Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je pátek, 19 dubna 2024
Celkem je zde 412 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: MattyK99
Uživatelů dnes: 0
Uživatelů včera: 2
Uživatelů celkem: 48 413
Online návštěvníků
Návštěvníků: 410
Uživatelů: 2
Celkem: 412

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
rssrobot


Registrace: 9.12. 2007
Příspěvků: 70961 | Témat: 8169

08.07 2022 9:01


Jaký olej do auta? Poradíme, jak správně vybrat a vyměnit motorový olej
Mazání motoru je důležité, o tom není pochyb. Jenže není olej jako olej. Poradíme, co znamenají jednotlivá označení a podle čeho se při výběru oleje řídit.

Autor: autoweb
Kategorie: poradna rady rady k údržbě jak vybrat motorový olej jaký olej do auta maziva motorové oleje podle typu vozidla motorový olej motory ojeté auto olejové filtry pro automobily označení motorových olejů
Datum zveřejnění: Fri, 08 Jul 2022 05:25:00 +0000

Je několik zásad pro výměny a dolévání motorového oleje, které je nutné dodržovat. Jen tak lze zajistit optimální podmínky pro dlouhou životnost pohonné jednotky. Mnoho motoristů se však těmito pravidly neřídí. Buď je neznají, nebo se nechají strhnout nějakou zaručenou radou typu „dej tam lepší olej, tím ničemu neublížíš." Často bývá opak pravdou. Jak tedy svému motoru neublížit?

Základní a jednoduchou radou při výměně oleje je řídit se pokyny výrobce daného vozidla a používat jen maziva jím určených specifikací. Je důležitá specifikace ACEA či API (určují výkonnostní třídu). Podle ní poznáte, zda olej splňuje požadavky vašeho motoru. Stejně tak je ale důležitá klasifikace SAE určující viskozitu. Výrobci motorových vozidel většinou dávají na výběr z několika různých tříd SAE.

Výkonnostní třídy

Kvalita motorových olejů je dána nejen výrobcem, ale především výkonostní třídou ACEA nebo API. Výkonnostní třídy určují, zda lze olej použít pro benzinové nebo vznětové motory, jde-li o náplň s prodlouženým intervalem výměny nebo třeba jedná-li se o vhodný olej pro motory s přímým vstřikováním paliva. Určují také, pro jak staré motory lze olej použít. Například API SJ značí, že jde o náplň pro agregáty z roku 1996 a mladší.

Označení ACEA A1/B1 popisuje standardní olej s běžnými intervaly výměny (písmeno „A" znamená, že lze použít pro benzinové motory, „B" pro dieselové). Značení ACEA A3/B3 se používá pro oleje vhodné pro vysokou zátěž a prodloužený interval výměny, ACEA A4/B4 zase pro agregáty s přímým vstřikováním.

Čtěte také:
Jak prodat auto? Zjistěte, jak správně připravit ojeté auto před prodejem
Kontrolky v autě: Co který symbol znamená?
Jak správně doplnit provozní kapaliny ve vašem autě?

Značení výkonnostních tříd je povýšeno nad vše ostatní. Je rozhodně důležitější než značka výrobce oleje! Tím, že do motoru nalejete místo maziva renomované firmy produkt od neznámého výrobce, prakticky nic nezkazíte. Jistě rozdíly jsou, ale k poškození by rozhodně nemělo dojít. Zato pokud zvolíte olej sebeslavnější značky s nesprávnou výkonnostní třídou, dáváte svůj motor všanc.

Minerál, či syntetika?

Mnoho olejářů vám dnes řekne, že plně minerální ani plně syntetický olej už neexistuje. Přesto jde o zavedená označení z dřívější doby, která jsou hojně používaná mezi motoristy i dnes. Za plně syntetické oleje přitom podle tohoto klíče platí náplně se značením 0W či 5W (například 0W-40), polosyntetikou jsou produkty se značením 10W a za minerály se považují všechny další oleje s vyšším číslem - většinou se již používá jen 15W, velmi zřídka 20W.

Samotné číslo přitom vždy značí takzvanou startovatelnost motoru při nízkých teplotách. Čím je číslice před „W" nižší, tím řidší olej máte před sebou. V zimě je tedy tekutější za studena a zpočátku lépe maže. Pokud můžete podle pokynů výrobce použít do automobilu například 10W-40 nebo 5W-40, druhý jmenovaný bude vhodnější pro zimní provoz.

Druhá číslice za pomlčkou značí hustotu oleje za vysokých letních teplot. Čím vyšší číslice, tím může být okolní teplota vyšší při zajištění dostatečného mazání motoru. Příliš řídký olej by měl za následek trhání mazacího filmu. V našich klimatických podmínkách jsou optimální třídy 40 a 50, 30 představuje dolní mez, 60 se užívá u speciálních olejů pro závodní motory.

Oleje s číslem 60 mají v běžném režimu vysokou hustotu i po zahřátí, což může negativně ovlivňovat výkon agregátu, při závodech ale pohonná jednotka pracuje v extrémním zatížení, více se zahřívá a pak má takovýto olej své opodstatnění. Laik by teď mohl nabýt dojmu, že ideál představuje olej 0W-40 či 0W-50, ale tak to rozhodně není.

Kromě toho, že je důležité i jaký olej byl v daném voze užíván doposud, užití příliš řídké náplně může mít fatální následky v podobě vážného poškození. Narážíme na to, co zde už zaznělo: dodržujte pokyny výrobce vozu. Třeba je-li doporučeno užití oleje 5W-40, jeho nahrazení třídou 0W-40 může mít za následek trhání mazacího filmu a způsobit tak například přidření ložisek na klikové hřídeli.

Jak vyměnit olej?

Nová náplň by měla vyhovovat požadavkům výrobce vozidla. Obecně se nedoporučuje přechod z horšího oleje na lepší, tedy například z polosyntetiky na plnou syntetiku. Zde totiž hrozí uvolnění úsad a ucpání mazacích kanálků - výsledkem může být zničení motoru. Moderní oleje by sice neměly dělat úsady téměř žádné, přesto zde určité riziko existuje.

Možnosti a rizika výplachu pohonné jednotky? Někteří mechanici vám v tomto případě doporučí udělat výplach motoru pomocí speciální chemie, jež se přidá do starého oleje, a po určité době běhu se vše vypustí. Pak teprve přichází na řadu nový olej. Opatrnější cestu po výplachu představuje aplikace nějakého levného oleje splňujícího požadované nároky a jeho nahrazení třeba už po 100 km další novou náplní. Levný olej sesbírá zbytky výplachové chemie a nový pak přijde do lépe vyčištěného motoru. I zde ale existuje riziko, že výplach uvolní některé úsady, jež se nepodaří vypustit a později mohou zapříčinit vážné problémy.

Výplach se někdy dělá, i když koupíte ojetý vůz a netušíte, jaký olej předchozí majitel používal. Horší olej, tedy třeba polosyntetika místo syntetiky, se používá, pokud agregát trpí vyšší spotřebou oleje. Větší hustota pak tuto spotřebu dokáže o něco snížit. Existují i speciální oleje, které jsou určeny pro automobily s vyšším počtem ujetých kilometrů. Za normálního režimu by se ale měla stará náplň nahrazovat olejem shodných parametrů. Nemusí být ale od stejného výrobce. S olejem se přitom vždy mění i olejový filtr.

Pokud dochází k úbytku oleje, vždy by se měl dolévat produktem stejné značky a viskozity. Důvod je prostý. Jednotliví výrobci používají různé přísady zlepšující mazivost a podobně. Promíchání přísad různých firem by přitom nemuselo dělat dobrotu.

Přísady do oleje

Na trhu najdete také různé přísady do oleje, které podle výrobců snižují hlučnost a kouřivost motoru, popřípadě zajistí vytvořením ochranného filmu lepší mazání za zhoršených podmínek. Některé dokonce umějí po určitou dobu ochránit motor běžící bez oleje (nebo při jeho velmi nízké hladině). Olejáři tyto přísady neuznávají a mnohdy dokonce říkají, že škodí motoru. Z vlastní zkušenosti ale víme, že některé určitě umějí krátkodobě ochránit agregát či vylepšit jeho vlastnosti.

Při výběru vhodného oleje je důležité zohlednit především pokyny výrobce vozu. Z olejů, které splňují jeho požadavky, už můžete vybírat podle svých představ a finančních prostředků. Mějte však stále na paměti, že rozhodující je výkonnostní třída a viskozita, nikoliv značka oleje.


Zdroj: Autoweb.cz
Popis: Magazín o autech
nahoru

sponzor





08.07 2022 9:01


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email