Na jaře letošního zažil ženevský autosalon jedno velké odhalení v podobě zbrusu nové třetí generace vozu Audi A3. Od úplně prvního vyrobené „átrojky“ už uplynulo celých 16 let, za které prošla mnoha změnami. Od třídveřové luxusnější sestřenice Volkswagenu Golf po pětidvéřový reprezentativní vůz vhodný pro rodinu i podnikatele.
Historicky první vůz značky Audi s označením A3 byl postaven roku 1996 na stejné koncernové platformě, jako právě Volkswagen Golf nebo první generace nového typu Škody – Octavie. Na rozdíl od ostatních vozů na stejné platformě se měl však vyznačovat luxusnějším provedením karoserie a kvalitnějším zpracováním interiéru. To se samozřejmě projevilo také na ceně, která byla o několik desítek tisíc vyšší, než u ostatních koncernových příbuzných.
V roce 1999 přibyla do řady také pětidvéřová verze. O rok později však prošla A3 prvním faceliftem, který prodloužil její léta na výsluní o další tři roky, do roku 2003, kdy byla výroba první generace nadobro ukončena. I přesto, že od té doby uplynulo již téměř deset let, kromě nejpopulárnějších Audi A4 bazary stále hlásí velký zájem právě o starší A3, na nichž díky kvalitnímu zpracování není věk stále znát.
Roku 2003 přišla do výroby druhá generace vozu, která se s podporou dvou faceliftů v letech 2005 a 2010 udržela v prodeji až do letošního jara. Oproti první generaci bylo možné pořídit si také sportovnější verzi S3 s pohonem na všechna 4 kola. Kromě zákazníků našli v Audi A3 také zloději, kteří ji společnými silami usadili na jednu z vysokých příček nejčastěji kradených vozů.
Ženevská premiéra přinesla novou A3 s ještě elegantnějším vzhledem, zároveň však také podle posledních technologických a ekologických trendů. Jedná se o první vůz postavený na nové platformě MBQ koncernu Volkswagen, kterou jako tradičně bude sdílet také se sedmou generací Volkswagenu Golf. Kromě odlehčení o úctyhodných 80 kg se může vůz pochlubit také spotřebou, nepřesahující u úspornější verze motoru 4 l/100 km.
Díky zaváděcí ceně lehce nad půl milionu korun rozhodně neočekávají bazary snížený zájem o starší generace. Právě naopak, autobazar AutoESA očekává spíše mírné zvýšení zájmu o ojeté A3 druhé generace, která nenabízí o nic menší kvalitu za příznivější ceny pro náročné řidiče.