Jste anonymní uživatel! Přihlásit se nebo Registrovat, Dnes je úterý, 26 října 2021
Celkem je zde 7 lidí (2 přihlášení)
Nyní online
Přihlásit se /Registrovat
Přezdívka:
Heslo:
Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód
Opište kód::

Informace o serveru
Nejnovější: sereinhotar
Uživatelů dnes: 1
Uživatelů včera: 6
Uživatelů celkem: 47 673
Online návštěvníků
Návštěvníků: 5
Uživatelů: 2
Celkem: 7

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma zaregistrovat zde

AUDIKLUB.cz s Michelinem na Paul Ricard circuit

Téma: Osobní blog Autor: Kriznik (Čtvrtek, 13.06. 2013 - 14:15:00)

Audi R8 V10 PlusTěchto pár řádek věnovaných tří denní akci v nádherném prostředí závodního okruhu Paul Ricard je osobním ohlédnutím a sdělením dojmů z této velmi příjemné a především neuvěřitelně poučné (!) akce. Považuji za velkou čest, že jsem byl jeden z pěti lidí z celé ČR, kteří byli na tuto akci pozváni.

Pokud sledujete alespoň občas AUDIKLUB.cz tak víte, že jsme nedávno navázali spolupráci se společností Michelin. Tato spolupráce již vyústila v zajímavou soutěž o letní sadu pneumatik, která bude mít zimní pokračování, taktéž máme přístup k velmi zajímavým technickým informacím a mnoho dalšího.
Soutěž byla o sadu pneumatik Michelin Pilot Super Sport 3, které jsou určeny na výkonné sportovní vozy. Výše zmíněná okruhová akce byla zaměřena právě na tyto pneumatiky pro sportovní vozy spolu s pneumatikami Michelin Super Cup+, které jsou určeny například pro Porsche GT3RS přímo z výroby primárně pro okruhové ježdění.

A tak jako vždy když něco píšu já... číst nemusíte :) Pokud byste měli pocit z textu, že je v nadšeném duchu, je to možné - ne tak často máte možnost účasti na něčem podobném. 



Musím v prvé řadě pochválit bezvadnou organizaci celé akce, která proběhla bez nejmenšího zádrhelu od meetingu na Ruzyni až po rozloučení na Ruzyni o tři dny později.
Po nedlouhém letu do Amsterdamu následoval nedlouhý let do Marseille a následný přesun do Grand Prix Hotel, který je součástí Paul Ricard circuit. Od táhlé zatáčky v západní části okruhu nás dělilo pár stromů a plot. Jíst za neuvěřitelně krásné symfonie výfukového potrubí nedaleko projíždějích závodních speciálů, které na okruhu testují a trénují ... to je něco co Vám dokáže zaručeně udělat husí kůži a mrazení v zádech.
Okruh Paul Ricard i hotel je dítě Bernieho Ecclestona a je to znát, celé okolí vypadá jako golfový resort s pečlivě udržovanými trávníčky, keříky, stromky a pokud by nejezdily žádné auta, neřekli byste, že jste na okruhu. Nádhedrný okruh s ještě krásnějším okolím, které pravda pak moc nevnímáte :)

Paul Ricard race track 2013

Paul Ricar race track 2013


... a hurá na motokáry

Akce byla rozdělena na dvě části, první závodní náladu měly přinést motokáry a druhý den samotné supersporty. Mnoho z nás cestovalo již od páté hodiny ráno a tak odpolední motokáry nebyly zrovna odpočinkovou činností, ale řeknu Vám - motokáry s obrovským M!
Venkovní okruh, který je částečně zmenšenou kopií velkého bratříčka s naprosto dokonale rovným povrchem, obrubníky, zpomalovacími barevnými zónami, kačírkem a perfektním zázemím.
Naše nadšené reakce byly vystřídány rozpačitými pohledy na nutné převlečení do závodních kombinéz, do kterých lezete jen v trenclích a věnovaném tričku... po pěti kolech na dráze jsme hned věděli proč a po dalších pár hodinách kor :)
Motokáry byly čtyřtakty se zhruba 20ti koňmi, bez řazení. Maximální rychlost na rovině nějakých 75-80km/h! Nastavitelná sedačka, nastavitelné pedály, zakrytovaný motor a spojlery tomu celému dávaly takový správný závodní nádech.
Practise probíhalo 2x10min s tím, že pořadí dojezdu = pořadí na startovním roštu. Měřil se také časový průměr kol.
Následně jsme bez předchozího upozornění byli postaveni před informaci, že se pojede na 60kol, jedna motokára dva jezdci - team. Už po těch 2x10min na náročné, rychlé a technické trati nás bolely ruce jako kdybychom přeházeli pět tater písku a teď tohle??!
Nakonec to šlo, střídání v boxech bylo jako zastávka F1 :) super zpestření jinak "nudného" kroužení po trati. Po druhé výměně s kolegou ruce už bolely tak moc, že jsem to částečně přestal vnímat, adrenalin Vás tlačí dopředu, nájezdy na obrubník a snaha o co nejrychlejší kola ve vás vzbudí i ty nejzapadlejší zbytky sil.
Kdo někdy byl na motokárách, které se jezdí venku (už jich u nás bohužel moc neznám) tak ví, že je to mnohonásobně lepší než v hale. Vnímáte vzduch, slunce, stromy, kamínky, pneumatiky se k asfaltu lepí jako viróza na Zemana a prožitek je velice intenzivní.
Přetahovaná o první místo s posádkou, kterou tvořili slovensko-čeští kolegové trvala vpodstatě celý závod. Startoval jsem z druhého místa a na první výměnu dojel první, následně jsem vyjížděl po druhé výměně první, ale dvě chyby, kdy jsem už moc tlačil na pilu se mi už dohnat nepodařilo a dojížděl do boxů druhý - bleskovou výměnu jsme zvládli tak, že jsme vyjeli na trať první. Vedení jsme ještě v průběhu posledních kol dvakrát ztratili, ale tato pěkná bitva dopadla nakonec vítězně pro nás a tak můžu říct VYHRÁLI jsme! 60kol proti dalsím deseti posádkám. Úspěch! :)

Michelin Karting Paul Ricard 2013

Michelin Karting Paul Ricard 2013

Nejrychlejší kola byly kolem minuty, přetahovaná o tisíciny vteřin je docela motivační, musím shodit :) Průměrná rychlost za celý závod a tedy i se zastávkami v boxech měla naše motokára s číslem pět úctyhodných 57km/h.

Totálně zničení jsme večer debatovali nad tím, že to byla zcela jistě pomsta Michelinu, abychom druhý den jezdili únavou po okruhu pomaleji... ale nezadařilo se a tak jsme druhý den upgradli motokáry za supersporty a únava byla tatam.

Na takovéto motokáry můžete zajít když budete poblíž i sami, z letáku se smálo krásných 149 EUR za 20min :( ale ........ je to naprostá pecka!
Pro nadšence a teamy tam pořádají i vytrvalostní závod na 300km, kdo to dá? :)
Každopádně je to samozřejmě i trošku kontraproduktivní, protože žádné motokáry u nás už nebudou lepší :( I když jsem optimista a třeba kdoví.

 

Co vše nevíte o pneumatikách

Člověk si řekne, že pneumatika je prostě kus gumy, vycpaný dráty a vyplněn vzduchem. Mnoho lidí vůbec neřeší parametry a pořizují vše podle ceny. Dozvěděl jsem se mnoho velmi zajímavých věcí, které jsem ani netušil a které mě docela zaujaly.
Víte například, že existují gumy, které jsou tvořeny dvěmi různými směsmi? Věděli jste třeba, že Pilot Super Sport 3 má cca 3/4 běhounu pneumatiky uzpůsobenou pro mokré/civilní podmínky s jinou směsí a 1/4 na vnější straně uzpůsobenou na okruhové ježdění?
Věděli jste třeba, že vnitřek této pneumatiky je vyztužen aramidovými vlákny, konkrétně twaronem (což je kevlar), aby se ve vysokých rychlostech pneumatika nedeformovala a zůstával běhoun rovný?
Věděli jste, že při intenzivním brždění nebo akceleraci se některé speciálně seříznuté odvodové kanálky na vnější (závodní straně penumatiky) záměrně deformují, aby byla zvětšena styčná plocha s asfaltem?

A mnohé další. Upřímně jsem prezentaci inženýra Michelinu zhltal jako malinu. Žádné marketingové řeči, žádné prodejní čísla, pouze technické - a pro mě hodně zajímavé informace.
Po něčem takovém a po reálné zkušenosti v závodních podmínkách opravdu přehodnotíte přístup k tomu, co vás drží na silnici a to doslova. Tyto technické informace bych rád sepsal do dalšího článku, ale zmínit jsem je pro zajímavost chtěl. Původní prezentaci v angličtině můžu zájemcům poskytnout a věřím, že zájem se vzdělat a něco se dozvědět bude.

 

Co se dokážete naučit za den s instruktory

Hned ráno všichni natěšeně naskákali do autobusu a o pět minut později jsme již obdivovali vyskládanou naleštěnou nádheru stáda koní v ranním slunci. Jak malé děti jsme se rozutekli k nastartovaným stojícím autům, ale naše nadšení bylo za pár minut přerušeno nezbytným safety briefingem, kde nám byli představeni instruktoři a pro začátečníky vysvětlen systém kuželek, distribuce hmotnosti, brždění akcelerace, zatáčení a dalších věcí.
Teorie je jedna věc, ale praxe učí daleko víc, naštěstí to ctí i instruktoři, takže po nějakých 10minutách už první z nás seděli v autech :)

První část dopoledne byla věnována tomu, jak správně a kdy brzdit a následně jak a kdy ideálně akcelerovat spolu s nalezením a pochopením ideální stopy. Někteří z nás na okruzích jezdili i dříve, někteří byli zcela poprvé. Praxe takovýchto věcí Vám dá neuvěřitelně moc i v případě, že jste na okruhu po několikáté. Instruktoři byli skvělí, když vám někdo vedle vás říká "faster faster, full throttle, don't brake" hodně to přidá na sebevědomí v neznámém prostředí. Jezdil jsem už v lecjakých sportovních autech a s mnohými i na okruhu, ale ještě nikdy se závodním instruktorem. Nebe a dudy!
Prvních pár zkušebních zatáček máte respekt, jedete tak na třetinu možností auta a možná ani to ne. Po pár povzbuzeních a radách instruktora už to tam perete o poznání lépe, více a houšť... ale pořád na velikou rezervu auta.
Instruktor vám dá opravdu zajímavé rady, sice podvědomě chcete dělat to co jste zvyklí, ale když to zkusíte dle cenných rad začne to dávat smysl. Každý kdo někdy byl na okruhu asi ví co je to braking point, turning point, apex ap. ale je neuvěřitelný rozdíl, když minete braking point o půlmetru nebo turning point o metr, celá zatáčka je následně řádově pomalejší a taky nebezpečnější - jistě nejsme závodníci, ale zkušenost a poznání je to k nezaplacení.

 

Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Tohle byla moje první možnost jezdit s Plus verzí. Jedná se o mírně inovovanou Audi R8 V10, která má keramické brzdy, karbonové díly a především novou převodovku a software v ní. Oproti R8 V8 nebo V10 obyč tohle řadí podstatě lépe, nechá se poslat až k omezovači a nehádá se s vámi při podřazování pádly. Celkový dojem z odezvy řazení a řízení byl ze všech dostupných aut dle mě nejvyváženější. Sexy je automatický meziplyn při podřazování, je to sice jen pro zvukový efekt, ale TEN JE. Audi R8 V10 plus je skvělé auto se kterým můžete i pro rohlíky, ale jeho místo je rozhodně na okruhu. Pokud někdo má R8 jen na jízdu po civilních silnicích/dálnicích ... absolutně nepochopil k čemu takové auto je, to auto vyloženě prosí o novou sadu gum, plnou nádrž a celý den okruhového ježdění. Jestli to R8čce neumožníte, využíváte to auto tak na 10% a rovně rychle umí ..... (doplňte si kdo).
Keramické brzdy jsou fajn, nevadnou a pás Vám je schopen udělat na hrudníku pěknou podlitinu, když brzdíte tak, jak se před zatáčkou má - naplno. Obecným nedostatkem je nižší absorbce tepla a tak se teplo spíše vyzařuje do prostoru - což je dobré proti vadnutí brzd, ale je dobré pak taky trochu s autem "vyklusávat" a teplo tak odvézt pryč. Zastavit a nechat to sálat sice můžete, ale autíčkáři by to trápit nenechali :)
Tuším, že to měla nebo má i normální R8, ale máčknutí tlačítka Sport trochu pohasne přístrojovka, zvýrazní se otáčkoměr a na přístrojovce naskočí "LAP", kdy si můžete měřit jednotlivá kola. Drobné detaily, které tvoří úžasný celek.
Osobně mi R8čka seděla na daný technický okruh nejlépe, vyšší hmotnost je vyvažována výkonem a quattrem, které umožňuje naprosto jiný styl projetí zatáček než u ostatních aut. Pohodlný interiér, pohodlné nastupování, místo na hlavu a další civilní vlastnosti tomu autu dávají další a další plusové body. A pochopitelně co bych to byl za Audi fandu kdyby nebyly plusové body i za kruhy na kapotě :)

Dvěmi slovy: Precizní supersport

 

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

V několika Ferrari jsem již jezdil, ale s žádným na okruhu. Jediné slovo co mě hned napadne je fantazie. Ano to auto má veškeré italské nesmyslnosti, které jste asi slyšeli - blinkry na volantu, nesmyslné budíky, blbě se do toho leze, dveře se otevírají v malém úhlu ap. Ale na okruh..., na okruh je z "civilních" aut těžko něco lepšího. Převodovka je bezkonkurenčně rychlá a bez nadsázky si připadáte jako pilot formule, ručička otáčkoměru lítá po stupnici jako kdyby zažívala epileptický záchvat. Klik, Klik, Klik a jedete 170.
Maličkým "nedostatkem" bylo, že ty dvě Ferrari byly úplně nové a měly najeto pouze 70km a tak byly ještě v záběhu. Samo Ferrari nedoporučuje do 1000km vyšší rychlost než 220km/h a otáčkoměr nedovolí více než 6tis - vždy když to zkusíte tak někde něco začne pípat. Stejně tak karbonové brzdy byly oficiálním kitem downgradovány na ocelové pro lepší odvod tepla za cenu horší výdrže. Celkem to chápu, snad bude někdy možnost prohnat 458čku i po zajetí, jelikož těch 10.000 otáček na omezovači vypadalo celkem hrozivě :) I tak bylo ježdění s Italií radostí.

Nicméně komfort nastupování je hrůza, některé ovladače a displaye ještě větší hrůza, legendární blinkry a stěrače na volantu ... To vše ovšem zmizí, když přepnete na race a prošlápnete plyn. Otevřené klapky ve výfuku umí rezonovat v ten pravý čas, vůbec to není klasicky uřvaná motorová pila jako Ferrari bývají. Hezký hluboký zvuk. Precizní řízení v kombinaci s aktivním podvozkem a lepivými pneumatikami to vše přispívá k perfektním odezvám řízení, čitelnosti chování a skvělé agility na trati.
Měl-li bych vybírat, osobně bych F458 v případě, že bych nežil pouze na okruhu nechtěl - právě kvůli té naprosté nelogičnosti a nepraktičnosti, ale jinak .... fantazie :)

Dvěmi slovy: Okruhová fantazie

 

Porsche GT3 RS (997)

Porsche GT3RS

Porsche GT3RS

Na Porsche musíte být asi fakt nadšenec nebo mít nějakou obsedantní poruchu. To auto je opravdu skvělé na okruhu, ale urvanej z něj člověk (alespoň já) moc není. Prožitek ze závodní trati je opravdu intenzivní, uvnitř klec, manuální převodovka, keramické brzdy, speciální okruhové obutí Michelin (standardně z výroby), neuvěřitelně komunikativní řízení ... ale :)
Nevím co moc dál o tom říct, jezdil jsem v 911 Turbo 2003 a příjde mi to skoro stejné jako tohle GT3RS :) Vím, že není, ale prostě k Porsche musíte mít vztah, který asi nevzniká hned - nevím.

Dvěmi slovy: Čitelný speciál

 

Lamborghini Gallardo SuperLeggera

Lamborghini Gallardo SuperLeggera

První Lambo, které jsem mohl jezdit na okruhu. Na běžné silnici bych Lambo hodnotil jako takové celkem nepohodlné stísněné auto, ale dá se. Nevím zdali Gallardo je obecně takovéhle nebo je to jen u speciální verze SuperLeggera, kterou jsme měli k dispozici, ale působilo to na mě jako strašná slátanina. Interiér ani nechci komentovat, každá část kam se člověk mrkne vypadá jako z jiného auta (a taky je - výprodej v Audi skladech) vůbec to spolu neladí, nefunguje a má to šílenou "logiku".

Všímavější z vás si všimli olepeného volantu páskou. Má to svůj důvod a to ten, že volant je z Alcantary. Ta má ovšem (naštěstí jsem to zjistil dříve, jelikož svůj jsem chtěl také obšít alcantarou - ale už nechci :) ) tu vlastnost, že bez rukavic se po nějaké době pod rukama trochu drolí, protože se ruce potí. Je to celkem nepříjemné a vzhledem k tomu, že nikdo z nás rukavice neměl tak byl volant takto "upraven". Pro ty z Vás, kteří si chtějí nechat obšít volant - Alcantary se vyvarujte, nebo jezděte v rukavicích! Jediný správný materiál je perforovaná kůže!

Příběh sám o sobě se jmenuje převodovka. Ta je jednoduše NAPROSTO PŘÍŠERNÁ, mezi přeřazením si můžete klidně dojít na kafe, prodleva vteřina není nic neobvyklého. Projev toho auta je takový rozhádaný, zařadíte čtyřku - no zařadíte, zmáčknete páčku co vypadá jak přepínač blinkrů ve starém doutníku a čekáte. Plyn na podlaze a úplně cítíte jak nějaký trpaslík vyndal rychlost a hledá tu další, v mezidobí plný plyn způsobí vytočení motoru a typický řev, nakonec ji trpaslík po delším boji najde, zařadí a stále sešláplý plyn s vytočeným motorem zajistí rozblikání traction control ikonky. Peklo. Tam kde jsem s R8 měl řekněme 200km/h tak s tímhle 170km/h a nebylo to způsobeno nedostatkem výkonu, rozhodně je na vině převodovka. Na technickou trať opravdu zklamání.

Motor stejný jako v R8, zvukově venku je to dravější zvuk, ale .... to je tak vše.

Dvěmi slovy: Splácaná hrůza


A co pneumatiky?

Michelin Pilot Super Sport 3

Když se zamyslím, tak pokaždé když jsem byl na okruhu v Brně nebo Mostě tak pneumatiky šly poměrně rychle do kopru - především na vnějších hranách předních kol. Brno je v tomhle naprostý extrém. V tomto případě byly všechny auta obuty na úplně nové pneumatiky a vůbec jsme je nemuseli šetřit. Instruktoři pak ještě na sklonku odjeli zhruba 40 kol kdy nás vozili a to i dveřma napřed... a na pneumatikách nebylo prakticky poznat nic. Styčné plochy byly maličko zdrsněné díky teplotám, aby pneumatika v tomto režimu lepila a tedy fungovala. Věřím, že tyto pneumatiky bezproblémů ještě snesou docela dost podobných okruhových jízd.
Je fakt, že dítě Bernieho Ecclestona má absolutně fantastický povrch, my co rádi auta bysme se byli snad schopní s tím asfaltem i pomilovat, ale i tak bych čekal, že pneumatiky budou vypadat o poznání hůře - za mě velké překvapení.
Pilot Super Sport 3 je koncipován tak, abyste mohli jezdit pro rohlíky, druhý den celý den řádit na okruhu a následně vyzvednout děti ze školky aniž byste museli přezouvat nebo to nějak řešit. A tak stále dokola dokud je nesjedete, což se vám nepodaří tak rychle jak si možná říkáte.
Docela rád bych viděl stejné auta se stejnými pneumatikami na žravém brněnském okruhu, uvidíme :)

Co si odnesete

Obrovskou spoustu zážitků, které se nedají příliš vyjádřit písmem ani fotkami. Porci rad, které využijete i jinde než na okruhu. Srovnání projevu a chování různých aut na stejném povrhu se stejným obutím.

Úctu. Proč? protože po celém dni ježdění, kdy si říkáte, že vám to fakt docela jde a instruktor vás pochválí, si na vysmátou šišku nasadíte helminena, sednete na místo spolujezdce do R8 a zjistíte, že rezervy auta jsou ještě mnohem dál než jste mysleli a že modřina od pásu na levé straně hrudníku je větší než na pravé. Váš vysmátý výraz se po výlezu z auta změnil na vytlemený a chcete ještě :) Mám něco naježděno, ale tohle mi dalo opravdu hodně, thank you Monika a díky Danieli!

Kdo má zájem omrknout pár fotek, nalezne je v naší AUDIKLUB Galerii.

U dalších akcí načtenou/viděnou? kdoví? :)
Za překlepy a chyby se omlouvám, budiž mi odpuštěno.

AUDIKLUB.cz & Kriznik l.p.2013


Související odkazy
· Více o tématu Osobní blog
· Další články od Kriznik

Nejčtenější článek na téma Osobní blog:
AUDIKLUB.cz GDPR a ochrana osobních údajů
Hodnocení článku
Průměrné hodnocení: 5
Účastníků: 1

Výborný
Zvolte počet:
(více je lépe)
Výborný
Velmi dobré
Dobré
Povedený
©patné

Možnosti

 Vytisknout článek Vytisknout článek

Související témata:
AudiAuta


lexi127 - Čtvrtek, 13.06. 2013 - 14:15:00
hezký výlet, jistě super zážitek. Každý kdo si chce podobné auto pořídit, měl by vyzkoušet. Jedna z možností je program Audi driving experience. Lze zakoupit dle libosti zážitek s SUV stejně jako s R8. Doporučuji. www.audi.de/driving

belmondo - Čtvrtek, 13.06. 2013 - 14:15:00
krasnej clanek

reveleR - Čtvrtek, 13.06. 2013 - 14:15:00
Co víc říct, než obrovská závist a super článek Křižníku :). Tohle bych si chtěl někdy taky zkusit :(
AUDIKLUB.cz | AUDI KLUB - Vše co potřebujete vědět o vozech značky AUDI
Veškeré příspěvky vyjadřují názory a přesvědčení každého autora. Bez souhlasu autora je zakázáno příspěvky a články šířit, kopírovat nebo jinak zveřejňovat.
K odběru novinek použijte dle libosti: RSS 0.91 - 0.92 - 2.0 nebo Atom.
© 2006 - 2018 Audiklub.cz / Kontakt: Soukromá zpráva nebo email