Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je sobota, 23 listopadu 2024
Celkem je zde 570 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Foglisss
Uživatelů dnes: 3
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 831
Online návštěvníků
Návštěvníků: 566
Uživatelů: 4
Celkem: 570

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 72138 | Témat: 8169

13.03 2024 9:01


Ošklivé, pomalé a praktické: Mondial je anti-Ferrari, ale také nejlevnější cesta ke slavné značce
Některými je považováno za nejhorší Ferrari všech dob, přesto přineslo několik zajímavých inovací a především přiblížilo značku Ferrari jiné skupině zákazníků.

Autor: autoweb
Kategorie: Ferrari California automobil Bentley Dacia dopravní nehody Ferrari Ferrari Mondial jízdní vlastnosti kabriolet klimatizace Lamborghini levná auta levné manuál manuální převodovka Maserati nejlevnější platforma Porsche 924 Robert Bosch GmbH zas
Datum zveřejnění: Wed, 13 Mar 2024 06:00:00 +0000

Dnes už nad tím ani nepovyhrneme obočí, když nějaká ikonická automobilka vypustí na svět něco, co k ní nepatří. Třeba takové Ferrari. Když oznámilo, že bude vyrábět SUV, to bylo kolem toho humbuku. A co se stalo? Nic, svět se točí dál a účetní ve Ferrari nestíhají počítat zlaťáky, které se jim sypou do kasy.

Jenže bývaly dob, kdy se takové kacířství prostě neodpouštělo. Představte si, jak to muselo vypadat před pár desítkami let, když Ferrari představilo něco jako „lidový" vůz. Za Mondial dostalo od fanoušků a především zákazníků pěkně za uši.

Ferrari pro chudé?

Přitom se jednalo vlastně jen o trochu praktičtější a civilnější Ferrari. Jenže co čert nechtěl, vedle podivného zaměření na jiný segment trhu nebyl zpočátku Mondial moc dobře přijat ani odbornou kritikou, takže byl jeho počáteční život velmi obtížný.

Hlavním charakteristickým rysem modelu Ferrari Mondial je design s poněkud nafouklou kabinou, protože designéři dostali zadání navrhnout auto, do kterého se vejdou čtyři cestující.

Zdroj: Ferrari

Proto má kabina zvláštní vysokou stavbu s velkými okny, aby se dva cestující vešli i dozadu. Design mělo na starosti slavné studio Pininfarina.

První bez čísla

Ferrari Mondial se představilo v roce 1980 na autosalonu v Ženevě a byl to první model s jiným než číselným označením. Možná i to mělo ukázat, že se s ním Ferrari vydává do jiného segmentu trhu.

Pod povrchem byla osvědčená platforma Ferrari 308 GT4 s prodlouženým rozvorem o 10 cm. Motor byl přepracovanou verzí téhož osmiválce 3,0 litru s mechanickým vstřikováním Bosch.

Výkon pohonné jednotky byl velmi skromných 214 koní a spolu s docela dlouhým zpřevodováním pětistupňového manuálu s psí nohou (jednička vlevo dole) byla prý dynamika horší než u soudobého Volkswagen Golf GTI.

Podívejte se na videotest Ferrari Roma

Jenže tohle Ferrari byl prostě lidový vůz. Například motor s převodovkou byl umístěn na samostatném rámu, což činilo jeho vyjmutí pro případné opravy velmi snadným, a tedy levným.

Pro běžné servisní úkony pak nebylo potřeba motor vymontovávat vůbec, a tak si i přes kritizovaný design a výkony „nehodné" značky Ferrari našlo k Mondialu cestu plno šetřivých zákazníků, pro které byly velké dvanáctiválcové modely mimo dosah.

Bylo to takové Porsche 924 svojí doby. A přece, mezi roky 1980 a 1993 si Mondial našel cestu k více než 6 000 zákazníků a jednalo se ve výsledku o prodejní úspěch.

Čím modernější, tím lepší

V roce 1982 přišla první modernizace, kdy se motor dočkal přepracování hlavy válců podle vzoru motoru z Formule 1 a především dostal čtyři ventily na válec. Díky tomu ze sebe dostal už mnohem zajímavějších 240 koní, měl rád otáčky a charakterem se přibližoval tomu, co zákazníci od vozů Ferrari očekávali.

Zdroj: Ferrari

V roce 1983 byl do výroby zařazen i kabriolet, který si i přes úpravu zadní části zachoval čtyřmístné uspořádání, což z něj činí snad jediný čtyřmístný kabriolet s motorem uprostřed, který kdy vznikl.

Byl velmi oblíbený především v USA, kde se zas až tak moc na jízdní vlastnosti nekoukalo a podle tehdejších měřítek musel být pro Američany i otevřený Mondial s karoserií měkkou jako rozteklá žvýkačka vzorem preciznosti.

Rok 1985 přinesl nový model Ferrari 328, ze kterého si Mondial vypůjčil motor. Měl objem 3,2 litru, modernizované vstřikování a dostal ze sebe výkon 270 koní, který už více odpovídal tomu, co by mělo Ferrari nabízet.

V roce 1987 dorazilo i ABS a postupně se modernizovalo hlavně po stránce elektroniky, což pomáhalo zlepšovat chod motoru za studena, startování a snížilo to i spotřebu.

Z historieWartburg s turbínou mohl potupit kdejakou škodovku, místo toho stojí zapomenutý v muzeu

Tenhle super Wartburg měl 120 koní a uměl upalovat až 200 km/h. Osud mu však nepřál.
Škoda se po 72 letech vrátila do Le Mans s úžasným modelem Sport

Speciály z Mladé Boleslavi se prestižních motoristických závodů účastní již 121 let. Škoda Sport, derivát „Tudoru" přezdívaný pro nízkou hliníkovou karoserii „placka", startoval v podniku 24 hodin Le Mans 1950. Letos se originální vůz vrátil na slavnou trať ve vrcholné formě při veteránské akci Le Mans Classic.

Velké změny se udály v roce 1989. Ferrari představilo modernizovaný model Mondial T, který dostal osmiválec 3,4 litru uložený nikoli napříč, ale podélně. Napříč ale byla uložena převodovka.

To nicméně umožnilo motor umístit níže, což pomohlo snížit těžiště a výrazně zlepšit ovladatelnost, i když tomu samozřejmě pomohl i přenastavený podvozek, brzdy a řízení.

Nový motor měl již plně elektronické zapalování a vícebodové vstřikování paliva, vše bylo řízené jednou centrální řídicí jednotkou. Díky tomu byl motor nejen efektivnější, ale na zadní kola posílal přes pětistupňový manuál velmi slušných 300 koní.

Na přání bylo možné Mondial T vybavit robotizovanou převodovkou, která se ovládala klasickou řadicí pákou v typické otevřené kulise, ale bez spojky. Ta byla řízena elektronicky.

Zdroj: Ferrari

Mondial T byl nejrychlejší verzí. Uměl upalovat 255 km/h, zatímco první Mondial 8 dokázal dotlačit tachometr sotva na 220 km/h.

Ferrari Mondial zmizelo z trhu v roce 1993 prakticky bez následníka, protože model 355 byl spíše generací klasického dvoumístného sporťáku s osmiválcem.

Dalo by se říci, že pokračovatelem rodu je až Ferrari 456 či dnešní SUV Purosangue, ale to s cenovkou kolem deseti milionů má hodně daleko k tomu být lidové.

Svým způsobem je tak Mondial jakýmsi neandrtálcem, který vyhynul, prostě slepá vývojová větev. I proto může být zajímavou volbou, pokud chcete Ferrari, ale máte omezený rozpočet.

Na co si dát pozor?

Měli byste ale vědět, na co si dát pozor. Spojka odchází kvůli dlouhé jedničce a dvojce docela rychle, levná není ani výměna rozvodů, stejně jako každý větší servis.

Zdroj: Ferrari

Zatímco je normální, že Mondialům za studena zlobí převodovka a dvojce se tam moc nechce, není normální únik oleje z těsnění mezi hlavou a blokem motoru. Ale bohužel je to věc častá a vyžaduje pozornost. Zlobí i těsnění kolem vaček. Počítejte tedy s tím, že jedenáctilitrová náplň oleje 5W-30 bude muset být doplňována velmi často.

Někteří doporučují olej hustší specifikace, který prý ale vyžaduje opatrnější zahřívání motoru. Majitelé také varují před kouřícím autem za studena, což může svědčit o problémech s pístními kroužky.

Dále může reznout a téct expanzní nádobka chladící kapaliny, pozornost věnujte stavu brzdové soustavy a hadičkám. Kvůli velké prosklené ploše interiéru je nezbytně nutné, aby byla klimatizace v perfektní kondici, jinak se uvnitř upečete.

No, a pak jsou tu typické problémy s elektroinstalací, z nichž nejhorší je asi poruchovost skříňky zapalování, která se často opotřebuje. Odchází i páčka blinkrů.

Experti doporučují vyžádat si jasnou servisní historii a doklady k provedeným opravám, ostatně to platí pro jakýkoliv exotický sporťák. Pozor také na extrémně levné vozy, neboť následující nutné opravy mohou snadno původní cenu překročit.

A kolik za Ferrari Mondial dnes dáte? Pryč jsou časy, kdy jste Mondial pořídili za půl milionu. Dnes už vám těžko postačí i milion, za který dostanete nejhorší exempláře. Pořád ale platí, že Mondial je nejlevnějším Ferrari na trhu, i když na slušný kousek si připravte ideálně milion a půl.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





13.03 2024 9:01


reklama je cesta, jak udržet web v chodu. Prosím neblokujte ji a občas na něco klikněte.
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email