoménem nikde nesetkal. Jezdil jsem dlouhodobě v USA, UK v Německu nebo třeba v Dominikáně a dokonce i v té nejzastrčenější vesnici v karibiku pomalu bez silnice se jezdí mnohem pohodověji než u nás.
Budu srovnávat, subjektivně. Budu se ptát, subjektivně. Budu to vztahovat na svůj styl ježdění, subjektivně. Moralizovat nebudu, nabádat ano.

Srovnávám:

Velice subjektivně, a rozhodně nedeklaruji, že je to v daných zemích nějakým pravidlem - blbce najdu kdekoli. Ale jde mi o poměr. Poměr mezi švejkem a normálním řidičem s mozkem je v těchto lokalitách prostě úplně jinde (pozitivně) než u nás. Berte to jako formu anamnézy a neberte to klasicky po česku.

USA:
Florida je známá svým velmi klidným životem. To se samozřejmě promítá i do stylu řízení. Nemálokrát se dostanete do absurdní situace kdy na křižovatce nikdo nejede, protože se všichni pouští. Ano není to správně, ale tak nějak to odpovídá stylu života. Nikdo nikam moc nespěchá a jezdí se opravdu pomalu. Pro nás evropany je celkem opruz jet na 200mil dlouhé 4 proudé rovné dálnici maximálkou 85mil/h (cca našich 130) - na rovině to každý rád napálí, ale tam ne. Jednak policie je na každém kroku s radarem a má patřičný respekt, ale hlavně prostě "nepotřebují". Vyjímky neřeším.
Naprostým standardem je, že všichni jedou automaticky ve dvou pravých pruzích.
// USA: Pohoda

UK:
Anglie je velice specifická nejen tím že jste na jiné straně silnice, ale především chováním lidí. Byl jsem tam poměrně dlouho a najezdil jsem především po Londýně opravdu dost kilometrů. Provoz je enormní a proti naší zemi několikanásobně větší, ale nikdy se mi nestalo, že by na mě někdo zatroubil, příjde vám naprosto normální začít odbočovat přes 4 pruhy, protože jste se přehlédl a každý to tam chápe. Těžko se to popisuje, ale máte tam pocit takové určité sounáležitosti a pochopení. Prostě jsem se spletl a potřebuju odbočit, nikdo na vás nebude jako dement troubit ... chyby snad dělá každý ne? Mentální nastavení lidí je tam prostě na jiném levelu. Ego si prostě nedokazují netolerancí na silnici... když už tak v pátek večer vezmou svoje ferrari, lamba, jaguary a vyrazí korzovat do centra. Trošku dětinské, trošku egoistické, ale naprosto parádní - a především velmi pomalé.
// UK: Tolerance

Německo:
Víceméně pro mě tranzitní země. Co vás vždycky praští do očí je prázdná levá a střední část dálnice (většinou), prostě jsou naprosto automaticky zvyklí jezdit vpravo. Je prostě každému jasné, že pokud se na ně bude řítit Porsche 300km/h tak by v levém být neměli. Dají vám taky samozřejmě hned najevo když se zapomenete - v pořádku. Cesta po německu vždy tak nějak hezky ubíhá, lidi jsou nějak víc v pohodě prostě. Párkrát když jsem stál v koloně s něčím zajímavým (emkem) tak jsme se s nejedním němcem dali do hovoru o autě - německá hrdost na své výtvory se nezapře. Je to docela změna a takové zpestření.
Nicméně nutno podotknout, že němci mimo své hranice jezdí jako trotlové.
// DE: Strojová přesnost

Dominika:
Tohle je specialita a dávám ji sem především proto, že z našeho pohledu je to "třetí svět". Těžko tohle definovat. Manželka byla docela vyděšená jako spolujezdec, ale já jsem si to za volantem opravdu užil. Opět se to hodně těžko vysvětluje: Jako nezůčastněný evropan máte pocit, že silnicím vládne naprostý chaos. Ono to tak je, všude různé křápy bez světel, motorky, cesty necesty víceméně žádné značení čehokoli. Když jste v tom prvních pár minut jste neuvěřitelně ve střehu. Ale v dobrém, žádný velký stres - hodně se dívíte, ale pak to opravdu začne dávat smysl.

Řízení je tam jako organismus, po nějaké chvíli zjistíte že ten chaos se řídí sám - a všichni to tak akceptují a mají podobnou míru soustředění, ale neberou to jako stres. Motorky vás podjíždějí, křižují vám cestu... ve vašem směru je najednou proti vám auto, protože objíždí obrovskou díru. Uprostřed silnice stojí náklaďák s vysypaným dřevem....
Větší města jsou kapitola sama pro sebe, tam se jezdí prostě víceméně všude. Není ničím neobvyklým že proti vám ve vašem pruhu jedou auta :) Dvouproudá silnice a vedle sebe čtyři auta není nic neobvyklého, na semaforech žebráci - klidně vám vleze před auto i když je zelená. Klakson se používá hodně, ale jen na takové to půlvteřinové tůtnutí "bacha jsem tu taky a možná o mě nevíš" a ne jako u nás - na debila.

Noční ježdění vám všichni rozmluví, že to jako fakt na evropana není a jakože žádná legrace... no bohužel jsme do jedné destinace nestihli za světla dojet, takže nějakých 70km jsem si to zkusil. Nic podobného se nedá asi zažít. Všichni svítí dálkovýma, vy si chvíli říkáte budu slušnej a svítíte normálně.... ovšem do první motorky bez světel, která se vám mihne před čumákem terénního auta :) Takže dálky, je to prostě normální. Lidi u silnice, bez osvětlení, na židličkách debatují, míjíte je 10-20cm v rychlosti kolem 70km/h protože tam nikde není místo a je to víceméně "dálnice".
Opravdu zážitek na celý život, ale fakt to dává smysl, cítil jsem se za volantem mnohem více v pohodě než u nás (a to jsem i u nás opravdu flegmatik).
A víte co? najezdili jsme tam zatím kolem 4tis kilometrů a za celou dobu ani jedna nehoda. To bych považoval asi za zázrak :)
// Dominikána: organický samořídící se chaos

Ptám se:

Jak je možné, že v česku je taková míra tupých lidí bez elementárních návyků a ohledu k ostatním? Proč je pro někoho důležité v koloně nepustit nikoho před sebe? Je opravdu těch pár vteřin pro někoho tak důležitých? Proč tady prostě nefungují věci jako zip nebo pruhy na dálnicích?

Podle mě to má tyhle příčiny:

  1. Ego
    Spousta lidí si musí neustále dokazovat, že jsou víc než ostatní. Ano jsou, jsou to mnohem větší blbci než ostatní :) Je to pavlačová mentalita, je to zakořeněné ve většině lidech. "Soused má novou televizi, my musíme taky" analogie k tomu co se děje na silnici je zcela přesná. Zcela anonymní osoby soutěží o "respekt" tím, že ukazují jací jsou idioti :) Málokdo si tu absurní situaci je schopen uvědomit.
     
  2. Radši mrtvý než druhý (ano ta stupidní nálepka vystihuje švejkárnu dokonale).
    Tohle je těžko pochopitelná věc a ti kdo touhle nemocí trpí by měli projít nějakou formou psychotestů a podstoupit léčbu. Opravdu je důležité být o 30 vteřin rychlejší než ten druhý vedle mě? Opravdu je nutné dokazovat okolí, že jsem jakože fakt král když nepustím auto z vedlejší? Ne nejsem král, jsem debil - Švejk, Čech.
     
  3. Bubliny aneb jedu já a ostatní mě nezajímá
    Mnoho lidí u nás má takový zvrácený pohled typu: Jedu 130 a to je maximum takže pojedu v levém pruhu protože víc stejně nikdo nemůže. Moralizace je velká nemoc na našich silnicích. Nejsou mi jasné pohnutky takových lidí, proč jim nestačí pravý pruh? Je snad nějak méněcenější než ten vlevo? Jezdí vlevo jako nějak lepší lidi nebo co?
    Denně při cestě z/do Phy mám pocit, že jsem v Anglii, protože rychlý pruh je prostě vpravo.
     
  4. Nemyslím, nepředvídám, jedu
    Patrno především ve větších aglomeracích. Lidi nemyslí a nepředvídají, konají jako roboti: mám zelenou? JEDU!! To nevadí, že tam není místo a že budu stát v křižovatce, čekat prostě nebudu. Stát přes přechod nebo ve výjezdu na odbočení je to samé. Neexistuje omluva, to je prostě jen a pouze čirý kreténismus.
     
  5. Nemyslím
    Ne neopakuju se... tedy ano, ale teď mám na mysli zadní mlhovku. Zvláště ve městě je to regulérně na přesdržku. Sakra lidi, když vidíte auto před sebou a NEMÁ zapnutou mlhovku tak ji nepotřebujete ani vy, stojíme metr od sebe!!!

Nemoralizuju?...!

Už ne, u nás to nemá cenu. I když trotla v levém na prázdné dálnici dojedu ve většině případů neuhne, brzdit je absurní - vezmu ho zprava, ani ho nenapadne že by se měl zařadit, pohledem do zrcátka se jen přesvědčím, že je to trotl finální úrovně a tím končím.
Už ani příliš nepoužívám dálky když jedu rychleji, jen někdy pro jistotu, aby o mě věděli.
Z vedlejších pouštím, na kříženích nestojím, když nějaký machr předjíždí kolonu po kolejích a vmáčkne se do díry předemě ... netroubím, proč taky? Mě těch 5m nezabije a on bude mít lepší den jak to zase někomu nandal.
Nerozumím, ale proč to většina nemá stejně jako já? Příjde mi to tak nějak naprosto normální.

Co si z toho odnést?

Nic a všechno. Nejezdím jako Mirek Dušín a tudíž nemám co kázat, ale tyhle prasárny nedělám - nikdy. Myslím, že kdyby se odbouraly minimálně tyhle neduhy tak je u nás na silnicích o poznání lepší atmosféra.
Zamyslete se, komu co udělá být ohleduplnější? Ego si v autě nenahoníte, auto je anonymní. Máme kolem sebe úplně cizí lidi, které nezajímame. Někdo mohl mít špatný den, nezhoršujte mu ho. Někdo mohl mít skvělý den, udělejte mu ho ještě lepší.

Základy a prosba:

Předvídejte a myslete za ostatní. Nevjíždějte do křižovatky na zelenou když vidíte že se tam nevejdete. Pusťte lidi z vedlejší nebo v koloně. Nepoužívejte zadní mlhovku když to není potřeba. Jezděte vpravo, levý pruh nechte volný.
Věřím, že lidi na AUDIKLUBu toto všechno vědí a nic z toho nedělají, ale kdoví ... :)

Život je krátkej a moc cennej na to se stresovat s idioty. Změníme to?

Máme auta jedné z nejlepších značek co existuje. Pojďme se na silnici i nejlépe chovat, ne kvůli ostatním, ale kvůli sobě.

20.12.2012
Kriznik


Související odkazy
· Více o tématu Osobní blog
· Další články od Kriznik

Nejčtenější článek na téma Osobní blog:
AUDIKLUB.cz GDPR a ochrana osobních údajů
Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 4

Výborný
Zvolte počet:
(více je lépe)
Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
©patné

Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

Související témata:
Auta


Romijn - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Je fakt že musíme začít u sebe. Změní to řidiči, nikoliv externí pravidla, nebo dokonce represe. Čest řidiče, jako čestné slovo a podání si rukou.

rnemec - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
+1 za me. Svejkovani v tom slova smyslu jak ho definuju ja (tedy slepe respektovat pravidla a toto vyuzit k tomu s ostatnimi ruzne vysoulozovavat) to myslim docela vystihuje. Pripada mi, ze lidi jsou u nas proste za volantem prilis ve stresu z nejruznejsich duvodu. Nakonec mozne nejenom za volantem.

deejayvenca - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Pěkně napsáno. Je to pravda. Já bych ze své zkušenosti doplnil, Rakousko: Dost velká skupina řidičů na dálnici nepovažuje za nutný dát blinkr, když přejíždí z pruhu do pruhu. Podívat se do zrcátka, jestli ho někdo nedojíždí rychleji, taky naprostá zbytečnost. Naopak se mi stává, že když s blinkrem přejíždím z pruhu do pruhu a dokonce včas dám blinkr, podívám se že auto ve vedlejším jede stejně rychle, tak jsem stejně vytrouben... Asi tim, že mam českou registračeku. A ten nešvar s jízdou v levém pruhu a neuhnutí, maj někteří EGO-Rakušáci taky.... Jsem nevěděl že je křižník takovej cestovatel...

JendaF - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Pod to bych se s chutí podepsal. Nejsem často na dálnici, ale co se mlhovek týká těch jsem něco zažil. Podobné je to s dálkou. Ono je opravdu těžké když vidím že se za otáčkou mihne světlo dát tam potkávací i kdyby tam auto nejelo a byl to záblesk čehokoli těch pár metrů to přežiju a když se občas zapomenu je opravdu nutné oplatit to "napálením" do očí. A když vyjíždím z kruhového objezdu dát ten blinkr včas (on taky neblikne hned) ty kruháče tady na Šumavě je samo o sobě zážitek. Třeba i tady jednou zavládne na silnici pohoda.

andresnunez - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Jako ridiš na Kubě...tam se posere kdokoliv :-D

belmondo - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Skvelej clanek. Jak zde pise vetsina, zacit musime u sebe. Ja uz na to davno rezignoval a naucil se ze vic jak 130 se u nas neda. Takze jezdim kilem s kamiony a mam klid. Prikladem ale nejdu, kdyz uz narazim na Trpisovskeho a spol, tak mu to jako spravnej cech vratim

bicek - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Pekne napsany. K tem pricinam bych jeste pridal nasranost ze stani v kolone, protoze nekdo je magor a necha rozkopat nekolik hlavnich tahu naraz. Pak jsou vsude dlouhy kolony a nervozni a nastvani lidi se chovaji uplne jinak, nez kdyz jsou v pohode. :-) Jo a Svejka jsem vzdy bral jako kladnou postavu - byt Svejkem neni nic spatnyho. ;-)
Kriznik - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Švejk neni negativní postava, nicméně je to postava velmi tupá...
lumirs - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Ty si švejka vubec nepochopil, přečti si tu knihu znovu
Kriznik - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Rozkaz herr oberleutnant, nechám se od tebe kdykoli rád poučit.

FrostBurN - Čtvrtek, 20.12. 2012 - 22:22:15
Pekne napisane. Je to tak. Vela ludi jazdi ako tupci. Nehovorim ze ja sa obcas nepreveziem pomedzi auta ale vzdy dbam na to aby som nikoho neohrozil a nikomu nebol na obtiaz. Najviac ma vytacaju saskovia ked idem 50-60cez obec a mam po kapotou cca 300ps a zacne ma niekot objehat na nejakom auto co ma nemoze dat ani ked idem 50 a oproti ide auto. Naco? zaradi sa predomna a tak ideme zasa pol hod v kolone? :D ale keby mu niekde vybehlo dieta alebo nieco tak je pase... a neuvedomuje ze sa to moze stats aj naopak jemu ked bude chodec.. alebo ze ten oproti pojde rychlejsie a nestihne sa zaradit... ludia fakt chodia ako tupela... ked sa ponahlam tak s rozumom. tak isto zipsovania.. to asi nikto nikto nepozna.. kazdy chce byt vsade prvy a najviac ma tesi ked na semaforoch vedla mna zastavy tupec na 530 alebo x5 a podobne.. si povie co hladi ten trt z tej starej audi. a zrazu 1,2 a x5 ale podobne nikde? co to? auto za 2melony nerobi ego? a zrazu sa ukludni a ide pekne podla predpisov ako ma ist :) Hmlovky ani nehovorim... zadna.. dobre pochopim nevsi mne si a zabudne vypnut.. ale naco su vam predne ked idu stale oproti auta? nie ze to oslepuje ale zo zakona je za to pokuta... a naco oslepovat? mozem aj ja ale nic ine to nerobi lebo ked idu auta oproti predne hmlovk nemaju ziadny ucinok... ale tak hadam sa to niekedy niekto nauci
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email