Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 19 března 2024
Celkem je zde 143 lidí (4 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Honzadragon
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 371
Online návštěvníků
Návštěvníků: 139
Uživatelů: 4
Celkem: 143

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
Anonymní





22.01 2008 22:00


KOREAN AIR - LET 007 (1983)

Studená válka zuřící téměř celou druhou polovinu dvacátého století se nesla ve znamení střídání klidnějších dob s obdobími většího napětí. Jedno z nich panovalo také na začátku osmdesátých let, kdy se, zejména po nástupu nového amerického prezidenta Ronalda Reagana, značně zhoršily vztahy mezi USA a Sovětským svazem. Ke zvýšení napětí mezi těmito dvěma mocnostmi přispěla i událost z 1. září 1983. Korejské civilní letadlo společnosti Korean Air letící z Anchorage do Soulu narušilo vzdušný prostor Sovětského svazu. Sovětský svaz neváhal toto letadlo sestřelit, v důsledku čehož pravděpodobně zemřelo všech 269 lidí na palubě. Okolnosti této tragédie však zůstávají ještě sedmnáct let po skončení studené války nejasné. O průběhu letu Korean Air 007 (KAL007) vzniklo několik různých teorií, dávající hlavní vinu za tragédii střídavě sovětské či americké straně. Toto je jedna z nich...

Boeing 747 korejské společnosti Korean Air letěl na pravidelné lince z New Yorku do Soulu, s plánovaným mezipřistáním na doplnění paliva v Anchorage na Aljašce. Na palubě letadla bylo 240 cestujících a 29 členů posádky, resp. zaměstnanců společnosti Korean Air.



Zhruba deset minut po startu se totiž letadlo začalo odklánět od zadané trasy. Po hodině letu minulo letadlo první navigační bod Bethel, vstupní bránu na trasu Romeo 20, zhruba 12,5 mil severněji. Tuto skutečnost zaznamenaly radary, nikoliv však piloti letadla a řídící letového provozu v Anchorage. Odklon od zadané trasy se v průběhu letu dále prohluboval; u třetího navigačního bodu v pořadí již bylo letadlo 160 mil severněji od určené trasy. Zhruba v tento moment se KAL007 objevil na sovětských radarech…

Oblast Kamčatky, kam nešťastné korejské letadlo mířilo, byla tehdy pro sovětskou stranu velice vojensky citlivá. Nejenže zde byla umístěna celá řada vojenských radarů, ale část Kamčatky sloužila též jako oblast dopadu pro testy mezikontinentálních balistických raket. V létě 1983 byly sovětské armádní složky v oblasti Kamčatky velice aktivní; stejně aktivní však v této oblasti byla i špionážní letadla amerických výzvědných služeb, která zpravidla létala v těsné blízkosti sovětského vzdušného prostoru. Letadlo RC-135 (vojenská verze Boeingu 707) se v uvedeném prostoru pohybovalo i v noci z 31. srpna na 1. září. Podle zjištění výzvědných služeb totiž této noci Sovětský svaz plánoval test nových, ilegálních balistických raket SS-25. Když se KAL007 objevil poprvé na sovětských radarech, byl logicky považován za druhý RC-135 v oblasti. Zatímco letadla RC-135 při výzvědných letech téměř nikdy nenarušila letový prostor Sovětského svazu a pohybovala se vždy na jeho hranici, KAL007 do vzdušného prostoru Sovětského svazu vstoupil a pokračoval dále přes poloostrov Kamčatka.

Tento postup byl pro RC-135 natolik nezvyklý, že vzdušné obranné síly sovětské armády odebraly letadlu původně přidělenou identifikaci RC-135 a vyslaly za ním dvě stíhačky, aby stroj identifikovaly. Kvůli technickým problémům s radary však byly pilotům zadány chybné vektory a obě stíhačky létaly bezcílně v jiné oblasti, než se KAL007 nacházel. Zatímco se žádná ze stíhaček nedostala k "narušiteli" blíže než na 50 mil, pokračoval KAL007 dále do Ochotského moře směrem k ostrovu Sachalin a za chvíli opustil sovětský vzdušný prostor. Kvůli problémům s radary ztratily sovětské vzdušné síly letadlo zhruba na osmnáct minut zcela z pod kontroly. Mezitím však již ze základny na ostrově Sachalin vzlétl další stíhací letoun - Su15, v jehož kokpitu seděl excelentní pilot Genadij Nikolajevič Osipovič. Kromě něj vzlétli ve svých strojích ještě další tři piloti, leč pouze Osipovič měl sehrát v následujících okamžicích klíčovou roli v celé tragédii…

Osipovič byl úspěšnější než jeho kolegové nad Kamčatkou a brzy se přiblížil ke korejskému letadlu, které mezitím opět směřovalo do sovětského vzdušného prostoru u ostrova Sachalin. Zhruba půl hodiny se Osipovič snažil identifikovat letadlo a popsat jej svému velícímu důstojníkovi na zemi. Celou dobu se však pohyboval několik kilometrů za a pod "neznámým" letadlem a z této pozice, a navíc v nočních podmínkách, bylo velice obtížné odlišit Boeing 747 a RC-135 (oba čtyřmotorové stroje se liší zejména zvýšenou částí přední kabiny u 747; ta však z pozice Osipoviče nemusela být zřejmá). Osipovič třikrát jednoznačně identifikoval blikající světla KAL007, pokusil se piloty letadla upozornit blikáním svých světel a střelbou, ovšem ti tyto signály nemohli vzhledem k poloze jeho letadla zpozorovat. Vzhledem k blikajícím světlům KAL007 (tento fakt byl pro špionážní letadlo zcela nezvyklý), dostával Osipovič opakovaně rozkazy k bližší identifikaci letadla. Identifikovat neznámé letadlo se Sověti pokusili i ze země pomocí vojenských radarů. Díky nim zjistili, že se nejedná o sovětské letadlo. Radarová jednotka střel země-vzduch umístěná na ostrově Sachalin pak následně nepřesně identifikovala KAL007 jako vojenské průzkumné letadlo RC-135 a KAL007 tak byla zpět navrácena tato identifikace. Na základě těchto skutečností dostal pilot Osipovič rozkaz zaměřit a zničit narušitele vzdušného prostoru.

Na zemi však mezitím probíhala čilá diskuse mezi několika vysoce postavenými důstojníky sovětské armády o nastalé situaci. Po rozhovoru mezi generály Treťjakem a Govrovem dostal Osipovič rozkaz pokusit se ještě jednou identifikovat letadlo ze vzduchu. Vzhledem k faktu, že KAL007 se po přeletu ostrova Sachalin pomalu blížil pryč ze sovětského vzdušného prostoru, byl tento rozkaz, nyní již definitivně, změněn. V 06:26 hod. místního času tak Genadij Osipovič vystřelil dvě střely na civilní dopravní letadlo KAL007…
06:26:06 Captain: "What happened?"
06:26:08 Copilot: "What?"
06:26:10 Cpt: "Retard throttles."
06:26:11 Co: "Engines normal, sir."

Devět vteřin poté, co piloti v kokpitu uslyšeli explozi, potvrdil copilot správnou funkci všech motorů. Jedna ze střel naváděná infračerveným zářením, která by za normálních okolností měla zamířit do nejbližšího motoru, tak pravděpodobně minula svůj cíl. Druhá, radarem naváděná střela, měla explodovat ve vzdálenosti padesát metrů od letadla. Tak se také stalo přesně v 06:26:02. O jedenáct sekund později se v kokpitu rozezněl varovný signál o ztrátě tlaku v kabině svědčící o poškození trupu letadla. Letadlo začalo zároveň okamžitě samovolně stoupat.
06:26:24 Cpt.:"Altitude is going up, altitude is going up!"
06:26:33 Co: "I am not able to drop altitude - now unable."
06:26:38 Cpt: "Altitude is going up."
06:26:40 Cpt: "This is not working. This is not working!"

Exploze druhé, radarem naváděné střely, pravděpodobně zapříčinila poškození výškovky, případně hydraulického systému ovládajícího výškovky. Kapitán odpojil autopilota, ovšem Boeing nereagoval na povely kapitána a pohyb ovládací páky. Po 50 vteřinách od exploze se tak letadlo dostalo z původní výšky 35.000 stop až na 38.250 stop. Teprve poté začalo letadlo klesat a po dalších dvaceti vteřinách se pilotům podařilo letadlo stabilizovat přibližně na předchozí letové hladině.

06:27:04 Co: "Korean Air 007 ah…We are…Rapid (de)compressions. Descend to 10.000."

Ve svém jediném kontaktu s řídící věží v Tokiu oznámil copilot prudký pokles tlaku v kabině a nouzový sestup na výšku 10.000 stop. Podle rozboru jeho hlasu měl v té době již připevněnou kyslíkovou masku. Šestnáct sekund poté, co se pilotům podařilo ustálit letadlo zhruba na výšce 35.000 stop, zahajují piloti nouzový sestup do nižší letové hladiny. O chvíli později pak končí záznam černých skříněk…

Záznam černých skříněk končí, ale tragický příběh KAL007 dále pokračuje. Podle dostupných údajů ze sovětských a japonských radarů lze téměř s jistotou říci, že se letadlo nacházelo ve vzduchu ještě minimálně dvanáct minut po útoku. Podle údajů z japonského vojenského radaru umístěného v nejsevernějším japonském městě Wakkanai bylo letadlo tři minuty po zásahu ve výšce zhruba 30.000 stop. Poté následoval rychlý sestup na výšku 16.400 stop (cca 5.000 metrů), který trval dvě minuty. Zhruba v 06:31 se tak KAL007 nacházel ve výšce 5.000 metrů, na které pravděpodobně setrval ve vodorovném letu zhruba čtyři minuty. Boeing přitom mířil k malému ostrovu Moneron jihozápadně od ostrova Sachalin. Zhruba v 06:35 začal KAL007 sestupovat a minimálně jednou obkroužil ostrov Moneron. V 06:38 pak ve výšce 300 metrů nad hladinou moře definitivně zmizel z radarů...

ODCHÝLENÍ OD ZADANÉ TRASY

Další záhadou je, proč se Boeing odchýlil tak zásadním způsobem ze zadaného koridoru. Po startu z letiště v Anchorage zapnuli piloti autopilota a nastavili ho do režimu NAV. V takovém případě autopilot sleduje pevně nastavený kurs, v případě KAL007 byl kurs piloty nastaven na 245 stupňů. K tomu, aby autopilot začal sledovat letový plán daný souřadnicemi navigačních bodů, které jsou do palubního počítače zadány před startem letadla (případně během letu), by piloti museli nastavit autopilota do režimu INS. Ze záznamu černých skříněk vyplývá, že letadlo letělo po celou dobu s pevně nastaveným kursem 245 stupňů. Vysvětlení mohou být dvě. Piloti buď autopilota do režimu INS vůbec nenastavili, anebo ho do tohoto režimu přepnuli až ve chvíli, kdy se KAL007 nacházel již více než dvanáct kilometrů mimo určenou trasu. V takovém případě by již nebyl autopilot schopen "najet" zpět na zadanou trasu a sledoval by stále pevně nastavený kurs jako v režimu NAV. Vzhledem ke zkušenosti pilotů (kapitán Chum Byung-in sloužil u KAL jednáct let, z nichž pět létal pravidelně na trase z Anchorage) je velice pozoruhodné, že si během letu odchylky od předepsané trasy nevšimli. Na začátku osmdesátých let neměla ještě civilní letadla k dispozici systém GPS, přesto mohla posádka letadla na základě některých skutečností odklon od zadané trasy zpozorovat. Tohoto faktu využila i sovětská strana, která prohlašovala, že KAL007 narušil sovětský vzdušný prostor úmyslně, neboť byl využit pro tajnou špionážní misi...

VRAK LETADLA

Další záhadou je vrak korejského letadla. Podle původních tvrzení sovětské strany byly nalezeny pouze malé části letadla, z nichž největší - ocasní část letadla - měřila pouze něco více než jeden metr čtverečný. Takový stav vraku by odpovídal silné explozi letadla ve vzduchu, která se však dle údajů z radarů nekonala, anebo prudkému nárazu letadla na vodní hladinu ve velké rychlosti. V případě, že KAL007 dopadl na hladinu moře relativně kontrolovaně, jak vyplývá z radarových dat, nemohl být jeho vrak v takovém stavu... Otazníků kolem této tragédie existuje ještě mnohem více, jejich rozbor by vydal na samostatnou knihu, kterých bylo mimochodem o KAL007 napsáno několik.

Tragédie KAL007 tak stále není ani po 23 letech zcela objasněna. Průběh letu od jeho startu v Anchorage do jeho konce u ostrova Moneron vyvolává řadu otázek, které nebyly nikdy zcela uspokojivě vysvětleny. Průběh záchranných prací a vyšetřování tragédie byl poznamenán neochotou sovětské strany spolupracovat; Sověti se naopak několikrát uchýlili k zamlčování a lžím. Je otázka, zda po pádu železné opony vydali Sověti veškeré dokumenty týkající se KAL007 a jeho tragédie. Klíč k rozluštění osudu cestujících a posádky letu KAL007 tak možná stále leží uzamčen na dně ruských archivů...

CHRONOLOGIE PŘÍPADU KAL007

1.9.1983
Sovětský pilot Genadij Osipovič sestřeluje korejské letadlo KAL007.
5.9.1983
Americký prezident Reagan obviňuje Sovětský svaz ze sestřelení civilního letadla.
6.9.1983
Sovětský svaz poprvé oficiálně přiznává sestřelení civilního letadla.
9.9.1983
Na tiskové konferenci obviňuje sovětský generál Ogarkov korejské letadlo z úmyslného narušení vzdušného prostoru Sovětského svazu a špionážní mise. Sověti podle Ogarkova neobjevili žádné oběti a stále neznají místo dopadu KAL007.
Září/Říjen 1983
Americké, korejské a japonské lodě pátrají neúspěšně po vraku letadla KAL007. Sověti je úmyslně mystifikují špatným označením oblasti dopadu KAL007.
Prosinec 1990
V sovětských novinách Izvestia vychází série článků týkající se KAL007. Poprvé se tak v Sovětském svazu objevují informace o nalezení vraku letadla a úmyslu tajit důležité skutečnosti, zejména existenci černých skříněk.
Červen 1992
Ruský prezident Boris Jelcin oficiálně potvrdil existenci tajných materiálů KGB týkajících se KAL007. Nahrávky z kokpitu sovětských záchranných letadel potvrzují, že Sověti již po několika hodinách od tragédie věděli, že sestřelili civilní korejské letadlo a znali poměrně přesně místo dopadu.
Září 1992
Boris Jelcin poprvé přiznává existenci černých skříněk KAL007.
Leden 1993
Rusko předává černé skříňky mezinárodní letecké organizaci ICAO
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému
nahoru

sponzor





22.01 2008 22:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

AK allstar
AK allstar


Registrace: 5.6. 2010
Příspěvků: 14254 | Témat: 6753

25.12 2015 22:10


Američané obětovali 269 lidí letu KAL 007

Japonské ministerstvo zahraničí dnes odtajnilo řadu dokumentů z období 70. a 80. let minulého století. Některé z nich se týkají incidentu z roku 1983, kdy do sovětského vzdušného prostoru pronikl jihokorejský Boeing 747 a následně byl sestřelen.

Z dokumentů vyplývá, že Spojené státy nejdříve Japonsko informovaly, že civilní letadlo bylo sestřeleno omylem a podle slov amerického úředníka bylo považováno za americké výzvědné letadlo. Verze vysoce postaveného pracovníka japonského Vojenského zpravodajství z roku 1997 hovoří o tom, že USA jihokorejské letadlo záměrně vyslaly do vzdušného prostoru SSSR, aby uvedly do činnosti utajované a za normálních okolností "tiché" systémy obrany. Washington se tak snažil získat informace o protivzdušné obraně na Dálném východě, která byla v roce 1982 modernizována a výrazně posílena. Boeing letící 1. září 1983 do Soulu s 269 lidmi na palubě opustil stanovenou trasu letu a pronikl nad Kamčatku a Sachalin, kde byl jeho let ukončen. Nynější japonské informace prakticky potvrzují tehdejší sovětskou verzi, že civilní let byl zneužit pro americkou špionáž.
audiklub.cz
Zaregistrujte se nebo se Přihlašte do systému
nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email