Čištění sací soustavy 1.8T
Téma: Rady & Návody & Nápady Autor: Petan (Úterý, 30.09. 2008 - 13:34:48)Tento článek jsem se rozhodl napsat na základě mých zkušeností a následně zkušeností dalších, kteří tento postup podle mého návodu realizovali na svých autech. Další informace lze najít zde:
http://audiklub.cz/forum/tema/12316
Ke kroku kompletního čištění sací soustavy jsem se rozhodl poté, kdy jsem zjistil, že se mi zvýšila spotřeba a také se mi ztrácí olej a bylo nutné příčinu najít.Potvrdilo se totiž, že vše kolem motoru, je velice choulostivé, a že veškeré ventily, hadice kolem motoru a řídící prvky Turba si zaslouží více pozoronosti ale i preventivní kontrolu a údržbu. Pokud bude někdo chít čištění provést, doporučuji provést odpojení baterky, aby bylo možné řídící jednotku motor znovu nafomátovat. Formátování se provádí vždy při jaké koliv výměně a čištění. Tím je zajištěno, že nové hodnoty se do řídící jednotky načtou správně. Návod na formátování řídící jednotky je dostupné zde:
Samozřejmě lze aktivovat základního nastavení řídící jednotky i pomocí VAG-COM.
Proto jsem přistoupil k postupnému rozebrání a vyčištění celé soustavy u mého motoru 1.8T, AJL, 132kW, Quattro, a to od vzduchového filtru přes turbo, intercooler až po škrtící klapku.Podrobné schéma sací části motoru AJL k turbu je na přiloženém obrázku, kde jsem označil ventily, které zásadně ovlivňují chod motoru. Hlavním problémem se ukázal ventil, označený šipkou č.1, regulátoru tlaku. Tento ventil u motoru plní funkci regulace tlaku z klikové skříně a právě zde jsem zjistil, že ventil byl plný olej. Proto jsem jej několikrát vyčistil benzínem, abych měl jistotu, že ventil je čistý. Skutečné osazení tohoto ventilu může být podle typu motoru jinde, ale funkce je stejná.
Následovala kontrola a čištění ventilu, který je označený šipkou č.2, a který plní funkci vypínací ventilu. Ten po kontrole špinavý nebyl, tak jsou pokračoval dálě.
Dalšími prvky, které jsou nutné vyčistit, byla škrtící klapka a teplotní čidlo, které je namontované za škrtící klapkou. Škrtící klapku doporučuji vyčistit petrolejem, kvůli jeho mazacím schopnostem a teplotní čidlo benzínem. Čištění škrtící klapky doporučuji provádět opatrně a vyčistit ji důkladně, aby byly odstraněny veškeré nečistoty. Teplotní čidlo (viz následující obrázek, položka 19) se ukázalo kritické také, protože v několika případěch toto čidlo nefungovalo jak mělo. Toto čidlo totiž mám mít proměnnou impedanci (odpor) a z praxe se ukázalo, že pokud se zanese tak, dává řídící jednotce chybné informace.
Výsledkem tohoto čištění je, že se mi přestal ztrácet olej a snížila se aktuální spotřeba o 1,5-2 litry. Navíc pocitově se mi jeví, že chod motoru se zkulturnil, nekolísají otáčky volnoběhu a motor má větší tah.
Tento návod je vytvořen na základě dlouhodobého bádání a ladění benzínových motorů typu 1.8T.
Doufám, že tento návod je zajímavá rada, námět a návod pro ty, kteří jsou schopni si na svém autě udělat toto čištění sámi. Pokud bude někdo potřebovat radu, nebo si nebude jist, jakou řídící jednotku, z důvodu formátování, v autě má, tak mě může kontaktovat přes SZ, mail nebo ICQ.