Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 27 září 2024
Celkem je zde 1175 lidí (0 přihlášených)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: abelaska
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 0
Uživatelů celkem: 48 713
Online návštěvníků
Návštěvníků: 1175
Uživatelů: 0
Celkem: 1175

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 71815 | Témat: 8169

před 5 dní (9:00)


Příběhy úspěchu: BMW (díl II., 1922-1945)
Franz Josef Popp vedl BMW mezi válkami od úspěchu k úspěchu. Zahájil výrobu motocyklů i aut, kterými je společnost vyhlášená dodnes. Co se pokazilo?

Autor: autoweb
Kategorie: BMW Austin automobil Druhá světová válka Harley-Davidson kola letadlo limuzína Mnichov motocykl motocykly motorky motory německo o autech roadster válka
Datum zveřejnění: Sun, 22 Sep 2024 05:00:00 +0000

Značku BMW jsme opustili 20. května roku 1922. Toho dne se oprostila od kořenů, zapuštěných těsně před druhou světovou válkou pod jménem Rapp Motorenwerke. Slíbili jsme vám však ještě jednu firmu. Založil ji Gustav Otto, jehož otcem nebyl nikdo jiný než konstruktér prvního moderního čtyřtaktního motoru Nikolaus August Otto. Aeroplanbau Otto-Alberti se narodil v roce 1910 na letišti v Puchheimu, kde Gustav Otto, držitel německé pilotní licence s číslem 34, s přáteli stavěl letadla a dával lekce létání. Učil se u něj třeba Enst Udet, který se později stal druhým nejúspěšnějším německým stíhačem první světové války (po Manfredu Richthofenovi).

Nadšený pilot Otto si však maloval budoucnost výrobce spíš než učitele. Svůj podnik proto v roce 1911 přestěhoval do Mnichova, nyní už pod jménem Gustav Otto Flugmachinenfabrik. Zde si mimochodem nasmlouval motory od Rapp Motorenwerke, což byl důvod, proč Karl Rapp rozbil tábor zrovna v Mnichově. Ottova letadla inspirovaná stroji Farman zaujala bavorské úřady a počátkem války brázdila vzduch nad frontou.

Jenže zakázky od pruského vojska Otto nezískal. Podobně jako Rapp byl totiž mizerný manažer, nedokázal svá letadla vyrábět efektivně, a především nikdy nevyřešil problémy s kvalitou. Pod tlakem úřadů svolil Gustav Otto k prodeji. Skončil na přelomu let 1915 a 1916, kdy si Německo díky jednoplošníkům Fokker užívalo historicky první velkou leteckou nadvládu. Továrnu v únoru 1916 koupilo konsorcium firem v čele s Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft (MAN AG). Společnost už poněkolikáté změnila jméno na Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) a po měsíci už vyráběla licenční stíhačky Albatros.

Dobrá práce

Trvalo téměř rok, než změny na lince a posílený dohled překonaly problémy s kvalitou. Na jaře 1917 však tři tisíce zaměstnanců Bayerische Flugzeugwerke stavěly stovku letadel každý měsíc a v celém Bavorsku nebylo většího výrobce letadel.

Konec války bohužel BFW zasáhl stejně jako nedaleko sídlící BMW. Přebytky dřeva z války zužitkovala společnost na výrobu kuchyní a v roce 1921 zahájila výrobu motocyklů. Investoři však ohledně budoucnosti BFW příliš optimističtí nebyli. Když proto na podzim 1921 projevil o společnost zájem finančník Camillo Castiglioni, rádi se svých podílů vzdali. Jen MAN nechtěl prodat. Vedení společnosti přesvědčil až dopis od konkurence, šéf BMW Franz Josef Popp informoval svůj protějšek, že BFW je mrtvá firma bez perspektivy. Byl přesvědčivý. Zbytek podílu změnil majitele na jaře 1922, ve stejné době, kdy Castiglioni získal know-how motorářské divize BMW i práva na použití jeho jména.

Nový začátek

Sídlo BFW na Lerchenauer Strasse se v roce 1922 stalo domovem BMW. Společnost tu sídlí dodnes. Castiglioni - zřejmě moudře - upřednostnil pověst Bayerische Motorenfabrik před relativně neznámým jménem Bayerische Flugzeugwerke, které na čas zmizelo ze světa.

Zajímavost: Vrátilo se v roce 1926, když se souhlasem BMW ozdobilo bývalou továrnu Udet-Flugzeugbau. BFW postupně zcela opanoval Willy Messerschmitt a v roce 1938 jí dal také své jméno - proto letadla Messerschmitt nosila počátkem války označení Bf.

Castiglioni se nestal nejbohatším mužem střední Evropy náhodou. Když kupoval dva skomírající mnichovské výrobce, měl plán. Slavné motory BMW sice v Německu vyrábět nesměl, jenže to neměl ani v plánu. Byl dopředu domluvený s československou vládou, že poskytne licenci na letecké šestiválce BMW IIIa a BMW IV pražské motorárně Walter Motors a.s. Československé letectvo začínalo s bavorskými motory.

BMW ovšem nevidělo z transakce ani korunu, Castiglioni si všechny peníze nechával pro sebe. Pár stovek zaměstnanců dál přežívalo díky výrobě motocyklů zděděných po BFW. Změna přišla v roce 1923, kdy Německá společnost obnovila výrobu leteckých motorů. Úspěšně je vyvážela do Ruska, jenže také z tohoto podniku si velkou část zisků nechával Camillo Castiglioni. Nečinil tak docela legálně, zejména po roce 1926, kdy musel většinu svého akciového portfolia přenechat Deutsche Bank. Majoritní podíl v BMW mu zůstal, ale vedení Deutsche Bank nakonec jeho kreativní účetnictví prohlédlo a do roku 1929 Castiglioniho ze společnosti vytlačilo. Nešťastné účatní praktiky v roce 1931 dohonily i samotné BMW, které ruské straně raději přenechalo licenci na motor BMW IV a připravilo se tak o největší exportní trh.

Na dvě kola

Max Fritz naštěstí nespal. Už 28. září 1923 představilo BMW první motocykl z jeho rýsovacího prkna, model R32 poháněný dvouválcovým boxerem o objemu půl litru, který se zadním kolem spojoval kloubový hřídel. Uspořádání pohonného ústrojí zůstává poznávacím znamením motorek z Mnichova dodnes. BMW R32 vyjelo do světa s řadou dalších zajímavých řešení, novátorská byla například integrace motoru a převodovky do jedné uzavřené jednotky (dnes standardní řešení). Výkon osm a půl koně a nejvyšší rychlost těsně pod sto kilometrů v hodině udělala z fritzova stroje v Německu senzaci.

Zdroj: Tiskový servis BMW Group

Už na první pokus se tak z BMW stal uznávaný výrobce motocyklů. Celá řada zajímavých meziválečných konstrukcí a úspěšných závodních strojů vyvrcholila v roce 1937 rekordním prototypem s půllitrovým dvouválcem, vačkami v hlavách a kompresorem Zoller. Měl 108 koní v osmi tisících otáček za minutu. Ernst Jakob Henne se s aerodynamicky zakrytovaným strojem rozjel na 279,503 kilometrů v hodině. Jeho rekord přežil druhou světovou válku, vydržel úctyhodných čtrnáct let.

Pokud snad někdo motocykly BMW neznal před druhou světovou válkou, v jejím průběhu byly těžko k přehlédnutí. Stroje se sajdkárami i bez nich, s válci trčícími do stran a kardanovým hřídelem patřily mezi tažné koně Wehrmachtu. Vlastně nejen Wehrmachtu, německé motorky kopíroval celý svět. Fungovaly totiž dobře v těch nejnáročnějších podmínkách, snášely mráz i pouštní horko a písek. Jednouchá konstrukce usnadňovala údržbu, motor uložený napříč ke směru jízdy se lépe chladil a kardanův hřídel nepodléhal opotřebení tak snadno jako obnažené řetězy. Rukopis původních konstrukcí Maxe Fritze nesl Harley-Davidson XA i Ural M72 a motocykly z ruského závodu IMZ připomínají válčná BMW dodnes.

Samotná automobilka

Franz Josef Popp, který kormidlo BMW držel až do druhé světové války, si z první válečné zkušenosti odnesl důležité ponaučení: Zdravá společnost potřebuje široké portfolio produktů. Zmínky o autech se našly už v korespondenci BMW z roku 1918. První projekt se však oficiálně rozběhl až v polovině dvacátých let, kdy Max Fritz a Gotthilf Dürrwächter dostali za úkol zkonstruovat první produkční automobil z Mnichova.

Šéf BMW neměl důvod na věc příliš spěchat. BMW stále slušně vydělávalo výrobou a prodejem leteckých motorů vyvinutých za první světové války. Obchod s motocykly se právě slušně rozbíhal, takže další důvody k optimismu Popp také nutně nepotřeboval. Na čtyři kola proto svou společnost postavil až v roce 1928.

Učinil tak moudře pořízením cizího know-how, když koupil továrnu Fahrzeugfabrik Eisenach a vzal za svůj její malý vůz Dixi DA-1, jinak v licenci vyráběný Austin Seven. Do konce roku 1931 vzniklo téměř dvacet tisíc vozů, pojmenovaných nyní BMW 3/15. Verze DA-4 z února 1931 dostala experimentálně novou přední nápravu s primitivními nezávislými závěsy. Měla diagonálně uložená horní ramena, funkci těch dolních suplovalo jediné napříč uložené listové pero.

Další čtení o BMWS rakví či bez, BMW M3 Competition Touring je na silnici poutavým pětisetkoňovým jednorožcem

Na týdenní test dorazil rudý krasavec s červeným střešním boxem, jenž podle očekávání budil velkou pozornost. Stejně jako více než 500 koní pod kapotou.
BMW M760e xDrive šokuje, ale je to nejkrásnější limuzína současnosti!

Design nové sedmičky vzbuzuje vášně, záleží ovšem, odkud se na ni díváte.

Teprve v roce 1932 nahradila licenční stroj první vlastní konstrukce. BMW 3/20 pomohl postavit Josef Ganz. Motor i šasi měly stále blízko k osvědčenému Austinu, ale inženýři BMW vedení novou posilou osadili auto kyvadlovou zadní nápravou. Primitivní řešení je dnes dávno zastaralé, jenže před druhou světovou válkou nebyly zadní nápravy s nezávislými závěsy obvyklým zjevem, zvlášť na laciných strojích. BMW 3/20 mělo nezávisle zavěšená všechna čtyři kola. A vedlo si dobře, velmi dobře.Už v roce 1933 zamířilo BMW za utržené peníze do vyšších pater trhu. Model 303 byl prvním mnichovským autem s řadovým šestiválcem pod kapotou. Motor o objemu 1182 krychlových centimetrů pod jeho kapotou vycházel ze čtyřválce v 3/20 a zadní kola poháněl třiceti koni. Měl také dvoudílnou mřížku chladiče, která dnes, po 78 letech metamorfovala do podoby dvou tak zvaných ledvinek. 303 následovala řada stále elegantnějších BMW, která vyvrcholila modely 327 a 328.

Zdroj: Tiskový servis BMW Group

Předválečné BMW nebylo velkosériovým výrobcem. Přestože prodeje typů 315 i 319 se počítaly na tisíce (315 útočila na deset tisíc), v Mnichově stáli spíš o zisky než o množství. Tlačili proto ceny nahoru. Rychlé sedany, kupé i kabriolety BMW 327 z roku 1937 patřily k nejdražším autům na trhu. O rok starší luxusní roadster 328 byl samozřejmě ještě dražší.

Řady 327 i 328 měly pod kapotou stejný řadový šestiválec s objemem dva litry a rozvodem OHV. Levnější 327 dostala 55 koní, daleko lehčí 328 s trubkovým prostorovým rámem vládla osmdesáti koňským silám v pěti tisících otáček za minutu. Jezdila až sto padesát kilometrů v hodině. Stejně jako všechny šestiválcové modely dostal roadster tuhou zadní nápravu, nezávislé závěsy zůstaly specialitou malého 3/20. Přesto byl model 328 ikonou nejen v předválečném Německu. Šampion nacistických pohlavárů vyhrál hned dvakrát Mille Miglia (1938 a 1940), stejně jako řadu dalších závodů sportovních vozů.

Druhý konec

Tím příběh úspěchu BMW opět na čas skončil. V roce 1939 přišel na svět velký sedan 335 s tříapůllitrovým šestiválcem, první skutečně potentní luxusní limuzína mladé automobilky, jenže válka ukončila výrobu po pouhých čtyřech stovkách vyrobených kusů. Přes zatvrzelý odpor Franze Josefa Poppa se BMW na povel vlády opět soustředilo na lukrativní, ale nejistou produkci leteckých motorů. V chodu samozřejmě zůstala výroba motocyklů.

Stejně jako za té první, také za druhé světové války stavěli v Mnichově motory, které patřily k nejlepším na světě. Tunový hvězdicový čtrnáctiválec BMW 801 o objemu 41,8 litru se pro německou válečnou mašinérii rychle stal nepostradatelným. Až dvěma tisícovkami koní poháněl například stíhačky Focke-Wulf Fw 190 a s 61 tisíci vyrobených kusů zaostal v nacistickém Německu jen za vidlicovým dvanáctiválcem Junkers Jumo 211.

Strategická výroba si však vynutila silný státní dohled. Úředníkům se Poppova nechuť k výrobní monkultuře nelíbila a proti schopnému manažerovi hrál také nedostatek politické angažovanosti. Franz Josef Popp sice 1. května 1933 vstoupil do NSDAP, ale učinil tak jen proto, aby mohl nerušeně pokračovat v řízení BMW. V roce 1936 byl ze strany téměř vyloučen, když odmítal propustit židovského rodinného lékaře. Dřív neotřesitelná pozice prvního muže BMW zeslábla do konce roku 1941 natolik, že v lednu 1942 byl správní radou odvolán. Zůstal jako předseda dozorčí rady, ale jeho vliv na každodenní chod společnosti jednou pro vždy pominul.

Popp měl samozřejmě pravdu. V roce 1945 se BMW dostalo do stejné situace jako o 27 let dřív. Poptávka po leteckých motorech ze dne na den vyschla a krátce na to dopadl na společnost zákaz výroby všeho, co jen zavánělo benzínem. Výrobní závody v Mnichově proměnily spojenecké nálety v hromady trosek a továrna v Eisenachu, která před válkou stavěla luxusní auta, zůstala v sovětských rukou stejně jako dvě další. BMW chystalo výrobu kuchyňského nádobí. Ale o tom opět za týden.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





před 5 dní (9:00)


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email