Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 19 dubna 2024
Celkem je zde 437 lidí (1 přihlášený)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: MattyK99
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 413
Online návštěvníků
Návštěvníků: 436
Uživatelů: 1
Celkem: 437

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 70961 | Témat: 8169

19.09 2022 9:00


Odvážné i tradiční. Jak Škodovky dostávají své barvy?
Vozy Škoda nabízí zákazníkům pestrou paletu barev karoserií. Nabídka barev se liší model od modelu, ale nikdy nechybí konzervativní volby, ani zářivé a odvážné odstíny.

Autor: Hugo
Kategorie: Škoda Zajímavosti o autech barvy Škoda Fabia
Datum zveřejnění: Mon, 19 Sep 2022 06:06:20 +0000

Jsou lidé, kteří říkají, že auta odlišují jen podle barvy. A proč vlastně ne? U Škoda Auto by si přišli rozhodně na své. Automobilka umí i díky možnosti individuálního lakování v rámci služby Fleet Box zákazníkům nabídnout hned několik desítek různých barev karoserií. Už ve standardním portfoliu přitom figurují zářivé a odvážné odstíny, které vystupují z řady.

Právě tyto barevné tóny automobilka často používá při uvádění nových modelů a v rámci jejich prezentace. Takzvané „hero" barvy mají k autu přilákat pozornost. „Mají zaujmout, jejich úkolem je přilákat zákazníka na naše webové stránky nebo do dealerství. Zákazník si pak sice možná zvolí některou z jiných barev, ale ta výrazná nám pomáhá mu vůz představit," říká Kateřina Vránová, vedoucí designového oddělení Color&Trim, které má přípravu exteriérových barev na starosti.

„Vývoj každé barvy je samozřejmě finančně náročný proces a méně oblíbená barva se tak zdánlivě automobilce méně vyplácí. Jenže když poutá pozornost, odvádí tak trochu neviditelnou práci," vysvětluje Kateřina Vránová.

O jak lákavé barvy jde, dokazuje i výčet barev představených s nedávnými novinkami. Třeba Škoda Kusahq- SUV pro indický trh - zaujalo atraktivní Oranžovou Honey, spřízněný sedan Slavia zase barvou Modrá Crystal. Tyto dvě barvy jsou mimochodem (společně s Červenou Tornado) exkluzivní pro indický trh.

Čtěte také: Škoda Fabia R5 vyrazí na Monte Carlo k výročí 100 let Československa v národních barvách

Výrazné barvy ale nesou i evropské novinky: třeba nová Škoda Fabia se často ukazuje v barvě Oranžová Phoenix, varianta se sportovním duchem Monte Carlo pak zase v Červené Velvet. A elektrické kupé Enyaq Coupé RS iV dorazilo v zářivém odstínu Zelená Mamba, do kterého se při své premiéře následně oblékla i rallyová Škoda Fabia RS Rally2. Objednat ji lze i na model Octavia RS.

Některé z těchto barev se později objeví na více modelech, ale většinou ne vždy u celé modelové palety. I to má svůj důvod. „Výrazné barvy mívají větší úspěch u menších modelů, které si kupují mladší zákazníci, u větších vozů volí zákazníci většinou tradičnější odstíny," vysvětluje Maria Kertzscher, specialistka na vývoj barev a laků karoserií.

Trendy i technologie

Hledání vhodných odstínů pro karoserie aut je podle Marie i Kateřiny neustálý proces. „Inspirace je všude kolem nás, trendy se mění a přizpůsobují," říká Kateřina Vránová. „Při hledání vhodných odstínů pro naše vozy bereme v potaz celou řadu faktorů, od samotných barevných a materiálových trendů v jiných odvětvích, přes to, zda jsou tyto trendy a s nimi související odstíny vůbec vhodné pro automobily a zda vyhovují identitě značky Škoda a jejich vozů, až po to, jak technicky náročné může použití dané barvy být," vysvětluje Maria Kertzscher.

Dostat některé barvy do sériové výroby totiž může být hodně náročné. V současnosti například přicházejí do módy různé matné odstíny nebo barvy, jejichž výsledný efekt vzniká díky lakování ve více vrstvách. A dát autu takový „kabát" je výrobně podstatně náročnější než běžné lakování, které, co se samotné barvy týče, probíhá v podstatě v jednom kroku. „V této oblasti hledáme více flexibility tak, abychom mohli za pro nás příznivějších podmínek v praxi používat více pestrých a často i něčím neobvyklých barev," říká Maria Kertzscher.

Zajímavostí je, že trendům se nepřizpůsobují jen výrazné barvy, které mohou být v módě třeba jen několik sezón, ale i tradiční odstíny. Zjednodušeně řečeno, bílá nezůstává v průběhu času tou stejnou bílou, totéž platí pro odstíny šedé, stříbrné nebo i černou barvu.

I tu lze v praxi aplikovat v různých provedeních. Však si jen vybavte, jak velký rozdíl může být mezi černou metalickou barvou a matnou černou. Škoda Auto se v tomto ohledu snaží v automobilovém průmyslu udávat tón, proto jsou tu ony výrazné barvy i barvy specifické pro některé trhy nebo modely.

Barvy při jejich hledání automobilka v zásadě nijak netestuje na zákaznících. Spoléhá se hlavně na cit, intuici a zkušenosti svého Color&Trim týmu. „Zákazníci novou barvu obvykle vidí až s modelem, se kterým ji představíme. Je to určité riziko, které na sebe bereme," usmívá se Kateřina Vránová.

Někdy si ale přeci jen automobilka některé barevné trendy a možnosti směřování dalšího vývoje dopředu trochu „oťuká", to třeba když představuje designové koncepty. „Na některé barvy si musí lidé trochu zvyknout, než se jim začnou líbit," naznačuje vedoucí oddělení Color&Trim.

Vkus se mění s časem i trhem

O tom, jaké barvy Škoda Auto na konkrétních modelech nabídne, nerozhodují jen aktuální trendy a obecné chutě zákazníků, ale i specifika jednotlivých trhů. „Barvy a jejich vnímání ovlivňuje řada věcí. Mezi nimi je i kulturní a geografické prostředí. Co rozhodně nepodceňujeme, je třeba vliv slunce," přibližuje Maria Kertzscher.

V Indii tak automobilka nenabízí tradiční černou, která třeba v Evropě patří mezi nejoblíbenější barvy. Má to zejména praktický důvod, černé auto by se v tamním prostředí prostě příliš přehřívalo a zákazníci tak preferují auta bílá. Slunce pak dává některým odstínům možnost skutečně vyniknout: to je zase důvod, proč Škoda Auto v Indii nabízí hned tři exkluzivní světlé a výrazné barvy.

Vyvinout barvu, která bude dlouhodobě dobře fungovat napříč celou modelovou paletou a různými trhy, je obtížné. Je to o hodně složitější než hledání „módních" barev pro konkrétní modely. Na přípravě barev pracuje oddělení Color&Trim ve spolupráci s exteriérovými designéry.

Už od počátku s nimi ladí první skici vozů do konkrétních odstínů. Naopak na konci celého procesu je finální pojmenování barvy tak, jak si ji může zákazník vybrat v katalogu. „Konečné rozhodnutí je na marketingovém oddělení, ale inspirace pochází od nás a často ve výsledku použijeme název, se kterým jsme u nás v oddělení pracovali interně od počátku vývoje barvy. To je třeba příklad odstínů Zelená Mamba, nebo Šedá Graphite," popisuje proces Kateřina Vránová.

    - Zdroj: Škoda
    -
    -
    -
Celá galerie 5

Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





19.09 2022 9:00


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email