Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 19 března 2024
Celkem je zde 126 lidí (3 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: Honzadragon
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 1
Uživatelů celkem: 48 371
Online návštěvníků
Návštěvníků: 123
Uživatelů: 3
Celkem: 126

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde
AK fanda
AK fanda

Muž
Registrace: 27.4. 2008
Příspěvků: 2653 | Témat: 171

10.01 2022 19:23






Source ZIVE CZ https://www.zive.cz/clanky/na-dakaru-poprve-vyhral [zkrácená url]


Motorsport už roky zápolí s příchodem elektromobilů. Fanoušci se hlasitě brání, pořadatelé je nechtějí naštvat, ale také hledají společnou cestu s automobilkami, které v elektřině vidí jasný směr. Výsledek je zatím nemastný neslaný. Elektromobily většinou soutěží ve vlastních kategoriích, protože zejména u delších závodů nedokáží konkurovat hmotností a dojezdem.

ARES je elektrokolo s neuvěřitelně nízkou hmotností 9 kg. Asi tušíte, že levné to nebude…
ARES je elektrokolo s neuvěřitelně nízkou hmotností 9 kg. Asi tušíte, že levné to nebude…
Ale i to se mění a tím revolucionářem je Audi – stejná automobilka, která na nejslavnějším okruhovém závodě světa 24 hodin Le Mans v roce 2006 začala vítězit s naftovým motorem. Do té doby nevídané. Letos si Němci vzali za cíl nejslavnější dálkovou rallye, právě probíhající Dakar. Přivezli s sebou futuristické monstrum jménem Audi RS Q e-tron.

Znalci už podle zkratky tuší, je to elektromobil. Znalci dakarských poměrů nevěří a dobře dělají, protože to rozhodně není takový elektromobil, který bere veškerou energii z baterií. Tenhle si ji totiž na palubě vyrábí spalováním benzínu…

Dakarský e-tron má za sebou dekádu vývoje, je osazený dvojicí elektromotorů z Formule E, zmíněný spalovací motor pochází ze závodního speciálu DTM. Vtip je v tom, že tenhle turbem přeplňovaný čtyřválec TSI bude monotónně pracovat v efektivním pásmu 4500 až 6000 otáček. Ani v tomto systému nechybí baterie, má kapacitu 50 kWh, váží 370 kilogramů, na začátku etapy je nabitá, pak ji doplňuje spalovací motor a rekuperace energie při brždění.

Jak takové benzínoelektrické monstrum zní? Tady e-tron jede za uječeným Fordem českého závodníka Martina Prokopa. Když budete dobře poslouchat, uslyšíte jak elektrický hvizd, tak tlumený běh spalovacího motoru:


Výkon celé té složité soustavy se odhaduje na 500 kW (ale záleží na konkrétní situaci). Hmotnost auta se odhaduje na dvě tuny, ale přesná data automobilka nezveřejnila. Stěžejní otázka ale zní – může něco tak komplikovaného a těžkého uspět proti léty osvědčené koncepci se spalovacím motorem?

Ano a ne
Audi by na Dakar nepřijelo, kdyby si nebylo jisté potenciálem svého vozu. Ale ještě bylo vše nutné prověřit praxí. Esa za volantem by byla – Stéphane Peterhansel je 14násobný vítěz Dakaru, exmistr světa WRC Carlos Sainz na Dakaru vyhrál dvakrát, trio doplňuje rallycrossový mistr světa, dvojnásobný šampion DTM a závodní všeuměl Mattias Ekström.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Peterhansel, Sainz, Ekström. Ani ty nejzářivější hvězdy úspěch nezaručí.
Hned první den přinesl katastrofu. Peterhansel řešil problémy s podvozkem, Sainz a Ekström ztratili po navigačních chybách. Dobré zprávy pro Audi se hledaly těžko, ale alespoň se zdálo, že pohonné ústrojí funguje. Druhá etapa byla lepší: Sainz třetí, Peterhansel čtvrtý, Ekström sedmý. A ve třetí etapě to přišlo, Carlos Sainz vyhrál.

Tohle expediční monstrum se dvěma elektromotory slibuje dojezd 7 000 km. V čem je trik?
Tohle expediční monstrum se dvěma elektromotory slibuje dojezd 7 000 km. V čem je trik?
Teď je Dakar v polovině a už je zřejmé, že Audi letos celkovou klasifikaci nevyhraje. Po šesti etapách je na tom nejlépe Ekström – celkově 14. s propastnou ztrátou blížící se třem hodinám. Neúspěch? Audi určitě chtělo zopakovat 16 let starou revoluci z LeMans. Bude se muset spokojit s etapovými úspěchy, nasbírá zkušenosti a za rok se vrátí ještě silnější…



Přímý odkaz na youtube video
nahoru

sponzor





10.01 2022 19:23


reklama se zobrazuje pouze neregistrovaným/nepřihlášeným

nahoru

Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma Zaslat odpověď
Nejčastější tagy na fóru (řazeno abecedně)
[vyřešeno] 1.2tdi 1.4i 1.6 1.6td 1.8 1.8t 1.9tdi 100 2.0fsi 2.0tdi 2.0tfsi 2.2t 2.5tdi 2.7t 2.7tdi 2.8 3.0tdi 3.3tdi 4.2 4.2tdi 4b 4f 80 8e 8l 8p a2 a3 a3 8p a4 a5 a6 a6 4f a7 a8 abs aditiva afs airbag ak certifikace ak eshop ak garáž ak karta ak kšiltovka ak servis ak svp ak vlajka ak znak alarm allegro allroad alternátor alu kola ami antiradar anténa asr audi audiklub audio autobaterie automat automaticka prevodovka autopotahy autorádio b2 b3 b4 b5 b6 b7 b8 baterie bezpečnostní šrouby bioethanol biturbo bixenon blacklist blikající kontrolky bliká žhavení blinkry blow off blow-off ventil bluetooth bmk bns bose bov brake fault brzdová kapalina brzdové světlo brzdy budíky bílý dým c3 c4 c5 c6 c7 cabrio canbus cd changer centrální zamykání changer chcípá chip chiptuning chladič chladící kapalina chladící systém chorus chrom chyba climatronic cng coming home comming home common-rail concert cukání cívka d1s d2 d2r d2s daylight demontáž denní svícení destičky dešťový senzor diagnostika diferenciál displej dobíjení dpf drl dsg dvb-t dvd dveře dx dálkové ovládání e85 ecu eds egr elektrická okna elektrika elektromobil elsa emise epc esp et ethanol facelift filtr filtr pevných částic fis fsi fólie g71 geometrie gps gufera h1 h4 h7 hagusy haldex hallův snímač halogen handsfree headup hid hodiny homelink hučení hydroměnič hydroštel imobilizér insp intercooler ipad iphone ipod iso isofix jak na to k-jetronic kabel kamera kapota karburátor kardan karoserie katalyzátor keyless klepání klepání motoru klika klima klimatizace klub klubová karta klínový řemen klíč kola kolísání otáček komfortni jednotka kompresor konektor kontrolka kontrolka airbagu kontrolka brzd kontrolka mazání kontrolka motoru kotouče kouřivost kufr kód rádia kůže lambda lambda sonda lampy leaving home led letní pneu lišty dveří ln2 log loketní opěrka low-range ložiska ložisko lpg manuál manžeta mapy maska maxidot mazání mlhovky mlžení oken mmi mmi 2g mmi 3g montáž motor mp3 mtm multifunkční volant multitronic měchy měrka oleje n75 napínací kladka napínák nastavení nastavení hodin navigace naviplus nefunguje nejede nestartuje netopí netáhne netěsnost nezávislé topení neřadí nouzový režim nádrž náklon světel náprava nárazník návod odblokování odtok odvzdušnění odvětrání klikové skříně oel okno olej olejnička olejová měrka olejová vana ostřikovač osvětlení osvětlení spz otáčkoměr otáčky palivoměr palivová soustava palivové čerpadlo palivový filtr palubní deska palubní pc parkovací brzda parkovací senzory parkovačky pd pdc phatnoise plnění plovák plynový pedál pneu podsvícení podtlak podvozek pojistka pojistky pojištění pomoc prosim popis pojistek posilovač počátek vstřiku pružiny pylový filtr párování klíče přehřívání přepínač světel přestavba převodovka příručka přístrojová deska q5 q7 quattro radar radio ramena redukce regulace turba relé blinkrů relé světel renovace disků repase repro rns rns-d rns-e rozvodový řemen rozvody rs4 rs6 ruční brzda rádiem řízené hodiny rádio s-line s-tronic s2 s3 s4 s6 s8 safe safe kód schéma sd karta sedačky senzor service servis servisní interval servo servo olej servotronic servořízení setrvačník seřízení hodin seřízení světel silentbloky sklo skryté menu snímač teploty spojka sportovní podvozek spotreba spotřeba spotřeba oleje spínací skříňka sraz ssp stahovačka start start-stop startování startér stk studený start stěrače střešní nosič střešní okno subwoofer svetla svody svolávací akce svítivost svíčky světla symboly symphony syčení sání síto sacího koše tachometr tažné zařízení tdi telefon tempomat teploměr teplota motoru teplotní snímač teplý start termostat teče servo olej tfsi tiptronic tlak tlak oleje tlak turba tlumiče topení torsen tpms trippling tt tuning turbo tuzing tv tuner táhlo tónování těsnění těsnění pod hlavou třetí brzdové světlo usb v8 vag vag chyby vačky vcds vdcs ventilakce ventilakcička ventilátor ventilátor chladiče vibrace vif vin vlnovec voda vodní pumpa volant volnoběh vrzání vstřik vstřikovací čerpadlo vstřikovače vstřiky vyhřívání vyhřívání okna vyhřívání sedaček vynechává vypíná vyčištění vzduchový filtr váha vzduchu víko ventilů výfuk výkon výměna vývěva větrák w12 wastegate webasto xcarlink xenon zadní stěrač zadní světla zamrzání zapalování zapojení zatékání zdvihátko ventilu zesilovač zimní pneu zpátečka zpětné zrcátko zrcátka zrcátka-ovládání zrcátka-stmívání zrcátka-vyhřívání zrcátko ztráta oleje zvýšení výkonu základní nastavení zámek dveří zámek kufru zásuvka únik oleje čelní sklo čep černý kouř čerpadlo čeština čidlo oleje čidlo teploty čidlo teploty oleje čištění čištění trysek řazení řemen řemenice řídící jednotka řízení řízení motoru škrtící klapka škube šíbr žhavení žhavící svíčky žárovky

 
Přejít na:
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email